Galen häst??

Slår av höftkölen? :confused: Min häst behöver inte ha så bråttom in i boxen. Hästar är inga dumma djur. Han vet att han kommer in, och han väntar dessutom på att jag ska visa honom vägen. Så fungerar det i en flock. Ingen häst behöver stressa, det stör bara ordningen och leder till problem.

Vi har inga cemetgolv utan grus. Vi har greparna/skottkärrorna intsängda i en haspad box. Jag har blir också förundrad ibland. Tex. när folk binder stressade hästar, eller för all del rycker dem i grimskaften och säger åt som att sluta bråka. Eller när de smäller dem på bogen för att de inte slutar skrapa i gången. När de leder osäkra hästar i skogen MED träns. :confused:

Och sen är det hästens fel när de blir rädda, fastnar och sliter sönder munnen när de panikar hem med en hästägare som inte hade mer kontroll än vad h*n haft i vanlig grimma.

Tror säkert att dina hästar är lyckliga. Men då undrar jag om du tror att en vild mustang som levt ett långt liv i frihet skulle nå samma lycka som den gjort i frihet, när du fångar den och lär den att "stå fint" för dig?

Det jag "praktiserar" går ut på att låta hästen välja. Och min häst väljer att stå lös. Jag respekterar det och jag själv hade tyckt att det var mycket trevligare att slippa ha grimskaften hängandes(kan tillägga att han är känslig runt sin mun så det spelar kanske mycket in).

Trevligt att höra att du har pratiga hästar. Det är sällan man träffar på sånna. :bow:

Men snälla... kör inte med saker som min häst gör inte si och så... Din häst kan precis som alla andra hästar bli skrämd... det kanske tar längre tid för din, men skrämd kan han bli...
Du säger ju själv att du låter honom rusa iväg om han vill, vill det sig då så illa att han halkar till eller snubblar så sitter tyvärr höftknölen ofta just på det stället som slåt i dörrkarmen.. Har faktiskt haft "äran" att se det live och det var oxå en brunt vars ägare tyckte han skulle stå själv..

Nej, hästar är inte dumma djur, de är flockdjur och flykt djur.... det är oxå djur utan logiskt tänkande..

Varför skulle jag fånga mig en Mustang? Vad skulle jag med den till??

Vi har inga cemetgolv utan grus. Vi har greparna/skottkärrorna intsängda i en haspad box.
Nej, du har en lös häst i ett stall och knuter ett grimskaft för dörren..

Om du gör rätt elelr fel lägger jag mej inte i men iaf:

det är ju inte precis hästens naturliga miljö att vara i ett stall. I "naturen" kan ju alltis hästen fly eftersom de befinner sig på öppna marker. Därför kanske man måste kompremissa lite i de miljöer som är onaturlgia för hsäten , som i stallet.

Rädd? Jaha, förlåt. Trodde du menade att hästägarna släppte dem i dörren och lät dem springa in till maten. Fast om en häst blir rädd föredrar jag att ha honom lös. Ett rep skulle innebära ännu mera fara. För det första skulle det utan tvekan jaga upp hästen ännu mer att han inte kunde fly, och sen skulle han behöva rycka sönder sig innan han kunde fly och i så fall kanske göra illa sig på något i sin omgivning. Men jag tror att efter att ha slagits om sin frihet och gjort illa sig i den fajten, borde han vara något mer uppjagad än om han varit lös från början och lyckats fly på en gång. Men det är ju endast min teori.
Dessutom skulle en liten människa på 55 kg i ett fjuttigt rep inte kunna hålla en 500kg rädd häst.

Det där med en mustang var en gämförelse för att du lättare skulle förstå att det finns andra saker som spelar in när det kommer till hästens lycka, än hur de hanteras just nu. Trodde du skulle förstå det, men ok. vi struntar i den om du vill det. Tänker inte försöka övertala dig till att tycka som jag, vill bara hävda mig för att visa att det ligger ganska mycket tanke bakom det jag gör också. Vad som är rätt eller fel är upp till var och en. Det är ju min prioritering, du har en annan.

Får jag fråga vad det där sista var för något? Var det ett sätt att pika mig så tycker jag att det var mkt. omoget gjort. Och jag har en känsla av att du är äldre än mig så lite mer borde du i så fall anstränga dig för att hålla diskussionen på en äldre nivå.
Jag har dessutom tagit upp detta misstag i ett annat inlägg och tycker att man ska kunna respektera det jag skrev där.

Vill verkligen veta VAD exakt, du hade för avsikt med den komentaren. För it makes no sens för mig varför den plötsligt poppade upp. :confused:

Beklagar även att du behövt vittna sånna otäcka händelser. Är glad att jag inte är i dina skor när det gäller det.

Men snälla... kör inte med saker som min häst gör inte si och så... Din häst kan precis som alla andra hästar bli skrämd... det kanske tar längre tid för din, men skrämd kan han bli...

Men om han nu blir skrämd - spelar det då någon roll om han är fastbunden eller inte?

Jag har panikhakar på grimskaften vid stallgången just för att hästen ska komma loss om den blir skrämd och får panik.

Det jag menade var att du skrev att du inte hade cement golv, skottkärror och grepar här och där och med det antar jag du menade att du tänkte på säkerheten... jag påpekade att du glömde en detalj...
Men som sagt du får ha dina hästar som du vill...
Hurvida jag är äldre eller inte spelar väl ingen direkt roll? Och jag är omogen.. :o

ja, jag har sett en del och det beror nog mest på att jag jobbat som hästskötare mm i många år i stora stallar/gårdar/banor... man får ju en helt annan erfarehet och syn på saker och ting när man har haft ett par hundra olika hästa i sin vård under årens lopp..

Grejen är ju att det händer inte de "besvärliga" hästarna, utan de vars ägare tror på/litar på och som ges friheter i trånga utrymmen.. :(
Min häst kan stå still tills jag säger att hon får gå, men jag skulle aldrig släppa henne lös utan uppsikt i stallet... för det kan komma en geting och flyga in under svansen och katten kan välta hinken med foder..
En onödig risk i mina ögon..

Min häst kan stå still tills jag säger att hon får gå, men jag skulle aldrig släppa henne lös utan uppsikt i stallet... för det kan komma en geting och flyga in under svansen och katten kan välta hinken med foder..
En onödig risk i mina ögon..

Fortfarande - vad blir då bättre av att hästen är fastspänd?

Fast om vi talar om panik - ett rejält getingstick tex - kan du verkligen lugna hästen då om den dessutom får panik över att den sitter fast?

Det är nog väldigt olika fall till fall.

Fast det var ju inte det tråden handla om..
Tintilar:
Kan inte din häst sett någon annan häst utanför?

Okej. Ja, som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag och stallägaren olika åsikter. det finns nackdelar med båda. Och jag har då "mixat" dem vilket resulterar i att båda nackdelarna blir tillgängliga. Det stora misstaget jag gjorde var inte att ha hästen lös, utan att försöka hindra honom från att sticka ut ur stallet. Jag ville på något sätt respektera både hennes och min hästs viljor. Men det var nog något av det dummaste jag gjort. :crazy: Jag tog faktist för givet att han inte skulle sticka igenom det. Och se så fel man kan ha. :smirk: Det positiva i det hela var att nästan alla hästägare i stallet var där och såg det. Då fick jag skämmas rejält. :bow: Även om alla står mig nära och håller med mig i mina resonemang.

Beundrar erfarenhet. Och du har säkert mycket mer av det än vad jag har. Dock spelar det ju roll VAD för sorts erfarenheter det är man har och hur man tolkar dem. Monty Roberts har studerat vildhästar i flera år och jag skulle aldrig, efter vad jag har sett, hört och läst, låta den människan ta i min häst. :crazy: Allt är inte svart och vitt.

Ja, det beror kanske också lite på hur anläggningen ser ut. Hos oss är det en bred gång med dörrar ut i båda ändarna. Sedan finns(vid gångens två endar) två sidogångar med boxar. Det finns två alternativ - att hamna i en box eller utanför stallet.

Men det betyder inte att risken inte finns. Det finns en risk att hästen blir rädd och har ihjäl både människan och sig själv om man har den bunden också. Och som jag ser det ät chansen att det händer större än att hästen skulle göra sig illa när den är lös.
Att hindra ett så stort flyktdjur att följa sina instinkter tycker jag låter värre för båda i majoriteten av fallen. Men det kan hönda att jag har fel. Hoppas i så fall att någon får mig att inse det. Men än så länge har det inte hänt.

Jo, hagarna är faktist utaför stallöppningen. Men han har aldrig reagerat på sådant tidigare. Dessutom sprang han inte till dem utan åt andra hållet, till ridbanan. Men det kan vara så att det ligger nått i det. :)

Han blev väl säkert rätt förvirrad efter att han smällt in i repen att han inte riktigt visste vad han skulle göra när han väl kom ut ?

Mycket troligt. :bow: Nu kommer jag att ägna natten åt att fundera på det. :D Typiskt mig.. men kanske har jag lite mer hum om orsaken i morgon då.

Jag säger inte att din hantering är fel, utan att den i mina ögon är onödigt riskfylld...
Jag gör oxå tabbar osv... de flesta får mina hästar lida för och det erkänner jag gärna! Men det finns saker som jag har bilder på närhinnan från som aldrig kommer försvinna... saker jag försöker undvika, eftersoom jag har SETT vad som kan ske och hur snabbt det sker...

Panik kan man sällan göra något åt, men däremot när hästen blir skrämd och studser framåt... Där kans man kanske få stopp om man håller i den..

men vi ser det olika och jag respekterar din åsikt och det var skönt att få en "vettig" förklaring på varför man har hästen lös, istället för den obligatoriska att det är typ Fränt att ha hästen lös..

Det finns många med erfarehet som inte skulle få ta i mina hästar...
Men de erfareheter vi talar om här, är de olyckor jag bevittnat... och alla var ju inte orsakade av mig :)

Jag tror inte man kan dra det så att man säger att Jag har rätt och Du har fel... jag gör på mitt sätt- ett sätt som funkar för mig och mina hästar och i det sättet är vi trygga.
Du gör på ditt...
Mina fastbundna hästar kan kasta sig i panik för att de sitter fast, bli vilda och sparka vilt omkring sig... bli liggande på gången.. Dina kan skena ut ur stallet eller in i boxen och på vägen kuta över någon som kommer gående eller slå sönder höftbenet..
man måste alltid väga allt för och emot.. :)

Nu håller jag verkligen med dig. :bow:

Som sagt, det är inte svart eller vitt. Men att blanda nackdelarna som jag gjorde måste nog alla hålla med om att det var korkat. Man ska aldrig ta en häst för givet, inte ens fem sekunder. Det lärde jag mig ju av det misstaget.
Respekterar olika åsikter, det är ju av dem man lär sig att se saker från andra håll än sitt eget.

Måste säga att jag är på mycket bra humör nu. Du är den första jag någonsin haft en diskussion här på buke, som faktist inte lämnat mig med en spydig komentar. Nu kommer jag att sova gott i natt, det är ett som är säkert. Tack för ikväll. :bow:

Håller med dig, det är när man tar hästen förgivet och slutar respektera den som olyckan sker..
De flesta avtrillningar sker i skritt på långa tyglar..

Kul att jag visat viss mognad :eek: :D :rofl:
Sov Gott!

Hej!

Ville bara säja att det är trevligt att få läsa ett "slut" där "kombatanterna" inte är eniga, men ändå kan sluta diskutera som vänner. Mycket glädjande!!/ Lavinia, som gillar att se saker från olika håll och just nu tycker hela livet är grått..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 715
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar