Galen Häst ...

Selma

Trådstartare
Hej! Jag är intresserad av att köpa en häst, har hört att den är "galen", vad kan det tänkas innebära? :confused:
 
Sv: Galen Häst ...

Hästen kan också ha ont, vara skadad och eller illa riden. Inte säkert att den går att få hel igen.
 
Sv: Galen Häst ...

Eller så är det en fjortis som beskriver hästen som galen för att framhäva sig själv :D
 
Sv: Galen Häst ...

Varför är du intreserad av att köpa en häst som betraktas som galen :confused:
Orsaken kan vara något av det som skrivits tidigare eller så har den ett väldigt besvärligt humör i sig själv. Finns ju vissa travstammar man ska fundera både en och två gånger innan man ställer in i stallet som mysig ridhäst då de är så stenhårda via arv.
 
Sv: Galen Häst ...

Det kan betyda allt eller inget helt och hållet beroende på vem som säger det.
Min absolut snällaste häst här som är mer hund än häst var faktiskt utdömd p g a lynnesfel när jag köpte honom. I hans fall var det en kombination med fel personer och att han hade ont.

Men det finns också hästar som för både sin egen och omgivningens bästa bör få somna in istället.
 
Sv: Galen Häst ...

Har varit o provridit den en gång, och den var from som ett lamm. Har bara hört av en som också varit o tittat på den o hon sa att den var galen ...:crazy:
 
Sv: Galen Häst ...

Ja då är det en annan sak tolkade det som att du fått reda på det innan du tittade. I det fallet kan det röra sig om korkade rykten. Jag har stött på folk som sagt både det ena och det andra om vissa hästar. När man sen träffar individen i fråga så är den som du säger from som ett lamm.
Gör som Houdinie föreslog och fråga denna mäniska vad den menar.
 
Sv: Galen Häst ...

Har varit o provridit den en gång, och den var from som ett lamm. Har bara hört av en som också varit o tittat på den o hon sa att den var galen ...:crazy:

Provrid fler gånger! Tänk på att det finns folk som ger smärtstillande eller lugnande vid provridning för att dölja ett fel.
 
Sv: Galen Häst ...

kl

Det kan betyda vad som helst. Att den går bra att rida men sparkas i hagen. Att den hugger efter en när man ska fodra. Att den inte går att hoppa eller rida ut på. Att den är lite knasig och gör bus. Att den biter sönder täcken på hagkompisar eller att den sover upp och ner. Vad som helst som sagt.

Beroende på vad det är så kan det vara för att den är sjuk, att den har ont, att den har överskottsenergi, att den är sån i mentaliteten eller att den är felbehandlad... till exempel. Vad som helst igen...
 
Sv: Galen Häst ...

Har varit o provridit den en gång, och den var from som ett lamm. Har bara hört av en som också varit o tittat på den o hon sa att den var galen ...:crazy:

Eller så var hon en dålig ryttare? Absolut inget illa menat mot någon, har aldrig träffat människan! Men någonting gör ju att hästen var galen med henne men inte med dig..
 
Sv: Galen Häst ...

Finns inga "galna hästar" vanligtvis har dom haft oturen att hamna hos fel ägare eller så har dom ont. Finns en annledning till att hästen i så fall är "galen"

Om du ska köpa en sådan häst bör du ha
Kunskap, tålamod och massor av tid!

Väldigt ofta har många hästägare få av dessa kunskaper/egenskaper och då blir det bara synd om hästen som ofta blir vandringpokal :(

Som någon sa, be ägaren utförligt berätta vad "galen" betyder. Samt ha i åtanke detta med att vissa ägare ger lugnande innan köpare kommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Galen Häst ...

njah. Det finns galna hästar. Men de är extremt få. Jag har faktiskt bara sett en enda i hela mitt liv, och den visste man på en gång var galen. Kanske hjärnskada.
 
Sv: Galen Häst ...

Haha har du varit hos mig :D nej skämt åsido jag har haft flera hästar som är "speciella" jag kommer jättebra överrens med dem men bara pga mitt sätt att bemöta dem.
En del hästar är enmanshästar och väljer sina människor om det är en sådan häst kan den bli helt fantastisk rätt händer och galen hos "fel" människa. Jag tror inte man ska lyssna så mycket på vad folk säger utan bilda sin egen uppfattning.
Har aldrig träffat någon galen häst bara hästar som betett sig olika beroende på olika anledningar. Mitt enda råd till dig är att ha öppna sinnen, lyssna på magkänslan och fråga dig själv vad du vill och om du klarar av det. ;)

Jag kan berätta om min ena häst som är helt fantastisk men han är känslig och personlig och en direkt spegel av de som sitter på, han behöver ha mycket stöd och förtroende för "sin" människa känner han att den som sitter på är rädd, nervös eller osäker så blir han likadan vilket brukar innebära att den som sitter på spänner sig ännu mer och han med i sin tur osv tills det exploderar DÄRFÖR ska man bilda sin egen uppfattning och inte lyssna på någon annan. Sen hoppas man ju att den som säljer är så seriös att den är ärlig med eventuella "specialiteer"...eller problem:grin:
 
Sv: Galen Häst ...

Hej! Jag är intresserad av att köpa en häst, har hört att den är "galen", vad kan det tänkas innebära? :confused:

Vi har haft en"galen häst". Snäll och from som ett lamm hemma hos oss men så fort vi sålde honom blev han jobbig (slängde av, skenade, aggressiv osv)
Efter att fått tillbaka honom (helt övertygade om att orsaken var att han och köparen inte passade ihop) så lånade vi ut honom. Samma beteende och hon vågade inte ha honom i stallet där det även fanns små barn.

Vi tog hem honom. Han var som vanligt hemma. Snäll och glad att rida. Inte en gång gjorde han ngt med våra flickor. Sen kom en kompis och då lät vi henne rida honom. Han betedde sig "illa". Efter ett tag högg han efter en besökare. Då hade vi fått se beteendet och förstod vad folk menade.

Vi åkte till veterinär, och sen till scint-röntgen på Ultuna. Det visade sej att han hade en stor tumör på 6e halskotan. :cry:

Vår snälla, stora häst :cry:

Allt fick en förklaring.
 
Sv: Galen Häst ...

Hej!

Det fanns tanter som ansåg att min förra häst var galen, hon stog på bakbenen, bockade eller vägrade bli fångad (få grimman påsatt i boxen). Det här var samma häst som min sambo egentligen lärde sig rida på, samma häst som inte bara tog hand om sin egen ryttare (rädda ryttare smög hon med) utan även andra hästars rädda ryttare (gick tvärs över vägen så de inte kunde komma förbi) och ja, samma häst som 12-åringar hämtade i hagen när hon stått själv i 4 timmar och alla andra hästar redan var inne.

Galen är ett mycket vitt begrepp och det är faktiskt helt omöjligt att säga vad det innebär.

/Lavinia, som bara träffat "galna" hästar som blivit dåligt hanterade
 
Sv: Galen Häst ...

Mja, i det fallet var det väl personen i fråga som det var fel på... Hästen i fråga var underbar! Usch, nu kändes det lite i hjärttrakten.... :cry:

Men i många fall är det alltså inte alls hästen som är "galen" utan man kanske skulle kalla det att personkemin inte riktigt stämmer. Vissa individer fungerar man inte med helt enkelt. På en ridskola för många år sedan red jag en häst som stack med mig, bockade som en tok (en proffessionell rodeohäst skulle ha blivit imponerad) och kastade av mig vid olika tillfällen så det var inte en engångsgrej. Samma häst gick på handikappridningen och var en av favoriterna där. Vi klickade liksom inte... Så många gånger synnerligen individuellt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp