Fundersam gällande amning osv

Sv: Fundersam gällande amning osv

Bara för ett barn skriker betyder det ju inte att den ska ha mat eller när man försöker hålla tex fyra timmars mellanrum. Man kan ju prata med den, kela med den och sjunga för den. En regelbundenhet verkar hur vettig som helst efter närmare eftertanke och även snack med sköterskor osv. :cool:
:crazy:
Enligt mig så kommer det där med regelbundenheten av sig själv efter ett antal månader.

Visst kan det vara andra behov som gör att ett barn skriker. Men; om de faktiskt gillar att ligga vid bröstet som tröst, för att lugna sig eller kunna komma till ro ibland så förstår jag inte varför man skulle beröva dem detta? Det är ju så enkelt! Jag tror att det är 100 gånger enklare (i 90% av fallen) att låta barnet äta/suga när den vill än att hitta på andra sätt att trösta. Speciellt svårt är det nog att trösta ett litet spädbarn med prat eller sång när de faktiskt är hungriga. Jag tror att det är mycket bekvämare även för mamman att göra det som barnet ber om än att gå runt i timmar och sjunga för en hungrig liten parvel. När barnet är 3-4 månader gammalt så har den helt andra möjligheter att liksom "ta till sig" att bli road.

Ett litet nyfött barn har fått näring tillfört till sig hela tiden i magen. Den har också haft en tättomslutande livmoder runtom sig hela tiden. Och plötsligt kommer den ut i en "kall" stor värld. Där näringen är något som den till och med måste "jobba" för att få (genom att suga). Ärligt talat så tycker jag det låter hemskt att beröva barnet det enda i denna nya värld som skänker den näring. När barnet är hungrigt behöver det mat; inte en ren blöja, prat eller sång. Däremot behöver barnet prat, sång, ren blöja också; men det tar man mellan amningarna.

Jag tycker du resonerar jättekonstigt. Det handlar så mycket om vad DU tycker, DITT beslut o s v. Det låter som att du tror att bebisen är ett oskrivet blad och att du redan nu kan planera allt från sömn, mat, närhet, aktiviteter o s v.

Du kan planera färgen på barnvagnen, men du kan inte ens bestämma om bebisen vill ligga där.

Det handlar om en annan människas BEHOV. De kommer innifrån.

Jag funderade mer på det där... Hur orkar du? Jag matar inte alls lika mycket och jag är så trött på nätterna så att jag tror att jag har koma... Ibland tror jag att han gnyr länge innan jag fattar att vi sovit och han vaknat. Jag tror att vi ännu inte somnat :crazy:

Jaa du. Det frågar jag mig själv också. :o Vissa nätter är det sjukt jobbigt och jag märker hur humöret dalar. Framåt morgonen kan det hända att jag gråter en skvätt av trötthet också. :o Men nu har vi börjat ge henne ersättning med flaska så att sambon har möjlighet att avlasta mig. Då kan jag gå och lägga mig och sova några timmar så får han mata henne med ersättning. Det är underbart. :bow:
Jag märker dock framsteg och ibland går det nästan 4 timmar mellan måltiderna nu på dagen så jag hoppas ju att jag ska kunna övergå till att bara amma.
Natten är det dock fortfarande en gång i timmen som gäller ungefär så jag har vänt på dygnet ganska duktigt. :p

Eller så var några av barnen helt enkelt för dåligt utfodrade.

Eller så var det några av barnen som klarade av det.. Skrämmande om man börjar tänka efter...

Jag blir så ledsen bara jag hör hur vi behandlades när vi föddes. Vi tvättades, mättes, vägdes (precis som att man växer om man väntar 4 h med att mäta...) kläddes på och SEN fick vi komma till våra mammor :crazy:

Jag blir så ledsen bara jag hör hur vi behandlades när vi föddes.

Ja, det är tragiskt att man trodde det var rätt. Min mamma sa att jag fick ligga på en annan sal bland alla andra bebisar och bara komma in till henne vid matning. Sen kördes bebisen ut igen - så att mamman skulle kunna vila. (Härlig vila det där - morsan hörde mig skrika högt över alla andra barn i salen bredvid hennes rum.... jag var stor och hade en hög röst. :() Som tur var kompenserade hon nog en del när vi kom hem. Hon körde med fri amning redan då (1969).

Jag tycker du resonerar jättekonstigt. Det handlar så mycket om vad DU tycker, DITT beslut o s v. Det låter som att du tror att bebisen är ett oskrivet blad och att du redan nu kan planera allt från sömn, mat, närhet, aktiviteter o s v.

Du kan planera färgen på barnvagnen, men du kan inte ens bestämma om bebisen vill ligga där.

Det handlar om en annan människas BEHOV. De kommer innifrån.

Jag håller med dig. Det är en sak att ha någon slags plan och idé om vad man vill. Till viss del kan man säkert följa den. Men man måste liksom vara beredd att kunna ändra på den när/om bebisen inte vill ha det så som man tänkt sig. Och att planera huvudsakligen utifrån sitt eget behov - ja, det tycker jag också låter lite trist. För det där med 4 timmar mellan amningen för en nyfödd bebis är nog mer bara tur om bebis själv råkar välja att ha det så.

Vi får se hur allt blir sedan när babyn kommer! :cool: Jag har pratat med sköterskor, ifrån min egen uppväxt, har jag ju då fått veta att det är inte bra att den får hela tiden så snart den skriver! Den behöver inte suga, man kan ändå ha den nära och ge den kärlek! Min så efterlängtade baby kommer att få det helbra och få så mycket kärlek ifrån mig, min älskade sambo och hela min familj och släkt. Man måste känna mig riktigt, för att veta hur pass efterlängtad denna baby är. :cool:

Jag skapade denna tråd för att jag ville vidga mina vyer och åsikter! Det har jag gjort! Naturligtvis kommer jag ta till mig alla era åsikter och sedan får jag se hur allt blir när väl babyn kommer.

Vi har gett flaska i tre veckor. Första veckan ofta och sen färre och färre gånger. Nu är jag nästan beredd att släppa den helt för nu är amingarna utfasade till "normala" tider. Ibland blir det ofta, men då har jag så sprängfyllda bröst så då vill jag amma hela tiden nån timma :p Men nu är det inte längre "grina av trötthet-ofta". Men det är skönt iaf med flaska just för att ge lite avlastning och så tycker jag att det är skönt att själv kunna göra något ärenda ibland. Men snart är det bortfasad!

Men i slutändan så hoppas jag iaf att det är barnet som bestämmer och inte du!!

Nog måste man har ett hjärta av stål för att förklara för ett skrikande barn som ligger och tuggar på sina fingrar att nu får du ingen mat för du åt för två timmar sedan. Egentligen var det kanske du som ätit dåligt och stressat för mycket och haft för lite mjölk, eller barnet som sovit extra länge och behöver mer mat.

Att tro att man kan trösta ett hungrit barn med kram och kärlek känns lite naivt tycker jag. Är barnet hungrigt så är det maten som gäller och inte hur mycket man älskar barnet.

Men exakt är förklaringen till att det inte är bra att mata barnet när det skriker??? Vad är argumenten??

Är det ett icke hungrigt barn som skriker som kommer den inte äta fast du matar. Äter den så äter den för att den behöver det, inte för att jäklas med någon.

Jag tänker använda sunt förnuft och se vad som funkar, men varannan timme kommer den inte att få! Det vet jag! :cool:
Bara för ett barn skriker betyder det ju inte att den ska ha mat eller när man försöker hålla tex fyra timmars mellanrum. Man kan ju prata med den, kela med den och sjunga för den. En regelbundenhet verkar hur vettig som helst efter närmare eftertanke och även snack med sköterskor osv. :cool:

Lycka till!

Vår tjej skrek konstant första veckan på kvällarna. Jag gjorde precis som BVC sagt, ammade 20 minuter (som det skulle ta) och väntade tre timmar. Vi höll på att bli tokiga.

Veckan därpå hade hon inte gått upp i vikt och jag började amma precis när hon ville ha och fick en bäbis som åt konstant och inte skrek. Hon hade ju varit superhungrig.

Jag har funderat över just det där. Från vissa ur den äldre generationen så hör jag att de säger (inte utan viss "stolthet" i rösten) att deras barn minsann sova hela nätterna igenom redan vid 2, 3, 5, 8 osv veckors ålder. Men kanske var det faktiskt så att många barn då sov hela nätterna igenom just för att man ammade för sällan för just dessa individer. Resultatet blev bebisar som var för trötta för att orka skrika om mat helt enkelt... :crazy:

Borde inte det märkts mer på våra viktkurvor i så fall?

Jag tänker använda sunt förnuft och se vad som funkar, men varannan timme kommer den inte att få! Det vet jag! :cool:

Jag skulle inte kalla det sunt förnuft.

Nyfödda barns magar är gjorda för att äta ofta.
Hela barnets mage och tarmsystem är helt sterilt och behöver lååångsam tillvänjning med små små doser mat ofta i början.

Vår dotter kunde inte suga själv i början utan sondmatades. De första dagarna fick hon 10 ml sen ökade det till 15 och så smångintom 30-40.

Hade vi väntat 4 timmar och hällt i henne 30 från början hade hon utan tvekan blivit jättedålig.

Snälla! Lär dig lite om nyfödda barns fysiologi först innan du fattar en massa beslut!

:bow:

Jag läste dessutom, minns inte på nätet eller om de var i en tidning, att bebisar som man har nära sig hela tiden, bär på, sover tillsammans med och kanske har i bärsjal "dygnet runt" blir väldigt trygga barn när de blir äldre.

Rasmus är mega mammig, han ska bli buren jämt utom när han sover. När jag och sambon är hemma tillsammans så sitter han hos någon av oss nästan dygnet runt, förutom att han sover i sin egen säng. Visst är det skitjobbigt men efter jag läste den artikeln så känns det mkt bättre. Och om några år kommer han inte alls vela vara hos oss och inte alls acceptera att vi pussar på honom HELA tiden.

Det är tom ibland så att jag önskar att han vaknar så jag får lägga över honom i min säng och amma.

Jag tänker använda sunt förnuft och se vad som funkar, men varannan timme kommer den inte att få! Det vet jag!
:crazy:
Har du reflekterat över hur andra däggdjursmammor gör med diandet? En katt/hundmamma, sto eller vad som helst? Speciellt de ungar som föds nakna och blinda och hjälplösa (och närmast kan jämföras med människobebis), de ligger intill mamman HELA tiden i början, både när de sover och är vakna, och diar när de är hungriga. Mamman börjar reglera diandet först när det är meningen att ungarna ska börja äta riktig mat eller vid avvänjning/ när de ska få nya ungar.

En nyfödd har ju liksom bara sina instinkter att gå på, tror du inte att naturen har ordnat det till det bästa från början? Måste människor ALLTID försöka gå in och ordna upp alllt i sina system?:confused:

Själv har jag aldrig ammat (ännu), min bebis ligger i magen än så länge:love:, men min inställning är absolut att bebin ska få äta när den är hungrig, inte efter något schema.

Vi får se hur allt blir sedan när babyn kommer! :cool: Jag har pratat med sköterskor, ifrån min egen uppväxt, har jag ju då fått veta att det är inte bra att den får hela tiden så snart den skriver!

jag måste bara fråga - varför är det inte bra att man ger bebis det den vill ha direkt? Jag får samma kommentarer ibland, och jag kan faktiskt inte fatta varför man inte ska ge liten det den ropar efter.

Jag tänker använda sunt förnuft

Det hoppas jag verkligen :angel:.
Risken är att mjölken sinar och bebisen inte går upp i vikt om du börjar styra och bestämma när bebisen ska äta. Det finns perioder då bebisen kanske vill äta varje eller varannan timme för att din mjölkproduktion ska öka. Och en del har tunn mjölk medan andra har kraftig, en del bebisar behöver äta oftare än andra o.s.v.

Tror du en djurmamma tänker "nä nu får min unge inte äta, det har ju bara gått två timmar sedan sist" :crazy:.

Jag har föresten ammat fritt (1-3 timmar mellan varje mål), och Miranda sov ändå hela nätter när hon bara var en månad gammal! :p

Hur som helst, vad du än väljer ska det bli intressant att läsa hur det går och om det blev som du tänkt dig!

Vi blev också lärda att mata vår son var 3:e timme. Kämpade med detta första tiden, hur jobbigt som helst med en skrikande gosse och man gjorde allt för att han skulle bli nöjd. När jag/vi väl gjorde som vi själva ville dvs han fick ammas när han ville så blev allt såå mkt lättare. Fattar inte att jag lyssnade så mkt på alla andra (släkten).

Men exakt är förklaringen till att det inte är bra att mata barnet när det skriker??? Vad är argumenten??

Det undrar jag också. Det enda jag kan utläsa mellan raderna är att det är "jobbigt" att mata var 4:e timme för att man inte "hinner andra grejer". :crazy: Men jag hoppas jag har fel!

För egen del tror jag att man får ännu mindre tid eller åtminstone ro att kunna göra de där "andra grejerna" om man ska lyssna på någon - några timmars mer eller mindre hysterisk barnagråt under tiden. Att gå runt och sjunga, krama eller leka med bebisen som gråter av hunger ger nog bara frustration- både för mamma och barn. Bebisen lär sig bara att "mamma förstår inte vad det är jag vill" och mamma mår dåligt av att inte kunna trösta sin bebis.

Jag säger som du: om man ger bröstet när barnet skriker och den INTE är hungrig så äter inte barnet. kan man ta till det där med blöjbyte, sång och lek.

Borde inte det märkts mer på våra viktkurvor i så fall?

Jo, man kan ju tycka det. Jag vet inte hur dessa såg ut förr kontra nu. Om det standarden ändrats eller ej. Jag vet bara att när vi tittade på sambons viktkurva o jämförde så vägde han ungefär lika mycket som vår son vid 3 månader som vår son vägde vid 3 veckor. Trots att de hade nästan samma födelsevikt! :eek: Men; han var tydligen lite sjuk också som liten spädis så jag vet inte vad som var vad.

jag måste bara fråga - varför är det inte bra att man ger bebis det den vill ha direkt? Jag får samma kommentarer ibland, och jag kan faktiskt inte fatta varför man inte ska ge liten det den ropar efter.

Ja, DET har jag också undrat över! Vissa personer verkar tycka (speciellt äldre gardet) att barn ska "lära sig" att vänta. Tex om barnet yttrar missnöje och vi tar upp det. Då kan det låta "men ... han gnällde ju bara lite. Inte behöver ni ta upp honom nu". Och jag känner bara: men VARFÖR? Det är väl kanonbra om vi förstår vad han vill innan han måste gråta och skrika jättehögt för att vi ska förstå. Om föräldrarna reagerar på små signaler så måste ju inte barnet ge ifrån sig de stora lika ofta så att säga.

Och; varför ska andra ens bekymra sig över hur ofta/mycket någon förälder lyfter upp eller bär på sitt barn? Det är ju inte DE som får "lida" av det på något enda sätt! Det är VÅRT val som föräldrar.

(Ibland har jag inte tid/ork/lust att lyfta upp sonen direkt han gnäller. Då får han vänta en stund; kanske att han får nappen eller också en leksak så att han nöjer sig en liten stund till. Men; när jag har tid och lust så lyfter jag upp honom direkt när han "talar om " att han vill det. Varför skulle jag inte? )

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 989
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 341
Senast: Qelina
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 235
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar