Galen shettis...

Sv: Galen shettis...

Hästar blir vad man gör dem till.
Skräckexemplet med shettisen ovan visar hur det kan gå om man präglar fölet helt fel från början,det kanske inte var tantens mening att göra shettisen till ett bortskämt monster,men så blev det och felet var inte hästens..tanten har gjort hästen till en värsting,psykfall...

Shettisen verkar störd(förstörd!!) och jag skulle då aldrig låta nåt barn vistas i närheten av denna ponny,ens under uppsikt!
Det är inte värt risken,en vacker dag kan barnet trigga igång reflexer hos ponnyn där den ballar ur igen..och frågan är om ponnyn är så himla lycklig egentligen??Ibland kan det nog vara bättre att vara himlahäst ?

Frågan är, om inte ponnyn blivit så störd i sitt psyke att den inte går att få normal igen,visst kan hästar få störningar pga av hormonfel eller tumörer,men vanligast är väl att människor beter sig som idioter!!

Dock är det väl sällan hästar blir så här störda,frågan är också vad tanten inte har berättat..människor ljuger gärna om vissa saker som är till deras nackdel.

Hästen har präglats helt galet i sina första TRE ÅR..unghästtiden är viktig.. precis som för människor när vi är små barn.Tre år är en lååång tid..
Frågan är som sagt om denna ponny nånsin kan bli helt ok..
Jag tvivlar.. och är heligt förbannad över hur folk beter sig..undrar just hur denna tants egna barn blev.. :confused: :mad:

Grejen med shettisar är ju smartheten.

På en av mina arbetsplatser fanns en riktig goding, han var bra inkörd i 2-årsåldern av en riktig hästkarl och mycket trevlig, vi körde honom framför sulky som 3-åring kanske 2-3 ggr vecka mkt lätt, helt super att köra. Lydig, pigg o glad.

På hösten som 3-åring fick han även gå några ponnyridningsuppdrag någon 1/2 timme i veckan. På våren red en liten tjej honom då och då och han var med ut i skogen o var glad o samarbetsvillig.

På sommaren, nu alltså 4 år gammal fick han gå ponnyridning 1/2-1 timme 4-5 dgr + 2 pass "tillridning". Mycket lugnt, jag tror inte han var svett eller knappt anfådd någon gång. Körde gjorde vi också som variation men inte alls ofta. Alla kunde hantera och leda honom utan några som helst problem.

På sommaren som 5 åring med ungefär samma arbetsbörda hände något. Han kom på att man kunde skrämma bort små barn genom att nafsa - han hade inte gjort något sådant förut utan nafsandet började då vi under några veckor hade praktikanter som gav godis vilket jag inte uppmärksammade. Alltså han nafsade för att få godis, märkte att barnen då backade och att man då kunde ta några tuggor gräs.
Så fort jag var i närheten var det inga problem, jag kunde på 100 m håll få honom att lägga av genom att höja rösten och säga hans namn.
Vi försökte att vara konsekventa i personalgruppen men till slut var vi bara 2 (och vi hade inga problem) som fixade det. Han bet sig loss och sparkade sen runt sig tills han var fri att beta. Ponnyridningen omöjliggjordes på några veckor från första nafset. Om jag stod intill staketet skötte han sig, var glad o pigg, gick jag runt hörnet (jag spionerade genom ett fönster) så blev han en varulv. Jag behövde aldrig bruka våld mot honom, han var jättego och positiv mot mig men ack så SMART.
Jag övertalade ägaren om att sälja honom och han hamnade hos en vuxen tjej som skulle tävla par. Jag hörde av dom efter några månader och då var hon helnöjd. Det är 10 år sen nu och jag vet ju inte om det fortsatte bra men nog är shettisar speciella.

*knapplån bara*

Oj vilken shettis du råkat ut för! Undras verkligen om det "bara" är lynnet eller om han har några andra problem?

Hur som, min begränsade erfarenheter av shettisar är att dom är oerhört tuffa krabater. Vi har sen ett år tillbaks ett exemplar hemma och denna är smart, supersnäll, go och fungerar fin-fint i ridning och hantering. Men ack, ack så tuff mot dom stora hästarna! En sån avsevärd skillnad att släppa ihop denna med andra hästar än vad vi någonsin tidigare varit med om. Hade han varit stor häst med det lynnet hade vi nog inte vågat ha honom tillsammans med dom andra hästarna. Denna goa ponny har helt klart verkligen inga lynnesproblem, men ack ändå vilken skillnad mot dom stora hästarna.

Min har mitt emellan ögonen, hur nu det ska gå :D
Jo jag vet att det är skrock men faktum är att min är rätt jävlig och hon är en ung ardenner dam. :cool:

MVH Ann

Grejen med Wilma är att det är bara i de bitar i hanteringen som förra ägaren hållt på med då man märker av hennes lynnesproblem.

I ridningen och körningen har hon aldrig visat några tendenser till aggresivitet, likaså när man verkar henne, borstar, o.s.v.
Hon trivs med att arbeta och är en gladlynt positiv ponny att rida och köra.

Problemen finns i hagen när hon är lös, men mej går hon inte in i en diskussion med sen jag fick hem henne hon går heller inte på om man har en piska med sig, det lärde hon sig att det inte finns någon mening med sen första gången då hon fick ett kok stryk.

Hon testar däremot runt mat och så om hon kan ta över kommandot, men det räcker med att jag stampar i marken eller shasar iväg henne, så ser hon lite sur ut och backar undan.
Jag brukar ha ett ridspö i stöveln för säkerhets skull, men jag kommer inte ihåg senast jag behövde ta fram det det.

Hon har heller inte gått på någon hästkunnig människa med lite pondus i hagen sen den första veckan jag haft henne hemma, men min mamma är lite rädd och osäker och då kan hon få för sig att testa. Mamma gör i princip alla de tabbar man inte ska göra med en sån häst, flyttar sig undan när Vilma kommer, försöker muta henne med godis när jag inte ser o.s.v. Allt som en ranglägre häst gör, så gör min mor också.

Och det fungerar bara inte med en sån häst som fått ta över, för nästan hela hennes vardag handlar om att plocka placeringar i rangskalan.

Naturligtvis är jag orolig över att nåt pucko ska gå in i hagen när jag inte vet, med det sitter varningsskylar utanför.
Jag bor väldigt avskilt och det är inte mycket folk som hittar till min gård, men det är klart att man är orolig och jag har övervägt att slakta henne många gånger.

Däremot så köper jag inte att hon skulle ha en hjärntumör eller hormonrubbning, hon borde i så fall inte fungera i kommunikationen med de andra hästarna, eller vara så snabb på att förstå vilka situationer man inte ska testa folk i.
Jag har varit med om hästar som har haft både hjärntumörer och öven tumör i livmodern och därav hormonrubbningar och de tecknen stämmer inte.

tycker du att hon är snabb att fatta när du får påminna henne om SAMMA sak varenda dag???

martha skrev:
tycker du att hon är snabb att fatta när du får påminna henne om SAMMA sak varenda dag???

Jag tycker inte det är samma sak.

Hon försöker klättra på rangskalan, det tycker jag är helt naturligt.
Det kan vissa hästar i flock också göra.

Men hon gör inte om sina misstag, som att ge sig på någon med piska eller testa när hon är uppbunden eller går i grimma och grimskaft.

Hon hittar på nya metoder varje gång och det kommer alltid när man minst anar det.

Nog för jag har haft tokiga hästar, men 15-20 minuter tar det att övertyga dom om vem som bestämmer.....EN gång har jag åkt på storstryk på 35 år....men inte ens den hästen behövde påminnas varje dag och att det var en hingst som "triggade" upp henne och jag råkade vara inärheten just då....

Jag tycker din häst verkar vara osedvanligt korkad som inte fattar...att dom kan ha ranghögsordningar i sina hagar med sina artfränder är en sak....men de flesta hästar kan se skillnad på människor o andra hästar.....

Det kanske har hänt en sak i hennes liv tidigare som gör att hon inte litar på människor. och när du skriver

"Grejen är att hon testar fortfarande på samma sätt varje ny dag, jag har tränat "NH" övningar med henne, lagt henne ner, hanterat henne på alla möjliga vis, men varje dag får vi ha en ny maktkamp om ledarskapet och varje gång vinner jag och sen är det världens finaste häst i all hantering, tills nästa dag då vi får ta om maktkampen på nytt."

Tror jag verkligen inte att du verkar ta NH på rätt sätt.

NH handlar inte om att vinna över varandra! Och om du ska vara ledare över en häst ska du ju inte slå den. då kan du ju knappast förvänta dig att du blir hästens ledare. En häst litar på att sin ledare inte är elak mot denne. Den ska skydda flocken och allt dedär. Däremot tillrättavisar andra ranghögre hästar dom som är lägre i rang. och sparkar lite mot den hästen tillrättavisar, och sparkar bara om den lägre rang hästen inte lyssnar på varningen.

Iom att hon är så pass ung kan det istället vara så att hon självklart är helt ohanterad, men det är ingen lösning genom att slå hästen bara för det. jag är FAST bestämd på att det går att lösa på ett annat sätt. Eftersom sparkas, bitas och backa på folk verkar ha fungerat förut så är det nog inte så lätt att lära bort.

Du kan inte öva varje dag. det räcker med två dagar, och sen vila.. två dagar, och sen vila... Ponnyn måste ju ha tid till att tänka över vad som hänt just denna dagen.

Det låter verkligen som att ponnyn tappat förtroendet för människan.

Jag önskar dig ALL LYCKA till! Hoppas att hon blir en duktig liten ponny :D :love:

Men det är min mening.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 156
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat