Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

jag sa inte att man inte behöver energi i en piruett. jag sa att det inte är energi man saknar om man inte har tretktsgalopp.

Jo det kan det vara. Bland annat. Det kan också var styrka, eller förmåga hos hästen. Tex.
Det är ursvårt så mycket fattar jag med. Vi har ju haft en tråd (på barock?) om piruetter om jag inte minns fel, men filmer bla. Kanske skulle plocka fram den.

*KL*

Tror att man måste rida på kullersten för att höra om takten ändrar sig:angel:

Skulle inte rekommendera det:crazy: Kunde du inte bett nån filma dej? Så kunde vi debatterat om takten:idea:

Men hur får du ihop det?
jag vill bara påminna om att det är ingen tralopputan en bra fyrtakt jag menar. Menar du att hsten fått fyrtakt utav seghet eller? för annars är det du säger ett mysteriumför mig. men förklara gärna..

jag blv inte arg, absolut inte.
Det jag undrade var varför du inte trodde att K red i fyrtakt innan och ipiruetten, det verkade som att du hade svårt att tropåmig när jag sa det men sen så sa du att du inte hade polem att tro mig alls och då förstod jag ingenting.

Men omdu vet vad fyrtakt är för nått varför är det då så negativt?

Men man kan jö se så olika....jag har svårt att tro att K skulle rida fyrtakt i den förberedande samlade galoppen innan piruetten för att hon e en sån skicklig ryttare men sen att det blir fyrtakt i piruetten är jö något jag skrivit i hela tråden...

Sen tror jag narurligtvis dig om du säger att du rider g.piruetter. Har ingen anledning att misstro dig där.

Det negativa är fyrtakt i den vanliga samlade galoppen beroeende av att vi har TR som säger att det ska vara tretakt !
Sen att hästen inte har förutsättning att behålla tretakten i piruetten är jö vad jag tjatar om i hela tråden :idea: :)

Men hur får du ihop det?
jag vill bara påminna om att det är ingen tralopputan en bra fyrtakt jag menar. Menar du att hsten fått fyrtakt utav seghet eller? för annars är det du säger ett mysteriumför mig. men förklara gärna..

Får ihop vad?

Varför tror du att man behöver en speciell kamera?

Därför att det med ögat är så pass svårt att hinna se....fråga domarna så får du höra....dom har jö godkänt en hel del fyrtaktspiruetter som med kamera visat fyrtakt.

Men du kanske är skickligare än alla domarna :idea: ;)

Nu hänger inte jag med :D

Menar du att det finns bra och sämre fyrtakt ?
Vad skiljer dessa åt då ?

Nu tror jag faktiskt att jag förstår dig! :idea:
iaf vad jag tror. jag förstod aldrig att du menade med att Tr säger tretakt jag trodde du menade att fyrtakt bara är dåligt som galopp.

Jo fyrtakt som tralopp( typ om travhäst galopp, hästen orkar inte hållagaloppen) skolgalopp(kallas det när galoppen blir så samlad och satt at den inte hinner ner med frambenet samtidigt som diagonala bakbenet.)

Vissa är svåra att se men större delen är helt solklara. tex som briar. skickligare är väl syd att säga men kollar på olika saker stämmer mer.

Jo fyrtakt som tralopp( typ om travhäst galopp, hästen orkar inte hållagaloppen) skolgalopp(kallas det när galoppen blir så samlad och satt at den inte hinner ner med frambenet samtidigt som diagonala bakbenet.)

Men om det är på detta sätt du skrivit ovan så tror varjefall jag att man "stryper" galoppen och förändrar momenten genom att ta bort en del av svävmomentet....har faktist inte sett skol.g eller riden med mening i fyrtakt.
Vore kul om du har en video så jag kan sätta in mig i detta !

Sen kan man tolka lite olika vad jag gillar för galopp men låt oss säga att jag eftersträvar ALLTID tretakt beroeende av att jag tävlar och vill få betalt för mina ritter :idea:

Och eftersom jag aldrig sett skol.g IRL så kan jag inte uttala mig om att den är dålig men skrivit lite över hur jag funderar och ser faktist fyrtakten, skol.g som en icka fullkomlig galopp.

Jag har tyvärr ingen video jag kan visa dig. Man plockar ine isär galoppen. Att svävmmomentet försvinner har med tempot at göra.
Hur menar du med stryper?
Jag förstår mycket väl att du vill ha poöng för dina ritter och jag tycker det var ett ganska bra svar eftersom eng.dressyr har som största mål att tävla och eftersom det ingår enbart tre-takts galopp såör det ok.
men de som förnekar vrkar ju inte vara alltför intelligenta möjligtvis blinda.

Senast ändrad:

Jo med stryper menar jag att man går in och ändrar de moment i gångarten galopp och som jag ser det är en samlad g inte en långsammare där svävmomentet förändras och takten blir till fyrtakt utan jag eftersträvar alltid den runda samlade g där hästen absolut behåller svävmomentet iom att den är rund och då förblit takten som den är menad i gångarten från början och som i frihet bland de hästar som har rena, taktmässiga gångarter...nämligen tretakt.

Oj :o ..va nog den längsta mening jag skrivit :rofl:

Ds; den sista kommentaren lämnar jag okommenterad :o

Jag såg Kyra på tv från skandinavium där jag villminnas att hon hade fyrtakt redan innan piruetten och det gick inte extremt lågsamt och när somsen komtill vndningen så blev det långsammare igen... det blir helt enkelt till vad man gör de till.

Du tog upp Kyra och jag tänkte att du skulle få äran att kommentera piruetterna i ritten enligt länk nedan.

Det finns en ritt till i Related-listan att se.

http://www.youtube.com/watch?v=Qc69ThBLsuY

Själv måste jag säga att jag är dålig på att se takten....överlåter till andra att kommentera den :o

Skulle inte rekommendera det:crazy: Kunde du inte bett nån filma dej? Så kunde vi debatterat om takten:idea:

Tror inte att den var nämnvärt centrerad:angel:
Det är heller inte mitt mål, utan att den bibehåller galoppen o kommer runt.

Jag tror såhär:- om hästen blir långsam, om man prioriterar att den sätter sig o struntar i rytmen a la Bent blir det svårt att oxå behålla 3-takten. Farten underlättar ju att den kan bibehålla den.
Jan kan nog inte se på K.´s video om det brister i takten, men tycker att det ser bra ut.

KL
Red igår även i en o 2 takt:angel: *skojar*
Bytte i vartannat-varje o sen med ett språng emellan igen.
det var hästen som ej var med på noterna eller en otydlig pilot som inte sitter still:angel: :o

Jag tror såhär:- om hästen blir långsam, om man prioriterar att den sätter sig o struntar i rytmen a la Bent blir det svårt att oxå behålla 3-takten. Farten underlättar ju att den kan bibehålla den.

Det tror jag också, det är det jag menar med lite "framåt-energi" fast självklart inte bokstavligt framåt, men inte "sätta sig baklängestänk" som det blir med "a la Bent". Vet inte om nån fattar:confused: Sen att det är mycket mycket svårt, är en annan sak, "a la Bent" blir genväg.

Tvåtaktsgalopp har jag upplevt också,:D Inte med avsikt dock.:angel:

men om du säger att hästen ska ha en ren takt som i sanlingen i frihet ex i hagen... så blir det lika ofta fyrtakt där.

Jag kan tyvärr inte se filmerna denna datan saknarsenaste flashplayer. men om tråden ärkvar tills jag kommer hemska jag med glädje säga vad jag tycker.:)

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar