Sv: Fundersam gällande amning osv
Rekommendationerna idag är
fri amning; det vill säga man ger barnet mat när det vill ha mat. Så fort bebisen verkar ledsen, orolig eller signalerar hunger (smaskar med munnen och/eller "pickar" mot
kroppen på en själv) så ger man bröstet. Om den INTE är hungrig checkar man av allt annat; blöja, varm/kall, trött osv. Så: jag skulle snarare säga:
räkna med att amma varannan timme i snitt åtminstone den första månaden eller två (ibland längre).
Mina personliga åsikter/erfarenheter hittills (sonen blir 4 månader på lördag):
[*]Vad anser ni?
Det där med 4 timmar mellan målen är gamla rekommendationer; ungefär 20-30 år gamla.
Jag kör med fri amning; tycker det verkar enklast och bäst. Att få vänta 4 timmar till nästa mål för en liten bebis gör ju att den riskerar bli väldigt hungrig (beroende på individ) och hur ska man då få den "glad o nöjd"? Hellre amma ofta och slippa skrik/gråt! Och dessutom: barnets matsäck är lika liten som dess egna knutna näve; därför behöver små barn äta små mängder och
ofta. Ett barn behöver all mat som den VILL ha - den ska ju växa som 17 - vår son ökade mellan 400-500 gram
i veckan den första tiden!
Ett barn reglerar sitt eget behov av näring helt själv; den kan inte "okynnesäta". Däremot kan de ibland suga på bröstet av andra orsaker än ren hunger; de kan vilja ha tröst, närhet tex. Men då "snuttar" de mera. Vi gav napp som komplement till bröstet ganska tidigt, men jag har alltid låtit vår son ligga vid bröstet precis så länge han vill. I början somnade han ofta; vaknade till - snuttade lite och somnade sen igen.
Det ÄR nästan ett heltidsjobb att amma; speciellt i början! Ibland fick man paus mellan amningarna på 2-3 timmar, ibland satt man med barnet vid bröstet varje timme (oftast kvällar). Ibland äter barnet snabbt (vår son äter kortare tid nu än när han var liten); kanske bara 10 minuters amning och ibland tar det lång tid; uppemot en timme (eller mer!)
[*]Kan man reglera det där på något sätt?
Tja, sedan sonen blev 3 månader ungefär så har vi börjat få
lite mer rutiner kring maten/amning. Han behöver inte mat NU-NU-NU som det var i början. Man
kan skjuta upp det en stund med tex napp, lek eller på andra sätt.
[*]Går det att på natten få lite längre än just fyra timmar mellan?
Första månaden blev det nog nästan varannan timme även på natten, men därefter har det varierat mer. Oftast sover han nog 4- 5 timmar (ibland längre) mellan amningarna just på natten. Vilket är bra för mig; sömnmässigt.
[*]Hur blev det för er?
Se ovan
[*]Om man ska amma var fjärde timme, då blir det ju inte mycket annat gjort de andra timmarna?
Var 4:e timma hade varit rena semestern tycker jag!! I början hinner man ganska mycket ändå; barnet sover
jättemycket!
För övrigt så är det ju just
föräldraledig man är: så ens "jobb" är ju att vara just förälder. Att hinna "annat" är liksom en bonus. Jag har hunnit med rätt bra ändå tycker jag; nu sover sonen någon timme på fm och ett par timmar på em (i början sov han ju större delen av dagarna). Då kan jag surfa på nätet, hänga tvätt osv. Under amningen följer jag alla möjliga tv-program.
Sen
kan man göra andra saker även när barnet är vaken; beroende på ålder och beroende på barn. Jag brukar tex lägga sonen i babygymmet varje morgon och få äta frukost medan han roar sig själv i någon halvtimme. Jag kan sätta han i babysittern när han är glad och nöjd och låta honom se mig medan jag hänger en tvätt; bäddar, städar toan eller annat. Jag kan gå på café och han kan sitta nöjd i mitt knä medan jag pratar med den jag fikar med. Osv. Alla barn är ju dock inte så "enkla" och det varierar som sagt över tid. I perioder är de flesta barn mer "klängiga" och beroende av att bli roade av sina föräldrar.
[*]Hur länge ammade ni så?
Som sagt: jag ammar fritt fortfarande, men han har själv börjat dra ut på tiden mellan målen. Vi kommer introducera smakisar om ett par veckor och jag ska börja jobba när han är ca 6,5 månader - då räknar jag med att amma morgon, kväll och ev också lunch. Kanske pumpar vi ut till eventuella nattmål. Eller så kör vi med ersättning. Eller välling. Eller så har han redan börjat äta ett mål mat per dag då.
[*]Måste det vara så?
Nej, det finns andra sätt. Man kan köra på 4-timmarsprincipen om man vill. Det gjorde de ju förr. Men det finns nog skäl till att man frångått denna...
Man kan också välja att ge ersättning helt eller delvis. Det är minst lika mycket "jobb" som att amma; snarare mer eftersom man då ska värma maten och "krångla". MEN; då kan andra (pappan) hjälpa till mer med matningen och man slipper bli helt "bunden" som mamma.
Det rekommenderas dock att amma (om man kan) så länge som möjligt. WHO rekommenderar helamning till 6 månaders ålder.