Gallerfönster i Spanien

Nebraska

Trådstartare
Av olika anledningar har jag sett en ohygglig massa avsnitt av En Plats I Solen. Och en sak har slagit mig- nästan alla hus har galler för fönstren. Är det så vanligt med inbrott i Spanien? Men framför allt; hur fungerar det ur brandskyddvinkeln? För alla galler verkar ju sitta på utsidan?
 
Ja, det är tyvärr vanligt utifrån vad mina släktingar i Marbella säger. Tex fick min ena farbror och familj inbrott under natten när dom var hemma och sov! Utöver galler för fönstren så sätter de på larmet på bottenvåningen men av någon anledning gick det inte på när inbrottstjuvarna bröt sig in.

Mina släktingar i Madrid har dock inte galler i samma utsträckning för sina fönster.
 
Vet inte hur det är nu men för typ tiotal år sen var det "vanligt" med inbrott på solkusten där man gasade ventilationsanlägget i husen. Då kunde inbrottstjuvar jobba ostört. Vad jag förstått så tog man inte någon direkt skada av gasen men ohyggligt otäckt är det ju ändå.

Även, inte helt ovanligt med husockupanter, som är i princip omöjliga att bli av med då lagen är skriven på något märkligt sätt. Så har man semesterbostad, hus,.. har man säkert galler av den anledningen.

Nu är ovan gammal fakta och minnena kan svikta men är så jag minns det iaf, från när jag bodde i Spanien.

Det med brandsäkerhet har jag också tänkt på, skulle tro brandkåren har med sig verktyg av den anledningen. Men vet inte hur dom som bor där löser det mer än att man får hoppas på att kunna ta sig till ytterdörren i nödläge.
 
Ja, väldigt vanligt med inbrott och de senaste åren även husockupanter. Mina föräldrar har hus i Spanien och de tyckte först att de inte ville ha galler "Det blir ju som ett fängelse!", men de satte snabbt upp galler efter att de fått inbrott varje gång direkt efter de kommit ner. Inbrottstjuvarna håller koll och ser direkt när någon turist kommer dit och vet att då finns det gott om kontanter, pass, smycken mm.

Föräldrarna har även ett litet kassaskåp och det första man gör när man kommer ner är att lägga in pass, körkort, nycklar o dyl där. Från övervåningen, där sovrummen är, går det en trappa på utsidan upp till takterrassen, den måste man hålla låst om man är på nedervåningen, annars klättrar tjuvarna upp och går in där. Man måste också låsa den om man är på takterrassen, annars går de in den vägen och då låser de den dörren när de kommit in, så då blir man själv utelåst, medan de kan gå omkring i lugn och ro och plocka på sig det de vill ha och sedan enkelt gå ut genom ytterdörren. (Hände en bekant som var på takterrassen för att hänga tvätt, så hon hade inte mobilen med sig heller... Hon fick klättra över takterrass-muren till grannen och knacka på deras terrassdörr.)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 170
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 737
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp