Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

:confused: Men tycker du det är att mena samma sak då jag pratar om att hästen ska med egen styrka och balans med eftergift för att ej strypa motorn och hindra rygg till att säga att "hävstångsverkan" behövs ??

Är detta samma sak men olika uttryckt :crazy:

KL
Hör inte hit, till tävlingsdressyren. Men nog kan man rida o vända i samling med slack på tygeln.
Svårt kanske att reglera samlingen inför momentet helt utan tygelinverkan bara. det var nog det Equi menade.

Jag pratar med dig, så eldar jag
ingen brasa...

Det lär ju Dressyras nu på Söndag på TV2 tom.

Titta nu på de riktigt bra piruetterna, och även andra bra rörelser med för den delen. När hästen går riktigt bra - så håller den ihop sig så bra att det faktiskt blir ett liten slack i tygeln.

Inom BRA tävlingsDressyr så får ryttaren mindre och mindre i handen ju mer hästen samlar sig. ( en logisk slutsats av detta blir att samling sker mycket lite med tygelns hjälp :angel: )

Den Bra samlingen i TävlingsDressyr kännetecknas av att
sittbenen pekar nedåt, halsen fortfarande tänker framåt, hästen sitter ihop.

Dålig samling, eller ingen samling :angel: i TävlingsDressyr kännetecknas av att sittbenen pekar uppåt, hästen ligger hårt på handen, hästen har gått av på mitten.

Dålig samling eller ingen samling i "Klassisk Dressyr" Kännetecknas av att sittbenen pekar nedåt - halsen tänker bakåt - hästen i två delar och stram eller hängande tygel - egalt.

Slack i tygeln - och hästens sitter ihop - och håller ihop - och halsen tänker framåt = Bra TävlingsDressyr eller bra Dressyr öht. i min värld

Senast ändrad av en moderator:

Tack för en bra förklaring... och håller med :bow:

Tror nog detta är mer de mål jag har med ridning !

Den Bra samlingen i TävlingsDressyr kännetecknas av att
sittbenen pekar nedåt, halsen fortfarande tänker framåt, hästen sitter ihop.

Intressant mått på vinklat bäcken, samling.

Vet att du är bra på rita streck på bilder i paint..:angel:
kan du inte visa hur du mäter detta ?

Mäter :confused:

Det var min förra tränare som sa sittbenen pekar nedåt. Men enbart ett vinklat bäcken skapar ingen samling.

Jag tror att det är bra att titta på många hästar i rörelse och sedan få in nån slags känsla för det där.

Väldigt bra att se vad olika tränare försöker uppnå med hästarna.

Det gör ju inget om man känt det först uppsuttet...

Det blir ju ett slags växelspel mellan att se saker och känna saker - och sedan försöka sätt ord på det.

Hur menar du intressant mått ?

Vad sätter du för ord på det? Vilka kriterier har du för samling?

Hur avgör du om hästen är samlad, vilka tecken söker du?

Det gör ju inget om man känt det först uppsuttet...

Vad detta en nödvändig kommentar...hoppas du inte flyter in i gamla takter...gillar Fredrik !

Du borde veta vad jag anser om samling....jag undrade bara om du kunde förtydliga med en bild och streck på en hästkropp hur du ser dessa sittben :crazy:

Ja, helt med!:)
Bra beskrivet som vanligt!:bow:

Det jag menade med att det (slack på tygeln)inte hör till tävlingsdressyr, var att någon inte skulle känna att jag förespråkade helt hängande tyglar på dressyrtävlingar!

Att man däremot helst vill ha så lätt kontakt att det skulle gå att släppa dem är en annan femma!
Suck.. jag kan nog inte kolla på någon dressyr... blir bara ridsjuk.. Att se blanka dressyrhästar passagera runt i lyxig manege och sedan gå ut i leran och gräva fram en go och glad kallblodstravare...:smirk:

Det där med sittben.

Har insett att det fokuseras hemskt mycket på vinkling av bäcken, men kan glömmas bort att bäckenet ska ta med sig länden i vridningen och i förlängningen hela ryggen upp. Går inte att isolera en del som ska sägas skapa bärighet.

Många är avknäppta framför korset. Och det är mycket svårt att jobba med tror jag! som med avknäppt nacke.
Bruten kedja är svår att laga. Svårare än att sakta modellera fram en bärighet i en sammanhållen muskelkedja.
Överrörlighet skapas lätt med god men felutnyttjad teknik.

Alltså att man lyckas få hästen att placera delar av sin kropp på ett visst sätt men missar att få med de naturliga reflexerna och helheten.

De absolut svåraste hästar jag sett att få till bärighet, har haft problem strax framför korset och har vikt in bakdelen under sig. Då är bäckenet redan vinklat, och ryggen sänkt.
Många kallblod o islänningar var det faktiskt!
Halvblod har jag mer sett övertänja sig i höfterna och slänga in bakbenen under sig med platt kors o sänkt rygg.

Oj vilka varianter det finns på vad som kan gå fel! :crazy:

Vad jag menar är att det är lättare att _se_ sånt man själv har känt/upplevt. Det man SER är ju det som man själv känner igen utifrån sin egen erfarenhet. Jag la ingen egentlig värdering i det.

Däremot så har jag en allmän känsla av trötthet gentemot debatten hur dåligt alla rider.
Och ärligt talat de teoretiska totalt abstrakta diskussionerna utan förankring i den egna ridningen, eller som i getabockens(hjärnsläpp) fall utifrån sin erfarenhet som "behandlare" och sysslande med rehab? - vad det verkar. (Lasse Lucidor :idea: var det visst)

Det blev konstig svenska :confused:

Detta har ingenting med dig att göra, eller ngn specifik person över huvudtaget - utan bara min egen inställning till diskussion.

Bilder ger inte så mycket tycker jag, inte filmer heller.

Som det sas på en annan tråd. Vi använder ofta olika ord för att beskriva samma sak. Och ibland använder vi samma ord för olika saker.

Lättare att känna igen ridupplevelser tycker jag.

Det här är precis det jag menar :)

Man kan titta här och titta där och utifrån olika skolor kan man SE och tolka.

Men hur man än vrider och vänder på det, så kan man bara veta om det är rätt - om det känns rätt.
Dvs känna igen - det man själv då _tror_ är rätt då. :angel:

Självklart är det bäst att diskutera ridning som den själv är upplevd men då kan du inte mena mig i de abstrakta diskussioner för jag håller mig utanför det jag inte ridit, är praktisk begåvad av.....då läser jag och lär istället.

Om diskussionerna är tröttsamma vet jag inte men du kan väll ha en poäng då man börjar diskutera hjälpgivning eller dylikt då man själv inte utför rörelserna själv....kan bli lite fel om man håller på något som inte praktist förankrat.

Intressant mått på vinklat bäcken, samling.

Vet att du är bra på rita streck på bilder i paint..:angel:
kan du inte visa hur du mäter detta ?

Okey nu hajjar jag:idea:
men minns inte vad jag sa/skrev

Jaha
Jag är lite seg idag....:o

Jag vill ha en harmonisk överlinje med jämna kurvor, inga sänkta ryggar eller fulkrokar:angel:

Sittbenen får man bäst in känslan för om man blåstirrar en hel tävling:angel:

Jag brukar banda det som går på TV och så kan jag titta ett helt band på en detalj. Bra att banda också för då kan man backa när man råkar glömma bort att koncentrera sig...:angel:

Sedan bad jag min tränare skriva ned vad hon såg på alla ekipage - och det var en ögonöppnare.

Kul att titta på Dressyr i grupp också för vi ser så olika saker.

Men som sagt Harmonisk överlinje och en "känlsa av fjong i flärpen"

Du vet en sådan där tuta som man blåser i så och så står en pappersfjong så längeman blåser.

Är det fjong i flärpen - så sitter hästen ihop - då samlar den sig också när man tar tillbaka den

Nej det har ingenting med dig att göra alls - vilket jag skrev

Nu börjar detta likna Fredriks och Muppens chatt :D

Absolut, kan det bli fel om man sitter och gissar sig till saker man inte upplevt. men likaså kanske det kan bli fel om man bara refererar till sina egna erfarenheter.
Tex om man sitter och jobbar med sin egna enda häst med vissa svagheter och tror att det som fungerar på min det är den enda sanningen.

En stor portion empatisk förmåga ovanpå upplevd känsla och lite teoretisk bas, det borde vara ett vinnande koncept för att lära sig rida och kunna förmedla det vidare till andra!

Med empatin kan man ju se, lära, känna in och förstå varför det blir som det blir, även om man inte upplevt det själv.
och nästan använda den förmågan till att föra tanken vidare och i sin egen kropp känna hur det kommer att bli i en piruett, fast man inte tränar rörelsen in reality.
Datorstolsridning!! något att tävla i?:crazy:
Allvarligt talat borde jag rida mer och snacka mindre!!:angel:
Ska ut och trimma på Lasse "Lusidor" i morgon!:)
Jag är en höna jag med!!:D

Jag rider ju med andra tygelhjälper än många som tävlar. Dock tävlar min tränare(som rider så) GP. Så det går ju att kombinera denna ridning med tävling uppenbart.

En pirouette ser jag som en sluta på liten volt. Jag vänder framdelen runt genom att flytta ytter bog med sits ytter trängande tygel. Inner fram vill jag inte att den går lika mycket i sidled utan lite mer framåt för inner skänkel.
Det är just i pirouetterna som jag tycker man har störst användning av att vända på detta sätt.
Genom att flytta bogen på så sätt i pirouetten så får man en häst som är i balans och inte gräver sig runt hävandes på inner fram. Och iom att man inte jobbar med innertygeln så hjälper man hästen att hålla balansen.

Så tycker iaf jag. Men det behöver ju inte vara en sanning för det.
Jag har sett folk som rider på det traditionella sättet med tygelhjälper, som fixat fina pirouetter. Så det är ju ingen omöjlighet.
Men jag tycker det här sättet är mer logiskt och lättare.

Tankar någon?:)

Kan tyvärr inte uttala mig om det är samma sak eftersom jag inte vet riktigt vad E menar med "hävstångseffekt". :confused:

För övrigt funderar jag rent allmänt (vilket jag kunde ha skrivit, men inte gjorde...) om vi inte ofta menar samma sak fast vi är väldigt olika bra på att förklara skriftligt. Själv kan jag t.ex. känna hur det ska vara när jag rider, men jag är urusel på att förklara i skrift. Tänker inte riktigt på vilka hjälper jag ger, bara att jag gör något och det jag vill ska hända också gör det.

Dagens morgonflum är härmed avklarat....:angel: :)

Nu är det troligen inte Amiral vi får se:angel:
Det är ingen tävlingshäst o håller antagligen till mitt ute i urskogen, så det blir svårt att känna igen den.

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar