Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Nu är jag inte så bra på att dissekera så totalt då jag rider på mer känsla än teknik men det som oxå bedöms är rytmen som inte skall ändras märkbart från den samlade galopp rytmen du har i ingången.

Om hästen inte sätter sig korrekt med balans och styrka som krävs blir det en "kasta runt vändning"....

Att den är lösgjord är ett måste för att kunna göra rörelsen....det kommer att märkas rejält om hästen ej är lösgjord nog !

fast jag kan gott se framför mig en häst som:
samlar sig, sätter sig markant på bakdelen med väl vinklat kors och ryggen stark, men är för låst just framtill för att "öppna upp" sig i sidled. Den sätter då (ponera!:) ) kraftigt, vrider sig en smula i kroppen, sätter ner ytter fram och sedan inner. Tar om med bibehållen satthet och en ny kroppsvridning.

Det jag tänkte var att en sådan häst borde klara att behålla tretakt om den får ta mindre o alltså fler steg runt.

En extremt lösgjord häst som kan sätta sig lika mycket borde kunna dansa runt lätt i tretakt med bredare avstånd mellan framhovarnas islag.

Eller?? Jag bara funderar!

Du kan om möjligt ha rätt men eftersom man ändrar galoppen genom att ta bort svävmomentet så tycker jag det blir logiskt att hästen får fyrtakt.....men men vad vet jag ;)

Är det någon som har en ren ridtekninskt tips för att få tretakt runt ?
Då tar jag för givet att hästen har styrkan att kunna utföra piuretten.

fast jag kan gott se framför mig en häst som:
samlar sig, sätter sig markant på bakdelen med väl vinklat kors och ryggen stark, men är för låst just framtill för att "öppna upp" sig i sidled. Den sätter då (ponera!:) ) kraftigt, vrider sig en smula i kroppen, sätter ner ytter fram och sedan inner. Tar om med bibehållen satthet och en ny kroppsvridning.

Men om hästen nu sätter sig korrekt och är tillräckligt lösgjord, musklad så ser jag inte att det ska vara svårt att få framdelen lyfts nog för att vända ?

jaha, okej.

Tänkte bara att det skulle kunna bidra till diskussionen från en annan (i brist på bättre ord) synvinkel.

Mitt intryck är att det kan ha mycket att göra med energi och takt. Det vill säga, ju mer energi och ju högre takt hästen har i sin samling, detso renare blir takten.

Det jag har upplevt med mina hästar är att de kommer närmare tvåtakt (dvs terre á terre) i den extrema galoppsamlingen, än fyrtakt - i alla fall om jag har bra energi och stuns i den.

Men, som sagt, det är mycket att koncentrera sig på när man ligger och jobbar i den samlingsgraden, inte minst när man gör det från marken, och det är möjligt att en filmkamera eller en observatör som kan koncentrera sig på att bara titta, lägger märke till andra saker än jag.

Mitt intryck är att det kan ha mycket att göra med energi och takt. Det vill säga, ju mer energi och ju högre takt hästen har i sin samling, detso renare blir takten.

Jag håller med om det.
Även till DM: Kan INTE det här! Tror man måste rida med mkt energi i den samlade ner till piruettgalopp, mer framåttänk än man ser i de långsamma häva-runtpiruetterna. Hästen måste hållas kvar rak och väl i balans fram till och in i piruetten. Tror de inte blir så ultrarapidiga heller utan snabbare.
Så myclet förstår jag i alla fall som att det är fruktansvärt svårt, men det ska ju dressyr på hög nivå vara också.

Jag har ridit piruetter faktiskt på valacken jag hade, pga att han hade så lätt för allt arbete i galopp och en tränare var entusiastisk för länge sen. Men det var aldrig tal om det långsamma eller riktigt centrerade alls.

Bakbenen får inte börja gå före heller, hästen måste hinna med fram och då kan det inte bli så höga lyft fram om den inte ska tappa takten.

Alltså, om man tänker sig de iberiska hästarna när de jobbar mot boskap så är det ju lite mer gnista i det, det säger bazamm, bazamm, bazamm och så har de vänt.

Medan mång av dressyrhästarna mer säger klippetikalopp, klippetikalopp, klippetikalopp, och hej och hå, och så har de vänt.

Om någon nu fattar vad jag menar (och ja, jag är spik nykter).

Ja, jag tror jag förstår i alla fall. De iberiska hästarna har ett mycket mer kvickt rörelsemönster än halvbloden som inte bara avspeglar sig i piruetterna, utan i all motorik. De är ju ofta annorlunda musklade än halvbloden också, med mer massa från scratch liksom.

Piruetter känner jag mig inte riktigt mogen att diskutera. Men jag tycker att de ska vara tretaktiga, så att långa ryggmuskeln slipper jobba dubbelsidigt och kan få vila i varje steg. Jag tycker man även på lägre nivå kan råka övertrassera hästens galopp med fyrtakt som följd, och jag tycker mig känna skillnad på de två olika fyrtakterna som finns.

Alltså, om man tänker sig de iberiska hästarna när de jobbar mot boskap så är det ju lite mer gnista i det, det säger bazamm, bazamm, bazamm och så har de vänt.

Medan mång av dressyrhästarna mer säger klippetikalopp, klippetikalopp, klippetikalopp, och hej och hå, och så har de vänt.

Om någon nu fattar vad jag menar (och ja, jag är spik nykter).

Fast dom hästarna rör sig ju ofta i en alldeles för snabb takt (för Tr)

Energin ja !! Jag är så bortskämd över att ha en häst med en stor egen motor så jag glömmer ibland att påtala vikten av energin....

Du arbetar från marken...intressant och du måste vara duktig !
Det är svårt ....har bara lyckas enstaka gånger vid tömkörning men då är min ganska svår eftersom han oftast om man inte får honom att arbeta bakifrån så är han en gris i munnen...tung !

Han kan vara svår då i tömkörningen och är oxå väldigt känslig för spö så det är svårt att få honom helt självbärig till piuretten.

Terre och skolgalopp har jag aldrig sett....har du någon video ? Vore jätteintressant !

Men jag tycker att de ska vara tretaktiga, så att långa ryggmuskeln slipper jobba dubbelsidigt och kan få vila i varje steg. Jag tycker man även på lägre nivå kan råka övertrassera hästens galopp med fyrtakt som följd, och jag tycker mig känna skillnad på de två olika fyrtakterna som finns.

Menar du att ryggen jobbar dubbelsidigt i fyrtakt ?

Om man halkar in på fyrtakt i vanliga samlade galoppen får jag en känsla att man samlar kortar, bromsar med hand istället för att driva till samling så man får energin....kanske har fel.

Det tar tid att få den styrkan att man kan börja med arbetspiuretter men vem faen har bråttom :D

Det är just det uppbyggande arbetet och att få vara så där petnoga jag älskar med dressyren :d

Vad jag vet är galoppen en tretaktig gångart men i denna forskning har man sett ett samband genom piuretten att de flesta hamnar i fyrtakt.

En anledning som jag redan har skrivit om är att jag tror anledningen till det är att man tar bort svävmomentet och att man tar så mycket vikt bak att hästen knappast hinner el klarar att hålla tretakt....men det är min teori och har ingen som helst källa till det !

Men nu sa jag ju att framdelen LYFTS, men inte har LÖSgjordheten för att ta ISÄR frambenen. Läs noga!:smirk:
Det var bara en fundering på ETT tänkbart problem i vändnigen som jag gott kan tänka kan ge fyrtakt.

Du kan om möjligt ha rätt men eftersom man ändrar galoppen genom att ta bort svävmomentet så tycker jag det blir logiskt att hästen får fyrtakt.....men men vad vet jag

Men, undrar jag då, det är väl inte automatiskt iom borttagandet av svävet fyrtakten kommer in, är det inte snarare i i sekvensen efter att ytter bak satts ner och vändningen ska påbörjas?

KL
Tänker att en inte stark nog häst kan låsa sig i ryggen, sätta ned bak, och häva sig runt för att den inte orkar med att arbeta dynamiskt genom ryggen!

Är det så att en häst som inte "sätter" sig riktigt får problem med centreringen, medans en inte dynamiskt arbetande genom ryggen får problem med takten?

Om man halkar in på fyrtakt i vanliga samlade galoppen får jag en känsla att man samlar kortar, bromsar med hand istället för att driva till samling så man får energin....kanske har fel.

Ja, eller att hästen helt enkelt inte kan korta mer och bära korrekt, det är omöjligt för just den hästen (har ju med galoppkvalite i grunden också att göra)

ang att ha styrkan så ja det kräver ju mycket och på den här hästen kan jag inte ens börja än, även om hon kan samla galoppen så är det en bra bit kvar till riktig piruettgalopp, minst något år. Sen vet jag inte om hon kommer att ha lika lätt för sej, så att det ens går, jag är ju ingen svårklassryttare prrecis.....

Är det så att en häst som inte "sätter" sig riktigt får problem med centreringen, medans en inte dynamiskt arbetande genom ryggen får problem med takten?

Ja det kanske man kan säga, det är svårare att centrera om de inte häver upp framdelen, och bli mer låsta i ryggen samtidigt.

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar