Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Fashionistan

Trådstartare
Jag skulle vilja höra era erfarenheter av dessa foder då jag är nyfiken på dom! :laugh:

PAVO har jag fått mycket information om men ej utav folk som använder det, försäljarna har ju alltid en extra positiv bild såklart! ;):D

Sv: Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Jag gillar Dodson&Horrell för att jag hittar proteinrikt foder som hästen äter i deras sortiment.
Vet att det finns en del som är nöjda med D&H, men även de som inte är nöjda, precis som med allt annat foder.
Pavo har för lite protein och för mycket energi för min häst, hursom så äter hon det inte oavsett. :p

Javisst är det så, det gäller ju att hitta det som är rätt för just sin häst, inte för någon annans såklart! :)

Jag behöver också ett foder med mycket protein så att min ofta heta och vassa donna håller vikten och bygger muskler men ändå såpass lite energi att huvudet inte får den där extra knuffen som gör henne vild! :devil:

Och just det, det ska vara smakligt som tusan också, fröken har FÖR bra smaklökar ibland! ;)

Senast ändrad:

Min personliga åsikt är att bägge är på tok för dyra, och för att balansera upp proteinet så finns bättre, billigare, och nyttigare alternativ.

Min personliga åsikt är att bägge är på tok för dyra, och för att balansera upp proteinet så finns bättre, billigare, och nyttigare alternativ.

Då jag ha gett D&H med mkt mkt gott resultat, men tycker att det är lite väl dyrt och för jag hellre skulle vilja ge ett foder som är tillverkat i sverige, så tänkte jag höra vad du har för tips på annat foder?? Vill du inte skriva här får du hemskt gärna PM:a mig. Glömde skriva att jag är ute efter mkt protein och MYCKET MYCKET lite energi.

Ursäkta att jag stjäl tråden lite.

Då ska du inte välja Pavo om du ska ha mycket protein. Fodret består till största delen av spannmål, 7 olika till och med samt innehåller det 30% stärkelse. Välj Hestekraft om du ska ha ett helfoder med mycket protein. Det har ca 120-130 smb.rp men samma MJ som Pavo.

Om du inte vill använda rena råvoror som sojaskrå, potatisprotein, bryggerijäst eller dylikt, så varför inte satsa på ett koncentrat som tex Vitafor Proteinmineral, Krafft Protein Pluss, Krafft Muskel (dock inga tillsatta vitaminer och mineraler).

Jag har under de senaste åren haft två svårfödda hästar. Jag har räknat foderstater in i absurdum. Jag har testat massor med olika foder under de senaste 4-5 åren, men inget har fungerat så bra som Dodson & Horrell.

Det är dyrt, men det är värt sin vikt i guld. På 14 dagar ser man skillnad på hästarna. De får en helt annan lyster, de bygger muskler på ett annat sätt, deras topplinje förbättras markant, etc, etc, etc. Förutom priset har jag bara positiva saker att säga om D & H. Och jag rekommenderar det varmt till andra att testa.

Bla på Ramonas rekommendation och andra vänner som haft svårfödda hästar provade jag Dodson. Och det har blivit en enorm skillnad! Nu är min bara 1 år med mycket fullblodsinslag, men vad jag förstår det som så sätter sig inte Build Up (som jag använder) i huvudet.

Bla på Ramonas rekommendation och andra vänner som haft svårfödda hästar provade jag Dodson. Och det har blivit en enorm skillnad! Nu är min bara 1 år med mycket fullblodsinslag, men vad jag förstår det som så sätter sig inte Build Up (som jag använder) i huvudet.

Jag gav Build Up o sen de som heter Ultmate Balancer. Gav endast 0,5 kg/dag av BU o sen 250gr/dag UB. Aldrig haft en så fin häst. Få väl köpa hem o ge honom de igen och se om jag få samma resultat igen, få jag det så vet jag ju vad han ska äta.

Är inte förtjust i D&H efter att ha fått rekommendation till kräsmagad och svårfödd häst som först inte fick någon hullskillnad och senare ratade fodret totalt. För dyrt, för mycket majs och starkt överreklamerat i min värld.

Jag föredrar Hippo Alfa som innehåller högt protein och som dessutom har hög andel grönmjöl som är snällt mot magen.

vad gav du mer än BU? Eller han fick inte mer kraftfoder? Jag vet inte vad jag ska bland BU med nämligen. Nu får hon BU samt Krafft Föl (som hon också gått upp i vikt med).

hur mycket protein och energi finns det i Hippo Alfa? Min fodersäljare praade om det men tyckte inte det var "bra" nog för min. Men kanske det blir det när hon nu gått upp i vikt.

Jag gav BU bara som kraftfoder o det där tillskottsfodret Ultmate Balancer. Lite lite betfor (Kwik Beet) med.

Jag ha funderat på Hippo Alfa med men inte vågat testa.. Vill helst fodra med musli inte pellets..

*kl*

Jag är väldigt glad i Build up, tycker att det är super. Min häst kom hem tunn från betet förra sommaren så vi gick igenom en hel drös med foder: krafft 125, Hippo Alfa, lucern hack, equi jewel och build up. Bäst effekt fick jag överlägset med Build up som dessutom verkar lägga sig på ovansidan och inte på magen. Näst bäst tyckte jag om Hippo. Även om fodret är ganska dyrt tycker jag att det är klart prisvärt och min har fått fortsätta med Build up som komplement (1-2 kg/dag) till först havre och sen krafft (som är grundfodret i hans stall) eftersom han är i en tydlig "bygga muskler"-fas. Ska nog tillägga att han är hingst och kräver en hel del mat förutom den enorma mängd hösilage han äter. För att bara få mer hull när man inte behöver bry sig om tävlingskick i kroppen tycker jag mycket om lucernhack eftersom det inte är ytterligare ett kraftfoder utan kompletterar snarare grovfodret.

Hoppas mina erfarenheter är någon till hjälp. Har läst mycket foder både på gymnasiet och på Hippologen men när man står med en häst som måste gå upp så måste man prova sig fram för det går inte alltid att räkna gram protein.

luxusexterir-1.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker ju D&H är ett TOPPEN foder och jag ha sett vad jag fick ut av det, men jag skulle helst vilja hitta ett foder som ge mig samma effekt som BU och som är lite billigare, inte så att jag på nåt sätt är snål. Vill ju min häst de bästa så klart. Jag ska nog testa Hippo Alfa o så får jag se, är jag inte nöjd, ja då få de helt enkelt bli BU från D&H igen. Han fick ju bara 0,5kg/dag så det är ju inga stora mängder.

Tack så hemskt mycket för alla bra svar! :laugh:

A får ju Hippo och Betfor nu, men jag skulle vilja att hon rundade till sig lite ytterligare! :laugh:

(Har även testat Krafft och haft det länge :bow: men det ratade hon när hon fick testat Hippos små pellets)

Ska köpa hem en säck DH och testa!

Gör det. Hoppas de blir bra för dig, om inte testa att ge Ultmate Balancer med. Jag ska testa att ge Hippo Alfa, om inte de bli som jag vill köper jag hem en säck o kompletterar med Ultmater Balancer o bli de inte som jag vill, ja då gå jag tillbaka till BU från D&H.

Lycka till.

*please, let me google that for you*?

Alfa ligger på 135/10, jag har svårt att hitta något lika snällt kraftfoder med motsvarande värden.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 523
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?