Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....
Jag har hittat dessa riktlinjer från en finsk sida. Ser att gränsen för värdet hos IR hästar sklijer sig från svenska rek.
50-100g/kg ts: hästar med akut fång
100-120g/kg ts: hästar med IR
120-140g/kg ts: vanliga hästar eller till känsliga hästar blött i vatten
140-180g/kg ts: vanliga hästar i måttligt arbete
180 g/kg ts: "orsaka" (hittar inte svenska övers. för laukaisee) fång hos IR hästar
250g/kg ts: orsakar diarre åt de flesta hästar
Jag gav mina två hästar ett hö som hade 258g/kg foder innan analys. Detta gjorde att båda två fick fång (i kombination med höst gräs) Aldrig mer oanalyserat hö!!
Funderar själv hur högt man vågar gå i sockerhalt hos en "normal" häst. Tänker då man köper en.. fångtiden har satt sina spår så man är minst sagt nojjig.
Jag har hittat dessa riktlinjer från en finsk sida. Ser att gränsen för värdet hos IR hästar sklijer sig från svenska rek.
50-100g/kg ts: hästar med akut fång
100-120g/kg ts: hästar med IR
120-140g/kg ts: vanliga hästar eller till känsliga hästar blött i vatten
140-180g/kg ts: vanliga hästar i måttligt arbete
180 g/kg ts: "orsaka" (hittar inte svenska övers. för laukaisee) fång hos IR hästar
250g/kg ts: orsakar diarre åt de flesta hästar
Jag gav mina två hästar ett hö som hade 258g/kg foder innan analys. Detta gjorde att båda två fick fång (i kombination med höst gräs) Aldrig mer oanalyserat hö!!
Funderar själv hur högt man vågar gå i sockerhalt hos en "normal" häst. Tänker då man köper en.. fångtiden har satt sina spår så man är minst sagt nojjig.