Sv: Galopp...

Tror inte heller att det är en lydnadsfråga i detta fallet, min lilla dam uppför sig mycket bra enligt mig :) Om hon ifrågasätter någonting är det för att jag gör något tokigt och då talar hon bara om det. Älskar araber, dom är det bästa som finns :love: Hon är den enda häst jag litar fullt ut på :D

Om jag får en bra fattning så brukar jag ge eftergift och låta henne bli lång och låg men fortsätta galoppera, det är så du menar antar jag?

Skritten och traven fungerar utmärkt.
Hon har blivit behandlad av equiterapeut två gånger sen vi köpte henne oh ska bli det i november igen.
Det har vart mycket trassel med henne förut och hon har haft mycket låsningar i bogarna, som kan komma tillbaka om hon står för länge.
Sist hon blev behandlad var hon även lite framkjuten i ena bäckenet..
Kan tänka mig att det har spelat lite roll

Jag skulle kunna tänka mig att det spelar stor roll. Galoppen är svår för hästarna eftersom den kräver mer rörlighet i ryggen och samling överlag än t ex traven. Dessutom brukar oliksidigheter märkas tydligare.
Det är nu ca ett år sen min kuse fick SI-leden tillrättad första gången. Fortfarande finns "men" efter det även om det är max en tiondel än det var från början. Det tar ganska lång tid för kroppen att anpassa sig till det nya och risken att man inte kommit åt grundorsaken på första eller andra försöket är ganska stor.

Det var någonting med SI-leden på min med. Hon har alltid haft svårt för höger galopp men nu när hon har blivit behandlad två gånger så går det bättre, fattningarna blir bra men sen "tappar" hon hela kroppen, liksom.

Rid bara övergångar till galopp och rid bara i ett par steg i taget. Se dessutom till att inte ta i innertgeln samt att sitta TUNGT på innerbak för att bära upp henne.

Du kanske kan prova att ta galoppen från en riktigt stabil o bärig trav o sen koncentrera dig på att få en riktigt bra fattning o 1-3 galoppsprång. Ingen idé att försöka reparera skadan när galoppen börjat rinna iväg, det blir väldigt jobbigt för hästen- o svårt för ryttaren (!) att lyckas fixa till bärighet från en överilad etc galopp. Bättre då att få riktig kvalite i två språng o sen bryta av.

Det behöver inte vara nåt fel på henne, hon tycker nog att det är väldigt besvärligt att lyfta ryggen o bära med sina bakben i galoppen o då försöker hon naturligtvis komma undan!

Jag har haft liknande problem med galoppen på min (halvarab :angel:). Han har egentligen en god grundgalopp men den är rätt så oelastisk. För mig kom det stora genombrottet när jag började gymnastikhoppa på allvar (1-2 ggr per vecka).

Massor med bommar och låga hinder i serier är kalas för galoppen. Tänk snarare att du ska korta och länga galoppsprången, än att du ska samla. Fastna inte bara i fattningar! Det gjorde jag till en början med konsekvensen att min häst blev en fena på fattningar men inte kunde hålla galoppen ett varv ens :crazy:.

Jag håller också med mackan om att det ÄR en fråga om lydnad - också. Inte såtillvida att hästen är dum eller olydig, utan att det saknas en "dimension" i lydnaden som gör att man kan bestämma exakt hur många långa, korta, runda eller flacka språng man vill rida mellan 2 punkter.

Om jag får en bra fattning så brukar jag ge eftergift och låta henne bli lång och låg men fortsätta galoppera, det är så du menar antar jag?
Nej. I galopp ska den inte vara lång o låg, då den hamnar på bogarna o får svårt att hålla igång t o m.

För att kunna rida den i lägre form med framdelen fortfarande uppe- krävs det masssor av styrka hos hästen o ridskicklighet hos ryttaren. Stretching.

Att bara kunna galoppera runt i skaplig balans är grundridning.
Morvan skrev bra råd:bow:

Ja, alltså, det är ju inget direkt fel på fattningarna, det funkar ju, det är det att bibehålla galoppen om är det svåra. Men det du sa o gumnastikhoppning ska jag nog prova lite mer, hon älskar dessutom att hoppa så det är ju ett plus i kanten :)

Menade ju naturligt vis att du ska sitta tungt på YTTER bak, inte inner, då blir det ju fel :D

Jobbar TS med böjning genom hästens kropp så blir det inte riktigt rätt att sitta på ytter. Men det kanske inte är att sitta på yttersittben du menar?

Förhoppningsvis sitter man istället då på innersittben men tar in ytter bak lite mot en sluta.

Menade ju naturligt vis att du ska sitta tungt på YTTER bak, inte inner, då blir det ju fel :D

Kan du utveckla hur det fungerar med att sitta tungt på ytter bak i galoppen? Alltså, hur gör du och vilken dynamik får du i hästen och vad är vinsten? Och som Angmar frågade ang inner sittben? *Nyfiken*

Själv rider jag lite lättad i sadeln, alltså, jag sitter an men inte tungt för att hästen ska ha möjlighet att få igenom rörelsen genom ryggen och kunna höja den och inte tryckas ner.

Senast ändrad:

delvis knapplån
Förstår inte heller varför man ska sitta TUNGT på benet man vill att hästen ska aktivera och som går emot böjningen- på häst som troligen kommit så långt att den lärt sig böja sig för inner sittben. Sen vill man (läs: många AR-tränare) ju gärna ha lite vikt inåt om man ska tänka sluta i fattningen som hjälp med balansen.
Att sitta tungt på något "ben" öht i fattningen på en häst som har problem med styrka eller teknik känns inte bra.
Men men, whatever works.

Jag kan uppleva att man missat någon del i överlinjen om man lätt tappar galoppen trots att fattningarna är bra (om de nu är bra) eller att hästen själv skapar någon spänning pga galoppen så den låser sig själv. Om det nu inte är fysiskt.

Jag kan uppleva att man missat någon del i överlinjen om man lätt tappar galoppen trots att fattningarna är bra (om de nu är bra) eller att hästen själv skapar någon spänning pga galoppen så den låser sig själv. Om det nu inte är fysiskt.

Jo, men om styrkan saknas KAN inte hästen gå kvar länge i rätt samlad form. Att trampa in under sig i form och balans i galopp är tungt. Väldigt tungt. Så om hästen håller sig i galoppen i ett par språng och i rätt form är det mer vunnet än om hästen rids i en ledigare form länge. I det förstnämnda är det ju rejäl styrketräning som utövas och med tiden kommer hästen orka galoppera längre sträckor.

För att citera BB Akademisk Ridkonst sida 10:
"Att kunna skilja kvalitét från kvantitet är en dygd som hästutbildare borde ha. Nöj dig med en mindre lyckad övning istället för att irritera och tråka ut din häst runda efter runda."

Absolut, det är jag med på! Nu tolkade jag tråden som att TS upplever sig ha övat galoppfattningar i evigheter redan, kanske en misstolkning?
Håller med (åtminstone i teorin för så praktiskt erfaren inom området är jag ju inte än) om att det är bättre att bara öka något enstaka språng i taget än att bara galoppera på. Å andra sidan så är det avgörande förmodligen vad det är som orsakar avbrotten? Är det just bristen på teknik/styrka? Är det att hästen låser sig? Är det att bjudningen går förlorad? Osv. Och sen pussla träningsprogrammet utifrån det. Att låsa sig till att öva samma övningar känns lite ineffektivt vilket jag upplever att AR-tränare också gör ibland. En universallösning som man ska traggla på tills den fungerar istället för att bryta ner. Eller så är det jag själv som gärna bryter ner i överkant..

Jag tycker man ska sitta rakt över hästen men ofta sitter ryttare på inner i galopp, det gäller att inte tappa ytter sittbens kontakt med sadeln, gäller även skolorna (och självklart öht men det är lättare att tappa ytter i vissa rörelser)

Alltså så ser jag det, vet inte hur djurjouren menade självlkart.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar