Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Det har att göra med hur hästens muskler arbetar i tre resp fyrtakt. Spänning i ryggen är det som uppstår. Hela hästen behöver inte vara spänd, men det uppstår en spänning i ryggens muskler som inte kan arbeta sammanhängande som i tretakt. Om du ridit i fyrtakt har du nog känt det också.
Jag skulle vilja få det mer ingående förklarat vad för slags spänning som skulle uppstå i alla typer av fytakt. Det är i mina ögon enorm skillnad på passtaktig fyrtakt och den andra (har den något namn?)
Från fyrsprång till samlad fyrtaktig skolgalopp ser jag inte att ryggen automatiskt skulle behöva få spänningar bara pga takten.

Hästen borde väl kunna använda ryggen dynamiskt växelvis i den fyrtaktiga samlade galoppen. Att den galopperar i tretakt är väl heller inget bevis på att hästen är lösgjord i ryggen!
Däremot har jag fattat det så att i den mycket samlade skolgaloppen (likssom i piaffen)måste man ha noga koll på att hästen är lösgjord och inte kortar av överlinjen. Vilket ju kan kollas av med sökningen fram o ner.

Och svävmoment, jag har trott att ju mer satt och samlad en rörelse är desto mindre svävmoment. För att minimera vikten på frambenen. För att få ett svävmoment måste väl hästen ha en hel del vikt (all?)på inner fram innan svävmomentet. I skolgalopp tex eller kanske en riktigt samlad piruett kommer ytter bak ner nästan omedelbart då inner fram belastats och fortsätter bibehålla vikten på bakdelen.

Så det som kanske ser konstigt ut kanske helt enkelt är extremt samlade piruetter. Jag bara gissar!!!

KL
Jag kollade på KK o max och briars första piruett. datorn laddar ner så saaakta!!

Tyckte att max i allmänhet i piafferna såg svag (så jobbigt ut)ut, triangulerade, och kanske därför fick fyrtakt i piruetten. För han borde väl inte klara samlingen bättre i piruetten än piaffen kan tänka..

Briar räknade jag gick över i fyrtakt ca fyra kanske fem steg innan piruetten inleddes. Innan gjorde han ju en bytesserie med klockren tretakt.
Kanske teorin om ökad samling=mer fyrtakt har något i sig??

JA !

Nån som är inne på mina teorier om ökad samling - fyrtakt ! :) ( men då i piruetten och förberedelsen- ej i den vanliga samlade galoppen )

Senast ändrad:

*KL*
Har ridit EN piruett ikväll o har inte en susning om hur takten var. Det kändes bra o den behöll rytmen iom att den tar i så det knakar.

Tror att man måste rida på kullersten för att höra om takten ändrar sig:angel:

Men snälla rara Axel :banana:

Du som har häst igång....du kan väll filma ...snälla !!

En kul länk jag dök på.
http://runeberg.org/nfbi/0344.html
Läs beskrivningen av galopp. Där räknas de olika galopptyperna upp och skolgaloppen beskrivs som den mest samlade, med fyra taktslag. Medan den "normala" till samlade galoppen har tre.
Jag får det till att en riktigt samlad galopp måste bli fyrtaktig, och piruetten kräver stark samling och blir då ofta(st) fyrtaktig.

Det vi kan reagera på är då det blir för kraftigt hävmoment. Det ser ut som om takten stannar upp mellan bak-bak och fram-fram.
Hästen tappar alltså sin "rena" fyrtakt och tar lång tid på sig att arbeta upp framdelen och vända runt innan nästa bakbenssekvens. Tecken på otillräcklig spänst och styrka?!

Någon som har någon filmlänk på något som liknar tretaktig, centerad piruett med svävmoment??

Tack för länken...ska titta så fort jag hinner men nu är det söndags film på tv :)

Det sista....finns ingen piruett med svävmoment...den är borta i vändningen.

Det sista....finns ingen piruett med svävmoment...den är borta i vändningen.
Tänkte väl det. Tyckte jag läste i början av tråden att det skulle vara sväv men hur?

Då pratar vi inte om samma sak helt enkelt, för den 4 taktiga skolgaloppen jag pratar om går inte att utföra om hästen är spänd i ryggen. Hästen måste vara mycket samlad för det och en riktig samling får man inte heller med en spänd rygg.

Jag skulle vilja få det mer ingående förklarat vad för slags spänning som skulle uppstå i alla typer av fytakt. Det är i mina ögon enorm skillnad på passtaktig fyrtakt och den andra (har den något namn?)
Från fyrsprång till samlad fyrtaktig skolgalopp ser jag inte att ryggen automatiskt skulle behöva få spänningar bara pga takten.

Hästen borde väl kunna använda ryggen dynamiskt växelvis i den fyrtaktiga samlade galoppen. Att den galopperar i tretakt är väl heller inget bevis på att hästen är lösgjord i ryggen!
Däremot har jag fattat det så att i den mycket samlade skolgaloppen (likssom i piaffen)måste man ha noga koll på att hästen är lösgjord och inte kortar av överlinjen. Vilket ju kan kollas av med sökningen fram o ner.

Och svävmoment, jag har trott att ju mer satt och samlad en rörelse är desto mindre svävmoment. För att minimera vikten på frambenen. För att få ett svävmoment måste väl hästen ha en hel del vikt (all?)på inner fram innan svävmomentet. I skolgalopp tex eller kanske en riktigt samlad piruett kommer ytter bak ner nästan omedelbart då inner fram belastats och fortsätter bibehålla vikten på bakdelen.

Så det som kanske ser konstigt ut kanske helt enkelt är extremt samlade piruetter. Jag bara gissar!!!
Vilket bra inlägg du fick tilldär.
Jag ser inte vart kombinationen fyrtkt-och spänd rygg är sammanlänkade. Finns det nån som kan föklara?

Håller med dig i det mesta i detta inlägg.

Då pratar vi inte om samma sak helt enkelt, för den 4 taktiga skolgaloppen jag pratar om går inte att utföra om hästen är spänd i ryggen. Hästen måste vara mycket samlad för det och en riktig samling får man inte heller med en spänd rygg.

Kan man utföra både piaff och passage och piruetter med en häst som är spänd i ryggen och då inte riktigt samlad så varför inte skolgalopp? Det blir ju bara dålig kvalite som resultat och efter det jag har sett av skolgalopp = dåligt resultat = spänd rygg så är det helt klart möjligt.
Jag har än idag inte lyckats få se varken i verkligheten eller på film en korrekt utförd skolgalopp så den som har material att visa på det ombedes göra det så fort som möjligt så kan ju denna diskussion dö ut alternativt blossa upp beroende på resultatet. Det är egentligen rätt lönlöst att bara sitta och tycka nej det är det inte- jo det är det om man aldrig får se något av rörelsen :confused:

Hästen borde väl kunna använda ryggen dynamiskt växelvis i den fyrtaktiga samlade galoppen.

detta är svårt att förklara enkelt.

Själv tycker jag att Dressyrutbildning till största delen handlar om att lära hästen att flytta vikten bakåt på ett mer ergonomiskt /fysiologiskt hållbart sätt än vad den skulle välja att göra själv

En häst utan ryttare förskjuter vikten bakåt genom att höja halsen.
Men eftersom halsen är en del av ryggkotpelaren och rörelse fortplantas bakåt så kommer ett höjande av halsen att sänka ryggen.

Sänks ryggen så närmar sig tornutskotten varandra (fara för kissing spines)

Höjs halsen - och ryggens sänks så kan hästen inte arbeta dynamiskt vä/hö.

Detta därför att dynamiskt arbete vä /höger förutsätter en axel att rotera runt (Tänk en människa som ligger på mage på en surfingbräda och paddlar armarna nere i vattnet.
Surfingbrädan blir då den stabila axeln att rotera runt.
Om människan skall crawla så måste hon rent muskulärt skapa en stabil axel av sin egen ryggrad. Och en del av denna axel är halskotpelaren.
Det går inte att crawla utan att huvud och hals sträcks framåt.
Det går att simma bröstsim - men jämför kraftutväxlingen hos en ovan simmare som håller huvudet utanför vattnet - med just en crawlare...

En häst med en ryttare behöver en ganska stor kraftutväxling för att kunna utföra det arbete det faktiskt är att kånka runt med nån på ryggen.
Jag skrev ju om i en annan tråd att att en del av att ta sig framåt handlar om att kunna vrida och böja bålen. Det kan hästen bara klara med ryttare om ryggarden och halskotpelaren fungerar som en axel att vrida sig runt.

Det är detta som hela grejen med framåt nedåt handlar om.
Att räta ut "knyckarna" som skapas av ryttarens tyngd och att få hästen att arbeta så att denna axel blir stabil för kraftutveckling.

Nu har jag glömt bort frågan...

Jo

Så fort hästens hals tänker bakåt så blockerar så skapar man en knyck och en buktning nedåt på axeln så att den inte längre är stabil. = Hästen börjar trampa vatten fram...

När axeln förlorar sin stabilitet blir hästen överilad i steget.

En häst med stabiliserad längdaxel kan utföra tex en piaff med den markerade kadens (tydlighet och lugn takt) som krävs för en korrekt piaff.
medan den utan stabil axel blir hastig och taktande.

Detsamma gäller all skolgalopp jag sett Den blir snabb och trampar vatten/ luft. (vilket den ska - den skall ju inte komma någonstans)

Syftet med skolgaloppen är ju att förbereda för levad och andra skolsprång - Då måste de allra flesta hästar använda halsen för att hävavikten bakåt - komma upp.

Jämför här med hur en hopphäst gör sin bascule genom att pressa manken bakåt och halsen som sträcks framåt = stabil axel att röra sig runt

Och hur en häst i skolgalopp trycker nacken bakåt och böstryggen och manken trycks undan ( underhalsen slinker fram :angel: )

Summa summarum = för att bibehålla ryggVERKSAMHETEN (= fri från spänning) så måste halsen som är en del av längdaxeln tänka framåt - så fort nacken tänker bakåt så kan hästen inte längre rotera runt sin axel = spänning i ryggen

Ridning med en stabiliserad axel och vikten tillräckligt tillbaka för att hästens skall hamna i jämnvikt ger _rena gångarter_

Den rena gången = Kvittot :idea:

Tappas stabiliteten i längdaxeln hindras ryggverksamheten = spänning i rygg och mage
eller hästen tippar framåt = på bogarna
blir gången oren

bläääääää så jobbigt att skriva

Senast ändrad av en moderator:

Nu verkar det ha hakat upp sig igen här på inlägg-skicket, så jag hoppas att det inte poppar upp tjugo inlägg en gång till.

Själv tycker jag att Dressyrutbildning till största delen handlar om att lära hästen att flytta vikten bakåt på ett mer ergonomiskt /fysiologiskt hållbart sätt än vad den skulle välja att göra själv
När hästen samlar sig i frihet så flyttar den vikten bakåt på ett ergonomiskt/fysiologiskt sätt. När ryttaren kommer upp på ryggen, så måste man flytta vikten bakåt än mer än när hästen samlar sig utan ryttare, för att komma till "likvärdig" form eller samling

En häst utan ryttare förskjuter vikten bakåt genom att höja halsen.
Men eftersom halsen är en del av ryggkotpelaren och rörelse fortplantas bakåt så kommer ett höjande av halsen att sänka ryggen.
En häst utan ryttare, i balans och under samling höjer hals, nacke och huvud exakt så mycket som det behövs för att kunna välva länden = undertramp. Däremot, under ridning, så kan en ryttare vilja att hästen samlar sig mer genom att dra upp huvudet, vilket, om hästen inte är tillräckligt stark eller utbildad, resulterar i en sänkning av ryggen.

Den rena gången = Kvittot :idea: Ja det kan man säga, bland annat. Jag ställer dock högre krav än att hästen bara har en "ren gång".

Vill tllägga en sak till mitt eget inlägg.

Allt arbete kräver ju anspänning.

Det är väl först när det blri statiskt arbete som man kalalr det (negativ) spänning.

En häst i levad MÅSTE jobba statiskt spänt - annars står den ju inte kvar :o

En häst som förbereds för levad med skolgalopp övas just /stärks för detta statiska arbete i korta sekvenser.

så kan en ryttare vilja att hästen samlar sig mer genom att dra upp huvudet, vilket, om hästen inte är tillräckligt stark eller utbildad, resulterar i en sänkning av ryggen.

Jaså - du är av den franska skolan...

Jag är helt med i ditt resonemang!! på pricken. nåltips!:)

Fast jag har ändå en förhoppning kvar på att se en häst med stabil axel, ryggrad som utför en fyrtaktig bärig galopp. de dåliga finns det gott om!! i know! samma med piaffer o passager, det finns ju hur mycket fel utförda övningar som helst, just för att det är så svårt att få dessa djur att utföra det vi vill med bibehållen överlinje -axel.

Många uppvisningar i dressyr är ju på en skala, lite bra, lite dåligt, lite mediokert och ibland något extaodinärt bra. beroende på hur ryggraden bibehålls stabil.

Och i den lilla grupp som jag sett intresserar sig för skolgalopper kanske inte så många kommit till den kvalité som krävs för att utföra övningen rätt. Många jobbar på med piaff o passage utan hållbar överlinje. man väntar o hoppas på att den ska komma någon gång..

Någon som har en filmlänk??
har sett både bra o jätteusla caprioler o andra skolsprång oxå. att utföra är en femma, att utföra rätt en annan... tusenlapp..

Varför skriver då då att det låter sig göras :confused:

Jag skrev att en del tror att det är så man gör för att få mer samling, men då sänks ryggen. Tror du att jag anser att det är bra med en sänkt rygg, så är jag numera helt övertygad om att du inte har läst så många av mina inlägg, som du tidigare gett sken av.

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18