Funderingar kring sockerhalt i foder....

Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Agrilab analyserar socker kemiskt men de säger ändå att det är WSC i ett mail till mig när jag frågade. "(Vi analyserar socker enzymatiskt, dvs ej med NIR som det förekommer att andra lab gör. Det vi analyserar är water soluble carbohydrates (WSC), vilket är vattenlösliga mono- och disackarider och en del polysackarider (mestadels fruktan). "

från deras hemsida;

Vi analyserar alltid de foderprov som vi får in med kemiska metoder om det behövs. För de flesta prov används NIR för bestämning av energivärdet. För de prov som inte visar bra värden på NIR, vilket kan vara fallet för helsäd och en del ovanliga botaniska blandningar, så analyseras energivärdet kemiskt. Vid analys av råprotein analyseras alla prov först med NIR. Om de värden som erhålls inte är tillförlitliga (oftast prov med mycket låga eller mycket höga proteinhalter) så analyseras även råproteinet kemiskt. Analys av mineraler, socker och stärkelse görs alltid kemiskt
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Inte för att det påverkar resultatet men jag är ganska säker på att det de menar med kemiska analyser är att de gör en separation först innan de analyser vilket man inte behöver göra vid en NIR analys. Om det är bra eller dåligt när det gäller sockeranalyser kan jag inte svara på just nu, får läsa på lite om NIR.

Men att bestämma socker mhja att lösa det i etanol är inte helt tillförlitligt. det finns studier som visar att en del av fruktanderna löses i etanolen vilket man inte räknar med att de ska göra.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Tyvärr så ser inte länsstyrelserna till djurens bästa utan agerar endast enligt uppställda politiska doktriner som “bevara mångfalden” etc. Man måste helt enkelt tillföra kväve för att få ett bra hästfoder.

Jo, det var ju som sagt inte min plan att ha det som annat än 'ge en tuss för förströelse' som sagt. Annars har jag ju enbart analyserat grovfoder - vilket dock inte hade behövt hjälpa, för sockeranalys var ju okänt för mig då.

Du ska nog vara försiktig med klöverhö. Klöver kan innehålla mycket stärkelse och stärkelse är mycket farligare än socker för en IR-häst
Beror ju på när det är slaget, klövern lagrar ju inte in speciellt stora mängder stärkelse om inte förhållandena är de 'rätta' (eller felaktiga då i det här sammanhanget). Men iom att det var förstaskörd klöver, så socker + stärkelse i det hade garanterat blivit bättre än socker + stärkelse i eländet jag hade.

Men en sent tagen klövervall gäller ju att se till att ha koll på. Sockeranalyen på den borde vara hyfsat låg, men stärkelsen å andra sidan högre.

Förra årets silage var för övrigt klöverbaserat. Dock slaget i rätt tillväxtfas, och det var helt optimalt. Det var ju det jag bad producenten göra om i år, även om regnhelvetet saboterade de planerna och vi fick bygga om planen dessvärre.

Oavsett vad analysen (socker alltså, med NIR) så låter jag alltid ögat säga sitt med. Går ju aldrig att komma ifrån att ett provsvar inte är bättre än provet. Och även om jag tar minst 5 balar och dessutom försöker ta så representativt som går, så har jag otur får jag ju X kraftigt missvisande balar =/

Vad gör NIR så osäkert ang socker/stärkelse btw, men inte ang 'övrigt'? Och du menar alltså att det skulla vara mer osäkert än de +/- 15% som anges?

Jag har ju som jag skrivit i annan tråd fått ganska exakt likadana svar på MJ och SRP vad gäller Agrilab och Eurofins. Kanske bara på kul skulle provanalysera sockret hos Agrilab och se vad de säger, jmf med Eurofins alltså.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Forest - var det inte du som hade kontakt med eurofins ang exakt hur och vad de analyserade vad gäller 'socker'?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Forest - var det inte du som hade kontakt med eurofins ang exakt hur och vad de analyserade vad gäller 'socker'?

Jo men jag lyckades aldrig bli klok på vad det var de hade analyserat. De kunde nog inte riktigt svara på det och det är inte så lätt, ingen kritik riktad mot dem. Det handlar om att det är svårt att separera dessa kolhydrater från varandra. De vet inte riktigt vilka olika kolhydrater de har i ett prov. Då ska man veta att det finns många olika sorters kemiska föreningar som i dessa sammanhang kallas för socker och fruktaner.

De var hjälpsamma och skickade analysmetoden men som sagt jag blev inte riktigt klok på det.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

KL
På equi-analytical s hemsida så har de statistik på "common feed profiles"
Undrar om tex alfalfa pellets och de siffrorna de har i sin statistik på värdena stämmer med våra lusernpellets?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Agrilab analyserar socker kemiskt men de säger ändå att det är WSC i ett mail till mig när jag frågade. "(Vi analyserar socker enzymatiskt, dvs ej med NIR som det förekommer att andra lab gör. Det vi analyserar är water soluble carbohydrates (WSC), vilket är vattenlösliga mono- och disackarider och en del polysackarider (mestadels fruktan). "

Hästens signalsystem läser kontinuerligt av blodsockernivån. Blodsocker är glukos. När glukosnivån i blodet ökar sänds signaler till bukspottskörteln som börjar att producera insulin eftersom insulin behövs för att transportera glukos in i cellerna så att det kan användas som bränsle. Det är således glukos som ger upphov till en insulinproduktion. Fruktan består av en kedja av fruktosmolekyler och innehåller ingen glukos (med undantag av en enda molekyl i ena änden av fruktoskedjan). Fruktan ger därför inte upphov till någon insulinrespons. Hästen saknar dessutom enzymer för att bryta ner fruktan. Fruktan bryts istället ner av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Det finns visserligen några studier som tyder på att vissa kortkedjiga fruktaner kan brytas ner redan i hästen magsäck. Det finns dock studier som tyder på att detta snarast minskar insulinproduktionen och förbättrar insulinkänsligheten än tvärtom:

http://jas.fass.org/cgi/content/abstract/jas.2010-3108v1

Fruktanet i våra vanliga grässorter är dessutom långkedjiga.

WSC är därför inte intressant för en IR-häst eftersom det utöver socker även omfattar fruktan.

Det är troligt att ESC-värdet även kan omfatta vissa kortkedjiga fruktaner men eftersom fruktanet i våra vanliga grässorter är långkedjiga kan man nog bortse från en eventuell liten inverkan av sh-fruktaner.

Det som Agrilab analyserar och kallar för “socker” är således inte socker utan socker + fruktan. Det är då inte så konstigt att man kan få “sockerhalter” på 30%.

Den f.n. mest korrekta analysmetoden för att bestämma socker är utan tvekan ESC. Jag skulle råda alla som har IR-hästar att skicka sina höprover till USA för analys. Då får man den säkraste analysen av socker i sitt grovfoder.

SLU har f.n. ett projekt som arbetar med att ta fram en säkrare analysmetod för socker. Vi får väl hoppas att dom lyckas få fram en tillförlitlig och relativ billig metod för sockeranalys.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Hej
Jag har skickat till equianalytical för första partiet. Men är det inte så att de ofta följs åt ändå. På mitt första parti som jag skickade till Equianalytical visade 22,5% WSC så visade det 18,5% ESC och stärkelse 3,8%.

Om då ett prov till agrilab på mitt andra parti som min kompis som köpte samma skickade in dit visar 18,9%WSC så kan man väl även utgå från att också ESC ligger högt.

Det finns ju dock olika teorier om vilka sockerarter som ger mest påverkan hos olika forskare.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Fast enligt Pollit, Bayley mfl så reagerar IR-hästar på fruktaner också. Ska se om jag kan hitta det.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

KL

Fanns det inte socker i gräs "förr" när fång va ovanligt jämfört med nu?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Hittade bara Bailey, men läste det så sent som igår från Pollitt med men inte riktigt tid att leta, vet jag hajade till just att de sett en insulinhöjning pga fruktaner, just pga den här diskussionen. Alltså inte bara fångutlösande 'via magen', utan att det gett en insulinrespons hos IR-hästar.

Bailey sålänge, från safergrass:
A study by Bailey has shown that short chain fructan causes a rise in insulin levels in ponies that are predisposed to lamintits. If fructan causes a rise in insulin, then all NSC, not just sugar and starch, needs to be minimized in horse with insulin resistance.
Studien som avses är:
Effect of dietary fructans and dexamethasone administration on the insulin response of ponies predisposed to laminitis

Simon R. Bailey, BVMS, PhD; Nicola J. Menzies-Gow, VetMB, PhD; Patricia A. Harris, VetMB, PhD; Jocelyn L. Habershon-Butcher, BVetMed; Carol Crawford, BSc; Yoel Berhane, PhD; Raymond C. Boston, PhD; Jonathan Elliott, VetMB, PhD

Sammanfattning: http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/javma.231.9.1365?cookieSet=1&journalC

Sen har ju, men då är det ju ur ett annat perspektiv än insulinhöjande, Pollitt ju gett virginamycin till hästar, för att slå ut den bakterie som kan bildas vid högt fruktanintag, och på så vis kunnat släppa dem på bete utan fång trots hög risk. Så jag vågar inte tills vidare chansa på fruktanerna heller faktiskt =/
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

KL

Fanns det inte socker i gräs "förr" när fång va ovanligt jämfört med nu?

Frågan är om fång var ovanligare förr, eller om det 'bara' inte rönte lika stor uppmärksamhet/insatser. Det går ju idag hjälpa en fånghäst mkt mer än förr.

JAG personligen tycker dock det känns som det är fler hästar som får fång idag än förr. Så min helt personliga teori är att en kombination av 'bättre' mat (skördetekniker, förädlade tåligare plantor osv), 'bättre' beten (idag går många hästar på vall/åkermark. Förr togs det foder där och sen släpptes hästarna, innan man skördat gick de mer på sämre mark/skogen) OCH att jag faktiskt tror vi råkat omedvetet avla fram ökad insulinkänslighet, gjort att det faktiskt är vanligare.

Dvs det som faktiskt på många sätt ÄR bättre för de flesta hästar, har blivit ett problem för de som är känsligare. Och även känsligare hästar, och därmed mer fång.

Sen kan man ju spekulera jättelänge och ingen vet ju, men frågan är vad klimatförändringarna gjort. Här ska det vara snö och tio minus i januari t ex. Förra året var det så och i år ser lovande ut. Men 2007 t ex så gick mina hästar och betade GRÄS (som växte) den 3:e januari.. =/
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Var har du skickat för analys för att få fram sockerhalten?

mvh
Piggy
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Tar mig friheten att svara. Alla de stora laboratorierna kan analysera sockerhalt. Man får dock be om det speciellt, och det kostar extra (3 - 500 kr).

Man kan analysera socker samtidigt som energi/protein/mineraler, eller så kan man analysera sockret 'ensamt' om man redan har de andra värdena.

Men t ex både AgriLab och Eurofins (som båda har hemsidor) kan analysera socker. Som det står längre bak i tråden är dte inte så jättestor skillnad att skicka till USA för analys och då få en mer specad analys, dock så måste man sen omvandla vissa siffror lite.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Fruktan ger därför inte upphov till någon insulinrespons.
WSC är därför inte intressant för en IR-häst eftersom det utöver socker även omfattar fruktan.

Det finns studier som visar motsatsen. Här är ett ex på en artikel där det står att fruktan ger högre insulinhalt i blodet och att man bör begränsa hela andelen av NSC. alltså även fruktaner, för en IR häst.

"insulin-resistant ponies exhibit an insulin response to dietary fructans. It is therefore recommended that NSC be calculated by adding starch and
WSC percentages together, and this value should ideally fall below 10% of dry matter when feeding horses or ponies with EMS."

hämtad från en artikel som är länkad i den aktuella fångtråden (tack AW)

ACVIM Consensus Statement
Equine Metabolic Syndrome
N. Frank, R.J. Geor, S.R. Bailey, A.E. Durham, and P.J. Johnson
J Vet Intern Med 2010;24:467–475
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...010.0503.x/pdf

så att påstå att fruktan är ofarligt i dessa sammanhang är nog ganska olämpligt
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

*KL*

Jag blir lite snurrig av alla siffror och rekommendationer... Mitt hö har tydligen 92 gram socker per kilo foder, 115 gram per kilo TS. Är det för mycket eller lagom åt en häst med misstänkt insulinresistens? Analysen är gjord hos Agrilab.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

*KL*

Jag blir lite snurrig av alla siffror och rekommendationer... Mitt hö har tydligen 92 gram socker per kilo foder, 115 gram per kilo TS. Är det för mycket eller lagom åt en häst med misstänkt insulinresistens? Analysen är gjord hos Agrilab.

Det innebär 11,5% socker eller vad det nu är de har analyserat. Rekommendationen för hästar i riskzoner är max 10-12% av socker och fruktan. Om hästen är mkt IR bör halten understiga 10%. Om den är högre bör man blötlägga höet även om det är ovisst hur mkt socker som löses i vattnet. Det verkar som om de sänker gränsen hela tiden för hur mkt man kan ge dem.

Nu vill du nog veta om det är OK för din häst. Det kan jag egentligen inte svara på. Men det är inte hur dåligt som helst i alla fall.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Forest har redan svarat, så ett litet tillägg bara - alla rekommendationer är per kg TS, och det är bara det värdet man använder.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Forest har redan svarat, så ett litet tillägg bara - alla rekommendationer är per kg TS, och det är bara det värdet man använder.

Något annat som jag inte har reflekterat över tidigare är att rekommendationerna faktiskt är för NSC och inte endast för socker. Jag undrar om jag har sett ngn för enbart socker. Nu finns det studier som visar att även fruktan höjer blodsockret men ändå?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Inte heller sett någon för enbart socker, det närmaste är ju socker + stärkelse under 10 - 12% (olika bud från olika håll).

Å andra sidan är ju frågan vad det är som ingår i en svensk sockeranalys med. Stärkelse gör det inte men i normalhö är ju stärkelsen max ett par procent.

Så, lite drygt med såpass 'trubbiga' redskap eg. Går ju iofs skicka provet utomlands och få reda på NSC, men..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 701
Senast: Jamtland
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 833
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 916
Senast: Mustang
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 560
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp