Galopp+kallblod=?

Sv: Galopp+kallblod=?

Nu har inte jag läst hela tråden och du har säkert fått en massa bra tips.

Har själv en kallblodstravare (ej gått på trav eller travtränad). Han har alltid haft lätt åt vänster men lite svårare till höger. Men nu kan han samlas ihop väldigt kort åt båda varven.

Jag fick tipset att ställa honom åt höger, sitta ner på fel sitt ben (alltså inner), och "knacka" lite på yttern. Och sen om han tar den så beröm och kräv inte att han ska samla sig. Utan försök få honom att koppla ihop det med galoppskänkeln och börja samla vart efter som du känner att han klarar det och förstår vad du menar.
Men ställ honom åt höger för att hjälpa honom.

Min gör samlad galopp i båda varven, och enkla byten. Även galoppiruett (dock ej dressyr regel mässig :p, åt båda hållen)

Hur gör du med vikten? Använder du innerstigbygeln eller annan vikthjälp?
Känner att jag nog kommer behöva kompensera för kusen, när jag skulle testa fattning i höger ändrade den om höfterna/hela kroppen så mycket att jag nästan trillade av mot yttersidan pga att vikten hamnade fel! :p Det kändes inte som så värst stabilt läge att fatta ur för det lär ju inte bli bättre när man väl fått galopp.

Jag har fått lite tips från min tränare nu som jag ska prova. Har även fått hästen igenom gången av massör. Han var jättefin i rygg och bakdel,det som var var att det fanns grejer i bogpartiet och halsen. Men det mesta av det är nu fixat,ska kollas igen.

Han var jättefin i rygg och bakdel,det som var var att det fanns grejer i bogpartiet och halsen. Men det mesta av det är nu fixat,ska kollas igen.

Hmm.. en tumregel brukar vara att finns det en låsning i halsen så finns det motsvarande i ryggen! :p
Hoppas det går bra iaf, vore kul med rapporter! :)

Liten rapport.

Har ridit kurs nu förra helgen och han var väldigt fin och duktig! :)

Red lite övningar så till slut så fick vi höger galopp. Har diskuterat detta "problem" med min tränare. Hon tror att han tar i för mycket i höger galopp-alltså blir det för jobbigt,och det som är jobbigt undviker man. Men det är svårt att få honom att galoppera alls i höger så när det blir så tar han i. Hon tror även att att när han väl kan höger galopp så kommer den att bli så mkt bättre än vänstern,men den är svagare nu så med mer träning och styrka så kommer den att finna sin plats till slut,den väger fram och tillbaka nu,det är därför det är en jobbig period just nu.

Vi jobbar på ett tag till så ska han få lite vintervila snart här efter nyår,av tidigare erfarenhet så gör det honom gott att få vila i form nån vecka.

Blev väl mest som du själv skrev,svårt det där med vikten,men vi (jag!) jobbar på det också! :P

Men grundtanken är vikten på inner som i sluta eller?
Har problem med att hålla min högerhöft på plats genomgående i ridningen, inbillar mig att jag måste "fixera" högerhöften för att kunna sitta rakt (troligen en kombination av hur hästen vill gå och hur jag är byggd.?) och vid de få uppsuttna fattningsförsöken hittills har det blivit extremt. Kan bli svårt att hitta en balans mellan att kräva för mycket av honom och göra honom förvirrad med alla andra kommandon och att "placera" honom såpass att vi kan få någon fattning.

Ja det är väl meningen iaf.

Jag vet ett sätt jag verkligen kommer åt han,och det vet han om också. Jag sätter han i en höger öppna och tänker att ställa om mot diagonal sluta men just där tar jag honom mot ett språng och då kommer han "inte undan". Då kommer jag verkligen åt honom mot höger galopp men det vet han så han gör ju en massa för att "förstöra" det,böja för mycket/lite, börja bli ostadig m.m. Men det är bara att fortsatta träna :)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka