Såg siffror på att medelåldern på halvblod låg för något år sedan på 9 år hos ett stort försäkringsbolag i Sverige. I Tyskland låg medelåldern på halvblod på 7 år hos ett annat försäkringsbolag. Jag tycker det är alldeles för tragiska siffror.
Tror det finns många faktorer som spelar in. Avel(bla exteriör), för hård träning vid för låga åldrar, för ensidig träning, ej träning på olika underlag, för lite hagvistelse, för små hagar, inga hagkompisar alls(olycklig häst), för lite mänsklig kontakt, omvård och kärlek, ej tillräckliga viloperioder vid skador mm, mm, mm.
Sedan är det ju inte heller bara hållbarheten som försämras genom att pressa en häst för hårt vid för låg ålder. Det kan också påverka hästens psyke negativt. Har tyvärr sett alltför många skräckexempel på detta. Det finns en anledning att vissa hästar bla bits och sparkas och det finns en anledning till varför vissa hästmänniskor blir bitna, avkastade och sparkade oftare än andra.
Själv skyndar jag saaakta med min nyss fyra år fyllda frieser.
Å andra sidan har det gjort att jag fått en riktigt trygg och snäll hästhund som bland annat kan gå helt lös vid promenader. Detta trots att förra ägaren tyckte att han var i värsta trotsåldern och bara krånglade..
Å andra sidan har jag planerat att äga min häst så länge han lever..
Hästens bästa går i alla lägen före mitt eget nöje.