Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Bostadstillägget täcker bara en del av hyran. Och jag klarar mig inte på sjukersättning. Och försörjningsstöd är ännu omöjligare att klara sig på då den inte är tänkt att vara en långsiktig försörjning. Och hur ska jag klara mig utan bil? Och klarar jag av att mista mina katter? Kommer jag få psykbryt på grannarna minst 5 gånger om dagen? Ja, antagligen. Jag kommer bli en pest för mina grannar för de får inte höras eller sprida lukter omkring sig. Och hur ska jag överleva om meningen med livet försvinner? När jag inte kan gå ut för det finns inget att gå ut till. Bara en massa folk, ljud, trafikbuller, betong och asfalt. Vart ska jag ta vägen för att få vara ifred? Kommer ju bli isolerad inomhus. Tror inte jag klarar det.
Bostadstillägget täcker nästan hela hyran, 96% upp till 5000:- och 70% upp till 7500:-.

Jag bor i lägenhet, inget trafikbuller, lite folk, lite asfalt, massor av natur. Finns lägenheter med fina uteplatser också.

Nu ska du ju inte mista ditt hus, jag ville bara kommentera att om det skulle ske så innebär det inte hemlöshet.

Bostadstillägget täcker nästan hela hyran, 96% upp till 5000:- och 70% upp till 7500:-.

Jag bor i lägenhet, inget trafikbuller, lite folk, lite asfalt, massor av natur. Finns lägenheter med fina uteplatser också.

Nu ska du ju inte mista ditt hus, jag ville bara kommentera att om det skulle ske så innebär det inte hemlöshet.
Jag kommer inte stå ut med att bo i lägenhet. Det finns inget att göra som jag tycker är meningsfullt.

Man kan inte ens gå ut utan att det är folk och barn och hundar överallt. Man får inte vara ifred.

Senast ändrad:
Jag kommer inte stå ut med att bo i lägenhet. Det finns inget att göra som jag tycker är meningsfullt.

Man kan inte ens gå ut utan att det är folk och barn och hundar överallt. Man får inte vara ifred.
Nu vet du säkert det men det finns lägenheter som inte ligger i städer med. Utan i lugna områden med färre grannar och där man inte nödvändigtvis stöter på någon alls varenda gång man går ut. Det finns även lägenheter i form av radhus på vissa orter mm. Dock brukar de kräva man stått i kö länge.

Nu vet du säkert det men det finns lägenheter som inte ligger i städer med. Utan i lugna områden med färre grannar och där man inte nödvändigtvis stöter på någon alls varenda gång man går ut. Det finns även lägenheter i form av radhus på vissa orter mm. Dock brukar de kräva man stått i kö länge.
Aldrig sett. Men jag har sett många tråkiga områden där husen ser ut som fängelser.

Jag behöver ha saker att göra. Odla! Ha skogsträdgård! Få vara kreativ! Snickra! Hyra ut via airbnb! Ligga ifred i min hängmatta. Sitta på trappen och dega, utan att nån jävel kommer och stör. Bli självförsörjande i så stor utsträckning som det går.
Beror ju på var du bor. Jag fick inse att jag inte kan bo i stad eller större samhälle just för att jag inte klarar av trafikbuller och folk överallt.
Bor på vischan. Räcker med att åka 6 km härifrån så är det för mycket folk.

Aldrig sett. Men jag har sett många tråkiga områden där husen ser ut som fängelser.

Jag behöver ha saker att göra. Odla! Ha skogsträdgård! Få vara kreativ! Snickra! Hyra ut via airbnb! Ligga ifred i min hängmatta. Sitta på trappen och dega, utan att nån jävel kommer och stör. Bli självförsörjande i så stor utsträckning som det går.

I min förra lägenhet hade jag uteplats, jag kunde ligga i en solstol utan att nån någonsin kom och störde. Då var det ändå i ett område med för mycket folk för att passa mig. Jag skulle helst vilja bo i eget litet hus med långt till närmsta granne, men nu går inte det. Då får man välja bästa möjliga boende. Du kan ju odla på en uteplats?

Men ta en sak i taget. Just nu håller du väl inte på att mista ditt hus?

Jag behöver ha saker att göra. Odla! Ha skogsträdgård! Få vara kreativ! Snickra! Hyra ut via airbnb! Ligga ifred i min hängmatta. Sitta på trappen och dega, utan att nån jävel kommer och stör.

Och just nu har du det.

Att till och från fundera på och oroa sig för hur man ska klara sig som pensionär, tror jag är ganska vanligt och har man ingen möjlighet att påverka det i stunden så gör man sig en gigantisk otjänst att bestämma sig för att värsta katastroflivet kommer bli ett faktum.

Att du inte fått nått jobb än, innebär ju inte per automatik att du aldrig kommer få jobb.

Då får du fortsätta jobba för att kunna göra det. Men ha med dig i bakhuvudet att OM det inte går så finns alternativ till betongöken :)

Hur nära är det att du måste sälja huset och flytta till lägenhet och leva på bidrag?

Är det inom ett par månader eller är det längre tid?

Hur mycket pengar behöver du för att gå plus minus noll? Inget sparande då utan bara klara av att ha huset kvar och leva. Hur långt ifrån den summan ligger du idag? Vad kan dras ner på?

Att lägga energi på något som kanske inte ens sker är lite dumt. Du behöver ju spara din energi till annat.
Som tex få hjälp av sjukvården för att se om tröttheten går att lösa osv.

Att man hyr bostad behöver inte betyda att man bor i lägenhet. Tre i min bekantskapskrets hyr småhus/stugor av privatpersoner och betalar mindre än vad de hade fått betala för motsvarande yta i lägenhet. Däremot är standarden lägre och samtliga bor avsides (bil är ett måste), därav det reaktivt lägre priset. Sådana bostäder växer givetvis inte på träd men omöjligt är det inte. Hyresvärden ville i två av fallen ha en ensamstående kvinna utan barn som hyresgäst, pga mindre besvär.

I min förra lägenhet hade jag uteplats, jag kunde ligga i en solstol utan att nån någonsin kom och störde. Då var det ändå i ett område med för mycket folk för att passa mig. Jag skulle helst vilja bo i eget litet hus med långt till närmsta granne, men nu går inte det. Då får man välja bästa möjliga boende. Du kan ju odla på en uteplats?

Men ta en sak i taget. Just nu håller du väl inte på att mista ditt hus?
I min förra bostad hade jag 50 kvm trädgård. Jag gjorde klar ytan på en säsong. Sedan blev jag galet rastlös. Jag behöver en mycket större yta. Var ska jag annars plantera alla träd och buskar?

Jag har börjat känna att en förlust av huset flåsar mig i nacken.
Och just nu har du det.

Att till och från fundera på och oroa sig för hur man ska klara sig som pensionär, tror jag är ganska vanligt och har man ingen möjlighet att påverka det i stunden så gör man sig en gigantisk otjänst att bestämma sig för att värsta katastroflivet kommer bli ett faktum.

Att du inte fått nått jobb än, innebär ju inte per automatik att du aldrig kommer få jobb.
Fast jag VET ju att det går åt helvete när jag blir pensionär. Lär bara få garantipension och bostadstillägg och det kommer inte att räcka. Jag behöver förbereda mig på det.
Hur nära är det att du måste sälja huset och flytta till lägenhet och leva på bidrag?

Är det inom ett par månader eller är det längre tid?

Hur mycket pengar behöver du för att gå plus minus noll? Inget sparande då utan bara klara av att ha huset kvar och leva. Hur långt ifrån den summan ligger du idag? Vad kan dras ner på?

Att lägga energi på något som kanske inte ens sker är lite dumt. Du behöver ju spara din energi till annat.
Som tex få hjälp av sjukvården för att se om tröttheten går att lösa osv.
Det beror på hur snålt jag kan leva och vilka oförutsedda utgifter som drabbar mig.

Jag vet inte exakt hur mycket jag behöver, men 15 000 är väl ett minimum. Har cirka 11000 som arbetslös och sjukskriven.
Att man hyr bostad behöver inte betyda att man bor i lägenhet. Tre i min bekantskapskrets hyr småhus/stugor av privatpersoner och betalar mindre än vad de hade fått betala för motsvarande yta i lägenhet. Däremot är standarden lägre och samtliga bor avsides (bil är ett måste), därav det reaktivt lägre priset. Sådana bostäder växer givetvis inte på träd men omöjligt är det inte. Hyresvärden ville i två av fallen ha en ensamstående kvinna utan barn som hyresgäst, pga mindre besvär.
Jag har bott så sedan 1994 till 2016 och har alltid vantrivts. För lite svängrum, för lite trygghet. Får inte renovera som jag vill. Kan inte installera solceller. Noll trygghet. Får inte välja avloppssystem själv. Kan inte tjäna pengar på uthyrning. Jag har inte råd med bil men måste ha bil.

Fast jag VET ju att det går åt helvete när jag blir pensionär. Lär bara få garantipension och bostadstillägg och det kommer inte att räcka. Jag behöver förbereda mig på det.

Känns ovärt att "förbereda" sig genom att gå omkring och toknoja i typ 15 år 🤷‍♀️

Jag kommer inte få speciellt mycket i pension som det ser ut just nu, men det hinner ändras på de ca 15 åren som ska passera innan jag blir pensionär.

I min förra bostad hade jag 50 kvm trädgård. Jag gjorde klar ytan på en säsong. Sedan blev jag galet rastlös. Jag behöver en mycket större yta. Var ska jag annars plantera alla träd och buskar?

Jag har börjat känna att en förlust av huset flåsar mig i nacken.

Det beror på hur snålt jag kan leva och vilka oförutsedda utgifter som drabbar mig.

Jag vet inte exakt hur mycket jag behöver, men 15 000 är väl ett minimum. Har cirka 11000 som arbetslös och sjukskriven.

Jag har bott så sedan 1994 till 2016 och har alltid vantrivts. För lite svängrum, för lite trygghet. Får inte renovera som jag vill. Kan inte installera solceller. Noll trygghet. Får inte välja avloppssystem själv. Kan inte tjäna pengar på uthyrning. Jag har inte råd med bil men måste ha bil.
Har du lån på ditt hus? Enda anledningen till att förlora det är väl om du inte klarar amorteringarna. Prata isåfall med banken först, om att slippa amortera en tid och enbart betala räntan.

Känns ovärt att "förbereda" sig genom att gå omkring och toknoja i typ 15 år 🤷‍♀️

Jag kommer inte få speciellt mycket i pension som det ser ut just nu, men det hinner ändras på de ca 15 åren som ska passera innan jag blir pensionär.
Det tycker inte jag. Inget kommer att förändras för mig. Enda chansen till bättre pension är att få heltidsjobb med bra lön och tjänstepension och så jobba typ 30 år på det sättet. Det kommer inte att hända.
Har du lån på ditt hus? Enda anledningen till att förlora det är väl om du inte klarar amorteringarna. Prata isåfall med banken först, om att slippa amortera en tid och enbart betala räntan.
Ja. Jag har inte amorterat på flera år. Betalar bara ränta.

Man sitter jävligt löst när man inte längre kan betala sina räkningar. Eller så kommer jag att få börja svälta för att pengarna inte räcker till mat. Eller att jag inte kan ta mig till affären.

Men @Wille - ska du verkligen dra igång lägenhetsdiskussionen ännu en gång?
Ingen kommer ge dig de svar du vill ha ändå och sen slutar det med låst tråd och ev banningar så varför?

Vad gäller ursprungsfrågan så håller jag med @hundtant - spelar det roll vad det kallas? Du mår ju som du mår ändå.
Den frågan snurrar i mitt huvud all vaken tid. Och så frågan om pengar. Känner mig jävligt rädd för vad som kan hända. Jag vill kunna bo kvar och jag behöver mer pengar.

Vet inte om det kan finnas mer stöd att få om man har en till diagnos?

Äh, livet är så jävla omöjligt. Inget blir bra någonsin.

Det jag har fått förklarat för mig av psykolog är att ångest inte är till följd av någon rimlig händelse. Tex - att vara orolig över att inte kunna betala nästa räkning fast man har gott om pengar och buffert kan vara ångest, eftersom man oroar sig över något som sannolikt inte händer. Att vara orolig över att inte kunna betala nästa räkning eftersom man vet att man inte har någon buffert alls (så om något oförutsett inträffar har man faktiskt inga pengar på kontot) är inte ångest eftersom det är en ”rimlig” oro. Så min amatöråsikt är att det inte låter sannolikt att du skulle få diagnosen GAD.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 135
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hur visualiserar du ditt år?
  • Min man är död

Hund, Katt, Andra Djur