Sv: Galopp+kallblod=?
Kan du utgå ifrån scenariot är du bussig? Om du ändå ska citera en sak menar jag.
DU konstaterade att travare inte alltid har en bra galopp i det fria.
Jag påstod att många (nu utgår vi ifrån det du kallar "fräsch" kanske jag ska förtydliga) ser ännu värre ut än vad de hade kunnat göra om de aldrig blivit travtränade och vant sig vid att gå med en galopp-ovänlig teknik (de KAN inte gå med en galoppvänlig teknik, galopp får man inte ha på travbanan!
) ändå till viss/stor del kan läras om igen till rätt teknik för galoppen.
Fast det här är ju något vi har diskuterat i ridtravartrådar och som även handlar om mer än travträningen. Hästarna avlas ju för att trava fort och redan små föl har ofta de typiska rörelserna med bakbenen bak och breddade, så det är nog mer som gör att en varmblodstravare har svårt med galopp.
Kanske att träningen "förvärrar" men de har nog svårrigheterna redan från start många gånger, det är ju liksom meningen, man avlar för maximal prestation i just den grenen,
Det är inte bara att "lära om", det handlar om att "bygga om" och det är inte möjligt helt och hållet tror jag, inte på alla, vissa har ju lättare än andra.
Redan när jag var barn för evigheter sen och red ibland en uppfödares travare så hade de dessa rörelser även i hagen, och jag minns ett av stona som jag red, den kunde inte galoppera alls öht, varken i hagen eller under ryttare. Det fanns inte en chans, de bakbbenen skulle inte ha kunnat åstadkomma någon galopp, öht. Och det här var myyyyyycket länge sen, så travhästarna har ett långt arv som man inte bara tar bort genom lite träning eller genom att ta dem innan de travtränas.
Det kanske blir OT eftersom tråden handlade om kallblod som är annorlunda, men det är speciella problem med en ridtravare, dvs varmblodstravare som gör att det blir svårt att dra paralleller till andra hästar.
Du har mycket mer erfarenhet av travare än jag, totalt sett, är jag säker på, men kanske också lite mer förhoppningar om dem som ridhästar generellt än vad jag har utifrån mina erfarenheter.