S

Stormur

Min islandshäst jobbar inte med ryggen??..

alltså tex. när han ska böjas och gå på tygeln och sånt så brukar han gå på bogen.. och då jobbar inte ju inte med ryggen?!..han är jätte lätt att få ner på tygeln men lite svårt för att gå framåt samtidigt...men har nån något tips om hur jag ska jobba så han jobbar med ryggen??

// Kela

Sv: Fuskar?!

Du kanske skulle testa att longera honom så att han får påskjutet av sig själv, att rida eller att till och med longera i skogen tycker ja är en mycket bra grej att få hästen att koncentrera, samla och träna kordinationen på. Fokusera inte för mycket på att han ska böja på halsen, utan försök få fram påskjutet så komer det säkert att lösa sig. Eller alternativt börja träna för någon :D

jaa men det låter bra det ska jag prova!..
Joo jag har ridit för instruktör! Men jag tyckte inte att hon var bra!..
Så om du vet nån förslagsvis?

Hitta en bra instruktör. Att hästen har sitt huvud någonstans betyder inte att den jobbar korrekt.

Personligen tycker inte jag hästen går på tygeln om den går som du beskriver. En häst som arbetar på tygeln (och alltså inte bara knäcker av), arbetar bakifrån med bäckenet vinklat och sätter bakbenen inunder sig samtidigt som den höjer hela överlinjen. Det leder till att bakdelen sänks och framdelen höjs så att säga...

På ditt, något flummiga, inlägg låter det inte som att hästen jobbar på långa vägar korrekt, så mitt råd är att i stort sett börja om från början.
Jobba hästen i en långa och låg form både från marken och uppsuttet till du känner att den är stadig och att hästen faktiskt jobbar korrekt utan att knäcka av någon stans i överlinjen. först när hästen arbetar korrekt så är den redo för att börja plockas upp i en högre form vilket givetvis också kräver mer samling. I och med den ökade samlingen så tar det tid eftersom att hästen succesivt måste stärkas tills den faktikskt orkar bära sig själv i en korrekt, högre form, med bibehållen överlinje.

nu vet jag ju inte var du bor, har själv försökt kolla upp Jonas Bring, han e nån islandshästdomare, fick höra utav en att han även hållt på lite med akademisk ridkonst och va väldigt duktig i de ( han gjorde, piaff och passage med sina islandshästar :O) som jag tycker är ett ganska bra ridsätt, men vet inte alls om han är tränare men ska luska vidare mer i detta!

Ja tack kolla gärna upp det! jätte snällt..
jag bor i Sthlm..

aah flummigt vet jag inte..
men menar förstås inte att den ska gå på tygeln bara utan jag frågade om ni hade nått tips om hur han ska jobba med ryggen! samtidigt som han går framåt! så fort man tar i honom så sänker han huvudet jätte mkt och tror han e jätte duktigt fast han igenligen inte gör någonting!!

hehe aaw vilken liten buse! det kan vara svårt med sånna hästar faktiskt, svårt å säga vad du ska göra åxå när man inte har känt på hästen själv :S jo ska kolla upp jonas bring, fast han bor här i göteborgsområdet.

hehe aah en liten buse är va han är :D aah jag förstår att det ör svårt för dig o veta och så!.
men aah bor han göteborg är de ju en bit men kolla gärna upp honom ändå! och Tack för dina svar väldigt tacksam!..

Ska prova lite av dina tips och se om det blir bättre annars får jag nog ta och luska vidare rider ju mkt i skog o mark så kanske klättra lite och så!..

hehe ja du får lycka till. Ja rida i skog & mark är säkert det allra bästa :D hoppas du hittar nån bra tränare där uppe om den här jonas bring nu inte går å få tag i. Ha d!

För att hästen ska jobba behövs tänk framåt, en skapande energi som du sedan kan rikta vart du vill med din ridning. Fram, fram-ned elller fram-upp. Ett ärligt framåttänk alltså.
Korrekta svar för hjälperna, en ödmjuk sits där du "ber" honom höja ryggen, och han får inte vara rädd för bettet. Det ska inte vara obehagligt att ha i munnen!

Okeej tack för svaret!..

jag har provat jätte mycket och han går redan bättre!..
Tack för råd och svar ännu en gång jag e jätte nöjd:D

Jonas bor utanför göteborg. Har aldrig hört honom prata om att han har några elever. Tror det skulle bli knepigt med tiden för honom, har ganska många järn i elden, men jag ska inte säja för mkt. Det stämmer att han ridit för en Akademisk tränare tidigare även om han numera är mer inne på den klassiska linjen ala Julio Borba mfl.

//Hanna

Senast ändrad:

aah flummigt vet jag inte..
men menar förstås inte att den ska gå på tygeln bara utan jag frågade om ni hade nått tips om hur han ska jobba med ryggen! samtidigt som han går framåt! så fort man tar i honom så sänker han huvudet jätte mkt och tror han e jätte duktigt fast han igenligen inte gör någonting!!

hästen måste "gå på tygeln" för att jobba korrekt med ryggen:smirk:

för det första måste man bygga lite på musklerna han ska jobba med, t e x klättring och lyfta på benen och så där. annars känner han ju att " nja jag orkar inte, jag böjer på nacken och ser fin ut, de e lättare". Sen måste man liksom rida fram honom till tyglen så att kraften kommer bakifrån och liksom fånga upp i handen mjukt. Halvhalter är helt ovärdeliga! hoppas de går bättre med träningen.:)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?