Galen häst??

Hästen är ett flyktdjur. Den springer först och tänker sedan.

Vad evolutionen utmynnat i efter tusen och tusen år kan man inte ändra genom träning och uppfostran.

Jag låter aldrig någonsin min häst vara lös i stallet, på stallbacken eller i ridhuset av den anledningen att dessa miljöer inte är naturlig vistelsemiljö för hästen. Det finns barnvagnar, hundvalpar, skottkärror, grepar, jordbruksredskap, bilar m.m. i den omedelbara omgivningen. Jag vill varken riskwera hästen eller omgivningen.

Hade jag dock haft eget stall med lite säkrare omgivning kanske jag varit lite mindre noga. Dock hade jag aldrig litat på hästen, av den enkla anledningen att NÄR något händer spelar det ingen roll om hästen litar på mig och är tränad. Den kommer att reagera innan den tänker i alla fall. Och ibland räcker det med ett skutt åt sidan för att olyckan ska vara framme.

Hej!

Jag tycker det låter som om han helt enkelt ville med dig! Visade du honom att han skullle stå kvar? Du skriver ju att han brukar följa efter dig, tror du inte han skulle göra det denna gång också, men det var grimskaft i vägen?
Hästar är ju flockdjur och dom vill inte vara ensamma. Men om hästen har respekt för dig och litar på dig, så gör den det du ber den om, även om det ibland kan vara svårt.
Han kanske inte förstod att du bara skulle vara borta en "snabbis" och när du "lämmnade" honom ville han ju gå efter!
Satte du inte fast honom när du gjorde rent såren? Det var kanske ändå lite att ta i?
Jag tycker du borde binda honom ibland, det händer så lätt en olycka som denna (han "smiter"), och i annat fall kanske allvarligare. Okej bind honom om dörrarna är öppna, stäng dörrarna annars.
Hur har du gjort/gör i fortsättningen med hästen? Vad sa stallägaren då? Blev arg?
Hoppas det går bra med hästen och att binda upp den!
M. v. h. Lisa

Mycket visa ord. Dock vill jag tillägga att man kan hantera en hästs rädsla. Eller kanske inte rädslan men flykten. I en flock flyr ingen förrän ledardjuret gett dem signal. Lyckas man få det förtroendet av sin häst så kan man också kontrollera om den ska fly eller inte. Men jag är långt ifrån den positionen i vår relation.

Anledningen till det min häst gjorde tror jag heller inte berodde på rädsla, som jag tidigare sagt. Men man vet aldrig vad som rör sig i deras huvuden. :)

Ja, det hade ju varit mer trevligt om det var så. Jag vet inte, vissa saker pekar kanske ditåt, andra åt något annat håll. Jag slarvade som sagt med att be honom stanna. :o
Men han hörde mig hela tiden, och jag var kanske fyra meter ifrån honom.

Jag satt inte fast honom när jag skulle tvätta sren nej. Anledningen var att man måste göra det utanför stallet och där finns inget att sätta fast i. Så en medryttare fick hålla honom. Antagligen sved det till plötsligt och benet sköt iväg av smärta vilket resulterade i att han snubblande. Jag klandrar mig själv där då jag lät en ung(13-14år) liten tjej hålla honom, jag visste inte att hon inte skulle kunna hantera honom om han spratt till. Men det enda som hände var ju att han snubblade på mig. Han var lugn och fin sen, det var jag som for illa av det så det var väll gud som ville straffa mig för mina fel. :angel:

Nu har jag honom bunden i gången. Det är dessutom mer vårkänslor nu så jag vill inte riskera något. Men i sommar byter vi stall och det ger mig större möjlighet till att bygga upp vår relation igen(det är dessutom en bättre lämpad och större gård) så då kommer jag att vilja försöka igen. Det där borde jag nog inte ha sagt. :angel:
Rider för övrigt utan träns som vanligt och leker mycket fortfarande.

Stallägaren är inte arg. Jag skrev ett ursäktande mail till henne den natten men dagen därpå berättade hon att det var helt ok. Hon var lika förvånad som jag. Det var dessutom mitt val att börja ha honom bunden, hon tycker inte att jag behöver vara så noga som jag är nu tror jag, men jag vill bygga upp ett bra förtroende mellan oss(mig och hästen) innan jag försöker igen.

Hur kan man vara så dum att man har sin häst lös i stallet? Det kvittar hur uppfostrad den än är så kan det hända saker. Är du inte mer rädd om din häst än så?

Hej!

Ville bara säja att det är trevligt att få läsa ett "slut" där "kombatanterna" inte är eniga, men ändå kan sluta diskutera som vänner. Mycket glädjande!!/ Lavinia, som gillar att se saker från olika håll och just nu tycker hela livet är grått..

Jag håller med! :bow: :bow:

Nej jag bryr mig inte om han blir skadad. :smirk:

Ursäkta men kan du inte läsa mina andra inlägg så slipper jag upprepa mig. Din åsikt respekterar jag dock. Jag tycker ju det samma om att slå sin häst. ;)

hur vet hästen vad som är vad om du slarvar med kommandona.??? :(

Hej!

Jag tycker det låter som om han helt enkelt ville med dig! M. v. h. Lisa

:confused: :confused: :confused:
En riktig Groda!! :bow:
Det finns mycket roliga felstavningar på Buke
ungefär som tokiga patientjournaler.
Dessa förtjänar en egen tråd faktiskt....
man kanske har bidragit med en Groda själv
någon gång.

Ojojoj.. ta det lugnt lilla gumman. :smirk: Jag sa aldrig att hästen var galen. och tråden satte jag ut för att få svar på min fråga. Inte för att få det jag redan vet konstaterat ännu mer. Om jag säger att jag undrar vad det är för smak på glassen så svarar ju inte du att det är en glass. För det vet jag redan, då hade jag ju kunnat strunta i att fråga alls. ;)

Att min häst tar första chansen att komma ut i det fria är inte lalls sant. Det borde jag veta efter snart två år och jag har haft honom lös i stort sett hela tiden. :) Men visst kan det hända att våran relation inte är som den har varit. Dock förstår jag inte varför han skulle ta till så drastiska åtgärder och sen välja att gå raka vägen fram till mig och följa mig tillbaka in i stallet utan grimskaft igen sen. It doesn't make sense i mina öron.

Att min häst tar första chansen att komma ut i det fria är inte alls sant. Hur vet du det, och varför gjorde den isf som den gjorde?
Jag tycker också det är oansvarigt att låta hästen stå lös, även om du litar på den. Vad som helst kan hända, och hästar är stora djur som man ska ha respekt för.

Hoppas att den här händelsen får dig att tänka efter lite innan du låter hästen stå lös.

Att min häst tar första chansen att komma ut i det fria är inte alls sant. Hur vet du det, och varför gjorde den isf som den gjorde?

Det är faktist sant att det kan ha varit så. Men då funderar jag på varför han, så fort han fick syn på mig, satte av i trav mot mig och sen gick med in i stallet igen utan grimskaft. :confused: Varför stannade han inte kvar ute då?
Sen har jag som sagt ofta givit honom möjligheten att gå en annan väg än den jag går och ändå har han följt mig i hälarna. Och det är ingen häst som inte vågar säga vad han tycker, för det har jag jobbat med länge att få fram.

Händelsen har fått mig att tänka efter, fast mest på vad som kunde vara anledningen till den. Och framförallt att jag aldrig mer väljer att hålla min häst "halvt" fast. Han kommer att vara bunden eller lös helt. Mina åsikter om att ha hästen lös är dock desamma. :angel:

Jag minns en gång när jag red upp och ner för en klätterbacke med min fjordning för många år sedan, och jag hade säkert ridit fyra fem varv och hästen var jättelugn och gick sakta både upp och ner, när den på nervägen bara fick tokspel och drog iväg bockandes i 190 typ. Jag hade råkat rida i ett jordgetingbo på uppvägen och självklart blev getingarna upprörda och gav sig på min häst som blev just galen.

Det hände en gång och aldrig mera. Varför skriver jag det här? Jo, jag tror att din häst drabbades av akut panik över något som inte var bra just i den situationen den var, och jag tror inte att det behöver hända igen. Du kanske aldrig kommer att få veta vad det var, men om jag vore du och litade så på min häst skulle jag våga prova att hantera den som tidigare igen.

Om det däremot finns oro kvar att han ska göra det igen skulle jag självklart börja fundera över andra alternativ.

men om jag vore du och litade så på min häst skulle jag våga prova att hantera den som tidigare igen.

Tack! :bow: Den meningen värmde.
Jag har som sagt fortfarande min vanliga(ovanliga) åsikt om att hästen mår bäst lös. Men jag ska börja om med vår relation, försöka få den rätt den här gången och se till att inte utsätta min häst för rep på det sättet igen. Jag ska dessutom göra detta på en gård som är mer lämpad.

Men jag funderar fortfarande på vad som kan ha varit anledningen, och det kommer nog alltid att gnaga inom mig tills jag finner svaret. Sålänge det finns gåtor finns det hopp. Jag har mycket kvar att lära.

Orsaken är att hästen är häst och en lös häst tror den är lös och kan få för sig att gå när den vill..
Jag har aldrig en häst lös på gången just för att förhindra sånan här olyckor..Tänk vad osm kunde ha hänt!! Dinhäst hade kunnat brytit benen!!! :crazy:

Sen kan det komma in en häst som ens häst inte gillar som kan gå till attack..Det har hänt mig en häst stod lös på gången och jag har påepekat många gånger för ägaren att jag inte vill att det ska va hästar lösa när andra hästar inns i stallet.Vad man gör när amnär sjlv är upp till var och en!
Men hon hade iaf hästen lös.När jag komin med min häst och skulel gå förbi sprang hennes häst rakt fram med öronen bakår och högg min häst i baken.

Inget elakt med det men hennes häst var ledaren å min längst i rang.
Men olyckan kunde ha förhindrats genom att hennes häst varit uppbunden å då inte kommit åt min häst!
Tänk om det varit någon människa ivägen där?? :crazy:

Man ska inte underskatta sina djur och inte förmänskliga dom. Det är DÅ olyckorna kommer..
Titta på mig jag hade värdens snällsate hingst haaan skulle aldrig skada mig å blabalabla.. men även den snällaste hästen kan bli rädd och bocka..olyckligtvis stod jag bakom när han kickade och fick en krossad armbåge och mage!:(
Hästen sparkade inte mot mig men jag stod sklanigt till så jag fick ta smällen! Hade jag haft respekt för hästen hade jag stått framme vid bogen där man SKA stå! Då hade inte olyckan hänt

Läs en bok som heter varför gör hästen så??
Där står allt om hästens naturliga beteenden och varför hästen gör som den gör ibland!!

Jag håller honom när det kommer andra hästar. Av flera anledningar. Dock har det hänt mer än en gång att stallägarens ena häst har sparkat eller bitit honom i baken och därför ör han väldigt rädd för henne. Även av den anledningen tycker jag att det är bra att han inte är fast(mer än att jag håller) för om han skulle sticka så behöver han inte slita sönder huvudet och nacken när han drar sig logg ur grimman.

Om det är något jag inte gör så är det förmänskliga min häst. Jag är den som jag tycker lyssnar mest på honom, försöker använda hans språk och tänka som honom. Så där tänker jag inte ens försöka förklara mig, för det finns inget att förklara.

Underskattar kan man tycka. Men är inte underskatta när man tror att hästen inte kommer att orsaka problem eller kan bli skadad? I så fall kan vi ju utesluta den anklagelsen också. ;)

Tack för boktipset! :bow: Så fort jag får tid ska jag försöka hitta den. Just nu läser jag en annan bok(eller flera stycken egentligen) så jag kanske inte läser ut den idag. :D Men jag ska absolut börja på den så fort jag får chansen och sen se vilka böcker jag prioriterar först. Finns ju så mycket att lära, helst hade jag läst och betraktat min häst dygnet runt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 715
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar