Fundersam gällande amning osv

Sv: Fundersam gällande amning osv

Vår son ammar fritt på dagarna och sover första sovpasset på nätterna 4 h!! Guld! När jag får sova de timmarna så orkar jag hela dygnet runt :) Sen somnar han och sover några kortare pass 1½-2 h mellan måltiderna innan vi stiger upp :)

Precis, VARFÖR ens lägga möda på att tala om för mig att jag gör fel, de lider ju inte av att jag bär på mitt barn, eller sover med honom, eller matar när han vill? Eller, mitt favvoämne just nu, varför ska barnet vara med i sjalen hela tiden, det är bra för små barn att vara på golvet och ha tråkigt ibland, de kan få "fixa ideér annars"?

Inte många bebisar som har så långt emellan som 4 timmar mellan amningarna. Med mina bebisar har man kunnat räkna minutrarna, inte timmarna, emellan amningarna ;)

Jag ammar än och ska inte sluta just nu. Hon är 9 månader idag, äter frukost, lunch middag och ev något mellanmål, plus gröt på kvällen. Och däremellan fri amning (ammar ett par ggr på nätterna också).

Jag tror nog jag kommer försöka hålla lite längre tider än just två timmar osv... Kanske tom med fyra... Har pratat med flera och det kan också vara bra, just för att få in rutiner, barnet behöver ju inte äta så snart det skriker utan den kanske bara vill ha uppmärksamhet av annat slag. När jag var baby själv så gjorde mamma det misstaget av att mata så snart jag skrek, vilket gjorde att jag fick kolik som bara den och mamma höll på bryta ihop. Det blev ju aldrig någon paus. Vi hamnade tillsammans på sjukhus och där verkligen särade de på oss, och fick mamma att verkligen hålla lite tider. Då blev det genast bättre. :p
Jag tänker använda sunt förnuft och se vad som funkar, men varannan timme kommer den inte att få! Det vet jag! :cool:
Bara för ett barn skriker betyder det ju inte att den ska ha mat eller när man försöker hålla tex fyra timmars mellanrum. Man kan ju prata med den, kela med den och sjunga för den. En regelbundenhet verkar hur vettig som helst efter närmare eftertanke och även snack med sköterskor osv. :cool:

Jag vill tacka alla för era inlägg i denna tråd! Den har varit intressant att läsa och hjälpt mig nu fatta ett beslut som jag kommer att försöka hålla! Alla med småbarn, lycka till och jag hoppas att de växer upp till starka individer. :cool:

Jag blir faktiskt orolig när jag läser vad du skriver. Det är inte du som ska bestämma hur ofta ditt barn behöver äta! Det är barnet.
Små bebisar SKA få dia så ofta de vill!
Du kommer ha en ledsen och otröstlig bebis, och dessutom kommer inte din mjölkproduktion öka så mycket den behöver. För att den ska göra det måste man amma ofta några dagar. Och med ofta menar jag 2 ggr i timmen.
Det handlar om ett par månader av ditt liv. Kan du inte offra den lilla tiden på att ge ditt barn det allra bästa?

Min bm sa till mig att jag måste väcka barnet varannan-tredje timme och mata. Dygnet runt:confused:
Glömma det tyckte jag. Sover hon/han så då får h*n sova tills h*n vaknar själv. Dock tänker jag försöka få in rutin på att mata ofta under dagen och sen sista kvällsmål vid 11-12. Hoppas jag har sån tur då att barnet sover under natten. I alla fall inte vaknar stup i ett. Det funkade alla fall på mig och min bror så tänker testa.

Men vill bebbe äta mer/mindre så då får det ju bli så.
Det får man ju anpassa efter barnet.

Min bm sa till mig att jag måste väcka barnet varannan-tredje timme och mata. Dygnet runt:confused:
Glömma det tyckte jag. Sover hon/han så då får h*n sova tills h*n vaknar själv.

Det där beror nog på hur det är med det individuella barnet. Är barnet litet och växer dåligt så bör man se till att mata ofta. kan det innebär att man faktiskt ska se till att väcka och mata sitt barn om det sover länge.

Vi frågade om detta på BB. De sa som så att minst var 4:e timma är "lämpligt". När barnet är nyfött så går de ju ner i vikt de första dygnen vilket är fullt normalt. Men då är det förstås viktigt att de inte går ner för mycket. Om de sover väldigt mycket så kan det bero på att de helt enkelt inte "orkar" vakna pga att de fått/får i sig för lite mat. Till oss sa de att om vår son inte skulle ha vaknat och bett om mat efter 6 timmar sömn så rekommenderade de att väcka honom och mata. Men; som sköterskan sa; det beror också på hur ofta han åt timmarna innan sömnen. Säg att barnet ätit kl 16, kl 17 och kl 19 och SEN sover 7 timmar - då är det inget att oroa sig för. Om de däremot inte ätit så täta mål innan sömnen så är det en annan sak.

Detta gällde självklart de första dygnen - den första veckan/veckorna ungefär, inte när barnet blivit flera månader gammalt (i normalfallet). Eftersom det sen också hålls koll på vikt osv av BVC så märker man raskt om barnet växer sakta och kanske behöver ha mat lite oftare.

Jag tycker du resonerar jättekonstigt. Det handlar så mycket om vad DU tycker, DITT beslut o s v. Det låter som att du tror att bebisen är ett oskrivet blad och att du redan nu kan planera allt från sömn, mat, närhet, aktiviteter o s v.

Du kan planera färgen på barnvagnen, men du kan inte ens bestämma om bebisen vill ligga där.

Det handlar om en annan människas BEHOV. De kommer innifrån.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv.
Mamman kan inte bestämma om barnet ska vara hungrig var 4e timme eller inte, att inte ge ett hungrigt barn mat, oavsett om det så är varje timme är för mej helt obegripligt.
Varför skaffar folk barn om de inte är beredda på vad ett barn innebär & dess vanor?:crazy:

Vet inte vad för sorts sköterskor du talat med men i sverige ammar man/ger ersättning/pumpar när barnet är hungrigt.Kan man inte amma så ofta kan man komplettera med ersättning tex, men nuförtiden låter man inte barnen vara hungriga.

Min son har aldrig ätit så sällan som var 4e timme, bara när han sovit emellan, då kan han vänta 5 timmar på ett mål, på natten.
I början när han ammades åt han varannan timme, nu när han går på ersättning & snart är 9 månader äter han var 3e timme.
Naturligtvis varierad mat som välling, gröt, puré.

Ett hungrigt barn går inte att få tyst på, men du lär märka det när du själv får barn.
Det är ju trots allt barnet du ska tänka på, inte när du tycker det passar.
& om du inte orkar amma så ge ersättning eller pumpa så pappan kan ta ansvar han med.

Jo visst är det så.
Kommer h*n vilja äta varannan timme eller så, då får det ju bli så.
Dock är jag lite fundersam över hur man ska orka med att mata väldigt ofta dygnet runt.
Blir knäpp om jag inte får sova på nätterna:crazy:
kan man pumpa ur och spara till nattmål kanske?
Ge ersättning (men mestadels amma) så även sambon kan mata?

Man får helt enkelt sova när bebis sover. Om man klarar det. Försök tänka så i alla fall och ställ in dig på det så kan det underlätta. Jag sover ofta med sonen på hans förmiddagslur á 1-2 timmar. Amning nattetid tycker jag går ganska enkelt i och med att sonen då drar ut på det till kanske var 3:e - 4:e timme. Och jag gav upp det där med att sova i egen säng just pga detta med nattamningen (står tidigare i tråden). När man ammar med barnet bredvid i sängen så kan man halvslumra och ibland somnar man med barnet vid bröstet.

Annars är ju pumpning ett bra alternativ (eller ersättning om du inte lyckas pumpa)! Men vänta med flaska tills amningen är helt etablerad så att det inte blir så att barnet hellre vill ha flaskan än bröstet. Det kan bli så att barnet vägrar det ena eller andra när man introducerar flaska. Men för oss gick det bra, även om han föredrar bröstet (och oftast äter från det).

Skulle jag ha matat Loke bara var fjärde timme när han var såpass liten, skulle han ha blivit skogstokig med tanke på den stora aptiten han har. Han åt minst 1-2 ggr i timmen då.
Sen när jag började med ersättning på heltid, höll han sig mätt längre och man kunde sova lite mer på nätterna.

Nu är han ett halvår och äter välling när han vaknar första gången, oftast vid 5.
Då har han sovit i ca 9 timmar. Efter någon, några timmar så får han gröt.
Sedan får han mellanmål. Sedan lunsh, mellanmål, middag och sist kvällsmat. De tre måltiderna brukar vara bland annat 2 lagade måltider plus exempelvis puré, dessert.

Han äter väldigt mycket och skulle vi ha följt det där med 4 timmar, så skulle ju han tro att vi vill svälta honom.

Jag blir faktiskt orolig när jag läser vad du skriver. Det är inte du som ska bestämma hur ofta ditt barn behöver äta! Det är barnet.
Små bebisar SKA få dia så ofta de vill!
Du kommer ha en ledsen och otröstlig bebis, och dessutom kommer inte din mjölkproduktion öka så mycket den behöver. För att den ska göra det måste man amma ofta några dagar. Och med ofta menar jag 2 ggr i timmen.
Det handlar om ett par månader av ditt liv. Kan du inte offra den lilla tiden på att ge ditt barn det allra bästa?

Jag blev också lite orolig när jag läste det.

TS: Det ska alltid handla om vad bebisen vill. Man ska alltid sätta barnet först.
Ge ungen mat när h*n är hungrig!

*kl*
Ju mer jag tänker på det desto konstigare är det med var 4:e timme. :crazy: Som vuxna rekommenderas att vi äter frukost, lunch och middag plus att vi bör klämma in minst 2 mellanmål mellan dessa måltider.
Om man då äter frukost kl 7, mellanmål kl 9.30, lunch kl 12, mellanmål 14.30 och middag kl 19 så ska ju till och med vi helst äta minst var 4:e timme (borträknat nätter). Att då barn, med sin lilla matsäck skulle äta lika sällan som oss låter ju helt ologiskt!

Dessutom; om man tränar hårt ska man absolut äta något direkt efter träning. Och; ett litet barn "tränar" ju jättemycket i vaket tillstånd. De rör sig ju bra mycket mer än vad vi gör när de är vakna. Att de dessutom växer nästan upp till ett halvkilo och 1 cm i veckan - det säger ju sig själv att de behöver mycket mat!

Exakt! Mycket energi gör de underbara bebisarna av med och behövder då massa bränsle.

Jo visst är det så.
Kommer h*n vilja äta varannan timme eller så, då får det ju bli så.
Dock är jag lite fundersam över hur man ska orka med att mata väldigt ofta dygnet runt.

Att amma är riktigt sömnpiller, man verkligen känner hur bebisen suger ut all energi man har.

Jag hade Rasmus hos mig hans första veckor när han åt på natten och sen på morgonen när han vaknat, jag halvsover när jag lyfte över honom i min säng och somnade sen om så fort jag kände att han fick tag och åt.
Jag sov som en gris och sambon vaknade till flera ggr om natten av att Rasmus åt medans jag sov i början.

Och det är faktiskt helt otroligt vad mkt man orkar med, kanske inte i kondis-väg men hemma.

Till en viss gräns går det att anpassa barnet efter vad man själv vill. Vi har från början haft fasta nattrutiner, men att vi nattar honom då är för vi märkt att han alltid somnar vid 22. Och ser då till i förväg att byta till ren blöja och pyamas.

Nu får han både ersättning, ammas, äter gröt och puré. Och vi äter tillsammans och där imellan är det fri tillgång på mat. Och jag har märkt av hans utvecklingssprång väldigt mkt, och även sambon fast han jobbar heltid.

Jag har ammat båda mina ca varannan timme dygnet runt de första 2-3 veckorna.
Det har inte varit så överdrivet jobbigt. Har man bebisen brevid sig så vaknar man till och kan ge bröstet utan att vakna helt. Det brukar vara lätt att somna om.

Och så måste man komma ihåg att det gäller en kort period av ens liv.
Nu sover båda mina barn hela nätterna och äter inte varannan timme :)

Många barn får lite gulsot i början. De blir trötta av det. Det är viktigt att de äter eftersom att de måste bli av med överskottet av röda blodkroppar. De barnen kan inte få sova hur länge de vill. De kommer bara att bli sämre och sämre av det. Så alla barn kan man inte behandla på samma sätt. En del måste puchas att äta ofta. Tänk att de första dygnen har du inte ens mjölk så att det räcker. Barnet måste amma dygnet runt för att du ska få i gång det ordentligt.

Rasmus var gul och vi fick mata honom med sked för han skulle "komma igång" och orka suga.

När min pappa föddes var han oxå gul, han fick ligga och få penicillin i 10 dagar innan han fick komma till min farmor och ammas! (Med tanke på hur det var förr och nu)

Jag ammar min snart sexmånaders dotter ca var 4-5 tim nattetid, ca varannan timme dagtid. Det kan dock variera kraftigt från dag till dag. När mjölkproduktionen behöver ökas, äter hon i princip på heltid ett par dagar.
Likadant var det med min första dotter, som snart fyller fem.

Säger som övriga i tråden, att man erbjuder ett ledset spädbarn mat i första hand. Riktigt små barn har liksom inte så mycket andra behov, än mat, närhet och sömn. Närheten får man samtidigt som man ammar, och ibland sömn också! Mat provar man med först, om barnet är missnöjt. Vill det inte äta, provar man med annat. Med mina barn ligger rap på tvären som missnöjesorsak nummer två. (Fast många, många hästlängder efter hungrig.) Efter att man har rapat, vill man istället ha lite mer mat...
Att få barnet att sova, är också lättast genom ammning/matning...
Låter som mycket frustrerande och jobbigt för alla inblandade, att försöka styra en liten bebis in på rutiner som inte alls behöver ha något med barnets behov att göra.

Jag tror att du behöver läsa på lite om spädbarn och dess behov, och om hur amning fungerar. Tex hur man får fart på mjölkproduktionen, hur barnet gör när det gör ett tillväxtryck, hur man undviker mjölkstockning osv. Det låter som om både du och din bebis kommer att få det väldigt jobbigt annars.
Det är ju också en mycket dålig början på er relation, att du lär barnet att du struntar i vad det behöver.

Apropå hur man rent praktiskt orkar med:
Jag har haft dottern hos mig i sängen, tills för någon vecka sedan. Hon sover nu i spjälsängen bredvid min säng. Att hon har flyttat över i egen säng nu, är för att hon har börjat vilja ha mera plats när hon sover.
Hon ligger dock hos mig när jag ammar, och om vi båda somnar ligger hon kvar. Skulle jag råka vara vaken när hon har ätit klart, lyfter jag över henne i spjälsängen igen.

När hon har sovit hos mig, drar jag henne bara intill bröstet, och somnar om. Jag knölar ett extratäcke bakom min rygg, för att jag avslappnat ska kunna ligga kvar i rätt vinkel. Nästa gång hon vaknar flyttar jag henne till min andra sida, lägger täcket bakom ryggen och somnar igen.

Att sova åtminstone en gång på dagen underlättar ju mycket. Numera händer det kanske ett par gånger i veckan. I börjag var det dagligen.

Att lyssna på barnet, och tillgodose dess behov, är det som underlättar mest. Då har man ett nöjt barn, vilket är det bästa vilan man kan få. Att istället för att lyssna på barnet, försöka styra in det på sina idéer om hur saker ska vara, kan ju inte vara annat än utmattande för både bebis och vuxen.

Barnet kommer alldeles av sig självt att anpassa mat och sovrutiner efter den övriga familjen, när det är tillräckligt stort för att göra det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 989
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 341
Senast: Qelina
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 235
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar