Funderingar om Aussie

Sv: Funderingar om Aussie

Två aktiva hundar är inga problem tycker jag.
Jag tror absolut att du skulle trivas med en mer krävande hund. Och det där med att dina ambitioner överstiger din kapacitet, är det inte så för alla? :)

Håller med helt! Man vill ju alltid göra mer med sin hund än vad omständigheterna kräver. Så är det nog för de flesta som är genuint intresserade av hund.

Det jag ser som den största svårigheten med flera hundar är om man har olika raser som ägnar sig åt olika aktiviteter. Har man en hund som man vill ställa ut mycket och en annan som man tävlar lydnad och agility med så blir lätt kalendern väldigt fort fulltecknad med träning, utställning och tävling. Man måste nog verkligen känna att man vill orka med en fulltecknad kalender!

En tanke från mig då.

Som jag har förstått det innan vill du verkligen satsa på RR. Det är Din ras och du vill syssla lite med uppfödning (visst har du gått uppfödarutbildning?) och utveckla rasen. Camaro är väl runt 2-3 år, säg att hon finns i 10 år till. Om du skaffar en RR nu och dessutom en Aussie har du 3 hundar. Sedan får du ett toppenerbjudande om en RR från utlandet, eller din drömkull föds och du känner då att du har för många hundar redan... Eller så får din RR nr 2 en fantastisk kull där du vill spara och du känner än en gång att du redan har 3 hundar. Ska du ha 4 hundar då? Eller 5?

Jag kanske har missuppfattat dina ambitioner inom RR, men jag ser ju hur nära vänner till mig som håller på med min ras får placera ut hund efter hund till fodervärdar för att de får tag i så fina hundar, men sedan inte har tid.

Jag skaffade min tredje för ett år sen och det var inga större problem för mig att ha 3 hundar, men mina 2 äldsta var så samkörda och dessutom 8 och 10 år. Nu orkade inte min äldsta med vårt aktiva liv riktigt efter sin propp, så nu har jag bara 2 och det är väldigt skönt! Men så bor jag i lägenhet i stan, det är trots allt enklare att bo på landet.

Jag tänker precis som du!
Camaro vill mest promenera och åka på lite racing och sånt. Träna ibland men ingen satsning.
Valpen kommer kräva mer men fortfarande vara aktiv sällskapshund. Med denna kommer det bli mycket utställningar och förhoppningsvis lite agility och lydnad på lägre nivå, mest för skojs skull.
Aussien kommer vara den som jag lägger mest tid på i ren träning.

Promenader kan man ju längre fram gå mycket tillsammans med alla hundar, även om det kommer krävas mer separata promenader i början.
Vi är dessutom två som gör "grundjobbet".

För egen del tänker jag också att det är enkelt att få till träningen av de övriga om jag ändå ska till BK med brukshunden. Men en RR är ingen hund man tränar lydnad i en timma med utan lagom är mer 12-20 minuter.

Men jag känner att en förutsättning är att det blir en vuxen brukshund.. Annars blir det nog lite väl livat här hemma..

Håller med helt! Man vill ju alltid göra mer med sin hund än vad omständigheterna kräver. Så är det nog för de flesta som är genuint intresserade av hund.

Det jag ser som den största svårigheten med flera hundar är om man har olika raser som ägnar sig åt olika aktiviteter. Har man en hund som man vill ställa ut mycket och en annan som man tävlar lydnad och agility med så blir lätt kalendern väldigt fort fulltecknad med träning, utställning och tävling. Man måste nog verkligen känna att man vill orka med en fulltecknad kalender!

Bra poäng med att olika aktiviteter lätt bokar upp kalendern. Absolut något att tänka på men jag kan inte heller se det som något direkt hinder.
:)

En tanke från mig då.

Som jag har förstått det innan vill du verkligen satsa på RR. Det är Din ras och du vill syssla lite med uppfödning (visst har du gått uppfödarutbildning?) och utveckla rasen. Camaro är väl runt 2-3 år, säg att hon finns i 10 år till. Om du skaffar en RR nu och dessutom en Aussie har du 3 hundar. Sedan får du ett toppenerbjudande om en RR från utlandet, eller din drömkull föds och du känner då att du har för många hundar redan... Eller så får din RR nr 2 en fantastisk kull där du vill spara och du känner än en gång att du redan har 3 hundar. Ska du ha 4 hundar då? Eller 5?

Jag kanske har missuppfattat dina ambitioner inom RR, men jag ser ju hur nära vänner till mig som håller på med min ras får placera ut hund efter hund till fodervärdar för att de får tag i så fina hundar, men sedan inte har tid.

Jag skaffade min tredje för ett år sen och det var inga större problem för mig att ha 3 hundar, men mina 2 äldsta var så samkörda och dessutom 8 och 10 år. Nu orkade inte min äldsta med vårt aktiva liv riktigt efter sin propp, så nu har jag bara 2 och det är väldigt skönt! Men så bor jag i lägenhet i stan, det är trots allt enklare att bo på landet.

Jo, det var iallafall så jag tänkte tidigare om RR. När jag hade Alice kände jag verkligen att det var den vägen jag ville gå!
Jag påbörjade uppfödarutbildningen men hoppade av när Alice dog.

Det är ju det här som gör att jag inte vill släppa RR helt. Och varför jag ändå vill ha den där valpen. Men ärligt talat är jag inte längre helt säker på om det är så viktigt för mig. Kanske, kanske inte..

Bra tankar, tål att funderas kring!

Ja, vi ska iallafall kolla upp om den där tiken kan tänkas passa hos oss!

Är uppfödarbiten inte så viktig för dig tror jag helt klart att du kan tänka annorlunda. Som sagt, mina referenser är mest ifrån mina vänner som dels har höga ambitioner på sitt hundägande men också på sin kennel.

Jag har ju då egentligen 3 hundar och rent aktivitetsmässigt var det inga problem. Promenader hänger alla med på, de äldsta är väldigt lydiga och det är väl bara Lillan man behöver ha en nagel i ögat på. Likaså cykling osv, jag cyklar med allihopa på en gång. Sen när vi har gått promenaden så tränar jag med Lillan, kör lite apportering osv, eller så har vi lagt spår till alla. Eller så får alla köra apportering så att de får vänta och vara passiva, sommartid är vi vid sjöar i stort sett varje dag och simmar allihopa. Det är inga problem för mig, de är av samma ras alla. Problemet kom när Fortune blev sjuk och ville ta det lugnare, då hamnade hon på undantag, kanske kan det bli samma för Camaro, men det kan man ju inte sia om.

Jag har inga uppfödarambitioner så jag behöver inte tänka att jag inte kan tacka nej till fina hundar osv, men tänk iaf över det en gång till innan du skaffar för många hundar på en gång. Sen har jag ju själv tanken att man aldrig kan få för många hundar;)

Ja det är verkligen något jag måste fundera över!

Ang att man inte kan få för många hundar så brukar jag alltid titta avundsjukt på många uppfödare av RR som har mellan 4-8 individer HEMMA, ser så mysigt ut :love:
Drömma kan man ju :angel:

Kan också tillägga att jag tror att Camaro kommer liva upp med fler hundar hemma. Det märkte vi när Alice var här, och överlag när vi har hundar på besök. Piggare och hungrigare efter uppmärksamhet!

En annan aspekt som jag tycker att du ska fundera lite över är vad ni har för personligheter och vilken energi som finns i ert hem. Det kanske låter lite flummigt men min erfarenhet av aussies är att det är hundar som fungerar bäst med lugna, tydliga människor och i harmoniska hem utan allt för "högljudda" diskussioner. Är ni typerna som grälar dagligen så att tallrikar flyger, tjoar och tjimmar kanske det inte är det optimala hemmet för en aussie. En aussie behöver en tydlig ledning. I sin iver att vara till lags blir de förtvivlade om de inte förstår vad man menar.

Min egna aussie är en helt underbar kamrat. Det finns hur mycket motor som helst, man kan aldrig jobba henne trött. Finns alltid en växel till att lägga i. Hon personifierar scoututtrycket "alltid redo". Men samtidigt är hon kontrasternas hund för hon antar samma energinivå som jag. Nu när jag varit sjuk några dagar har hon troget legat och sovit med mig i soffan och endast gått ut på korta promenader för att uträtta sina behov. Och hon är inte ett dugg stressad eller har minsta tendens till att klättra på väggarna. Som en riktig soffpotatis. Det är som att man vuxit ihop till en enhet, hon är alltid lyckligast och mest nöjd då hon är med sin matte. :love:

Ska träffa tiken nästa helg!! :bump:

Har läst på bloggar, tittat på filmer, läst på avelsdata och pratat med olika människor som känner hunden och jag tror hon skulle passa jättebra här. Hoppas personkemin stämmer och att uppfödaren gillar oss :D

Är redan igång och planerar för framtiden med kurser, träning osv ;)

Åh vad spännande!! Jag blir lite avis, vill ju också ha aussie, men det får vänta några år..
Du får berätta sen hur det går!

Oj vad roligt! Hoppas allt går bra nu och du får din hund att träna och tävla med!

Lycka till i helgen :D

Lånar en bild av uppfödaren så länge.. Här har ni Ila!

464671_10150580773342584_606032583_9005195_1659968001_o.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 210
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 628
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka