Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?
Sedan skriver de att hästen sätter i ytterbak före det att inner fram lättat - Och menar att detta orsakar fyrtakten.
(eller missförstår jag ordet överlappning )
Och här kommer vi in på skolgalopp igen!
det du kommenterade här är väl att i en så samlad rörelse som piruetten är, måste hästen gå in i fyrtakt plus att överlappa för att få till en så bra samling att piruetten är möjlig.
(Överlappningen är alltså en sak, och fyrtakten en annan. de kommer i olika sekvenser.
)
Just att bryta och få ett mellanrum mellan inner bak o ytter fram är väl för att i det skedet kunna förflytta framdelen i sidled. att efter inner bak föra framdelen åt sidan, sätta i ytter fram och sist inner fram.
I tretakt borde hästen få mindre möjlighet till vridning och behöva fler steg för att komma runt.
Överlappningen är väl nödvändig för att behålla vikten på bak. Utan överlappning kommer den inte att kunna stanna i samling och fortsätta rörelsen. om inner fram lättar innan ytter bak sätts i blir det ett svävmoment och förlust av samling.
Har någon sett en tretaktig "vanlig" samlad galopp med överlappning. den är väl ett måste för att galoppen ska vara riktigt samlad?
I min hjärna känns det som om att hästen bör ha en fyrtakt för att kunna samla sig riktigt mycket. den tretaktiga galoppen känns som den alltid kommer att ge en viss gunghästeffekt och ha ett svävmoment.
Och detta gör att hästar övergår till fyrtakt innan en övning som kräver mycket samling. tex piruetten.
Även då innan skolsprången där de måste lätta fram och förbereda sig för att behålla vikten på bak både innan den lättar och i landningen.