Funderingar kring sockerhalt i foder....

Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Det har nog en del att göra med hur lättillgängligt sockret är och hur snabbt det höjer blodsockret. Dvs hö är bättre än melass t ex.

Sen, alldeles säkert klarar de flesta melassade mineraler, om man isolerar det. Dvs får hästen 800 gram från hö och 40 gram från mineral, så alla hästar klarar nog 40 gram.

MEN, det jag tänker på är att hästen kanske klarar 800 gram socker, men inte 840 gram. Dvs det där 'lilla sockret från mineralerna' blir droppen.

Därför försöker jag nästan in absurdum utesluta allt socker som inte är nödvändigt. Och hålla sockerhalten så låg som möjligt i grovfodret. För jag vet faktiskt inte var gränsen går, och vad som blev droppen så att säga =/
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag håller med helt....försöker oxå bygga en foderstat ,ed så lite socker som möjligt.
Att hö innehåller socker går ju tyvärr inte undvika, men man kan ju försöka få tag på ett hö som innehåller så lite som möjligt.
Att spä på sockret ytterligare om man ehj behöver kommar jag att undvika.

Någonstans går gränsen när bägaren rinner över....

Något som dök upp var oxå att ex. mineraler eller annat kraftfoder äter ju hästarna snabbt vilket gör att de får i sig sockret väldigt koncentrerat. Detta kan ju oxå orsaka en "sockerchock".
Grovfodret står de ju och tugga under en längre tid...blir lite mer utspritt sockerintag. Bara en tanke....
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Knapplån

Har någon av er sockertestat havrehalm? Funderar på att köpa in det om det är lågt i socker.

Jag har nu testat två partier hösilage varav det ena troligen hann att utlösa fång på min häst innan jag visste resultatet.
Det första partiet som jag dessutom fick fel med mig hem visade sig ha 22% socker!!!!! Min känsliga häst fick troligen fång av detta. Jag köpte ju genast hem ett nytt parti som jag blandat ut med och det visad sig senare ha 18% socker!!!! Båda partierna låg normalt i mj 10 per kg ts. smrp 55 resp 75

Hjälp vad gör man, jo jag blötlägger nu hösilaget i två timmar i en balja med vatten för att laka ur socker och min häst börjar bli bättre igen.
Hur ska man leta grovfoder när inte sockeranalyser finns, äta måste de ju. Jag köpte av en bonde som både gödslar och bevattnar och jag köpte av andraskörd.
Detta gräs borde inte varit stressat och högt i socker tycker jag men ändå.......
Jag vet att gödslat är viktigt för låg sockerhalt men även att det är skördat vid rätt tidpunkt. Grässorterna är timotej och ängsvingel, (inget rajgräs som kan vara ännu sockerrikare)

Nu funderar jag på att byta ut en del av hösilaget mot halm och lusern för att få ner totala sockerhalten och slippa blötlägga, men jag vågar inte utan att veta hur mycket socker halmen innehåller. Ska man åka till en bonde och ta prover?? Är det vältröskat och inte blom/frörester så ska väl sockerhalten vara låg men det är ju det???

Hur lyckas ni hitta sockerlågt grovfoder ???
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jadu... Jag väntar på sockeranalyssvaren nu. Blötläggning av höet är inte aktuellt för min del eftersom jag har kallstall och det är cirka -15 här nu. Så jag håller mina tummar väldigt hårt för att det hö jag har hemma ska fungera, annars har jag inte så mycket att hoppas på. Det är inte så många som säljer bra hö/hösilage här i krokarna, det är ofta mögligt eller så får man från olika partier och skördar varje gång man beställer hem. (Jag har ingen möjlighet att lagra torrt hö på ett bra sätt, så jag köper en rundbal i taget.)
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag har inte sockertestat halm. Jag tror att det är ganska orimligt att halm innehåller mkt socker om den inte består av fyllda ax och annat som har vuxit på åkern. Men jag vet att ngn forskare, tror det är Watts, menar att det kan innehålla det.

Men i alla fall så när jag vill vara säker ger jag min fångponny endast lusernpellets och halm och lite urvattnad betfor, ofta är jag lite lugnare och då får hon ett kg hö eller ensilage också.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jo det är watts som sagt det men nu när jag läste på hennes hemsida är det halm-hö, dvs hö som odlats av sädesslag innan det gått i blom och skördats och att det då (givetvis) innehåller hög sockerhalt för att kunna producera säden.
Sådant hö säljs väl nästan aldrig här utan halm är efter skörd av säden här när det säljs.
Det hade varit intressant att höra om det fanns ett snittvärde på halm i sockehalt.
Vad ligger snittvärden på för hö i Sverige sockermässigt? Finns sådana siffror tro?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag har också kallstall så jag får blötlägga hemma och hänga det i källaren för avrinning, och lasta bilen vid varje fodring, skitjobbigt men vad gör man?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Detta med halmhö förklarar ngt som jag funderat på ganska länge, kul att veta. :)
Jag har ingen aning om det finns några siffror.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag har också kallstall så jag får blötlägga hemma och hänga det i källaren för avrinning, och lasta bilen vid varje fodring, skitjobbigt men vad gör man?
Jag har dessvärre ingen sån möjlighet heller. :( (Ingen källare till att börja med.) Damen ifråga äter inte så fort, så lägger jag blött hö i boxen så fryser det innan hon har hunnit pilla i sig allt. Typiskt att det ska vara så nedrans kallt, hade det bara varit 1-2 minus så hade det gjort en enorm skillnad.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Vet inte heller om det finns snittvärde på socker i halm, men de jag vet som sockeranalyserat gräsfri, vältröskad halm har fått knappt mätbara sockervärden.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag har sockeranalyserat halm. Jag TROR det var havre halm. Iallafall var den inte helt gräsfri, fanns gröna strån i. Den hade under 1% i socker. Men jag vet att enligt finska källor BÖR man analysera halm också för att det kan innehålla lika mycket socker men inte de halm jag har testat iaf. MJ låg på runt 5 om jag inte minns helt galet.

Det där med att blötlägga hö var ett gissel förra vintern. Fy...då blötlade jag åt min häst och dessutom en kompis häst som var fd fångis. Förfrös fingrarna, men vad gör man inte för sina ögonstenar?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Tack, intressant. Tror att jag ändå kommer att testa om jag får tag i bra halm, bara för att vara säker.

Ni som testat hö och hösilage i år, vilka olika värden på socker har ni fått?

Jag blir rädd när de två jag testat legat så högt. Ska man behålla det ena och byta ut hälften mot halm och lusern eller ska man testa vidare???
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Det där med att blötlägga hö var ett gissel förra vintern. Fy...då blötlade jag åt min häst och dessutom en kompis häst som var fd fångis. Förfrös fingrarna, men vad gör man inte för sina ögonstenar?

Ja, det är ett elände. Vi har hållit på med det till shettisen i drygt 1,5 år nu. Vågar inte sluta... Tack och lov är det min underbare make som gör den största delen av det :love:!
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Ni som testat hö och hösilage i år, vilka olika värden på socker har ni fått?

Jag fick ovanligt högt i år =/

15,3% (153 gr/kg TS), silage. (Tidigare har jag haft 8,8 - 10,X%. Ja förutom sockerbombshöet då som hade över 300 gr socker/kg TS.)

Ska räkna foderstat åt en person (bukefalist), som har två sockertestade grovfoder. Det ena - ett hösilage - har det mest fantastiska sockervärde jag sett - 3,9% (39 gr/kg TS)! Det andra - ett hö - har 12.5%.

Samtliga silage omnämnda ovan ligger kring 10 MJ/kg TS btw.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Ja förutom sockerbombshöet då som hade över 300 gr socker/kg TS.)

Vet du vilken analysmetod som har används för att bestämma sockerhalterna?

I Sverige används vad jag förstår antingen NIR (Eurofins) eller den s.k. Ekelunds metod. Ingen av metoderna är vad jag förstår särskilt tillförlitliga. I USA mäter man kolhydrater som är lösliga i 80-procentig etanol (ESC).

30% socker är det högsta värde som jag har hört talats om. Vet du vilka grässorter som ingick i detta hö?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Minns inte vad höet var mätt med, tror NIR men inte säker, övriga av mina är mätta med NIR, som ju anger +/-15% som felmarginal.

Höet var 'lite av varje i'. Det var taget SENT, med lieslåtter på vad det nu heter-mark. Mark som inte får gödslas osv, utan ska vara 'orörd'. Var övervägande timotej, lite klöver och så lite 'diverse'. Har en granne som är KRAV-bonde, och bad honom om sämsta höet (näringsvärdesmässigt) han hade, då hö eg inte funkar alls bra för mina. Det var ju dock inte med i beräkningen att L skulle få fång och hamna på boxvila. De får annars nåt halvkilo -kilo hö när de står inne dagtid under betessäsongen, då brukade jag köpa av grannen och just 'sämsta näringsvärden du har'.

Jag var ju helt novis på det här med socker osv då, men hade det varit idag hade jag istället i samma situation valt hans förstaskörd klöverhö. Näringsvärdena lär varit på tok för höga, men sockret mkt bättre.

Hans fånganfall vägrade ju konsekvent att ge sig. Han stod på box och NSAID vecka ut och vecka in men nix. Inga rotationer/sänkningar, så var väldigt förbryllande att det inte vek. Tills jag fick tips om att sockeranalysera höet..

När jag bytte från höet till annat grovfoder (ett silage) så på en vecka blev han markant bättre, vi kunde sluta med NSAID och fånget vek - äntligen. SIlaget hade 10.1% socker (NIR).

Höet hade normalt MJ (kring 10/kg TS) och lågt protein (som väntat). Jag har tyvärr stött på ett par personer till som fått 30% eller över i hö, och även sett några sådana 'utrikes' när jag läst studier och forum.

Årets silage ligger otrevligt högt anser jag, samtidigt är det idealist ur övriga aspekter, så sålänge jag inte ser negativ effekt av det så får det vara. Ett annat silage är ju en vild chansning, då jag inte vet socker förrän det är hemma. Funderar dock på att efter jul- & nyår av rent intresse skicka till equianalytical, men inte blivit klok på hur det funkar med silage, vet du? (Tänker på transporttiden, det lär ju torkas innan? Man det påverkar väl inte värdena mer än TS, och TS vet jag ju och kan lätt räkna om värden per kg TS till per kg foder)
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Mitt hö hade 9,3% socker. Agrilab. Men proteinet var ganska högt 70, energi 8,4. Blandar med halm som jag inte analyserat.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

wow! 3,9%!!! jag å vill ha.... inte för att jag har nån att mata i det men iaf:angel:
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Höet var 'lite av varje i'. Det var taget SENT, med lieslåtter på vad det nu heter-mark. Mark som inte får gödslas osv, utan ska vara 'orörd'.

Tyvärr så ser inte länsstyrelserna till djurens bästa utan agerar endast enligt uppställda politiska doktriner som “bevara mångfalden” etc. Man måste helt enkelt tillföra kväve för att få ett bra hästfoder.


Jag var ju helt novis på det här med socker osv då, men hade det varit idag hade jag istället i samma situation valt hans förstaskörd klöverhö.

Du ska nog vara försiktig med klöverhö. Klöver kan innehålla mycket stärkelse och stärkelse är mycket farligare än socker för en IR-häst.

Funderar dock på att efter jul- & nyår av rent intresse skicka till equianalytical, men inte blivit klok på hur det funkar med silage, vet du? (Tänker på transporttiden, det lär ju torkas innan? Man det påverkar väl inte värdena mer än TS, och TS vet jag ju och kan lätt räkna om värden per kg TS till per kg foder)

Om du skickar prov till Equi-analytical så bör du välja analyspaket #(603) “Trainer” som använder kemiska metoder istället för NIR. Analysen kostar bara $49 (ca. 340 kr) + 102 kr i frakt. Socker- och stärkelsevärdena i NIR är speciellt osäkra.

Torka silaget innan du skickar det. Du använder sedan mycket riktigt DM-värdena (TS-värdena) och räknar om till g/kg foder med hjälp av ditt riktiga värde på torrsubstansen.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Du ska nog vara försiktig med klöverhö. Klöver kan innehålla mycket stärkelse och stärkelse är mycket farligare än socker för en IR-häst.

Om du skickar prov till Equi-analytical så bör du välja analyspaket #(603) “Trainer” som använder kemiska metoder istället för NIR.

Varför skulle stärkelse vara farligare än socker för en IR häst?
NIR är en kemisk analysmetod.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 701
Senast: Jamtland
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 833
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 921
Senast: Mustang
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 560
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp