Galopp+kallblod=?

Sv: Galopp+kallblod=?

Svårsuttna och svårsuttna..Nu menar jag inet att de är svåra att sitta på för ryytaren utan svåra att sitta på för att de inet klarar belastningen av en SITTANDE ryttare..Det bli rofta Bent Branderupryggar på dem då, typ hängmatteaktiga.

Måste vara väldigt individuellt. Min kuses rygg är väldigt stark och "uppe" även i förhållande till bakbenens styrka/samlingsgrad. Men den skulle ju ändå inte klara att man ändrar om till belastningssits och därmed ber den att samla sig om inte baken är stark nog och tekniken bra nog. Inte pga ryggen utan pga balansen. Har sett exempel på det du skriver också så som sagt - förmodligen väldigt individuellt.

Jag utgår från friska hästar o du alltid från sneda :crazy:
min erfarenhet är att om hästen inte galopperar lika i båda- är den inte fräsch o ska undersökas av Vet.

Och du utgår ifrån att en häst med kortare muskler på en sida eller låsning i SI-leden är "sjuk". Vilket är lite intressant.
Om jag märker att en muskel på hästen är spänd så inte sjutton ringer jag ut veterinären, om jag märker att hästen har svårare att stretcha benet åt ett håll så utgår jag i första hand ifrån att den är för kort i musklerna och behöver öva mer på stretching - inte i första hand att den behöver veterinärvård.
Det Cilla skriver är tänkvärt. Travare blir ofta oliksidiga efter travträningen och det kan ta lång tid att få bort. Inte sjutton ser jag min häst som "sjuk" för att den är oliksidig utan ser till att den får friskvård och gymnasticerande ridning för att kunna göra det jag vill.

Delvis KL

Sen kan ju olikheter och snedheter och andra bekymmer handla om ryttaren också:grin: Det talas sällan om i trådarna på detta forum av någon under anledning:confused:
Det är påfallande ofta hästar som är skeva, sneda, korta här ooch var, osv.
Och vansinnigt insatta ryttare:cool:

Detta med att leta felen hos hästarna i nästan alla lägen men inte vara så benägna att leta ryttarfel har jag också lagt märke till. :crazy:
Skulle vilja lägga till att senaste träningen med min unghäst så märkte jag att hon började liksom dra lite åt höger. Jag tittade upp (ägnade mig just då åt att kolla så att öronen satt på plats...) så upptäckte jag att jag själv hamnat lite på sniskan. Hästen är jättekänslig och när jag justerade sitsen så var problemet löst. I alla fall tills nästa gång jag faller in i gamla ovanor.....

Min spontana första tanke när jag läste trådens ämne var för övrigt att grundridningen helt enkelt inte fungerar, hästen är inte riktigt lösgjord och då blir det också svårt att rakrikta. Tycker att när man lägger manken till själv att försöka sitta så korrekt o följsamt man kan så brukar poletten så att säga trilla ned av sig själv, hästen slappnar av, blir klösgjord och därmed mellan hjälperna.;)

Senast ändrad:

Delvis KL

Sen kan ju olikheter och snedheter och andra bekymmer handla om ryttaren också:grin: Det talas sällan om i trådarna på detta forum av någon under anledning:confused:
Det är påfallande ofta hästar som är skeva, sneda, korta här ooch var, osv.
Och vansinnigt insatta ryttare:cool:

Absolut. Därför är det också viktigt att:
1. Kolla sin egen fysik- har man själv låsningar/ojämn muskulatur så är risken att det påverkar hästen väldigt stor. Och liksom för hästar så är det riskabelt att försöka "kompensera" dvs försöka sitta rätt trots att kroppen inte klarar av det.
2. Jobba med sin egen fysik för att själv vara rörlig, stark i rätt muskler och avspänd.
3. Jobba med sin egen sits.

Att det sällan tas upp är väl för egen del för att man "gett upp" delvis på den fronten. Det är alldeles för få hästmänniskor som prioriterar sitt eget välbefinnande och sin egen hälsa högt nog. Eller så inser man kanske inte att det mesta faktiskt går att rätta till.?
För absolut, det är minst lika vanligt hos människor!
Sen tror jag däremot inte alltid det är människorna som gjort hästarna sneda utan att det är vanligare med trauman eller felaktig träning rent allmänt. Särskilt i travarnas fall som man kan uppleva väldigt sneda direkt efter travet.
När man som jag t ex haft hästen över ett år och det fortfarande återkommer små snedheter (spänningar) då kan man börja misstänka ryttaren i högre grad. (Därav att jag gått på behandlingar och börjat träna core-träning och stretchövnignar! ;) )

Senast ändrad:

Detta med att leta felen hos hästarna i nästan alla lägen men inte vara så benägna att leta ryttarfel har jag också lagt märke till. :crazy:
Skulle vilja lägga till att senaste träningen med min unghäst så märkte jag att hon började liksom dra lite åt höger. Jag tittade upp (ägnade mig just då åt att kolla så att öronen satt på plats...) så upptäckte jag att jag själv hamnat lite på sniskan. Hästen är jättekänslig och när jag justerade sitsen så var problemet löst. I alla fall tills nästa gång jag faller in i gamla ovanor.....

Fast enligt mig så är det lite 50/50. Ibland är det ryttaren, ibland är det hästen som flyttar ryttaren. Ibland är det hästen som påverkar ryttaren så lite att ryttaren om denne är uppmärksam kan "flytta tillbaka" hästen.
Har man som sagt haft hästen ett tag kan det vara svårare att veta om det är ryttaren eller hästen (och större risk att det är ryttaren eftersom denne haft längre tid på sig att påverka hästen). Tar man en häst direkt från travet kommer man märka att hästen är sned oavsett vem som sitter på ryggen. Inte alltid men oftast.

Tar man en häst direkt från travet kommer man märka att hästen är sned oavsett vem som sitter på ryggen. Inte alltid men oftast.

Och hujeda mig vad ytterligare mycket snedare det blir om det är en ryttare som tex konstant tenderar att sitta framåtlutad med skänklarna bakåtdragna i halv avlastningssits.

Fast enligt mig så är det lite 50/50. Ibland är det ryttaren, ibland är det hästen som flyttar ryttaren. Ibland är det hästen som påverkar ryttaren så lite att ryttaren om denne är uppmärksam kan "flytta tillbaka" hästen.
Har man som sagt haft hästen ett tag kan det vara svårare att veta om det är ryttaren eller hästen (och större risk att det är ryttaren eftersom denne haft längre tid på sig att påverka hästen). Tar man en häst direkt från travet kommer man märka att hästen är sned oavsett vem som sitter på ryggen. Inte alltid men oftast.

Mitt exempel handlar om min unghäst som reds in i vintras och är tämligen sparsamt riden sedan dess med bl.a 2 månaders vila inlagt. Hon är väääldigt känslig. Så, jo, nog är det jag som påverkar henne i detta fall med min inte alltid så bra lättridningssits. Hästen ifråga är dessutom välbyggd o mkt fin i sina muskler, det finns inga "inbyggda" snedheter som somliga här gärna pratar om. Hon är halvblod, inte travare tagen från banan.

Och hujeda mig vad ytterligare mycket snedare det blir om det är en ryttare som tex konstant tenderar att sitta framåtlutad med skänklarna bakåtdragna i halv avlastningssits.

Hur får du den sitsen till "snedare"? Vid bieffekt borde det ju snarare bli ännu mer framtungt. Såvida inte den ryttaren samtidigt sitter snett - vilket du inte skriver något om.

Mitt exempel handlar om min unghäst som reds in i vintras och är tämligen sparsamt riden sedan dess med bl.a 2 månaders vila inlagt. Hon är väääldigt känslig. Så, jo, nog är det jag som påverkar henne i detta fall med min inte alltid så bra lättridningssits. Hästen ifråga är dessutom välbyggd o mkt fin i sina muskler, det finns inga "inbyggda" snedheter som somliga här gärna pratar om. Hon är halvblod, inte travare tagen från banan.

Jag tror dig! ;) Dessutom känner du din häst bäst.
Det var tänkt som en koppling till tråden som ju handlar om kallblodstravare och spinoffen på snedheter.

För självklart - ofta är det ryttare som påverkar negativt. Men travare är som sagt ofta sneda redan "från början" vilket betyder att orsaken till det -just då- sällan är ryttaren. När ursprungssnedheten är borta däremot så man kan börja från scratch och hästen fortfarande tenderar att få spänningar/ojämnhet, då kan man börja misstänka ryttaren i högre grad. Sen beror ju en del på inlärning för hästarna kan uppleva det väldigt jobbigt att röra sig "rätt" även om orsaken är borta.

Sen måste det ju vara väldigt skönt som ryttare också att kunna säga att det är för att hästen är travare, så det så!:cool:

Det är värre för oss som sitter på hästar som inte har några större bekymmer med snedheter om vi lyckas hålla kolla på oss själva nån stund - i alla fall tillräckligt länge för att känna att hästen inte hade problemet:angel:

Tänk om de stackars hästarna istället fick ha alla kunniga ryttare på detta forum, som är så bra på att känna att det är hästen som är skev:mad:

Sen måste det ju vara väldigt skönt som ryttare också att kunna säga att det är för att hästen är travare, så det så!:cool:

Det är värre för oss som sitter på hästar som inte har några större bekymmer med snedheter om vi lyckas hålla kolla på oss själva nån stund - i alla fall tillräckligt länge för att känna att hästen inte hade problemet:angel:

Tänk om de stackars hästarna istället fick ha alla kunniga ryttare på detta forum, som är så bra på att känna att det är hästen som är skev:mad:

:confused:
käkat citron och surdeg?

skriver du lika bra med vänster och höger hand?
är det lika lätt för dig att kliva upp för en sten med vänster som höger ben först?
är du exakt lika lång i båda benen?
grattis, då är du rak i kroppen. allt annat motsäger att du är det!
likadant med hästar. dom föredrar alltid ett visst ben att göra saker först med, som tex galopp.

och nu tll dilemmat.
en "snedstark" häst puttar gärna över sin ryttare där det känns bekvämt att ha den. en "snedstark" människa låter sig mer än gärna puttas över, mycker bekvämare att sitta där!
om en snedstark människa ofta rider en snedstark häst så har man ett problem. hästen puttar och människan känner inte av det! där kommer tränaren in i bilden! tjat, tjat och åter tjat från en utomstående är det enda som hjälper! du själv har inte, till en början, nog bra uppfattning om hur du själv sitter för att själv kunna rätta till det! det krävs ju jättemycket träning för att klara av det.....

jag är sned. kusen är sned. hon puttar och jag sitter. och hela ridpasset går ut på att jag måste hålla i hennes högerbog som bara skjuter ut!!!!!!!!!!!! som antagligen grundar sig i att jag låter henne flytta mig. :grin:

Hur får du den sitsen till "snedare"? Vid bieffekt borde det ju snarare bli ännu mer framtungt. Såvida inte den ryttaren samtidigt sitter snett - vilket du inte skriver något om.

Fråga dig själv vad du tror framtungheten orsakad av ryttaren på en sådan redan sned häst åstadkommer så har du svaret.

käkat citron och surdeg?

Nej jag har bara läst här för länge om hästar som är skeva och vinda och ryttare som inte har nån del i det öht, :angel:

Och, hästen är nog ofta betydligt mindre skev än ryttaren, vilket du upptäcker om du själv blir rakare!

Viisst har hästar en sida där de har lättare men hästar gör inte saker med händerna som människor, hålller i redskap osv osv så deras naturliga sätt att föredra en sida behöver inte alls förstärkas på samma sätt som hos människor, dagligen. OM inte ryttaren saknar förmåga att rätta till det.

De flesta av oss ställer till det för hästarna. OM en häst ständigt är så "skev" som i dessa trådar är det nog ryttaren man ska titta på eller skicka efter veterinär:cool:

Nej, det är inte bara för att hästen är en travare.
Jag pratade om "de flesta hästar som kommer direkt från travet"- det gör för det första inte alla travare och för det andra så rörde det sig om "skevhet" som i 90% av fallen (gissning såklart) går att rätta till men inte i en handvändning. Kanske borde hästen inte ens ridas under den tiden om den är riktigt "skev" eller har fått bieffekter av det som inflammationer t ex.

Man kan säga att man skyller på ditt och datt men i slutändan tänker iaf JAG att det är en häst jag sitter på - och tar hänsyn till vilka svagheter/styrkor just DENNA häst har. Tar man inte hänsyn till hästens förutsättningar kommer man inte heller kunna få fram det bästa ur hästen (som den kan ge just då). Sen spelar självklart ryttarens skills in. Dom får man ju ta hänsyn till på ett helt annat sätt- identifiera sina brister och jobba på att förbättra dom. Dom är ständigt i förändring om man aktivt jobbar med det och därmed behöver man inte "ta hänsyn" till det nämnvärt utan snarare trotsa dom för att utvecklas. Nyttigt att se en skicklig ryttare rida sin häst givetvis för att se hästens potential. Men sånt är så olika mellan olika ryttare - vissa är väl medveten om sina brister och kanske t o m överdriver dom pga dåligt självförtroende, andra vet inte vad som är fel eller ens att man gör något fel.

Nu var det inte ens fråga om en travare, utan en arab.
Vad jag menade är att om den inte ens kan galoppera rakt fram likadant o man är "muskelexpert" själv- får man nog oxå tänka sig att muskelsnedheter kan komma sig av defekter i skelettet/ lederna.

Så normen för travhästar är att de alltid är sneda:confused:- skulle inte tro att proffshästarna är så. Måste fråga Travkompaniet:idea:

Om en bog åker ut kanske man ska börja rakrikta den, istället för att kanske böja o delarna kan inte hållas på plats- vanligt fel. En utskjutande bog har sällan att göra med hur den ser ut från sadeln o bakåt.

Om man själv sitter snett är det viktigt att man har ngn som påtalar det- hela tiden eller att man är väldigt medveten om det.

Kallblodstravare (alla travare?) som har gått på bana har en liten egenskap att vara korta och stela i vänster sida.

Osv (citerar inte hela inlägget). Vill bara tala om att mitt kallblodstravarsto, som inte ens varit i närheten av en travbana, har samma problem och hon har en låsning på vänstersidan. Möjligen beror detta på en muskelskada i höger bak?
Hon har i a f svårare för höger galopp än för vänster. Är f n under behandling av sakkunnig person.

Frågan är om ryttaren ens kan bedöma hästens förutsättningar rätt, det förutsätter att ryttaren först har koll vad som är den egna delen i det hela, egna sitsfel, egna handproblem, egna ev snedheter osv.

Det är det nog si och så med. Travare eller andra hästar går nog på ett ut där.

En del ryttare tycks dock inte ens kunna föreställa sej att de skulle kunna orsaka problemen i hästen, de rider helt perfekt :cool: och hästen är bara "skev".:angel:

Fråga dig själv vad du tror framtungheten orsakad av ryttaren på en sådan redan sned häst åstadkommer så har du svaret.

Då kan du ju formulera det som "och tänk då en ryttare med dålig sits på en sådan häst" snarare än att hästen blir mer sned så undviker vi såna missförstånd.

Osv (citerar inte hela inlägget). Vill bara tala om att mitt kallblodstravarsto, som inte ens varit i närheten av en travbana, har samma problem och hon har en låsning på vänstersidan. Möjligen beror detta på en muskelskada i höger bak?
Hon har i a f svårare för höger galopp än för vänster. Är f n under behandling av sakkunnig person.

Fenomenet är ju rätt vanligt (i olika grad) överhuvudtaget, inget specifikt för travare. Men kanske vanligare på hästar som blivit enformigt tränade i en och samma gångart... :p Eller öht på häst som tränats hårt och sen blivit avställd = muskelspänningar.? (inte för att det var fallet för dig, mest som tänkbar förklaring till travare direkt från banan-fenomenet...).

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka