Funderingar om Aussie

MiniLi

Trådstartare
Nu är jag igång igen, med mina rasfunderingar ;)

Som jag har skrivit i några tidigare trådar så har både jag och sambo ganska länge funderat över att kolla efter en annan ras. Vi är inte helt nöjda med hunden vi har hemma idag och även om jag verkligen tror att jag kan få en RR som är hundra gånger bättre så kan jag heller inte släppa tanken på att jag kanske skulle se mig om efter annat..

Har läst en hel del på internet och har fastnat för Aussien. Det som gör mig osäker är att det är en ras med ett helt annat aktiveringsbehov än RR, men samtidigt så är det ju det jag vill ha. Jag vill ha en hund som VILL arbeta och som jag kan utveckla mitt intresse för lydnad och agility tillsammans med.

Mitt problem är dock att jag inte vet om jag vill avstå från den RR-valpen som vi har ställt os i kö för (inte tillverkad än). Är jag galen som ens tänker tanken att vi kan ha tre hundar i familjen? Och då dessutom när en är väldigt krävande?

Vår situation:
Är student och pluggar mycket hemifrån.
Sambo jobbar som lantbrukare hemma på gården.
Ekonomin finns.
Vi lägger idag mest tid på fysisk aktivering av den enkla anledningen att vår hund inte har så stort intresse för mentala aktiviteter. Vi har tränat en del agility men det är svårt att utvecklas när hunden ena dagen är värsta stjärnan och nästa dag inte vill hoppa över ett hinder.
Hund är mitt stora intresse och det enda jag sysslar med utöver plugget (lägger visserligen alldeles för mycket tid framför datorn men det kan man ju ändra på).
Sambo vill ha en hund med mer will-to-please (hans drömhund är BC) och även om det har tagit tid för mig att erkänna det så håller jag med honom. Jag vill kunna träna mycket mer än nuvarande hund har kapacitet för!

Jag tycker ju egentligen att RR är underbara, och jag vill inte sluta med den rasen. Men jag vill ha något "vid sidan av".

Har kollat på lite aussiekennlar och hittat några som verkar bra. Hittade också en tik som skulle omplaceras och det väckte tanken om att en vuxen hund faktiskt skulle passa utmärkt med tanke på att jag hoppas få hem en valp till hösten.

Någon som kan hjälpa mig i mina funderingar?
Vad tror ni om Aussie för mig?
Och är jag galen som tänker tre hundar?

Sv: Funderingar om Aussie

Oj, tänkte inte på att det finns två raser som kallas aussie ;)

Menar Australian Shepherd!
Har kollat rasföreningens sida men vill gärna ha lite mer personliga kommentarer :)

Nej du är inte galen!
Har ni träffat tiken o kommer hon från brukslinjer? En del aussies kan inte skiljas från BCs annat än genom stamtavlan o tvärtom.
Skall ni ta RR vappen så är en vuxen hund att föredra.

Lixom andra raser som är för vackra för sitt eget bästa så gäller det att välja aussie med omsorg, men det vet du förhoppningsvis redan.

Gissade nästan att det var en australian shepherd du menade :D. Jag gör som jag brukar göra, citerar mig själv med ett inlägg jag skrev i maj 2011, men som jag fortfarande tycker innehåller min personliga åsikt (så behöver jag inte skriva om så mycket :D)

en aussie är inte en extrem vallhund på det sättet som en BC, men det är likväl en högtempererad vallhund och en brukshund som kräver massor av aktivering och mental stimulans för att må bra! Ingen aussie mår bra av att bara lalla runt på promenader och köra något litet träningspass i veckan, de behöver få jobba!

Det är en ras som ligger högt i stress (både positiv och negativ) och som kan bli en rejäl handfull om man inte är medveten om detta! En aussie kan vara en jättebra förstagångshund om man har många kunniga människor omkring sig, en bra tränare/ ett bra träningsgäng, STORT intresse för hundträning (helst vara hundnörd som lever och andas hund), är medveten om att man kan komma att få lägga ner massa timmar på träning, aktivering och passivitet.

Och sen (hur mycket jag än älskar aussien, kommer aldrig ha mindre än 1 hemma)så kan man INTE säga generellt att "aussien är supertrevlig". En BRA aussie är supertrevlig ! Tyvärr finns det väldigt mycket skräp därute i rasen, just pga att folk tror att alla aussies är supertrevliga och lättlärda (och så är de ju väldigt trevliga att titta på) som har gjort att folk har avlat på lite vad som helst. Smärtar ordentligt i hjärtat på en aussiefantast när man ser alla dessa "dåliga" aussies .

Kan ju berätta att jag flera gånger på kort tid har fått förvånade (men positiva) utlåtanden av t.ex veterinär och massör (som träffar många hundar av alla raser, och även många aussies) för att min hund är så otroligt trevlig, social och att hon går att hantera... . Det säger ju lite om hur stressade/rädda hundar som finns därute, med ägare som inte tagit sig tid/haft kunskapen om hur man tränar hantering, passivitet etc.

I rasen finns mycket rädslor, hanhundsaggressivitet, stora stressproblem (som okunniga brukar säga är att hunden har "mycket motor", koncentration/fokusproblem, skotträdslor, m.m. Man måste vara väldigt noggrann när man letar aussie, gärna träffa flera av hundens släktingar, titta på MH, kolla tävlingsmeriter osv.

Man ska även vara medveten om att aussien är uppdelad som tusan, en work - och en showdel. Det tycker jag är förbannat synd, för jag vill ha en hund som både kan arbeta och som är snygg och ser ut som en aussie. Något som är rejält dåligt med denna uppdelning är att många uppfödare som har utställningsaussie säger till valpköpare " detta är sällskapsvarianten, den behöver inte så mycket aktivering" . För det första tycker jag att det är att förstöra rasen, att avla bort de egenskaper som gör den till en vall - och brukshund. Sen så är det ju även lite falsk marknadsföring, då det lika väl kan komma en arbetsnarkoman även i utställningslinjer...

Men med detta negativa (men ärliga) sagt:

Hittar man en bra, stabil aussie så får man en fantastisk tränings - och tävlingskamrat ! Jag kommer som sagt alltid ha minst en aussie i flocken då jag älskar deras mångsidighet, intelligens, arbetsvilja! Så vill man träna järnet och aktivera sig och sin hund på många sätt, då kan en aussie vara ett suveränt val ! Men som sagt, det är inte en ras som mår bra av att bara gå promenader och kanske träna någon gång ibland...

Vill du ha mer svar så fråga på :). Och så undrar man ju nyfiket vilken tik det är du tittat på, kanske till och med är systern till min aussie då hon ligger ute för omplacering :).

Nej har inte träffat tiken. Har bara kollat på hemsida och avelsdata.
Har även mailat uppfödaren..

Jag är ju inte så bra på aussie men vad jag kan se så är det brukslinjer. Mycket meriter bland föräldrar och syskon i bruks, lydnad och agility. Några även viltspår och vallning.

Ja jag har förstått att det finns en del tråkigheter mentalt. Det svåra för mig som inte kan rasen så jättebra är att sålla utifrån vad som är rastypiskt. Jag kan ju tex titta på ett MH och tycka att det ser bra ut, men det blir ju automatiskt så att jag gör det med "RR-ögon". Dock verkar det vara samma typ av problem som finns hos RR, överdriven reservation och rädslor.

Nej du är inte galen!
Har ni träffat tiken o kommer hon från brukslinjer? En del aussies kan inte skiljas från BCs annat än genom stamtavlan o tvärtom.
Skall ni ta RR vappen så är en vuxen hund att föredra.

Lixom andra raser som är för vackra för sitt eget bästa så gäller det att välja aussie med omsorg, men det vet du förhoppningsvis redan.

Håller med dig i det du säger!

Gissade nästan att det var en australian shepherd du menade :D. Jag gör som jag brukar göra, citerar mig själv med ett inlägg jag skrev i maj 2011, men som jag fortfarande tycker innehåller min personliga åsikt (så behöver jag inte skriva om så mycket :D)

Vill du ha mer svar så fråga på :). Och så undrar man ju nyfiket vilken tik det är du tittat på, kanske till och med är systern till min aussie då hon ligger ute för omplacering :).

Tack för info!
Jo jag tror det är systern till din, för visst heter din Lyxa?
Har du några tankar om den tiken? Du kan PMa om du inte vill skriva öppet :)
Jag undrar framförallt över skottet på MHt..

Min stora problem är ju att jag VILL träna mer, men jag har ju aldrig fått chans att "leva det livet" eftersom min egen hund inte vill. Så jag är livrädd att mina ambitioner ska visa sig överstiga min faktiska kapacitet.

I perioder har jag tränat mycket med camaro, men hur kul är det när hunden ofta har tröttnat innan man ens börjat?

Jag kan dock tänka mig att en för mig lagom aktivitetsnivå vore ungefär:
-Ordentliga promenader dagligen, långpromenader då och då.
-Agility och/eller lydnadsträning på klubben 2-4 dagar i veckan
-Daglig vardagslydnad och kortare träningspass hemma

Viltspår tillkommer också, det kör vi redan idag.

Vad tror ni?

Jag har ju själv vallhund och jag kommer alltid hålla mig till den gruppen för det är så föriga hundar! Min vän har en 7-månaders aussie nu och det är mycket hund men han verkar väldigt trevlig och go.
Iom att du inte vill tacka nej till valpen tycker jag att du ska titta närmre på den vuxna tiken.

Du har ju haft två tidigare, hade du orkat med (och velat ha! Det ska ju inte vara enbart jobbigt) en aussie utöver det?

Personligen hade jag nog avvaktat så du skaffar en ny i taget sas.

Min stora problem är ju att jag VILL träna mer, men jag har ju aldrig fått chans att "leva det livet" eftersom min egen hund inte vill. Så jag är livrädd att mina ambitioner ska visa sig överstiga min faktiska kapacitet.

I perioder har jag tränat mycket med camaro, men hur kul är det när hunden ofta har tröttnat innan man ens börjat?

Jag kan dock tänka mig att en för mig lagom aktivitetsnivå vore ungefär:
-Ordentliga promenader dagligen, långpromenader då och då.
-Agility och/eller lydnadsträning på klubben 2-4 dagar i veckan
-Daglig vardagslydnad och kortare träningspass hemma

Viltspår tillkommer också, det kör vi redan idag.

Vad tror ni?

Jag sitter ju i sitsen just nu att jag VILL mer än jag KAN (orkar) eftersom jag strax efter att jag hämtat hem min andra hund blev gravid. Planerat, men oväntat fort. Nu är jag plötsligt medveten om hur lång tid man verklkgen skriver upp sig på när man skaffar hund, 10-15 år hinner mycket hända i ens eget liv också.
Du orkar nu men skulle du orka med ett heltidsjobb plus pendling? Barn, ett, två eller tre? Hur vill du att ditt liv ser ut om fem år, kan det kretsa kring hundarna fortfarande?

Tack för info!
Jo jag tror det är systern till din, för visst heter din Lyxa?
Har du några tankar om den tiken? Du kan PMa om du inte vill skriva öppet :)
Jag undrar framförallt över skottet på MHt..

Jepp, Lyxa heter min :D. Har PM:at dig mina tankar om hennes syster.

Rent generellt så tycker jag ju att man ska tänka sig för väldigt innan man utökar sin hundflock till tre hundar, varav den ena en högoktanig brukshund och den andre en valp. Men till syvende och sist så kan ju bara man själv ge sig själv svaret, även om det är bra att lyssna på andras tankar.

Har skrivits mycket bra i tråden av de andra.

Jag har ju själv vallhund och jag kommer alltid hålla mig till den gruppen för det är så föriga hundar! Min vän har en 7-månaders aussie nu och det är mycket hund men han verkar väldigt trevlig och go.
Iom att du inte vill tacka nej till valpen tycker jag att du ska titta närmre på den vuxna tiken.

Jag har ju kollat på de andra raserna i vallhundsgruppen också och av någon anledning så är det just aussien som fastnar.
Tack för svar!

Du har ju haft två tidigare, hade du orkat med (och velat ha! Det ska ju inte vara enbart jobbigt) en aussie utöver det?

Personligen hade jag nog avvaktat så du skaffar en ny i taget sas.

Svårt att säga eftersom jag till största delen hade Alice på sommarlovet. Hon kom ju till mig i början av juni och gick bort i mitten av september. Då, när jag var ledig, fanns ju all tid i världen.

Men det är en bra fråga, jag ska fundera mer!

Min sambo är inte jätteförtjust i den här tanken på tre hundar. Och han tycker att vi i så fall ska avvakta med ny RR..

Jag sitter ju i sitsen just nu att jag VILL mer än jag KAN (orkar) eftersom jag strax efter att jag hämtat hem min andra hund blev gravid. Planerat, men oväntat fort. Nu är jag plötsligt medveten om hur lång tid man verklkgen skriver upp sig på när man skaffar hund, 10-15 år hinner mycket hända i ens eget liv också.
Du orkar nu men skulle du orka med ett heltidsjobb plus pendling? Barn, ett, två eller tre? Hur vill du att ditt liv ser ut om fem år, kan det kretsa kring hundarna fortfarande?

Bra frågeställning.
Och väldigt svårt att veta!
Jag vill tro att jag skulle bibehålla mitt egna intresse också, men jag kan ju omöjligen veta.

Jepp, Lyxa heter min :D. Har PM:at dig mina tankar om hennes syster.

Rent generellt så tycker jag ju att man ska tänka sig för väldigt innan man utökar sin hundflock till tre hundar, varav den ena en högoktanig brukshund och den andre en valp. Men till syvende och sist så kan ju bara man själv ge sig själv svaret, även om det är bra att lyssna på andras tankar.

Har skrivits mycket bra i tråden av de andra.

Såg ditt PM, tack! Har svarat också :)

Ja och speciellt när den högoktaniga brukshunden har lite bakgrundshistoria så får man tänka efter noga!

Som jag skrev ovan så tycker sambo att aussien ska få företräde. Dels för att han är trött/besviken på RR men också för att han gillar tanken på vuxen hund.
Men i slutändan är det jag som kommer ha "träningsansvar" så jag måste fundera på vad jag själv orkar med och vad jag kan klara ut.

Eftersom du VILL träna och träna mycket, så skulle jag låta sambons vilja styra i det här läget.

Eftersom du VILL träna och träna mycket, så skulle jag låta sambons vilja styra i det här läget.

Det kanske vore det rationella..
Men jag har liksom något emotionellt band till RR och är så inställd på att få hem en liten skrynklig valpis som ska vara lika underbar som min Alice var..

Jag har en aussie och en nära vän har en RR.
Det enda sättet vi kan promenera tillsammans är att koppla ihop hundarna och låta dem kompromissa om takten. :rofl:

Senast ändrad:

Om jag ser till mig själv så skulle jag inte ha problem med att ha tre hundar, men inte tre aktiva brukshundar! Din gamla RR verkar ju inte vara världens mest aktiva hund men valpen kommer ju kräva en del både som valp och kanske som vuxen. Sedan om ni betämmer er för en aussie också så blir det en aktiv, en halvaktiv och en som kanske mest hänger med på promenader. För mig som lever och andas hund skulle det inte vara några problem alls. Två aktiva hundar är inga problem tycker jag.
Jag tror absolut att du skulle trivas med en mer krävande hund. Och det där med att dina ambitioner överstiger din kapacitet, är det inte så för alla? :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 210
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 628
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka