Funderingar kring sockerhalt i foder....

Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

NSC är ungefär WSC + stärkelse enligt safergrass.org

tillägg: Alexandra var visst snabbare än jag ;-)
Jag skrev också i ett tidigare inlägg vilka sockerarter som ingår i tex agrilabs analys enl mail från dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Inte heller sett någon för enbart socker, det närmaste är ju socker + stärkelse under 10 - 12% (olika bud från olika håll).

Jag har nog bara sett rek för NSC dvs allt utom fiberinnehållet dvs socker, stärkelse och fruktan. Stärkelse är ju inte så intressant i våra gräs i och för sig.

Sedan finns det en del som räknar de kortare fruktanerna till socker. Fruktan är ett samlingsnamn för kolhydrater som består av långa frukoskedjor. För att göra det ännu mer "intressant" så antar jag sedan att matspjsystemet hanterar dessa olika fruktaner på olika sätt.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

+ andra som svarat.

:bow:

Tack! Provet jag tog är inte 100% representativt för det hö jag använder, eftersom jag får en rundbal i taget och alltså bara tog prov från en. Men samtliga är ifrån samma vall och skördades samtidigt, även om det förstås inte är någon garanti för att värdena är lika i alla balar. Men förhoppningsvis diffar det inte alltför mycket i alla fall.

Ponnyn som vi misstänker är IR står på behandling med butta nu, sedan ett par veckor tillbaka. Hon är pigg och glad och äter med god aptit, men hur mycket som kommer av att hon faktiskt mår bättre och hur mycket som är smärtlindringens förtjänst är svårt att veta. En vecka kvar med butta, sen får vi se...

Det nördiga är att hon bara har ätit hö hela sommaren och hösten och plötsligt fick fång mitt i kalla vintern. Så det känns som att det måste vara höet som har gjort henne sjuk...? :confused:
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag blir nyfiken då jag har en känslig häst som också står med vinterfång, och butta. Dock visade sig mitt hösilage vara superhögt i socker så det är åtgärdat.
Du verkar ju har låg sockerhalt ändå, om inte du får alltför olika balar...får hästen något mer att äta? Är den tjock eller smal?
Är energivärdet totalt sett också högt mot behovet, eller vad tror du själv är största orsaken?
Hos min häst(smal) tror jag det var sockerhalten till 99% (samt cushingrisk som han ska utredas för när han är bättre)
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

En liten tanke är att dels så kan du ha en icke-representativ bal du har analyserat, dvs de andra balar har haft och har högre socker? Och sen undrar jag lite hur den ser ut, ang depåer etc?

Min L blir ju tydligt förändrad vintertid, och blir då 'mer IR'. Dvs PRECIS samma foderstat osv som sommartid (och således samma sockermängd), men han börjar bygga depåer när det blir kallt, och sen lägga på sig. Min helt ovetenskapliga teori är att metabolismen förändras inför vintern. Den 'skruvas ner' för att klara en sträng vinter, och hans IR blir värre. IR är ju delvis ett överlevnadsverktyg i det vilda, ffa för att klara perioder med dåligt med mat.

Förra vintern gick han verkligen 'upp och ner i vågor', trots att inget ändrades vad gäller mat osv. Men han la i perioder på sig, fick mer depåer osv. Och i februari, med en meter snö, fick han fång. Enligt veterinärerna utlöst av förvärrad IR, och sen blev en tappsko 'droppen', när man fick mekanisk påverkan med. Känns inte otroligt.

Min är alltså som smalast, finast och enklast att hålla i bra hull sommartid, ÄVEN fast han får gå på minimalt med gräs med munkorg. Medan vintern, när jag till varje strå kan styra precis vad han äter, är den SVÅRA tiden.

I vinter medicinbehandlas hans IR, och han mötte vintern väldigt smal, snudd på för smal. Likförjävlaförbannat (ursäkta språket) har han lagt på sig lite (inte tjock dock), och byggt på sig lite depåer. Kom när kylan kom, precis som förra året =/

I höstas åt han massor med MJ och var jättefin, nu är han nere på hårt begränsade MJ och ser 'sämre' (hull- och depåmässigt) ut än i höstas. I båda fallen så åt han inget gräs (Han stod på boxvila i höstas).
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Analysen ser ut som följer:
(Per kilo foder.)

TS: 79,8%
MJ: 7,5
Råprotein: 65
Smältbart råprotein: 36
Ca: 6,0
P: 1,4
Mg: 1,6
K: 9,5
Ca/P kvot: 4,2
Socker (WSC): 92

Hon äter ingenting annat, förutom lite halm eftersom hon står på halmbädd. (Jag försökte med spån och torv för att hon skulle kunna gräva ner tårna, men det frös på en gång.)

Fysisk sett så är hon förstås otränad, eftersom hon fick fång första gången i juni och fick vila hela sommaren. Vi kom igång och tränade litegrann under hösten, men sen började hon bete sig underligt så sedan dess har hon fått stå. (Jag misstänkte fångkänning, men veterinären hittade ingenting som tydde på det, men jag ville inte chansa. Nu har hon ju bevisligen fått ett kraftigt anfall av fång.)

Hon har inga direkt markanta depåer, tycker jag. Jag har jämfört med andra hästar, samt med hur hon såg ut i våras och då var det absolut värre än nu. Förvisso har hon väldigt tjock päls nu, så det är lite svårt att avgöra (hennes päls växer åt sjutton olika håll också, så den ligger inte bara platt mot kroppen), men känner jag på henne så tycker jag inte att det är särskilt farligt. Ska se om jag kan fota henne lite och visa... Hon är inte särskilt tjock, speciellt med tanke på att hon är så pass otränad.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Knivigt, det där... Min tjej har ju bara ätit, ingenting annat. Hagen hon gick i under sommaren var helt nerbetad och det fanns på sin höjd lite tistlar och brännässlor i den, men det åt hon inte vad jag kunde se. (Beståndet minimerades inte trots att det gick flera ponnyer där.)

När jag började "beta in" henne på gräs tillsammans med de andra under maj-juni så fick hon hög puls i båda fram och nån dag senare var fånganfallet ett faktum. Dock var det väldigt milt och gick över rätt snabbt med Metacam och kylning. (Ändå var jag jätteförsiktig, hon fick inte äta korta gröna strån, utan lite längre gräs och enbart på eftermiddagen för att minimera risken för frostgräs, etc. Och bara några minuter i början och sedan successivt lite längre. Hjälpte bevisligen inte.)

Angående depåer, se föregående inlägg.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Vinterfång är ett mysterium.
Vad jag tänker på är att du ligger lågt i protein, särskillt som du ska bygga upp nya starka hovar. Kanske du skulle byta ut lite hö mot melassfri lusern?
Hoppas att hon snart mår bättre. Jag hatar denna sjukdommen.
Min mår bättre och rör sig bra i boxen/lösdriften (instängd givetvis) men har fortfarande butta så vi får väl se.......
(Min hade också lindrig känning i slutet av maj)
Det borde ju inte vara sockret för din häst??
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

En intressant film från safergrass för att förstå de olika sockerarterna.
http://www.safergrass.org/videos/CHO confusion/

Tack för länken. Filmen är mkt intressant och K Watts beskriver verkligen problemet med dessa analyser.

kl
Hon menar att det inte finns ngn bra rutinanalys för sockeranalys men att ESC metoden kan vara bättre för en IR häst eftersom även en del av de kortare fruktanerna ingår i denna och det finns studier som visar att de också kan höka blodsockret.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

kl

Vad hade ni gjort? Jag har jagat sockerlågt hö/hösilage som en galning då han jag brukar handla av har som lägst 187g socker i hösilaget.

Nu ger jag 4,5 kg blötlagt hösilaget ovan som ligger kring 70ts och 2,5 kg halm och 1 kg melassfri lusern. Jag blötlägger hösilaget 3 timmar i kallt vatten vilket ger bäst resultat enligt vad som puplicerades i slus foderblad senast.
Då får jag ner sockerhalten och min häst har blivit av med bulorna ovanför ögonen och även under ganacherna. Hästen har blivit grymt mycket piggare och fångsymtomen är borta sedan jag började med det.

Jag har som sagt kollat runt och hittade en producent som hade testat hösilage men det låg ändå på 140g socker. Är det lönt mot det jag har nu för jag måste ju ändå blanda med halm och kanske blötlägga. Är ju inte bra att det också är så mycket över 100g
Prisskillnaden är också stor!! och jag kan inte ge mycket mer av det hösilaget ändå då det inte skiljer så mycket i socker.

Vet inte varför jag skriver men jag blir osäker på vad som är bäst att göra och det jag gör/fodrar med nu verkar ju fungera.
Är det lönt att byta från 187 till 140 g socker-hösilage om jag ändå måste blötlägga. Jag vågar nog inte annat än fortsätta blötlägga, då han haft fång i december`??
Hur stora variationer/felmarginaler har testerna`?

Passar också på att kolla om endast havrehalm äts av era hästar. Är lite svårt att hitta inom rimliga avstånd.
Melassfri lusern älskar de i alla fall och det är lätt att köpa.....alltid något.
Båda mina hästar får ju samma foder även om bara en är känslig.

Jag hoppas att sockertest blir mer standard hos producenterna snart!!! Verkar ju vara mer vanligt i andra länder som Finland och England. Förhoppningsvis ökar det ju fler som frågar efter det.
Hopplöst att köpa in och testa själv som jag nu gjort med två partier först 225g och sedan 187g.

Inte konstigt hästar får fång egentligen med sådana sockerhalter. Det är kanske vanligare än man tror?!?!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Testerna har beroende på var du analyserar rätt stor felmarginal. NIR t ex som eurofins använder har +/-15% felmarginal enligt dem själva...

JAG skulle behålla det du har, jag är en vän av att inte ändra fungerande koncept. Och av allt att döma fungerar det som du har och gör nu, även om det på pappret inte är idealiskt. Så skulle behålla det.

Jag har 153 gram socker. BETYDLIGT högre än både vad jag vill ha det och normen säger. Men i övrigt är det utmärkt, och att köpa annat silage, chansa på det är lägre i socker, få andra (mindre passande) MJ-värden osv - det känns som en större nackdel än att behålla det jag har nu. Ingen av hästarna har reagerat negativt på det, dvs det fungerar. Och alltså får jag stå ut den här vintern, och göra det bästa av det.

Så, i ditt fall skulle jag titta på hästen och behålla det som fungerar.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag håller med AW.
Om du har hittat ngt som du vet fungerar till din häst så ändra inte!

Det kan vara så att du lyckas lösa ut ovanligt mkt socker i det du har och att det nya är betydligt mer svårlösligt.

Jag har läst många råd om att man endast ska ändra en sak i taget och att man ska behålla det som fungerar även om det inte finns ngn bra förklaring till varför det gör det.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag håller med AW.
Om du har hittat ngt som du vet fungerar till din häst så ändra inte!

Det kan vara så att du lyckas lösa ut ovanligt mkt socker i det du har och att det nya är betydligt mer svårlösligt.

Jag har läst många råd om att man endast ska ändra en sak i taget och att man ska behålla det som fungerar även om det inte finns ngn bra förklaring till varför det gör det.

Så bra det är med lite nya tankar. :-)
Detta hösilaget är väldigt bladig av andraskörd och det borde ju då göra att det löser ut socker vid blötläggning lättare än ett grovt hösilage :idea:
Det borde jag nästan tänkt på själv ;)
Dessutom är det bra proteinvärden så även liten mängd hösilage tillför i alla fall protein.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Testerna har beroende på var du analyserar rätt stor felmarginal. NIR t ex som eurofins använder har +/-15% felmarginal enligt dem själva...

JAG skulle behålla det du har, jag är en vän av att inte ändra fungerande koncept. Och av allt att döma fungerar det som du har och gör nu, även om det på pappret inte är idealiskt. Så skulle behålla det.

Jag har 153 gram socker. BETYDLIGT högre än både vad jag vill ha det och normen säger. Men i övrigt är det utmärkt, och att köpa annat silage, chansa på det är lägre i socker, få andra (mindre passande) MJ-värden osv - det känns som en större nackdel än att behålla det jag har nu. Ingen av hästarna har reagerat negativt på det, dvs det fungerar. Och alltså får jag stå ut den här vintern, och göra det bästa av det.

Så, i ditt fall skulle jag titta på hästen och behålla det som fungerar.

Det jag har på 18% är kemiskt analyserat och det jag frågade på med 14% var NIR.

Hoppas nu bara jag får tag i mer bra halm upptill så fortsätter jag som nu.

Tack för er input.:bow: Ibland grubblar man för mycket själv så man kör fast tankemässigt, när man har en känslig häst. Man vill ju göra det bästa man kan.
Man måste ju se till den totala sockermängden per måltid och så här har jag ju fått ner den rejält mot enbart torrt hösilage.
Även om vissa anser det är vansinne att kämpa vidare med dessa känsliga hästar, belöningen är resultatet :)
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Det jag har på 18% är kemiskt analyserat och det jag frågade på med 14% var NIR.

Vilket lab är det som har gjort den kemiska analysen av sockerhalten?

Om analysen har gjorts av Agrilab så kan det tydligen vara WSC (vattenlösliga kolhydrater) dom har mätt. WSC är socker + fruktan och i så fall kan sockerhalten i ditt hösilage vara låg men fruktanhalten hög (t.ex. 5% socker och 13% fruktan).

Eurofins gör tydligen NIR-analys av sockerhalten. Vad dom kalibrerar NIR-analysen mot vet jag däremot inte. Det kan också vara WSC dom kalibrerar mot. I så fall är deras ”sockervärden” också för höga.

Den analysmetod som idag ger den bästa uppskattningen av sockerhalten i ett foder är ESC.

Man får nog skicka sitt höprov till USA för att vara säker på att få ett värde på sockerhalten (ESC) som man kan använda.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Vad har du i så fall för gränsvärden på socker i grovfoder för en IR häst? Dvs vad finns det för rekommendationer för socker (alltså utan fruktanerna)?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Då får jag ner sockerhalten och min häst har blivit av med bulorna ovanför ögonen och även under ganacherna. Hästen har blivit grymt mycket piggare och fångsymtomen är borta sedan jag började med det.

Min lilla Cloetta hade bulor ovanför ögonen samt även ovanför näsborrarna. De försvann när jag hade blötlagt hennes hö ett tag, samtidigt som jag kunde ta bort medicinen. Nu har jag glömt (:o) men har din häst någon slags diagnos? Min veterinär noterade bulorna, men visste inte vad de berodde på...

Jag vågar nog inte annat än fortsätta blötlägga, då han haft fång i december`??

Vi håller fortfarande på, ca 1,5 år senare. Vågar inte heller sluta...
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Eftersom min kompis köpte av detta hösilage så skickade hon till agrilab så det är WSC som är 187g per kg ts.
Det parti som jag nu tittat på med 140g var nog analyserat av eurofins.

Det parti som min häst råkade få innan detta, när fången utlöstes skickade jag till equianalythical bara för att se vad som var fel. Jag valde deras NIR test eftesom jag inte skulle köpa mer av partiet ändå men ville veta sockerhalterna. (jag hade fått ett parti som jag inte skulle fått,,,typiskt)
Om någon är intresserad av att se så visade den då per kg ts.
WSC 224,9g
ESC 185,2g
Starch 37,9g

Jag funderar faktiskt på att skicka detta jag har nu som visar WSC 187g, på enbart sockeranalys till equanalythical, jag har ju redan all annan analys.

Däremot har jag hört att höga fruktanhalter ofta följer höga sockerhalter och eftersom forskningen inte är överens utan många säger att fruktanhalten också har betydelse för insulinet, så vågar inte jag chansa.

Men visst jag skickar nog hellre till equianalythical då man får mer info för mindre pengar.:idea:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 701
Senast: Jamtland
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 833
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 916
Senast: Mustang
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 560
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp