Jag tycker man märker om personen vill/inte vill ha hjälp rätt snabbt? Jag fyller i, för att vara snäll men också för att jag tycker det är jobbigt att vänta. Sen fyller jag inte i om det inte känns supersjälvklart vad det är de letar efter och reaktionen är oftast positiv. Utåt sett iaf? Men uppskattas det inte, och jag inte förstår det, så har ju den andra personen också en mun som kan användas till att säga ifrån om denne tycker beteendet är oartigt isåfall.
Tar inte illa upp själv om det görs av välvilja utan tycker det är skönt att få hjälp att hitta rätt ord, kan verkligen låsa sig totalt för mig och jag hakar upp mig på det tills precis rätt ord dyker upp!
När jag låg på neurologisk vårdavdelning efter nackskada fanns det många olika patienter. Bland annat en dam som återhämtat sig otroligt väl efter en stroke, men hon hade problem med afasi, som dock blev bättre o bättre vecka för vecka.
Hon sa ord och var säker på att det var rätt ord, men något helt annat kom ut genom munnen på henne. Hon hörde själv att det blev fel och blev frustrerad man såg det på henne.
Jag tog mig ofta tid och pratade med henne, då hon o jag var de som var närmast i ålder. Vi pratade om djur, släkt, natur och kultur. Hon berättade en gång om en fantastisk resa till Turkiet.
"Vi åkte dammsugare... nej!!! ...vi åkte... (tyst en stund o klämde fram)... dammsugare... nej" Så såg hon helt förstörd ut.
"Flygplan?" sa jag försiktigt
"Ja... flygplan (upprepade hon tacksamt)"
Så det är som sagt, väldigt svårt att säga hur människor tar saker och ting. Jag är uppväxt med fysis funktionsnedsättning och har under alla år vistats i olika miljöer med olika former av psykiska, fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar.
Allt är inte svart eller vitt. Men nu vet jag att det inte var frågan i den här tråden, utan mer allmänt. Jag ville ändå lägga in något tänkvärt i det hela. Att det inte ALLTID är fel, med lite hjälp på traven.