Fyrverkerier. Ja? Nej?

Jag tycker att fyrverkierier för gemene man borde förbjudas helt (även tårtor och liknande) men att några (få) aktörer kunde få tillstånd att skjuta vid midnatt på nyår. (och minska antalet tillstånd från år till år).

Jag tror på det som ett steg mot totalförbud, tyvärr är det så att vissa personer är väldigt bakåtsträvande, speciellt när det kommer till tradtioner som innehåller alkohol och som de anser sig ha rätt till. Baby-steps.
Förlåt men TÅRTOR? 🎂? :confused::confused:
 
Förlåt men TÅRTOR? 🎂? :confused::confused:

1577109079465.png
 
Jag har alltid varit mer eller mindre rädd för fyrverkerier, mest på grund av dessa amatörer. Minns de gånger vi bodde i stan och fick gå förbi en liten "park" där folk sköt vårdlöst till en utsiktsplats, jag skakade hela tiden :crazy: En gång när vi stod på uteplatsen här vi bor nu med altandörren öppen så var det någon som sköt fyrverkerier troligen alldeles för nära husen, en av dem åkte iväg snett rakt mot oss - antingen över våra huvuden eller mellan benen på oss och in i taket inne hos oss :crazy: Som tur är så slutade det bara med ett sotmärke i taket.

Organiserade fyrverkerier är jag bara lite nervös inför men det känns tusenfalt bättre. Och så håller de sig till bestämda tider, vilket underlättar ju för alla.
 
Helt emot! Tycker också att det är jättefint att se på men hur skulle det på något vis kunna berättiga till att skrämma slag på andra levande varelser? Nej, fram för ett totalförbud !
 
Jag hatar det, visst det är vacker men all skit som släpps ut och alla pengar som hade kunnat använts till något bättre. När jag fortfarande bodde i stan var det glaskross överallt efter att flaskor använts för att sätta pinnarna i och de krossades sedan när raketerna lyfte, för att inte tala om den totala Lützendimman som lägrade sig över gatorna.

Grannen som är markägare går varje åt och letar efter utbrända raketer på sina marker, alla djur som lider och dör av skador efter de skrämts eller blivit påskjutna. Nej tack, förbjud skiten helt och förbjud all privatimport. Lasershower skadar inte som fyrverkerier gör.
 
Jag är för ett förbud eller krav på licens. Inte för husdjurs skull, hela den grejen ser jag som totalt orimlig, man kan inte begära att hela samhället ska anpassa sig efter att Berta valt att skaffa husdjur som är rädda liksom. Däremot är det rent krasst sprängämnen folk leker med. Att vem som helst kan kila ner och köpa sprängämnen på typ ÖB är rätt orimligt i sig självt liksom.
 
Ni som skriver om licens, kan ni förklara syftet med att ge licens? Att skjuta säkert, men fortfarande få bränna fyrverkerier för att... - varför? VARFÖR ska man alls få skjuta fyrverkerier?

Jag tror ju inte att reglering med licens skulle vara principiellt bättre för djurlivet eller miljön, man kanske tar bort okynnessmällande som sker men tror att egentillverkning av fyrverkerier skulle kanske bli ett nytt problem.

I usa är fyrverkerier i vissa stater förbjudna och i de flesta stater reglerade, men i dessa dagar så smälls det friskt ändå, man får tag i fyrverkerier ändå.
 
Jag kan tänka mej att behålla fyrverkerier OM de tillverkar fyrverkerier som inte eller knappt låter. Alltså inga bomber som exploderar eller liknande.
Nu verkar det som att mina ponnyer är hyfsat lugna även när de övar prickskytte inför jakten men jag ser gärna tystare raketer ändå.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 435
Senast: Skjøldur
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 563
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp