Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Marwinette

BMI ska börja mätas på fyraåringar på BVC! Föräldrar ska också uppge sin längd och vikt!!! :eek:
Detta föratt få bukt på den epedemi barnfetma som ökar i landet!!

Jag tycker ändå att det låter illa i mina öron !!!! :devil:

Får jag höra era åsikter ???!!!!!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

:eek: :eek:

Ett rultet barn behöver INTE vara tjock som vuxen. Utan detta är ju att tigga om att få ätstörningar på små barn.

Dessutom så skulle jag vägra som förälder att göra detta. Det finns bara anledning att göra det OM barnet är mycket tjock och inte annars.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Låter bra tycker jag. Bättre att de fångas upp tidigt. Det är ju inte barnens fel eller ansvar utan föräldrarna och tyvärr är det nog allt för många föräldrar som antingen inte har nån vettig kunskap i kosthållning eller så kanske de skiter i det? Att låta sitt barn bli fet är likställt med barnmisshandel i mina ögon.

Det finns rekommendationer om att inte ge barn under två år socker, saft, läsk, kakor, glass, godis etc. Men hur många följer det? Ser alldeles för ofta föräldrar (både med och utan egen övervikt) sitta och mata sitt lilla barn med både det ena och det andra. Värsta exemplet var en pappa som försökte få i sin tremånaders son glass. Pojken får dessutom ont i magen när mamman dricker mjölk! Varför inte ge ungen ett glas vin och en cigarr med? *ironi*

Så länge man håller i minnet att BMI inte är ett exakt verktyg, utan väldigt trubbigt dito. BMI tar inte hänsyn till hur mycket muskler man har i förhållande till längd och fett. Men en fyraåring är väl i gemen inte särskilt vältränad. Tycker det är ett mycket bra initiativ! Men det är inte de överviktiga barnen som ska behandlas, det är hela famliljen och speciellt föräldrarna. För det är de som ligger bakom barnens fetma!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Va skönt att veta att det är en till som känner som jag!! :bow:

Min killes syrras yngsta unge har alltid varit en rulta som liten och älskat mat.
I dag är hon 14 år och 176cm och jättefin i kroppen tittar man på kort två år tillbax i tiden så är det inte som att se samma unge!!! Och hon har inte bantat eller ändrat kostvanor, hon har helt enkelt "växt i kostymen" :D
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Precis massor av barn växer i sin kostym när de börjar bli vuxna.
:bump: :bump:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Jag är kluven...visst är det bra att fånga upp de barn som ligger i riskzonen tidigt. Men tyvärr är det ju ofta så att i de familjer där barnen är överviktiga redan i så tidig ålder fel på hela familjens grundläggande kost och/eller motionsvanor. Och jag är inte så säker på att de kommer ta till sig information och råd heller. Dessutom blir det nog extra känsligt om man även tycker att de ska uppge sin egen vikt. Så ser det i alla fall ut i de familjer som jag har i min bekantskapskrets.

Sen är det ju som någon skrev inte heller säkert att ett barn som är rultigt som liten blir tjock sedan. Min syster gick från att vara ett ganska ämligt litet barn till att vara en ganska rund unge till att vara nu som vuxen åt det smalare hållet. Så det kan ju växla beroende på var i livet man är.

Överhuvudtaget så tycker jag från min bekantskapskrets se en tendens till att vad än barnavårdscentralen påpekar hos barnen så blir föräldrarna arga och slår bakut istället för att fundera över om det kan vara sant.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

men nu är det ju inte rultiga barn vi pratar om utan "feta" barn... Jag tycker det är bra att dessa kan fångas upp och få hjälp för övervikt är INTE bra för hälsan! Det känns kanske kränkande att väga sitt barn och sig själv men samtidigt; man vill väl alltid sitt barn väl? Ingen VILL väl att barnet ska lida av fetma? Man får vända på det och se det som ett steg i att göra det så bra för barnet som möjligt istället för att se det som kränkande.
Sen om folk tar det till sig eller inte är ju upp till var och en men akan man hindra 100 barn från fetma så vore det ju underbart!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Precis! Det är skilnad på rultiga/mulliga barn och fetma! Lite mullighet växer barn ifrån men fetma är både handikappande och faktiskt även dödligt. Ett barn med fetma har inte lika lång förväntad livslängd. Ska man bara skita i dem och låta dem lida?

Barnfetma = barnmisshandel!!!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Lupin skrev:
Precis! Det är skilnad på rultiga/mulliga barn och fetma! Lite mullighet växer barn ifrån men fetma är både handikappande och faktiskt även dödligt. Ett barn med fetma har inte lika lång förväntad livslängd. Ska man bara skita i dem och låta dem lida?

Barnfetma = barnmisshandel!!!
Jag håller med.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Att låta sitt barn bli fet är likställt med barnmisshandel i mina ögon.
Ja, det är det verkligen. Att göda upp sina barn i tidig ålder är för gräsligt. Många överviktiga föräldrar verkar inte vilja ha sitt missbruk för sig själv, utan vill även att barnen ska delta.
Varför inte ge ungen ett glas vin och en cigarr med? *ironi*
Det skulle aldrig falla någon förälder in. Men när det gäller att äta nyttig mat och "offra" sitt egna godissug och frosseri för barnen.......nej det vill många överviktiga föräldrar inte.
Jag tycker det är jättebra att man tar tag i detta på tidigt stadium. Speciellt då mamman eller pappan har övervikt.
gulan
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

gulan skrev:
Jag tycker det är jättebra att man tar tag i detta på tidigt stadium. Speciellt då mamman eller pappan har övervikt.
gulan

Så det är helt okej om föräldrarna är normalviktiga!!!!

Tycker inte att det är okej att väga och mäta mamma och pappa. Har själv grannar som är normalviktiga och fick ett överviktig barn. Detta barn var på utredning redan innan det var 1 år bara för att se om det var något fel på det. OBS deras tredje barn och ingen av de andra är tjocka.

Det här barnet var det inget fel på utan helt normalt och är idag tjockare än sina syskon. Men jag kan inte se att de skulle bli hjälpta av att mäta BMI eller liknande.

Utan är det inte bättre att skicka de som är tjocka till dietist utan att för den delen väga och mäta alla 4 åringar????

Kanske även göra en utredning och se hur bra deras ämnesomsättning är m.m innan man dömmer föräldrarna
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Men detta ska ju gälla alla barn och föräldrar jag tycker inte det känns bra, lite som övergrepp faktiskt!!!!

För nog fångas väl de barn upp idag redan i tidig ålder som har mkt (onormal övervikt)???
Eller ska det behövas stiftas en "tvångslag" om att ALLA barn och föräldrar ska vägas mätas och räknas på.... nä jag tycker det är kränkande!!!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Precis :bow: :bow:

Det är som ett övergrepp på föräldrar att behöva göra detta.

Bättre att satsa energi på de som behöver det och inte dra alla över en kam.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Så det är helt okej om föräldrarna är normalviktiga!!!!
Jag skrev "speciellt" om mamman eller pappan led av övervikt. Men visst är det viktigt att ta tag i ett överviktigt barn som har magra föräldrar ochså.
Du måste väl hålla med om att antalet feta barn för kostens skull är BRA mycket större än barn med ämnesomsättningsfel.
gulan
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Eller ska det behövas stiftas en "tvångslag" om att ALLA barn och föräldrar ska vägas mätas och räknas på.... nä jag tycker det är kränkande!!!
Det är ju synd att man som förälder känner att det är kränkande mot en själv som person, då det egentligen handlar om välmåendet hos ens barn.
gulan
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Jag menar att i stället för att väga och mäta föräldrar. (vilket jag tycker är helt meningslöst) :cool:

Så fortsätt som idag att väga och mäta barnen. Och de barn som ligger i farozonen OBS mycket feta ska få hjälp. :)

Det är lätt att föräldrar till normalviktiga/rultiga barn blir maniska och gör skit för barnet bara för att de inte ska bli tjocka. :crazy:

Vet skräckexempel på mammor som ger sina barn minimjölk och utesluter fettet bara för att barnan inte ska ha något valpfläsk någon gång under livet utan vara slanka hela tiden och vet även att många av dessa barn har ätstörningar som äldre. :eek:

Är så lätt att stirra sig blind på ett BMI. Och sen tror jag inte att BMI stämmer på barn eftersom de växer hela tiden och därför ibland väger mer än de ska och i bland mindre.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Vore bättre att ge föräldrar förkortad arbetstid så de hade tid att laga ordentlig mat.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Varför är det meningslöst att väga och mäta föräldrar ?

Om det finns en ärftlighetsfaktor så är det väl en rätt naturligt och viktig sak att göra.

Jag har sett båda sorterna - dels föräldrar som proppar i sina barn med fett dels de som är fettnojjiga. Båda är lika illa.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Kat skrev:
Vore bättre att ge föräldrar förkortad arbetstid så de hade tid att laga ordentlig mat.
Ordentlig mat tar inte längre tid att laga än skräpmat.
Det är bra en fråga om att välja rätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 840
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 150
Senast: Emtherlia
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 111
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp