Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knapplån
Har någon av er sockertestat havrehalm? Funderar på att köpa in det om det är lågt i socker.
??
Inte heller sett någon för enbart socker, det närmaste är ju socker + stärkelse under 10 - 12% (olika bud från olika håll).
En intressant film från safergrass för att förstå de olika sockerarterna.
http://www.safergrass.org/videos/CHO confusion/
Jag håller med AW.
Om du har hittat ngt som du vet fungerar till din häst så ändra inte!
Det kan vara så att du lyckas lösa ut ovanligt mkt socker i det du har och att det nya är betydligt mer svårlösligt.
Jag har läst många råd om att man endast ska ändra en sak i taget och att man ska behålla det som fungerar även om det inte finns ngn bra förklaring till varför det gör det.
Testerna har beroende på var du analyserar rätt stor felmarginal. NIR t ex som eurofins använder har +/-15% felmarginal enligt dem själva...
JAG skulle behålla det du har, jag är en vän av att inte ändra fungerande koncept. Och av allt att döma fungerar det som du har och gör nu, även om det på pappret inte är idealiskt. Så skulle behålla det.
Jag har 153 gram socker. BETYDLIGT högre än både vad jag vill ha det och normen säger. Men i övrigt är det utmärkt, och att köpa annat silage, chansa på det är lägre i socker, få andra (mindre passande) MJ-värden osv - det känns som en större nackdel än att behålla det jag har nu. Ingen av hästarna har reagerat negativt på det, dvs det fungerar. Och alltså får jag stå ut den här vintern, och göra det bästa av det.
Så, i ditt fall skulle jag titta på hästen och behålla det som fungerar.
Det jag har på 18% är kemiskt analyserat och det jag frågade på med 14% var NIR.
Då får jag ner sockerhalten och min häst har blivit av med bulorna ovanför ögonen och även under ganacherna. Hästen har blivit grymt mycket piggare och fångsymtomen är borta sedan jag började med det.
Jag vågar nog inte annat än fortsätta blötlägga, då han haft fång i december`??