Sv: Galopp...

Det jag reagerar på är när man blir tillsagd att "så här är det för så gör den och den i mitt stall osv osv och så här är det" utan att den bergsäkre ens själv har provat på. För att föra diskussionen framåt kan man kanske då istället tala om vad man sett och fråga hur det skulle kunna fungera, varför det inte fungerar så bra osv osv.

Jag tror jag förstår vad du/ni reagerar på men enda anledningen till att jag la mig i diskussionen öht var för att det skrevs tvärsäkra kommentarer om huruvida det INTE funkar när man egentligen inte är insatt i hur det går till, eller rättare sagt tanken bakom det. Eftersom jag är insatt i den biten -tränarna är duktiga på att förklara tankesätt och metoder även när andra ryttare rider på kurser dvs tillvägagångssätt och utbildningsgång även för de som inte ligger på samma nivå eller övar med samma sak som man själv gör för tillfället, så ville jag ge "den andra sidan" av det hela.
Men jag borde såklart förstått att min förklaring inte betyder ett skvatt. Tråkigt om man inte vill sätta sig in i varför något annat kan vara "rätt" för någon annan innan man ratar det (observera att jag inte vill peka ut dig i det här fallet). Det är precis det jag gjort med denna typ av galoppfattning - sugit åt sig information om varför, hur, vad, när, sedan bearbetat info´n för att avgöra om det är något man själv kan ha nytta av, se hur det verkar fungera för de som utövar metoden, istället för att rata rakt av trots att jag själv inte känner att jag har nytta av den i nuläget.

Tankesätt tycker jag alltid är intressanta. För att det ofta ligger något rätt i det som man själv kanske inte har tänkt på även om man inte kommer ha nytta av just den metoden själv. Få lite perspektiv så att säga.

Jag använder smileysar sparsamt och bland det värsta jag vet är kritiska kommentarer där man smackat in en smiley i slutet för att förefalla oskyldig till att man skriver det man skriver : )

Jag är kritisk i den här debatten, det går inte att sticka under stol med alls. Men jag tycker du ska vara försiktig med dina påståenden om min personlighet och din tolkning därav. Bland annat har du läst in att min kritik på något sätt är kopplat till en specifik skola, och så är dessvärre inte fallet alls, det är din egen tolkning. Jag skulle svara likadant ang. trådens kärnämne vilket forum vi än befann oss i, samma debatt finns på många olika forum och själva diskussionens ämne är uppe flera ggr i månaden på tapeten.

Vad skulle vinsten vara i att fatta ur sluta? Förklara. Att det skulle vara lättare än vad?
Jag fattar med rak häst- kanske ngt ställd o får en rund sittande fattning- där hästen kan bära sig bak o på så sätt komma upp med framdelen.
DÅ är det en välutbildad häst- inget som kommer med posten eller som begärs av en unghäst.

Vad skulle vinsten vara i att fatta ur sluta? Förklara. Att det skulle vara lättare än vad?
Jag fattar med rak häst- kanske ngt ställd o får en rund sittande fattning- där hästen kan bära sig bak o på så sätt komma upp med framdelen.
DÅ är det en välutbildad häst- inget som kommer med posten eller som begärs av en unghäst.

Och så kom vi in på AR´s filosofier igen som jag tydligen inte är erfaren nog att förklara.

Men eftersom du faktiskt frågade (mig) om det så;
Den vinsten man är ute efter är som sagt utifrån hela konceptet - bra böjning - har man den (vilket som sagt inte är en barnlek, oftast kräver man inte den typ av böjning i "vanlig" dressyr utan satsar oftare på att rida "rak med ställning" om du förstår hur jag menar? därav förmodligen missuppfattningar pga defenitioner) så har man massor på köpet. För är den bra böjd så är den lätt samlad, eller mer samlad beroende på vad man själv ber om, "bärig" skulle man kanske kunna sammanfatta det som eftersom man visat vägen för bogar i förhållande till bakben = rakriktad på böjt spår. Man har en jämn svag ställning från nacke till höft vilket i sin tur bäddar för en bra struktur i hästen och lättare för hästen att få plats med bakbenen och lättare för att sortera sina ben. Hästen är i bra balans tack vare bärigheten, ryttaren har "kontroll på hela hästkroppen", hästen kommer ha relativt lätt att svara för ryttarens sitsinverkan tack vare övriga faktorer.
Ett helt koncept som sagt. Utan att man på något vis behöver "hålla kvar" eller positionera åtminstone inte mer än korrigeringar när den är på väg att trilla ur. Saknas en eller flera av ovanstående bieffekter så är inte böjningen bra, eller "korrekt" om man föredrar det uttrycket. Böjningen kan vara rakt fram/med tendenser åt sluta eller öppna/i sluta eller öppna och tack vare ovanstående kriterier är det mycket lätt att reglera från öppna till sluta-från sluta till öppna- från skola till böjd rakt fram eller på volt osv. Det här är av erfarenhet, inte "påhitt".
Anledningen att det skulle vara ett bra utgångsläge för galopp på häst som har bristande teknik i galoppen (teoretiskt) är helt enkelt för att det allmänt är ett bra utgångsläge. Få plats med sina ben - bra för galopp, bärig/ngt samlad - bra för att få till "sättandet" som de behöver för balansen i fattningen om man är ute efter bra kvalitet, -sortera benen - lyhördhet för sitsen (om nu ryttaren kan kontrollera den såklart! :p ) osv, allt som är bra för galoppen helt enkelt.
Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om det var ur "vanligt" böjd, svag sluta/svag öppna så länge det fungerar på hästen. Tanken med just den svaga slutan är (förutom att man genom böjningen har kroppen på plats) är att ytterbak då är i en skjutande position vilket ev. kan hjälpa hästen att förstå att den ska skjuta på med ytterbak in i fattningen.

Jag håller som sagt med om att det verkar skitsvårt att utföra som introduktion för galopp på en grön häst och rentutsagt dumt att göra på en unghäst (eftersom unghästen knappast har kommit tillräckligt långt i övriga utbildningen och därför garanterat skulle se det negativt) och att det bästa med största sannolikhet är om man kan lära in själva galoppen/kommandot på ett fritt sätt. Men framförallt för att komma vidare så finns det hästar som helt enkelt får för taskig teknik om det går "fritt". Man vill inte gärna gå omkull eller få ofrivillig galopp titt som tätt pga dålig teknik/fart/stress och ibland vill man underlätta för hästen. När dom väl förstår och om de kan utföra det rent fysiskt så kan jag inte tänka mig att de ser det som mer pressande än traditionella galoppfattningar. Det viktigaste känns som belöning i form av beröm och eftergift- inklusive att släppa på kraven.
Men eftersom jag tydligen inte kan något om inlärningspsykologi heller, inte har ögon att se med och aldrig har provat på att fatta galopp AR-style så måste jag dubbelpoängtera att det senare är fullständigt teoretiskt baserat och egna slutsatser/åsikter utifrån principerna som lärts ut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar