Fyrverkerier. Ja? Nej?

Laser är på ingång, det blir ju liknande maffiga effekt, så varför inte bara köra på det rakt igenom för nyårsfiranden runt om i landet....


Varför enskilda människor ska får köpa smällare och fyrverkerier kan jag inte förstå, det orsakar skador på händer, ögon och hörsel varenda år... En del av smällarna ska hanteras försiktig även i kontrollerad omgivning, och på nyår där folk är med eller mindre fulla och uppjagade är de riktigt farliga.

Då utöver all stress det orsakar djur och alla utsläpp som de ger.
 
Totalförbud för privatpersoner, helt klart. Alldeles för mycket skador på folk, fä och egendom för att det ska vara försvarbart. För att det ska få någon effekt, måst åtminstone hela EU förbjuda, annars kommer det bara bli massor med svartimport från länder där det är tillåtet.
 
Endel städer har lasershow istället.
Totalförbjud, går ju köra lasershower istället

Sånadär lasershower låter ju bra. Jag var på nåt som jag tror är nåt sånt ni menar i Karlstad en gång, det var som en ljusshow på en husfasad...? Jättevackert! Absolut att jag velat ha sån show istället för fyrverkerier!

Annars gillar jag fyrverkerier och tycker det är fint och har ingen egen erfarenhet av rädda djur.
Men, jag hade ju lätt kunnat vara utan det också. Och jag tycker som fler att bara föreningar borde få skjuta, inte privatpersoner. Har flera ggr blivit rädd själv och gått/åkt hem för folk skjuter till höger och vänster, rena rama vilda västern :S.
 
Som rubriken säger. Är ni för eller emot?

Jag är helt emot. Hatar fyrverkerier vad det gör mot naturen, vilda och tama djur osv... ser verkligen INGET positivt med det...?

Har samma åsikt som dig. Var dessutom väldigt rädd som barn och har ännu inte lärt mig uppskatta det. Jag vill att bara kommuner ska få skjuta raketer vid tolvslaget, som i örebro skjuts det vid slottet vid tolvslaget. Det tycker jag är okey, då är det väldigt reglerat, inte som nu att gemene man kan köpa o smälla närsom typ...
 
Är ej helt emot, men skulle hellre se att det är helförbjudet för privatpersoner att få tag i.
T ex kommunerna kunde anordna ett fyrverkeri, alla vet när, var, hur och kan planera därefter.
De med rädda husdjur vet när de ska hålla sig borta och vet även vart och när det äger rum.
Lättare att städa upp om det bara sker på en plats.

Men lär väl aldrig hända. Jag tror om det hade gått att göra att det är ett steg i rätt riktning i alla fall, en början.
 
Jag ser ingen poäng i att det ska vara tillåtet alls. Jag vet personer (vän till en vän, hade lite kontakt under studietiden, hälsar och pratar lite om vi råkar på varandra-nivån) som skjuter fyrverkerier på nivån sköta GP-fyrverkerier etc som även de håller på som idioter på fyllan (och då har de tillgång till ganska rejäla grejer). Det är coolt att dra av stora pjäser när man själv har fest tydligen :/
 
I yngre år bodde jag med utsikt över Skeppsholmen, fantastiskt fyrverkeri varje nyår. Arrangör var Sveriges/Stockholms(?) pyrotekniska förening, + i kanten att det städades minutiöst efteråt.
 
Tänker även på nysvenskar och flyktingar med PTSD och vad som rivs upp när det skjuts, himmelen när den lyser upp. Har man någonsin varit i ett krigsområde påminner det om fyrverkerier och hur det lyser upp himmelen.

Min katt är mycket känslig för ljud så vi åker till min pappa i mörkaste Roslagen.
 
Jag tycker att det ska totalförbjudas för privatpersoner. Sen tycker jag att kommuner och andra ska få anlita proffs som ska få fyra av fyrverkerier vid t.ex. tolvslaget på nyår och andra firanden. Det skulle leda till att festligheterna med fyrverkerier skulle koncentreras till just tolvslaget och det skulle inte okynnessmälla två veckor innan och två veckor efter.

Khom loy tycker jag ska totalförbjudas. Metalltrådarna och brandrisken är tillräckligt för ett förbud tycker jag. Vansinne att det är ok att skicka iväg eld och sen bara strunta i att se till att den släcks!
 
Khom loy tycker jag ska totalförbjudas. Metalltrådarna och brandrisken är tillräckligt för ett förbud tycker jag. Vansinne att det är ok att skicka iväg eld och sen bara strunta i att se till att den släcks!
Ja det där är ju dumt på riktigt! Man ska väl egentligen stå vid havet och låta de glida ut lite vackert och låg brandrisk. Tycker det alltid är pålandsvind, men i asien är det kanske annorledes?

Har flera som landat i klövervallen, som senare blir silage till kor... :O
Som tur var, var det snö och fruset så att man kunde hämta upp dom.
Tydligen var det en grupp personer som tände dom, två år i rad, och de "varade" precis bort till oss, eller i närheten. Därefter har jag inte sett några och det tackar vi för.
Inga kor har farit illa heller. :)
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 435
Senast: Skjøldur
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 563
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp