Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Däremot, under ridning, så kan en ryttare vilja att hästen samlar sig mer genom att dra upp huvudet, vilket, om hästen inte är tillräckligt stark eller utbildad, resulterar i en sänkning av ryggen.

Var står tror???

Jag lägger ned

Va svårt detta verkar vara....vi har jö redan kommit underfund med att vi tycker helt olikt dig....kom nu inte in i min tråd med tjafs så denna blir låst :crazy:

Om du är nyfiken på hur vi tänker så fråga men varför hålla på med meningslös diskussion.....vill inte ha något tjafs :mad:

Ja gör det...lägg ner menar jag ....

Vad tror du annars om min teori om tävlinspiruetten...om att med samling vid förberedande och i piruetten blir 4-takt beroende på att svävmomentet går bort ?

Jag måste erkänna att jag inte fattar texten.
Först skriver de att isättningen av inner bak och ytter fram slås isär (vilket för mig är fyrtakt) ( och den tror jag har att göra med att hästen vrider sig runt - det är ju en galopp på stället fast farmdelen flyttar sig extremt i sidled (:confused: hur faen bär de sig åt hästarna:( Det blir ju världens vridmoment)

Sedan skriver de att hästen sätter i ytterbak före det att inner fram lättat :confused: - Och menar att detta orsakar fyrtakten.
(eller missförstår jag ordet överlappning :confused: )

Jag hajjar inte riktigt hur Clayton tänker med sin forskning (jag kanske blir klokare snart då jag beställt en bok med forskningsresultat angående biomekanik)

Jag skulle vara mer intresserad av vad skiljer en piruett som får 10 från en som får 5.

Någon av de elva hästarna gjorde ju en på 4 språng och den måste ju ha varit långt från perfekt

Jag upplever det som att de iberiska raserna har lättare för fyrtakt än våra svenska halvblod. Kanske kan det ha att göra med att de iberiska inte"sitter ihop" som halvbloden. De har ju även lättare att komma upp i formen och släppa ryggen trots att bakdelen jobbar. Kanske kan det påverka?

Jag tror också att det är otroligt svårt att rida en galoppirouette i bra kvalitet i tretakt. Faktum är att jag nog aldrig sett en sådan. Och jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till heller. Men det kanske är jag som är korkad/okunnig.
För mig känns det mer logiskt att hästen är fyrtaktig i en galoppirouette. Annars tror jag det blir pirouetter med väldigt mycket runthävning av framdelen.

Hur menar du "inte sitter ihop" ?

Jag tycker de är rörligare i hela kroppen än vad tex halvblodet är.

Jag menar inte att halvblod naturligt sitter ihop (fram och bakdel genom en väl arbetande rygg och mage) helt. Det får man ju rida fram.

Men jag tycker att iberiska hästar lättare råkar ut för att kraften bryts på mitten, och cirkelrörelsen hejdas. Det är mycket kraft i raserna och väldigt mycket rölighet(sidled, uppåt, nedåt i leder etc). Det upplever jag som stor skillnad från halvblodstypen.
Det är alltså inte bara känsligheten jag menar. Den finns ju ofta där hos många fullblod. Det är just rörligheten, och om man inte rider rätt instabiliteten, som jag tycker finns i högre grad än i halvblodstypen.

Sedan skriver de att hästen sätter i ytterbak före det att inner fram lättat - Och menar att detta orsakar fyrtakten.
(eller missförstår jag ordet överlappning )

Och här kommer vi in på skolgalopp igen!
det du kommenterade här är väl att i en så samlad rörelse som piruetten är, måste hästen gå in i fyrtakt plus att överlappa för att få till en så bra samling att piruetten är möjlig.

(Överlappningen är alltså en sak, och fyrtakten en annan. de kommer i olika sekvenser. :confused: )

Just att bryta och få ett mellanrum mellan inner bak o ytter fram är väl för att i det skedet kunna förflytta framdelen i sidled. att efter inner bak föra framdelen åt sidan, sätta i ytter fram och sist inner fram.

I tretakt borde hästen få mindre möjlighet till vridning och behöva fler steg för att komma runt.

Överlappningen är väl nödvändig för att behålla vikten på bak. Utan överlappning kommer den inte att kunna stanna i samling och fortsätta rörelsen. om inner fram lättar innan ytter bak sätts i blir det ett svävmoment och förlust av samling.

Har någon sett en tretaktig "vanlig" samlad galopp med överlappning. den är väl ett måste för att galoppen ska vara riktigt samlad?

I min hjärna känns det som om att hästen bör ha en fyrtakt för att kunna samla sig riktigt mycket. den tretaktiga galoppen känns som den alltid kommer att ge en viss gunghästeffekt och ha ett svävmoment.
Och detta gör att hästar övergår till fyrtakt innan en övning som kräver mycket samling. tex piruetten.

Även då innan skolsprången där de måste lätta fram och förbereda sig för att behålla vikten på bak både innan den lättar och i landningen.

-KL
Och om det resonemanget har någon poäng, så borde tesen om att all fyrtaktig galopp skapar spänningar i hästens rygg vara dödad.

Någon som vill döda mig?:D :o

Ja då är jag med och håller med.

En rörlig häst har ju en sladdrigare axel till att börja med...
lättare att rubba dess balans.

Även om deras vinklade kors är lämpligt för samling så är väl ofta halsansättningen och även halsens längd och hållning av sådan karaktär att det förvårar arbete genom ryggen - och därmed korrekt samling.

Hm tycker att det verkar finnas en gemensam nämnare för Iberiska hästar - islänningar - och nordsvenskar - men inte för ponnies.

De första tre går alla lätt av - trampar vatten hysteriskt med frambenen - och blir fiolspända i ryggen.

De har ofta kort och rörlig rygg
- kan det vara den bristande stabiliteten?

Tankar någon?

-KL
Och om det resonemanget har någon poäng, så borde tesen om att all fyrtaktig galopp skapar spänningar i hästens rygg vara dödad.

Någon som vill döda mig?:D :o

Klart nån vill döda dig:devil:

:D

Jo den skapar spänning - men denna spänning behövs för specifika rörelser

All fyrtaktig galopp skapar "spänning" eftersom hästens nu jobbar isometriskt ( heter det va = håller emot kroppens fallande tyngd) Musklerna kommer inte att syresättas av det dynamiska pumpandet

Hästen orkar detta om den tränats för ökad mjölksyratålighet - så just i denna rörelse så är det ingen _fel_

Inte heller är det ett _fel_ att hästen i levaden jobbar statiskt = motsatsen till genom ryggen = dynamiskt

Men om hästen i ridning framåt inte jobbar dynamiskt = så är det allvarligt, för hästens muskler kan inte arbeta utan syre annat än korta stunder.
De blir också snabbt överfyllda av mjölksyra och därmed "kvävda" om de inte får arbeta dynamiskt.

Och det är inte hällsosamt. det är ju det som renheterna i gången egentligen handlar om.
= Kvitto på att hästen jobbar dynamiskt = avspänd = men anspänd

Vissa specifika rörelser kräver spänning - men att ligga kvar i denna spänning - Morsning och goodbye:devil:

så egentligen har ni båda rätt

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dej, även i den tidigare förklaringen :bow:

En häst i levad MÅSTE jobba statiskt spänt - annars står den ju inte kvar

En häst som förbereds för levad med skolgalopp övas just /stärks för detta statiska arbete i korta sekvenser.

Det är vad många inte förstår, tror jag. Det är extrema lägen vi pratar om där.

Jag har ju själv en ponny som är 50% Islänning(och 50% New Forest om någon bryr sig). Han är väldigt vinklad i bakbenen av naturen och har även kort rygg. Enligt veterinär(expert på rörelsestörningar) som behandlat honom så står han alltid och hänger lite under sig. Förutm att han har en ofördelaktig kropp öht så har han även en del psykiskt bagage som gärna gör honom stressad och spänd.
Han tappar lätt rygg och blir spänd/statisk i ryggen.

Islänningar har ju ganska ofta hetheten i blodet. Och med sin gång och kropp kan det nog vara svårt att få dem att sitta ihop.
Det stämmer väl även på en del kallblodstravare.

Men jag tror de iberiska hästarna har ännu mer rörelse och instabilitet och mjukhet i sig.
Men du kanske bara menade kortare rygg och vinkel på kors?

Med de Iberiska tror jag också att bara man vet hur man ska rida dem, för det är ju lite speciellt, så finns det mer kraft i dem. Och vet man hur man ska hantera den kraften så har de nog lättare för arbete än de två första raserna. Men det krävs ju som sagt lite speciell ridning. Och den typen av ridning är nog de flesta halvblodsryttarna ganska omedvetna om.
Jag tror inte riktigt man kan förstå det förräns man suttit på och hittat knapparna.

Va svårt detta verkar vara....vi har jö redan kommit underfund med att vi tycker helt olikt dig....kom nu inte in i min tråd med tjafs så denna blir låst :crazy:

Om du är nyfiken på hur vi tänker så fråga men varför hålla på med meningslös diskussion.....vill inte ha något tjafs :mad:

Nej, du rider med största sannolikhet inte som jag rider, men det är ju väldigt intressant att jag tolkar TR som att det är den ridningen som jag själv eftersträvar, men väldigt många rider oxå enligt TR, enligt dem själva, men det är inte alls som jag rider. Det är det som är "intressant". Alltså är det tolkningarna som är olika. (Och, det är inte jag som tjafsar.)

Jag är nyfiken på vad och hur ni tänker och vilka resultat det ger i er ridning, annars hade jag inte varit här, men det kan jag läsa mig till i era inlägg och komma fram till genom att läsa vilka ryttare ni refererar positivt till.

Ja då är jag med och håller med.

En rörlig häst har ju en sladdrigare axel till att börja med...
lättare att rubba dess balans.

Även om deras vinklade kors är lämpligt för samling så är väl ofta halsansättningen och även halsens längd och hållning av sådan karaktär att det förvårar arbete genom ryggen - och därmed korrekt samling.

Hm tycker att det verkar finnas en gemensam nämnare för Iberiska hästar - islänningar - och nordsvenskar - men inte för ponnies.

De första tre går alla lätt av - trampar vatten hysteriskt med frambenen - och blir fiolspända i ryggen.

De har ofta kort och rörlig rygg
- kan det vara den bristande stabiliteten?

Tankar någon?

Med förhoppningar om att ingen ska tycka att jag förstör stämningen på något sätt lägger jag här in mitt veto i frågan.

Jag är övertygad om att det beror på ridningen, oavsett ras. Möjligen kan det till viss del avgöras hur den enskilde individen är byggd. För övrigt tycker jag att väldigt många hästar "går av" beroende på att de rids bakom lod.

En häst med en kortare rygg borde faktiskt vara lättare att samla. Men med en alldeles för kort rygg så sitter ju inte benen i "varsitt hörn", vilket kanske leder till bristande stabilitet.

Kan inte du lägga ut någon bild själv på när du rider (du kanske vill vara anonym?) eller på ett ekipage där du inte tycker att det finns någonting att anmärka på?
Jag tror egentligen inte att vi tycker så olika allihop ;) , men det är skitsvårt (ursäkta språket) att uttrycka sig på nätet. Jag har själv t.ex hela tiden tolkat dig som att du tycker att hästen är I lodplanet när linjen går genom öga och mungipa, medan du nu förklarat att detta betecknar FRAMFÖR lod. Och här är jag helt och hållet med.;)

Nej, du rider med största sannolikhet inte som jag rider, men det är ju väldigt intressant att jag tolkar TR som att det är den ridningen som jag själv eftersträvar, men väldigt många rider oxå enligt TR, enligt dem själva, men det är inte alls som jag rider. Det är det som är "intressant". Alltså är det tolkningarna som är olika. (Och, det är inte jag som tjafsar.)

Jag är nyfiken på vad och hur ni tänker och vilka resultat det ger i er ridning, annars hade jag inte varit här, men det kan jag läsa mig till i era inlägg och komma fram till genom att läsa vilka ryttare ni refererar positivt till.

De mål jag har i träning och som resultat får jag genom att vara framgångsrik på tävlingsbanan samt att jag har kommit till nivån där passage, piaff kommer genom min ridning.

JAG pratade om deta med en mycket duktig dresyr ryttare (ridigt os )haromdagen.

Han sade ungifar sahara om tackten i galopp. Att i vanlig galopp som man ser vanligen, mellan gallop osv ar klart tretaktig.

men att snabb galopp (fyrsprang) vilket man far i mycket okad galopp (gallop tavlngar) och att mycket sammlad galopp ar fyrtaktig, sa som galopp piruetter, bytten i varje, galopppa stallet och galopp baklanges.

och att anledningen till att fei godkanner gallopbytten i varje som en del av den klassiska ridningen och inte "cirkusridning" ar for att det ar naturligt for hasten att rora sig i fyrtaktsgalopp.

Men att det varigt mycket disskutioner om att i fall galoppbytten i varje tillhor den klassiska skolan eller inte. Vilket spanska ridskolan staller sig skeptiskt till men de har accepterat det eftersom fei har accepterat rorelsen sa har de oxa gjort det.

Skulle galoppen bara vara tretaktig i mellangalopp:rofl: :rofl: Vad har den människan ridit OS i för nåt? Det skulle nog inte ens nån av de största fyrtaktsförespråkarna på klassisk hävda.:rofl:

Obs, skämt ang klassisk, pga alla våra diskussioner:idea:

Hon räknade upp fyrsprång o skolgalopp som fyrtaktig, och mellangalopp OSV som tretaktig.

Man ser vad man vill se ibland då man läser inlägg!:smirk:

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar