Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Alltså, om man tänker sig de iberiska hästarna när de jobbar mot boskap så är det ju lite mer gnista i det, det säger bazamm, bazamm, bazamm och så har de vänt.

Medan mång av dressyrhästarna mer säger klippetikalopp, klippetikalopp, klippetikalopp, och hej och hå, och så har de vänt.

Om någon nu fattar vad jag menar (och ja, jag är spik nykter).

Ja precis, jag förstår. Mer energi behövs för tretakten, men då riskerar man att inte få en piruett som är så centrerad och sansad, så det är nog otroligt mycket svårare.

Senast ändrad av en moderator:

Den sätter då (ponera!:) ) kraftigt, vrider sig en smula i kroppen, sätter ner ytter fram och sedan inner. Tar om med bibehållen satthet och en ny kroppsvridning.

Hmm...har nu funderat lite och försökt att komma ihåg ridkänslan i piuretten för att enklare sätta mig in hur du menar :)
Jag har jö haft en konval i snart 2 år så det var ett tag sen jag övade piuretter....

Jag tror närmare att det blir inner.b som hamnar i backen först eftersom nästan all vikt är på bak och för att kunna hålla balansen så i lyftet runt så blir den extra takten att den tar inner.b före ytter.f....t.o.m att inner baks tramp i backen förlängs och ytter.f blir en ensam takt.....kanske- nu spånas det för fullt !

Det jag tänkte var att en sådan häst borde klara att behålla tretakt om den får ta mindre o alltså fler steg runt.

Jo kanske tretakt om den blir snabbare på att få ner inner fram och inte sätter sig så mycket så lyftet av framdelen inte blir så högt.

En extremt lösgjord häst som kan sätta sig lika mycket borde kunna dansa runt lätt i tretakt med bredare avstånd mellan framhovarnas islag.

Hmmm....där hänger jag inte med alls...hur skulle breddningen fram ha med takten att göra...utveckla ?

Nej där tar du fel på energi. Det är inte eergi man behöver för att få tretakt. Man behöver mindre i uppförsbacke och oftast mer tempo. Energi har inte med saken att göra.

jag håller med dig om attgaloppiruetter i 99 procent av fallen sker i fyrtakt. och de ska dom göra fast med energi och inte bara häva sig runt.
Och i de flesta fallen så blir takten långsammare i vändningen.
Jag såg Kyra på tv från skandinavium där jag villminnas att hon hade fyrtakt redan innan piruetten och det gick inte extremt lågsamt och när somsen komtill vndningen så blev det långsammare igen... det blir helt enkelt till vad man gör de till.

Det har att göra med hur hästens muskler arbetar i tre resp fyrtakt. Spänning i ryggen är det som uppstår. Hela hästen behöver inte vara spänd, men det uppstår en spänning i ryggens muskler som inte kan arbeta sammanhängande som i tretakt. Om du ridit i fyrtakt har du nog känt det också.

Nej där tar du fel på energi. Det är inte eergi man behöver för att få tretakt. Man behöver mindre i uppförsbacke och oftast mer tempo. Energi har inte med saken att göra.

Ja, dvs mer energi bland annat.

jag håller med dig om attgaloppiruetter i 99 procent av fallen sker i fyrtakt. och de ska dom göra fast med energi och inte bara häva sig runt.

Om dom ska det är bestrott....nu finns TR och där står det tretakt och något som skall eftersträvas.....men om det är fysiskt möjliggt är en annan femma.

Och i de flesta fallen så blir takten långsammare i vändningen.

Visst blir rytmen långsammare men där kommer jö samlingen, förberedelsen för att gå in i piruetten.
Det är den rytmen som skall behållas i vändningen.

Jag såg Kyra på tv från skandinavium där jag villminnas att hon hade fyrtakt redan innan piruetten och det gick inte extremt lågsamt och när somsen komtill vndningen så blev det långsammare igen...

Jag har inte den ritten i näthinnan....svårt att orda om att den förberedande samlade galoppen gick i fyrtakt och faktist har jag svårt att tro det.......har du en länk ?

Men visst sjutton måste energin finnas för att klara av en piruett :confused:

Energi och en rejäl dos schwung är att kräva !

Ett tillägg....det som nog är viktigaste i den samlande galoppen som jag ser det är att galoppen måste vara "rund" med det svävmoment som den innfattar för att kunna behålla tretakten.

När man sen i förberedelsen för piruetten tar man mer eller mindra bort svävet och risk att det blir fyrtakt....

samlat och långsamt är inte samma sak. det behöver inte blilångsammare för att det är samlat.

Nej jag har de bara på dvd.
Varför har du svårt att tro det?

Så du menar att man inte kan ha energi i en satt piaff då? allstå en piaff i uppförsbacke och den har minimalt tempo.
Energi kan inte kopplas ihop med tempo på det sättet.

Nu menar jag absolut inte att vara otrevlig på något sätt och har inget med diskussionen att göra men rider du själv piruetter ?

Att jag har svårt att tro att K skulle förbereda en piruett i fyrtakt är att jag tycker hon hör till dom bästa ryttare i världen och har en förträfflig ridkänsla och timing.
Hon borde kunna rida samlad g i tretakt :idea:

jag sa inte att man inte behöver energi i en piruett. jag sa att det inte är energi man saknar om man inte har tretktsgalopp.

Ja jag rider piruetter i skritt trav och galopp.
Varför har du så svårt att tro det? jag villinte heller vara elak men vet du vad fyrtkt är för nått? kan du beskriva det?

Jag missuppfattade dig nog om energin och det var inte meningen att du skulle ta illa upp för att jag frågade om du själv rider piruetter....

Jag har absolut inte svårt att tro på vad du säger...finns ingen anledning att misstro dig alls....det var bara en fråga och ett intresse av dina riderfarenheter- inget annat !

Varför vill du att jag förklarar den ursprungliga frågan i tråden....borde jag inte veta vad fyrtakt är om jag nu postar denna tråd ?

*KL*
Har ridit EN piruett ikväll o har inte en susning om hur takten var. Det kändes bra o den behöll rytmen iom att den tar i så det knakar.

Tror att man måste rida på kullersten för att höra om takten ändrar sig:angel:

Ja...tror faktist att det behövs en speciell höghastighetskamera för att kunna avgöra takten...som dom har gjort i forskningen som jag tagit upp.

jag blv inte arg, absolut inte.
Det jag undrade var varför du inte trodde att K red i fyrtakt innan och ipiruetten, det verkade som att du hade svårt att tropåmig när jag sa det men sen så sa du att du inte hade polem att tro mig alls och då förstod jag ingenting.

Men omdu vet vad fyrtakt är för nått varför är det då så negativt?

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset