Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Ytter fram...jo- det är väll begripligt då inner ska upp först.

Det är synd om Max då det är kvalitet i uppvisningen men att jämnföra med de högresta moderna hästarna så ser han småknubbig ut.....synd då jag tycker han utför de mest korrekta piafferna men dock lite väl mycket framåt.
Undrar exakt hur mycket framåt de får...kan du det ?

Har ingen erfarenhet från dessa klasser:crazy:

men nog är det en hovsbredd- iallafall i de "lättare programmen"

Undrar om de får högre betyg för en på stället-borde inte vara det om det ges tillåtelse för en liten rörelse framåt.
hoppsan - det var piruetter här:o

ja alla AR ryttare :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl:

KL

jag kollade lite på det men missade en del av programmen och såg inte allt. Tycker det var i stort sett 3-takt på flera faktiskt men inte hela vägen runt - och inte alla. Det är svårt, det inser vi nog alla :crazy: OCh svårt att se exakt, men om det är riktig fyrtakt/häva syns det.
Men nog ser det betydligt bättre och mer harmoniskt ut när hästen är i någotsånär tretakt än fyrtakt, (som t o m ser "faller isär" ut, tycker jag i alla fall). Men det blir mer energi när det är tretakt och mer "framåttänk".

Florianos tex såg bra ut tycker jag, om jag inte minns fel.

Senast ändrad av en moderator:

Kyra använder den yttre tygeln som en viktig hjälp i piruetterna.
Jag såg visserligen bara drygt halva klassen med jag såg ingen som hade ren 3 takt i piruetterna faktiskt.

Såg du tex Floriano?

Sen är det inte lätt att se heller, och ännu svårare att utföra, en del inledde i 3-takt men orkade inte hålla kvar hela vägen.

Nej, Floriano såg jag inte. tyvärr.
Hurvida hästen orkar eller inte beror ju på hur man ser på piruetterna. Om det ska vara 3 eller 4 takt menar jag. Vissa ser det så att de inleder i 3 takt och sen inte orkar, som du skrev. Andra ser det som att hästen inleder i 3 takt för att samlingen inte är riktigt tillräcklig och sen går över i 4 takt när samlingen förbättrats.
Vilket som är rätt eller fel har jag inget svar på än.

Senast ändrad:

KL

vad jag kollade var om någon vände med tygeln.... ingen.

Det är svårt när man inte definierar klart vad man menar.

Det finns ju teorier om den bakre och främre hävarmen och den bakre är lättförståelig för det handlar helt enkelt om bäckenet som en vippbräda runt höftleden.

Sedan finns det en främre som är en del av den högre samlingen.

Men jag kopplar inte alls den till tygeln.

Sedan hävSTÅNG som E kallar det då går mina tankar till just stången - och E rider ju framför lod

Så jag fattar ingenting :confused:

Om just det, eller det kanske gäller det mesta föresten...

Jag håller med om att det inte behövs någon tygel i själva vändningen och det ultimata är att "sätta hästen på bakdelen"/samla (ingången till piruetten) med enbart säte. Men innan man är synkad med hästen så behövs tyvärr mer eller mindre tygel, beroende på hur mycket motor hästen har/vilken typ av motor hästen har kombinerat med hur lyhörd för sätet den är från början och hur samarbetsvillig den är ö h t.
Nu via detta resonemanget till själva "hävstången"; t ex om en häst har mycket motor med inslag av stress t ex kombinerat med lite istadighet/mindre samarbetsvilja, så behövs mer tygel (går troligtvis något mot handen) med en sådan häst än med en häst som är positivt ivrig, alert, glad, lyhörd mm. Den sistnämna typen går med största sannolikhet att rida på näst intill glappande tygel hela tiden - sätesridning överlag.
Muskler på rätt ställen är ju naturligtvis en mycket viktig faktor och en förutsättning oavsett typ av häst.

Jag har en liten paint-bild som jag har gjort som jag ska försöka leta reda på och som visar hur hävstångs-effekten går till. Återkommer.

*kl*
Nu har jag raderat x antal inlägg som tillhör kategorin "tjafs". Det finns många användare som inte visat en bild på sig själv och sin ridning, man väljer själv hur man vill göra med den saken. Om det krävs fotobevis för att få skriva inlägg på Buke är vi många som inte skulle få skriva en rad...

/B_A_L, moderator

Tack B_A_L för att du raderade och inte låste...
Jag kan inte förstå var detta tjafs kommer ifrån....mupp blir som ombytt :crazy:

Jag ser fram mot paintbilden :)

Har inte hittat den än, men ska försöka förklara "hävstångseffenkten" med andra ord så länge.

Hästen ska vara på tygeln, d v s även om hästen är så pass lyhörd att tygeln till och från glappar så ska hästen när som helst kunna ridas fram till handen.

Samlingen nås genom att bakbenen ska sättas in längre under hästen vilket gör att en viktförskjutning bakåt sker vilket i sin tur leder till att hästen lättar i frampartiet. För att få bakbenen längre in under hästen så måste hästen först och främst vara framför skänkeln (och/el ev drivande säte). När hästen är framför de drivande hjälperna så fångar handen upp energin vilket leder till att hästen trampar in längre inunder sig. En outbildad eller för omusklad häst kan inte "möta upp handen" utan att ligga hårt på i detta momentet, men en utbildad och musklad häst trampar under sig med ett i stort sett lika lätt stöd i handen som innan den fick samlingshjälperna.

När du hittat den kan vi ju jämföra paintbilder

Aha, du har oxå suttit och pillat! Återkommer när den är återfunnen.

Jag blandade ihop hästnamnen. Ja jag såg Floriano. Tyvärr nästan, för den ritten hade jag mått bättre av att inte se. (skriver en del om det i en annan tråd) Varför undrar du?

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar