Fylla gamla märgben

Sv: Fylla gamla märgben

Med vad?
Går det ens? Och vad är lämpligt?
Är det värt att lägga energi på det?

Hur gör ni?

Tja, här används ibland lite bredbar leverpastej och läggs in i frysen en stund - omåttligt populärt:laugh: Vill man göra det svårare, så klämmer man in skivbar leverpastej = svårare får ut och räcker längre.

Det går även utmärkt att blöta upp torrfoder och stoppa i dom i, perfekt till hundar som äter upp frukost/kvällsmat i ett nafs!

Märgben kostar ju en del om man har flera hundar så jag brukar ta de gamla o stoppa in antingen billig köttfärs eller våtmat typ VOV och sen frysa dem.

Jag har blött upp torrfoder och blandat med morötter och lite leverpastej, och frusit in. Går åt fortare än "orginalet" men är uppskattat!

Leia får inte äta färska märgben (eller andra ben) men väl avgnagda är ok så vi har ett gäng som återanvänds med jämna mellanrum. Jag blöter upp hennes torrfoder och blandar i lite burkmat, knökar benen fulla och sedan in i frysen. Bara att ta fram när jag vill ge henne något att gnaga på, jag brukar göra en rejäl sats när jag ändå håller på :).
En toppenlösning när man har en hund som pga allergi eller annan sjukdom inte kan äta vad som helst.

Med mina tidigare hundar brukade jag koka ris väl och blanda med diverse hundvänliga matrester, eventuellt även mjukost eller burkmat typ Vov och så frysa in.

*KL*

MEH!!! :mad:

Varför läste jag inte denna tråden innan jag samlade ihop alla rentuggade märgben i trädgården och slängde dem i soptunnan :cry:

Får börja samla ihop dem och återanvända - har inte ens tänkt tanken. Köper visserligen billigt i affären men det är alltid bra att kunna variera sig lite :idea:

kl
Märgben återvinner jag inte, de får ha dem tills de går iväg av sig själva.
Däremot har jag tidigare fyllt kongar med en blandning av smält hårdost o t ex strimlad skinka o sen fryst in.
Tar väääldigt lång tid för hundar att få ut allt det götta.

Vilka bra svar jag har fått :bow:

Jag ska prova att göra idag.
Vad sägs om skinkost, uppblött torrfoder och lite blodpudding?
Jag har även lite kycklingpastej att toppa med.

Bortskämda?! Mina hundar? Hah! :D

Massa bra tips här ju. Jag brukar ta leverpastej och kleta ut på insidan av gamla rengnagda ben så får dom nytt liv en stund. Men det där att frysa om dem med nytt innehåll har jag inte provat, verkar perfekt eftersom mina hundar brukar bli lösa i magen om jag inte petar bort det mesta av märgen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 560
Senast: Tiger tok
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 399
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 143
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka