Sv: Galopp...

Om man översätter det: är det inte så att du menar överlag att ha kontakt och kontroll på yttersidan fortfarande? Inte överdriva. Bäst blir det ju när man har såpass kroppskontroll och känslighet att man kan flytta den där milimetern istället för att vika sig eller öht överdriva...
Även om många av "oss" AR-are vill sitta på inner så upplever ju även jag att det måste finnas en balans, vilket lätt går förlorat om man överdriver istället för det där pyttelilla som behövs! :p Eller tappar fokus på resten för att man snöar in på detaljer.
Galoppen är ju rätt så känslig vad gäller balansen och när det gäller samling blir det ju ännu petigare med ryttarens kroppskontroll och ekipagets balans...

Det du skriver tolkar jag ungefär som det här - japp, flytta du din millimeter, men sen räcker det! Inte släppa fokus på helheten!
Har jag tolkat rätt då?

Ja det kan man kanske säga, att det handlar om ytterst små ändringar i vikten. Man får inte tappa kontakten med något sittben, utan ska sitta på båda.

Hjälpgivningen för galoppfattning är logisk- du hamnar rätt.

När hästen sen är mer välutbildad kan man fatta bättre.

Att fatta ur sluta är dumt. Rakriktningen blir ännu svårare- varav man hellre fattar ur öppna eller flyttar några steg sidvärts- rumpan utåt- innan..

Absolut, det är jag med på! Nu tolkade jag tråden som att TS upplever sig ha övat galoppfattningar i evigheter redan, kanske en misstolkning?
Ja, det är ju svårt att veta exakt hur hästen fungerar efter några rader på detta forumet. Men jag tolkade att hästen inte orkade galoppera efter fattningen och att hästen upplevde olust i samband med galoppen. Precis som min har gjort och därför såg jag ett samband.

Håller med (åtminstone i teorin för så praktiskt erfaren inom området är jag ju inte än) om att det är bättre att bara öka något enstaka språng i taget än att bara galoppera på..

Ja, och det har verkligen funkat för mig och hästen. De senaste gångerna har hon visat mig att hennes gamla ovilja och olust är borta, hon har tillräcklig styrka nu och hennes självförtroende i galoppen är på topp!

Jag tror att en stor del av framgången beror på att vi rider så mycket annat än bara dressyr, och att jag har skyndat långsamt med galoppfattningarna och galopperar mer ledigt på fältet emellanåt. Jag har en medryttare som alltid rider långturer och det har nog hjälpt hästens styrka markant. Plus att det är kul för henne att jobba i dressyr när vi väl är där. :D

Å andra sidan så är det avgörande förmodligen vad det är som orsakar avbrotten? Är det just bristen på teknik/styrka? Är det att hästen låser sig? Är det att bjudningen går förlorad? Osv. Och sen pussla träningsprogrammet utifrån det. Att låsa sig till att öva samma övningar känns lite ineffektivt vilket jag upplever att AR-tränare också gör ibland. En universallösning som man ska traggla på tills den fungerar istället för att bryta ner. Eller så är det jag själv som gärna bryter ner i överkant..

Sånt är ju omöjligt att veta utifrån vårt perspektiv utan det får proffessionella personer avgöra om som träffar ekipaget IRL. Tycker jag. Men det är ju bra att lyfta frågan här så TS ser på problemet från flera håll. :idea:

Blir så överöst av information så jag vet snart inte vart jag ska ta vägen :rofl: men jag antar att man får prova sig fram till det som fungerar bäst för en själv och hästen?

Hjälpgivningen för galoppfattning är logisk- du hamnar rätt.

När hästen sen är mer välutbildad kan man fatta bättre.

Att fatta ur sluta är dumt. Rakriktningen blir ännu svårare- varav man hellre fattar ur öppna eller flyttar några steg sidvärts- rumpan utåt- innan..

Hur "jag" fattar eller föredrar att fatta har jag ingen aning om än.
Självklart är det alltid bra om ryttaren har bra kroppskontroll och kan placera hästen så tidigt som möjligt, hästens skolning kommer inte före ryttarens. Sen hur man går tillväga är ju en filosofi-/träningssak, inte "så här är det, så här gör man"! :p

Blir så överöst av information så jag vet snart inte vart jag ska ta vägen :rofl: men jag antar att man får prova sig fram till det som fungerar bäst för en själv och hästen?

Gör det- men kom ihåg att hur du än gör kommer det alltid vara fel i någons ögon! :rofl:

[/QAtt fatta ur sluta är dumt. Rakriktningen blir ännu svårare- varav man hellre fattar ur öppna eller flyttar några steg sidvärts- rumpan utåt- innan.. UO
Att fatta ur sluta behöver inte vara dumt! Men det ska inte vara en för kraftig sluta utan bara antydan till eller med svag tvärning. Dels för att man kan förstärka böjning/form o genom att det yttre bakbenet då placeras längre in mot tyngdpunkten. I den rörelsen förs också den inre höften fram lite mer o kan förstärka galopprörelsen. Det är det yttre bakbenet som "fattar" galoppen varför det bakbenet ska balansera upp galoppfattningen.

Självklart vill man ha en liksidig häst i galoppen, men det är kanske inte något man kan fixa på en gång.
Det är ju därför man använder skolorna, för att jobba igenom vardera bakben ordentligt.

Sen att sitta på inner sittben är nödvändigt om man ska få en ren böjning o stabil form i hästens kropp oavsett om man skrittar eller galopperar. Tycker jag.

Jo, men så är det med allt. Folk får tycka vad dom vill, bryr mig bara om jag vill :p

*KL*

Tillvägagångssättet att fatta galopp ur en samlad trav och sakta av innan hästen tappar balansen är ett bra sätt att öva galopp på, men jag tycker inte att man ska ha det som sin enda strategi för galoppen. Man tenderar då att få en galopp som visserligen är kontrollerad, men mer kort än samlad och allt för ofta utan rygg, och det är ju inte så användbart i längden.

Jag tycker att man även ska använda metoder som innebär att man rider framåt. Det är faktiskt ingen katastrof om hästen råkar ramla iväg eller rusa ibland, och det finns fördelar med att rida på lite. Hästen får fram bakbenen och blir mer lösgjord och det blir mer stuns i det hela.

Det finns massor av bra övningar som kan hjälpa till att förbättra en halvdassig arbetsgalopp. Öka och minska volten är bra, växla mellan att ställa utåt och att böja, förvänd galopp, övergångar. Och inte att förglömma bomarbete förstås.

Man tenderar då att få en galopp som visserligen är kontrollerad, men mer kort än samlad och allt för ofta utan rygg, och det är ju inte så användbart i längden.

Allt för ofta hos vem? Själva poängen är att få med ryggen o få bakbenen att bära ordentligt. Lyckas man inte har man inte placerat hästen mellan hjälperna ordentligt innan fattningen. Jag kan tänka mig att man får mer framåtanda o till viss del lösgjordhet av att rida framåt, men det beror också på var bakbenen tar vägen. Att "få fram" bakbenen kan lika gärna betyda att den skjuter på o inte har någon bärighet.

"Allt för ofta hos vem? "

Hos de ryttare man ser rida fram i en lätt stapplig fyrtaktsgalopp med kort bakbenssteg. Jodå, de finns, i riklig mängd, men de är ofta inte medvetna om det. Det känns ju jättebra, mysig gunghästgalopp

"Själva poängen är att få med ryggen o få bakbenen att bära ordentligt. Lyckas man inte har man inte placerat hästen mellan hjälperna ordentligt innan fattningen."

Och det finns ganska många som inte lyckas. För dem vore det kanske bättre att rida framåt i stället, och få rygg- och bakbensverksamhet den vägen i stället.

"Jag kan tänka mig att man får mer framåtanda o till viss del lösgjordhet av att rida framåt, men det beror också på var bakbenen tar vägen. Att "få fram" bakbenen kan lika gärna betyda att den skjuter på o inte har någon bärighet."

Kan, men måste inte. Det kan nog ganska ofta vara en större fördel med ett större steg där bakbenet kommer fram ordentlig till pris av att det även går bakåt, jämfört med ett steg som bara är kort.

Tio tio tio

Man kan utesluta en metod- när 90% av alla hästar fattade på dubbla spår på 70-talet- när folk fattade för en tillbakaförd ytterskänkel.

Det är alltid bättre att göra rätt från början, än att behöva korrigera ngt som man själv har skapat. Man kan ha den ngt i öppna o p så sätt ända ha den yttepytte böjd, men med rak bål- efter fattningen.

Det diskuteras ju just nu om- RAKriktning.
Hästen är ju kortare i sin innersida i galoppen o bör därför inte kortas ännu mer- innan den är stark nog. Yttersidan blir lång- kan inte bära upp sig lika bra.

Är du fortfarande inne på att dubbla spår som hästen valt och sluta är samma sak?
Jag upplever att sluta i det läget kan hjälpa att få till en "korrekt" böjning i hästen -istället för- dubbla spår, har man väl böjningen är den också lättare att ändra (tycker jag) till t ex öppna, för då har man redan koll på att bogarna inte sticker ut och att strukturen på hästen är bra.

Det har jag ju! :p
Fast nu var det skolor jag inbillade mig att vi pratade om. Eller rättare sagt - det var det JAG pratade om.

Skolor i relation till galoppfattnignar:idea:

Om du galopperar nu så kan du väl prova och känna själv hur du bäst får en fattning med bra kvalitet:bow:

Böjningen är något jag tycker du just nu ska släppa att tänka så mycket på, balans och att ha bogarna på plats räcker bra.

Nu virrar vi ihop saker känner jag!
Böjning kan jag prata om generellt, dubbla spår likaså, det är ju liksom inget unikt för galopp och fungerar likadant oavsett gångart i hästens kropp = personlig erfarenhet. Galoppfattningar har jag också personlig erfarenhet av, men det mest "avancerade" har väl varit ur samlad skritt med lätt ställning (à la dressyr, inte AR "ställning genom kroppen" = böjning) än så länge. Dubbla spår är inget jag funderat på än - i galoppen - men den biten jobbar man ju i alla gångarter, dock gäller det ju att hästen är säker i själva fattningarna innan man börjar med detaljer I galoppen! :p
Utifrån AR-tänk fattar man gärna galopp från sluta för att få ytterbak på plats. Det har jag alltså aldrig provat själv utan bara sett andra utföra - med bra resultat när de lyckats hålla böjningen! :)

Balans och att hålla bogarna på plats är överkurs för mig och kuse i galoppen, men tack för tips/råd! :rofl:

Man kan utesluta en metod- när 90% av alla hästar fattade på dubbla spår på 70-talet- när folk fattade för en tillbakaförd ytterskänkel.

Okej, så för att det på 70-talet- som du tydligen jämställer med den galoppfattning jag beskriver -blev problem så tar du för givet att det blir precis likadana fel nu bland ryttare som fattar galopp ur en svag sluta...

DUBBLA ¨SPÅR: NEJ, jag förtydligar, jag rider ur en SVAG sluta för blir den för kraftig, ex om det blir på 4 spår är risken väldigt stor att hästen bara faller in med rumpan o trampar förbi tyngdpunkten.
Det är alltid bättre att göra rätt från början, än att behöva korrigera ngt som man själv har skapat. Man kan ha den ngt i öppna o p så sätt ända ha den yttepytte böjd, men med rak bål- efter fattningen.

Jag korrigerar inte när hästen är placerad i en svag sluta för det är där jag vill ha den o jag vill ha en jämn, ren böjning genom kroppen o inte lite böjning.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar