Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du om det finns något kraftfoder man kan ge?
Soja har stor miljöpåverkan, så kan du ge annat är det bättre.
Ditt hö var inte mycket att hänga i julgranen! Ge lucern istället? Lucern + halm så får man mycket torrsubstans.
För mer protein kan jag rekommendera potatisprotein, lite svårt att få tag i men innehåller rejält med protein och är drygt! Finns hos ex Kvarnbyfoder.
Det är inte väldigt högt nej. Dock är det högre än man vill ha till en IR-häst t ex. Sen är inte alla fångisar IR.
Jag har tyvärr i år 15.2%, men det har fungerat bra (det blir dock ganska liten totalmängd då han får väldigt lite silage) så det är ju individuellt med..
Blött du höet? Om inte så kan du ju blötlägga det och laka ur socker så får du med bara lite tur ner det under 10% =)
Hur vet man om de är IR? Vi tog en massa prover bl a insulinvärde (är det IR) och de värdena var normala. Kan jag utgå ifrån att hon inte är IR då?
Hon hade lite tjock nacke (inte längre) i samband med anfallet och lite tjock bakom ganasherna. Vet tyckte inte vi skulle ta provet men jag framhärdade eftersom jag hade lite rädsla för cushings eftersom hon som aldrig har behövt klippas satte rejäl päls. Men det var inte sådan päls sa vet. Men inga depåer någon annanstans. Hennes fånganfall kom i samband med vila efter vaccination och samtidigt kom första frosten.
I ensileringsprocessen går det åt socker ja. Så om du har ett fält och skördar hela fältet samtidigt så får du mindre socker om du gör silage av det än hö.