Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Det var jag som funderade på om inte de flesta egentligen menar samma sak, men uttrycker sig väldigt olika. Själv tänker jag och skriver samtidigt vilket stundtals blir konstigt då hälften av tankarna "hinner med" i skriften. Det händer också att man utelämnar saker som man tycker är så självklara att man inte hade en tanke på att ta upp dem. :idea:

Och därför undrade jag också om du möjligen har någon bild på dig själv när du rider (eller på något ekipage där INGET finns att anmärka på). Eller du kanske, som jag, vill vara anonym? ;)

Bild på mig själv kommer när jag har hunnit med och haft möjlighet till det. Både jag och den/de som kommer att fota är upptagna människor. Som jag sagt tidigare, så lovar jag att foto kommer på mig själv när jag rider, så småningom. Har försökt att hitta foto på nätet som är perfekt. Alltså en form som jag inte har något att anmärka på öht. Och jag lever inte i en utopi, utan jag är väl medveten om att det är megasvårt att få en form som är absolut optimal att fastna i kameran. Det absolut optimala är ju svårt att fixa under ett helt ridpass om man inte har en häst som är väldigt utbildad enligt den aktuella ryttarens principer, och som man dessutom är totalt synkad med. Hade jag haft min gamla kuse kvar (togs bort -05 25 år gammal e. Herkules-German-Sombrero) så hade det varit lätt åtgärdat.

Kan tyvärr inte uttala mig om det är samma sak eftersom jag inte vet riktigt vad E menar med "hävstångseffekt". :confused:

För att bland annat citera någon som verkar förklara bättre (Fredrik)

Hävstångseffekt är när det är "fjong i flärpen", med harmoniska rundningar i överlinjen (fram och bak sitter ihop vilket resulterar i att länden är välvd) och ett lagom motsug i handen, om inte hästen ligger helt rätt i tempo, form mm, för då går det ju att slacka naturligtvis - vilket gör att det inte behövs något motsug i handen = inget behov av hävstång eftersom hästen ligger rätt.

Det som kanske bidrar till att många inte förstår vad jag menar är gissningsvis för att jag förespråkar ridning med nosen framför lod. En del blir helt rabiata när man pratar om "framför lod". Har man inte ridit framför lod (och med länden välvd) så kan man kanske "inte sätta sig in i" vilken effekt det blir i ridningen och hur hästens kropp och respons för hjälperna känns då.

Vad Fredrik menar med _fjong i flärpen_ är en spänd pilbåge och att hästen även är rak lateralt

Om en häst har en låg rygg så behöver det inte synas särskilt mycket på länden i en grundform - men det syns på hela överlinjen.

Lodet är inte heller ett tecken för för mig - utan jag ser mer på hela överlinjen, och att tygeln är tillräckligt lång så att halsen tänker framåt.

Om vi pratar om samma sak vet jag inte.

Vad Fredrik menar med _fjong i flärpen_ är en spänd pilbåge och att hästen även är rak lateralt

Om en häst har en låg rygg så behöver det inte synas särskilt mycket på länden i en grundform - men det syns på hela överlinjen.

Jaha, jag vet inte heller om vi tänker lika. Krävs nog foto från båda håll för att kunna fastställa det.

Om en häst har låg rygg (hästen är lägre i ryggen riden än oriden) så anser inte jag att det förekommer någon "fjong i flärpen", vilket troligtvis är ett resulatat av att den inte ligger rätt i handen eller för hjälperna ö h t. Är hästen extremt svankig (oriden) så skulle jag nog inte försöka samla den så där väldans, utan rida den lite lägre och längre för att just få möjlighet att välva länden iaf något.

Men visst kan hästen ligga rätt utan att länden är lika extremt välvd som i en fin piaff t ex, men det är ju som sagt en grundform/unghästform/rida-ut-i-skogen-form-utan-krav-på-samling. Missförstå inte nu, jag rider dressyr även i skogen, men ibland håller jag mig enbart till grundform. Man kan ju inte rida samlat hela tiden.

En låg rygg är den exteriöra benämningen

Blir hästen lägre i ryggen under ryttare - vilket den blir om man inte gör någt åt det - så är benämningen sänkt.

Olika tecken som man letar efter blir lätt lite för abtrakta och kan ibland bli lite för mycket dogm för mig.

Angående "fjong i flärpen" så känneteckans det mycket mer av ett förändrat sätt att röra sig tycker jag. Takten blir både ren och mer markerad.

Känslan uppsuttet tycker jag är att - hästen börjar bära istället för att hantera vikten

Beroende på utgångsläge - så börjar hästen antingen röra sig - eller slutar försöka springa ifatt sig själv, och helkt plötsligt så kommer den gång hästen faktiskt har...

Min rid och tömkörarerfarenhet...

Fast jag tror att de allra flesta här förespråkar ridning med nosen framför lodplanet, och jag inbillar mig att många också klarar av detta. Jag tror faktiskt inte att det är orsaken till att det stundtals är svårt att förstå hur du menar, utan på att du kanske har lite svårt att förklara alla gånger. Och vem har inte det... :)

Ser fram emot att få se en bild! Har du ingen bild alls av din gamla häst under ryttare? ;)

Har ridit en häst ett par gånger nu som är lite "slarvigt riden" förut samt inte är så välmusklad ännu. Hon har lätt för att bli stressad och sänker då ryggen och blir lite "smygande" i gången. När hon slappnar av så känns det väldigt tydligt att man "får tillbaka" ryggen (flummigt beskrivet kanske?), och hon rör sig mjukt och med spänst i steget. Detta blev en utvikning från tråden, ursäkta.

Kan tyvärr inte uttala mig om det är samma sak eftersom jag inte vet riktigt vad E menar med "hävstångseffekt".

Men pratar man om "hävstångseffekt" så relaterar jag det som dålig handridning....
Ridning för mig utesluter sådant som har med hand att göra.
Ridningen ska kunna ridas främst från säte och skänkel......om denna handridning kommer så kan korrekt samling inte komma utan resultatet blir en "avknäppt" häst som man stryper rygg och bakbensverksamhet.

Kommer man då till piruetterna så måste hästen balansera sig själv och sätta sig för egen styrka.

Bara mina tankar.....

Har ridit en häst ett par gånger nu som är lite "slarvigt riden" förut samt inte är så välmusklad ännu. Hon har lätt för att bli stressad och sänker då ryggen och blir lite "smygande" i gången. När hon slappnar av så känns det väldigt tydligt att man "får tillbaka" ryggen (flummigt beskrivet kanske?), och hon rör sig mjukt och med spänst i steget. Detta blev en utvikning från tråden, ursäkta.

Det är meningen att tråden ska kunna utveckla sig till ämnen man kommer till :)

På denna häst bör det väll vara viktigt att aktivera så hästen lär sig att vinkla sina leder med tusen halvhalter, tempoväxlingar för att undvika detta "smygande"...

Ja nu har jö WC-finalen gått på tv....var det någon av er som såg "hävstångseffekter" under piruetterna ?
(med undantag av Edvard.G....)

Jo halvhalter och tempoväxlaingar är bra. Det fungerar också väldigt bra att värma upp i galopp då hästen i fråga verkar ha lättare att slappna av i galopp. Samt förstås tempoväxlingar och övergångar även där.

Jo, jag är med på att "hävstång" kan förklaras som dålig handridning. Men jag funderar på om hästen verkligen kan balansera upp sig själv då i piruetterna? Eller läser jag slarvigt? Hur menar du?

ja alla AR ryttare :rofl:

just kiding...

KL

vad jag kollade var om någon vände med tygeln.... ingen.

Det är svårt när man inte definierar klart vad man menar.

Det finns ju teorier om den bakre och främre hävarmen och den bakre är lättförståelig för det handlar helt enkelt om bäckenet som en vippbräda runt höftleden.

Sedan finns det en främre som är en del av den högre samlingen.

Men jag kopplar inte alls den till tygeln.

Sedan hävSTÅNG som E kallar det då går mina tankar till just stången - och E rider ju framför lod

Så jag fattar ingenting :confused:

Om just det, eller det kanske gäller det mesta föresten...

Jo, jag är med på att "hävstång" kan förklaras som dålig handridning. Men jag funderar på om hästen verkligen kan balansera upp sig själv då i piruetterna? Eller läser jag slarvigt? Hur menar du?

Jovisst kan den balansera sig själv om den har styrkan och ryttaren sitter rätt rakt över....
Om du tänker dig att du förbereder med att samla för skänkel och att strama upp sitsen med små kramningar på ytter så kommer hästen balansera sig själv om den är rätt utb och har styrkan......väldigt viktigt att kunna samla och rida piruetten med eftegift så man inte stryper framåtbjud och rörelsen....men det gäller jö vid all ridning.

Man kan klart se skillnad om ryttaren är för stark i handen....om du såg WC-finalen kan du jämnföra med E.Gaal.....kanske var där en kombination av att hästen inte bar sig bak men han red väldigt mycket med hand...snacka om hävstång...stången gick igenom i munnen.
Han försökte bära runt hästen i piruetten och det brukar inte gå bra...strypt rygg och bakbensverksamhet....hästen var inte i balans och bar sig själv !

KL

Jo...hur var det med takten...jag tittade så mycket på bettets inverkan och ryttarens hjälper att jag glömnde kolla takten.
Någon som har koll ?

Sedan hävSTÅNG som E kallar det då går mina tankar till just stången - och E rider ju framför lod

Så jag fattar ingenting :confused:

Om just det, eller det kanske gäller det mesta föresten...

Ja det är konstigt uttalande !

Min erfarenhet säger mig att hävstången bara främjar bakom lod ridning....

Jag hade lite svårt att föreställa mig en kombination av dålig handridning och häst som balanserar sig själv, men tror att jag är med på hur du menar. Jag tänker mig dålig handridning som att ryttaren "bär" runt hästen med "tung" hand, allting blir låst, hästen kan inte arbeta genom kroppen. Fast hästarna på elitnivå bör ju vara balanserade och om de rids med för mycket hand, så....Jo, jag är med på vad du menar. :idea:

Beträffande piruetterna igår på TV så försökte jag titta på takten på ett par stycken, men jag kan villigt erkänna att det är SVÅRT att se. Tyckte att Max såg 4-taktig ut medan Floriano såg 3-taktig ut. Max lyfte högre fram, kan det ha betydelse för takten, alltså att frambenet inte "hinner" ned? Nu blev det kanske lite "svamligt" igen....

Dåså- då förstår varjefall vi varran :D

Ang. takten var jag upptagen med att kolla hand, hjälper....

Nån annan som tittade ?

Tittade på frambenen.
var bara ytter fram som belastades av de 2.- i princip.
Gillade inte Max´s galopprogram.
Ser ut som en tjock markbunden gris:crazy:

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar