Sv: Funderingar kring avelsvisning
Hovarna skall man inte fippla på.. har en häst utåttåade fötter så skall hästen ha de även på visningen.
Att börja vinkla om hovvinklar på en vuxen häst är farligt då kommer ledinflammationer.
En bra hovslagare gör det bäst efter hästens förutsättningar man kan inte tvinga in en massa vinklar om hästen inte har det naturligt!
Jag skulle sko min häst som jag alltid skott en bra utbildad hoslagare skall sko en häst bra oavsätt om man skall visa eller inte!
Skulle inte ha långa hovar för det gör bara att hästen får sämdre rullning i hovarna och kommer gå sämre!
Nyskodd skulel ajg rekomendera typ 1 vecka gammal skoniong!
Bra hull betyder inte undernärd och och för smal utan en häst som skall visas skall ju se likadan ut även sen.
Jag menar en välmusklad häst som är i tävlingskonition är en bra visningshäst också.
Höga trakter är en gammal myt eller myt å myt FÖRR höll man på så för att hästarna får högre lyft om man har höga trakter.
Men man får också oerhörda förslitningsskador på framknäna då det istortsett inte finns någon stötdämpning i benen utan hästen går stump på framknäna!
Fulknep helt enkelt för att vinna.. fulknep finns inom varje hästsports gren.
En häst som får gå en längre period så här går nästan alltid sönder i framknäna till slut!
Jag tycker allt fulspel är fusk och skall klassas som just det.. fusk.. det hjälper inge till , har man en häst som har snygga gångarter så kommer hästen få fina poäng endå och man behöver inte fuska.
Man får väl ha viktboots om man vill de tycker jag gott och väl räcker för att påverka lyftena!
Och man vinner så pass lite på att fuska men förlorar så mkt.. dels förlorar man iallafall mitt förtroende som stoägare.
Skulle aldrig använda en hingst där ägarna har använt sånna metoder på dels förlorar man ridbarheten hos hästen ock riskerar dess hälsa.
Sen får hingsten ha 10a på tölten det spelar ingen roll för mig har den en 10a utan allt fusk då?? Då kanske den bara kan komma upp i 7a
Då tar jag hellre en hingst som är riden på ett naturligt sätt och "bara" har 8,5 för tölten
Samma med stona för mig är visning oerhört viktiga alla skall visa tycker ajg även om man inte komme rin i stamboken, Men man får en mer rättvis statestik över vad hingstarna igentligen ger.För som det är nu visas bara de bästa av alla avkommorna och givetvis är det ju inte som så att alla hingstar enbart ger superflotta hästar det är snarare tvärtom 8 av 10 föl är vanliga hobbyhästar som tävlas under SM nivå och sedan kommer det då och då superföl!
Jag ska visa Jorunn men hon måste bli mer stabilare i tölten först, tveksamt om hon kommer in i stamboken gångarterna är det inge fel på som är klart över medel men utsidan kunde ju Gud gjort bättre
Men jag visar för att folk skall se att kolla så här ser faktiskt en avkomma ut efter Freyfaxi fra tjurinuppi(orka stava rätt)
Sedan får jag faktiskt på papper alla hennes för och nackdelar och kan då på lättare sätt leta hingstar som väger upp hennes för och nackdelar=)
För mig anser jag att man är en seriös stoägare om man isar sitt sto oavsätt målet med sitt sto!
LYCKA till nu med ditt sto=)
Jag har betalar månadsvis när jag lämnat iväg hästen på tärning. Första månadne är bra då kan amn ju lägga unden 50% på ena månaden och andra 50% när amn hämtar hästen=) Supersmart=) därför jag bara skickar iväg måandsvis för då kan amn dela upp det på 2 månader..
Men har amn pengar så kan man ju betala allt när amn hämtar hästen som arbetslös får amn dock fila och dona lite=)