Gällande kastningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
S

Sighttosee

Detta är just inget vidare roligt ämne, jag har egen erfarenhet och det var ett verkligt efterlängtat föl med massa omsorg ,arbete och pengar nedlagt.
Men nu till ämnet, jag skulle trots allt vilja försöka få ett hum om hur många av "våra" ston här på buke som detta händer. Och hur många kollar upp varför alltså obducerar eller liknande. Och sedan vad har det varit för orsaker.

Jag har så svårt att bara ta det där med naturens gång, fast jag vet att det är så, jag funderar lite på om det är så att vissa ston och hingstar inte funkar ihop?!? Vågar man betäcka med samma hingst igen??
Hoppas ni förstår...är nog lite sån när nått går fel att jag vill veta ALLT som man bara kan få reda på. Vad kollas egentligen vid en vanlig obduction och kan man ta "extraprover"??

Hoppas ni orkar rapportera, vet att det är mkt tungt.

Annars lycka till alla som väntar smått! Jag med!(alltså hästarna gör det:))

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gällande kastningar

Jag har varit med om två kastningar, en som kastade 9v innan b.f, fölet såg helt normalt ut, jag gjorde ingen obduktion. Stoet var lite stressad några timmar innan hon insåg att fölet var dött, då lugnade hon sig, betäckes om senare på säsongen och födde året därpå ett fint stoföl utan komplikationer.

Sen fick jag även en kastning nu i veckan, stoet var helt normalt på kvällen, åt som hon skulle, på morgonen låg ett jätte fint stoföl i boxen. Även detta såg helt normalt ut, rätt storlek för åldern etc.
Fick en del komplikationer på stoet med att livmodern krängde sig men eftersom efterbörden ej släppte så hade jag redan ringt vetten så h*n var redan på plats och löste det, hon går nu på antibiotika. Jag har ingen aning om varför hon kastade, jag tog hem ett nytt sto i slutet på november men ingen har varit förkyld sedan dess och ingen har varit ifrån stallet så jag har ingen aning om vad som hände, men min egen teori är att stoet har så ont att hon kastade av den anledningen, jag har ingen aning om det faktiskt kan vara så utan det är min egen okvalifiserade gissning. Det var redan betämt att stoet skulle avlivas så fort som möjligt när fölet är fött och helst avvant men för några veckor sedan började det snabbt gå utför och sen nu när hon kastade så ska det göras så fort som möjligt. (problem med ett framben som bottnar i en ej korrigerad felaktig benställning.)

Hade stoet varit friskt hade jag betäckt om med samma hingst, men jag har hört om nån här på buke som upplevt två kastningar på samma sto där det varit samma hingst båda ggr, då blir man ju verkligen misstänksam.

Visst hade det varit intressant att obdusera för att få ett klart besked men det är inte alltid men får det ändå och det ändrar inte på särskilt mycket, fölungen är borta och livet fortsätter.

Vad är det som säger att hon hade ont när hon betäcktes? Ngt kan ju mycket väl ha hänt någon gång under alla månaderna från betäckning fram tills nu som gör att det inte går längre.

Mitt sto kastade förra året en månad innan beräknad fölning, jag tog prov till abortvirustest, och det visade sig vara abortvirus.
Ingen häst i stallet har varit sjuk vad vi märkt, stona är isolerade från andra hästar, så jag vet ej var smittan kom ifrån. Tur i oturen så klarade sig övriga tre ston som skulle föla från kastning, alla tre var äldre och hade antagligen varit utsatta för smittan tidigare, enligt veterinären så är det troligt att de ej kastar i sådana fall.
Det jag kan trösta mig med nu är att SVA aldrig hört att samma sto som kastat två gånger pga abortvirus även om stona ej blir immuna mot det.

vårt travsto som vi hade för ett par år sedan betäcktes med samma hingst två gånger.. första fölet föddes i tid men döfött och andra fölet föddes tre månader för tidigt = dött.. eller så var det tvärtom jag minns ej :confused: men iaf så verkar det som om stoet och hingsten ej passade ihop stammässigt... det var något som gjorde att hon ej fick några levande föl ihop med honom.. året efter så föddes ett friskt föl efter en annan hingst som ej hade samma blod i sig.. så något skumt måste det ha varit!

minns ej om vi gjorde någon obduktion?

KL.
Nu handlar det inte om en kastning men det har med matchning av hingst och sto att göra.

Jag känner ett sto (mamman till min ena häst), hon har använts flitigt i aveln på senare år och är betäckt med samma hingst 3-4 gånger.
2 av dessa gånger fick hon hingst, båda dessa blev klapphingstar. Stona blev det inget fel på öht och dom numera valackarna är väldigt fina rid/tävlingshästar men som sagt, det var något i deras gener som inte funkade ihop.

Tyvärr kan ju abortvirus vara väldigt symtomlöst, vi fick det ju konstaterat via blodprov på hingsten i somras (till synes fullt frisk och pigg men blev väldigt anfådd när han gick hårt). Det drog sedan över fler i stallet båda 2 åringarna och den 17 åriga valacken (tävlingshäst som brukar vara imun mot allt aldrig varit sjuk innan trots att andra varit sjuka i stallet) fick det. Hade jag inte gått så inpå mina hästar som jag gör hade jag aldrig märkt det, de var helt enkelt "låga" några dagar inte ens 2 åringarna visade tydliga symtom.

Inget av de äldre stona fick det (de har ju blivit vaccinerade sist de fick föl så man kan ju undra om det sitter kvar ett vist skydd även senare, det ena är iofs ett tävlingssto men den andra har inte varit utsatt för mkt exponering i sitt liv)

Det var min klinikveterinär som direkt ville skicka virusprover till tyskland på hingsten då de just gjort ovanligt mkt fynd på nästan symtomlös abortvirus, dessutom ovanligt seg variant som vissa drogs på länge. Just pga symtomlösheten tyvärr antagligen väldigt spridd på tävlingsplatser och i ridhus odyl

Här hemma är vi inställda på att det kan gå åt pipan med fölen dock hade vi ju smittan så tidigt att det förhoppningsvis inte skall påverka, dock är det ju vanligt att de kastar sent (efter mån 8) alt föder föl som dör när det handlar om abortvirus. Tyvärr är det ju också så att de kan bära på smittan utan att bli sjuka men sedan kan en stresssituation (vilket även fölningen kan vara) utlösa den och de blir då sjuka) så känns inte odelat lugnt att inte stona som är dräktiga var "sjuka" när de andra var det.
Det jag känner är att man själv har hållt sig helt nollad till fölen som ett skydd man har ju vetat sedan ett tidigt skede att det kan gå åt pipan och ser det nu nästan som en bonus om det blir föl så blir man inte lika besviken om det inte går bra.

Mitt fullblodssto kastade tvillingföl julafton 2006, som inte hade upptäckts trots upprepade ultraljud. Vi betäckte igen sommaren efter med en annan hingst och i april 2008 fick vi ett fint litet stoföl:love:

Mitt sto var och är kontinuerligt vaccinerad mot abortvirus, men det skyddar bara till 60-70% sa de på SVA.

Vi fick in en ny häst i september året innan, ett äldre dräktigt avelssto, mitt sto kastade i april, så var det därifrån hon fick det så tog det lång tid innan hon kastade från att hon smittades, som sagt har det inte märkts något ovanligt med något av avelsstona. I övrigt så har stoet inte träffat andra hästar, men hovlagaren har t ex varit där, så det är svårt att skydda stona till 100% och jag får aldrig veta varifrån det kom.

Håller tummarna för att det går vägen med dina föl i år, jag blev nervös när mitt sto konstaterades ha abortviruset eftersom tre fölningar då väntade i stallet, inte mina ston och lite skyldig känner man sig ändå när det var mitt sto som hade fått abortviruset, en nervös tid som sagt, men det gick bra för dem alla som tur var.

Ja just hovslagare och veterinärer är ju "farliga" människor speciellt om man pratar om en så symtomlös smitta som verkar gracera runt, för förhoppningsvis är de noggranna om de vet att de varit i ett stall med sjuka hästar men kanske inte så noggranna när de varit inne i ett stall med tillsynes helt friska hästar. Är ju riktigt lurigt när en så allvarlig smitta kan vara så "gömd".

Har ju kollat en del och det verkar som att de är känsligast för smitta från 5e mån därav att man börjar vaccinera då. Fram till dess skall det vara relativt ofarligt men ingen vågar ju säga säkert. Vi hade smittan precis i början av dräktigheterna varav den ena tillverkades när pappa hade infektionen.

*Delvis KL*
Jag har två hästar i mitt stall varav en (araben) är dräktig på dag 256 idag. Dessa två har varit isolerade från andra hästar under hela stoets dräktighet. So far so good.. Men i lördagsmorse ringer min väninna vars högdräktiga sto (ca 269 dygn då tror jag) kastat. Då deras stall haft tillfälligt uppstallade hästar där under hösten så kan det inte uteslutas att det är abortvirus.
Jag var den som tog vara på fostret, tog fram ur hinnorna, undersökte föl, hinnor, navelsträng och moderkaka för att se att allt kommit ut samt undersökte fostret så den inte hade missbildningar etc. Inser ju medan jag står där att detta kan röra sig om abortvirus och att då är hinnor, fostervatten mycket smittsamma. Hem efteråt, klädde av mig naken redan i garagedörren hemma. Tvätt av kläder samt skurning och decinficering av skor, kläder, skrubbade mig själv minutiöst etc. Spritade t o m pedalerna och ratten i bilen där jag satt kontaminerad när jag körde hem. Maken fick ta mina hästar resten av dagen. Nästa dag var jag till mina hästar, renskrubbad och med andra kläder och skor (trots att jag tvättade de som jag hade hos stoet som kastat så kändes det bäst med nya ändå). Vad tror ni? Har jag gjort det man bör för att minimera risken för smittspridning? Kanske lite övernoga, men hellre det.. Kan jag vara lugn med att jag inte för smitta till mitt dräktiga sto?

En fråga till; är stona i riskzonen för att få abortvirussmitta ända till beräknad partus med fosterdöd som följd eller minskar risken för fosterdöd om de får smittan i sen dräktighet?

Det är i sen dräktighet det är allra farligast att få smittan. Men den är som sagt lurig iom att stoet inte behöver kasta i samband med smittan utan kan bära vidare på fostret och ändå kasta till slut eller föda det levande men det dör första dygnen.
Man får så att säga inte svar direkt tyvärr om det skall gå åt pipan eller inte.

Jag vet faktiskt inte hur överförbart/smittbart via människor abortvirus är och därmed inte heller hur noga du behöver vara i decifinceringen.
Vi har tvättat ner alla stallarna med högtryck och virkon, alla kläder tvättades i 60 grader med virkon iblandat i tvättmedlet. Nu hade vi ju så att säga aldrig någon "kladdig" smitthärd iom att hästarna inte visade symtom och alltså varken hostade eller snorade omkring sig. Utan det handlade ju bara om luftburna viruspartiklar.

Ja det var mej Shibalina hjälpte i lördags. Tankarna är många och vi har givetvis inte minsta aning om vad orsaken var...Men kan inte utesluta abortvirus.. Om det nu är så och det andra dräktiga stoet blev smittat under fölningen i lördags, borde hon inte då bli lite snuvig nu eller någon annan symptom ???

Ja det var mej Shibalina hjälpte i lördags. Tankarna är många och vi har givetvis inte minsta aning om vad orsaken var...Men kan inte utesluta abortvirus.. Om det nu är så och det andra dräktiga stoet blev smittat under fölningen i lördags, borde hon inte då bli lite snuvig nu eller någon annan symptom ???

Tyvärr är det inte alls säkert hon visar något mina visade som jag skrev ovan inga symtom alls i den vägen, ett par stycken var lite "låga" alltså lite lugnare än normalt stod och sov lite mer i hagen osv. Dock visade ju vissa ingenting alls om det beror på att de klarade sig från smittan eller om de helt enkelt även de fick det men inte visade något vet jag inte.

I ditt fall så har du ju inte bara möjligheten att den blev smittad vid kastningen utan någon gång under dräktigheten måste ju smittan varit inne i stallet i så fall och då kan ju lika bra det andra stoet också blivit smittat, är som sagt en så lömsk smitta att de inte kastar direkt vid sjukdomstillfället utan långt senare.

Skickade ni iväg prover på virusabort ? Verkligen värt att göra om man har flera dräktiga ston så man slipper den ofantliga oro det är att bara gå och vänta på kastningar. Likadant för att veta hur man skall sanera box/stall och hantera det kastande stoet.

Nej vi skickade inga prover efterkontakt med uppfödare, hingsthållare och veterinär så belutade vi om att inte göra det. Alla säger mer eller mindre at det INTE är abortvirus. Är väl kanske mest jag och Shibalina som är nojjiga nu. Men man kan ju aldrig veta...

Nej vi skickade inga prover efterkontakt med uppfödare, hingsthållare och veterinär så belutade vi om att inte göra det. Alla säger mer eller mindre at det INTE är abortvirus. Är väl kanske mest jag och Shibalina som är nojjiga nu. Men man kan ju aldrig veta...

På vilka grunder säger de det ??

Konstigt uttalande om en sen kastning utan synlig förklaring när det gracerat massor av abortvirus, har ju varit extremt mkt kastningar i år vore ju ganska konstigt om det inte har ett samband med det smittoläge som rått under året.
Dessutom sa din vän i alla fall att ni har haft "främmande" hästar i stallet vilket ju markant ökar risken att det faktiskt är abortvirus.

Min kastade antingen pga ngn balterie/virus eller abortvirus. 2 veckor innan hon kastade fick jag hem en annan häst som skulle ridas till, tyvärr har jag ingen chans till isolering men detta stoet hade inte varit mer än i sitt stall och jag tyckte att jag inte borde vara nojjig... En vecka senare kommer min andra häst hem från djursjukhuset efter att ha stått där en månad.

En vecka senare kastar hon fölet, ganska tidigt, ca på 120 dygn och eftersom omständigheterna var som de var tyckte vet inte att det var lönt att obducera. Fostret såg väldigt fint ut på alla UL som hade gjorts så det var väldigt synd...

Ja vad de grundade det på vet jag inte..men det var de svaren jag fick och eftersom detta helt nytt för mig och jag lite osäker litade jag på dom. Men från två olika veterinärer har jag fått höra att det är ovanligt med abortvirus här uppe, kanske det är annorlunda söderut ??

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 583
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025