Gå kurs - passar inte med jobbtiderna!?

Grålly

Trådstartare
Ja - hur har ni det med möjligheten att kursa med hunden?

Härikring ligger alla kurser på kvällstid (väldigt förståeligt iofs), kring 18-20. Jag har tidigare inte kunnat kursa på grund av dålig ekonomi, men hade då väldigt flexibla arbetstider så jag kunde i princip vara ledig när jag ville. Nu har jag fått ett nytt jobb, en väldigt stadig ekonomi men kan (i princip) aldrig ta ledigt. Jobbar 5-skift på en industri. Jobbar förmiddagar, eftermiddagar och nätter i en härlig :grin: kombo, och när jag jobbar förmiddag och natt funkar det ju med kurserna, men inte om jag jobbar eftermiddag. Vilket innebär att jag missar 1-2 kurstillfällen (av 3-6). Ville gå en grundkurs (min hund är för guds skull snart 7 månader och vi MÅSTE ta oss iväg på kurs nu!), men då missar jag åtminstone 1 av 6 pass. Vill även gå en viltspårskurs och då missar jag 1 av 3 pass. Får ju likväl betala hela summan förstås... Vilket inte gör så mycket, är mer orolig över hur mycket man missar. Är främst ett par punkter jag verkligen vill träna mig och hunden i, och om jag missar dem har jag ju gått en kurs (och betalat 1200 kr...) helt i onödan.

Vad gör man? Betalar och hoppas att det man vill träna på inte kommer på just det kurstillfället man missar? Eller går till instruktör privat för att lära sig hur man ska göra och sedan gå på "öppna" hundträffar och hitta någon att träna på där?

Vill gå kurs för att träna bland andra hundar och människor, och för att kunna träna med störning av dessa. Det lättaste är ju då att gå en kurs men om det inte passar... Så kan jag ju gå privat hos en instruktör för att få hjälp med våra problem och hur vi ska träna på dem bland andra hundar, och sedan bara hitta människor och hundar som har lust att hjälpa mig.

Tips?

Sv: Gå kurs - passar inte med jobbtiderna!?

Ja, jag har samma problem. Det verkar som kvällstid och söndag förmiddag alternativt en hel helg fredag-lördag-söndag är favorittiderna för kurser här. De har lyckats tajma utbudet väldigt bra till just de kvällar som jag ofta jobbar. En hel helg kan jag inte lägga ned på en kurs - jag måste ha tid att komma ifatt hemma och till att vila mig och göra ingenting. Därför har vi fortfarande inte kommit iväg på någon kurs efter valpkursen. Det känns surt att missa flera gånger som man betalar för, och jag tror på något sätt att det ska bli bättre "sen". Lite bättre blir det iofs för jag ska byta jobb men det bästa vore nog att acceptera att så är livet i min bransch och jag får stå ut med att missa ett antal gånger. Alternativet är ju att det aldrig blir någon kurs. En del tränare erbjuder ju privatlektioner, kanske det kan vara ett alternativ för dig som blir billigare än att gå en kurs som du missar mycket av? Då kan du boka in på tider som passar ditt schema.

Vi har gått heldagar när jag är ledig. Och de gånger det är kurser på söndagar hoppar jag på. Men det blir ju inte alls på det sätt jag vill!!

När jag hade sådana tider gick jag kurs privat. Lite dyrare, dock värt det då jag helt kunde bestämma själv tid, och datum. Kolla även som andra nämnt, helger. dom flesta klubbar brukar kunna erbjuda något.

Här verkar det inte finnas några helgkurser... Jag är ju ledig flertalet helger så det hade passat mig betydligt bättre än detta. Känns jättetråkigt att missa 1 av 3 tillfällen, det är ju 33 procent av hela kursen. 1 av 6 går väl an, men ändå..

Så det är inte bara jag som har det här problemet! Jag får väl försöka få privat instruktör, då kan jag samtidigt få hjälp med våra problemområden och får som sagt bestämma tid och datum själv.

Vårt problemområde är att koncentrera sig bland andra hundar och det är svårt att lösa när man är själv på kursen :D

Jag tror du skulle få mer ut av privathjälp.

Här är det naturligtvis tvärtom, tyckte själv jag hade en briljantidé när jag ville köra helgkurser, typ: en helg-inte dra i koppel, en helg-hundmöte osv. Sen ville jag köra valpkurs på sommaren, då inga frusna valpmagar behöver sitta i regnet. Plus att det är då folk köpt valp.

Trodde jag....ingen ville vara med.

Jag tror det är en hel helg som avskräcker. Lördag eller söndag passar nog de flesta bättre :) Tror jag alltså :D

Det är också vårat problemområde. Men jag tänkte att instruktören säkert själv har hund som hon kan "visa" på, och sedan kan jag använda mina kunskaper i öppna träningar på Hundhuset här i stan. Där får alla som vill komma och träffas och träna med varandra (utan instruktör), men för att kunna göra det måste jag ju veta hur jag ska göra = privat träning? Så var min tanke.

Blandrastik: Vad tråkigt! Jag skulle gärna köra en hel helg, förstår inte vad som är avskräckande med det. Man vill ju hinna med så mycket som möjligt och det känns tråkigt med bara en dag (det borde ju finnas plats för lite utvärderande och sånt). Men jag får väl försöka få privata träningar då... 400 kr i timmen känns inte alls kul men då kanske jag tror det behövs fler timmar än det gör också, vet inte.

tyckte själv jag hade en briljantidé när jag ville köra helgkurser, typ: en helg-inte dra i koppel, en helg-hundmöte osv.

Trodde jag....ingen ville vara med.

Kan bara tala för mig själv, men jag kan inte avsätta en hel helg för hundkurs. Ofta jobbar jag söndagar och när jag inte gör det finns det så mycket annat och många andra som jag behöver hinna med, familj, vänner, tvätt, städning... För mig, som mest vill gå på kurs pga att det är kul och för hundens aktivering, skulle det passar perfekt med ett "smörgåsbord" av träningar typ lördag kl 10-12 där man betalar per gång och väljer själv hur många man vill vara med. Eftersom målet är att göra något roligt ihop med min hund spelar det ingen roll om det är agility ena gången och rallylydnad nästa gång eller tips och trix och kontakt varenda gång. Klart det är annorlunda för den som har tävlingsambitioner men jag tror att om kursutbudet var större för vanliga hundägare som bara vill ha trevligt med sin hund så tror jag att många fler hundar skulle få ett roligt och aktivt liv.

Jo men det jag tänkte var att man behöver hjälp i skarpt läge. Men å andra sidan skulle man ju kunna ta med instruktören till ett ställe med mycket hundar på, som kanske inte just är en kurs.

Så tänkte jag också, det Lejonelle funderar på känns för mig mer som "aktivitetstorsdag" eller nåt. Där man träffas lite spontant och har en lika spontan tränare.
Men jag är ju intresserad av mer riktade problembeteenden, som tex möten.

När jag tränar privat så har jag lyxen att det är två instruktörer som har ett litet företag ihop som är inriktade på olika områden med två hundar var så deras hundar har alltid utgjort min störning. När det behövdes mer så ställde gärna vänner och bekanta upp. Antingen mina eller deras :D

Jag har även också både blivit visad på deras och fått visat på min hund så jag är otroligt nöjd med både kompetensen, inlärningen och pedagogiken dom har så jag kommer inte sluta gå hos dom. Även om jag ibland slinker med på en kurs på klubben emellanåt :D

Kanske många tror att man inte får ut något om det inte är fler kurstillfällen? Och därför inte vill prova. Många sådana problem går det ju att lösa mycket av på en "heldag" även om det såklart krävs att man jobbar vidare när man kommer hem sen!

(Inte minst eftersom det är samma hundar som utgör störningen hela dagen, till slut blir de ju ointressanta!)

Jag gillar inte helgkurser eftersom det blir två jobbiga veckor om hela helgen går åt till kurs, och dessutom saknas tillfälle mellan kurstillfällena att träna och utvärdera hur det som lärs ut funkar på hunden. Oftast uppstår ju problemen efter kursen, när man ska träna ensam hemma, och då fastnar man (iaf jag) lätt.

Två lördagar, eller söndagar, efter varandra hade varit bättre.

Vissa Brukshundklubbar har pensionärer som håller kurser på dagtid. Så finns det Hundcenter på vissa order som har kurser dagtid. Nu vet jag inte om det hjälper dig eftersom du jobbar skift på så olika tider. Vissa klubbar/hundcenter har även helgkurser, antingen är kursen en helhelg eller så är det uppdelat så att man går ett antal helger på samma sätt som på kvällskurser. Så förekommer det även träningsläger, antingen en helg eller en hel vecka.

Tillägg: Ibland finns det annonser om olika typer av kurser/läger i Hundsport och Brukshunden.

En smula trådkap...

Hade ni varit intresserade av en tre-gångerkurs?
Tex. Klicker, eller inte dra i koppel eller what ever?

Ska man ha tre torsdagar efter varandra eller vad?

Vad vill hundfolk ha för kursupplägg?

Tja, om man har det problemet så skulle det vara toppen! Då det ofta inte behövs mycket för att man ska förändra sitt sätt och tänka. Sen är det bra att det är en vecka emellan kurstillfällena så man får träna hemma och se vilken metod som fungerar bäst och se om det uppstår några andra problem som de behöver hjälp med.

Men om det är lydnad/spår/aktivering/ you name it kurs så vill jag ha fler tillfällen för få ut så mycket som möjligt av det.

Absolut intressant, men med mina arbetstider ser det ut såhär:
ledig var annan tisdag, ledig var annan torsdag (dvs jag har sovit natten innan o kommer inte direkt från jobbet), samt var annan lördag söndag.

Jag är ledig var femte måndag, var femte tisdag osv och alla röda dagar. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat