Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag vet inte något alls om honom mer än att gubben tyckte han var snygg.

Är det någon annan som har förslag på en hingst till Rosie? ☺

Men är det någon som känner till denne hingsten Dante Weltino?

Jag använde en av Lodbergens hingstar förra året och den jag använde gick i alla fall att lösa ettstolicens på. DW ungarna verkar jättefina av vad jag har förstått. Lite "burkiga" i typen men oj vad dom travar.

Varit på besök hos Radisson idag o vilken trevligt hingst!:love:Han får bli Herren till mitt sto e.Leggiero ue.Figaro.Han hade underbart temperament o bra gångarter o hopp.Kompletterar min dam väldigt bra!

Jag använde en av Lodbergens hingstar förra året och den jag använde gick i alla fall att lösa ettstolicens på. DW ungarna verkar jättefina av vad jag har förstått. Lite "burkiga" i typen men oj vad dom travar.

Vad roligt! :)
Vilken hingst valde du att använda?
Vad menar du med att DWs föl är "bukiga" i typen? Förklara gärna för en som inte hänger med i alla svängar :)

Använde For Romance förra året och sitter för tillfället och fungerar på om jag ska försöka i år igen eller om jag ska göra det lätt för mig och ta en som står i Sverige.

Med "burkiga" menar jag lite åt det kortlinjerade hållet och inte speciellt långbenta dvs ingen supermodern typ men som sagt verkar de trava fantastiskt och han verkar inte typa jättemycket men de bästa ungarna verkar ha lite mer långlinjerade mödrar.

Cartier är jättefin, men jag känner samma sak där. Han har på ena bruksprovet 6: or rakt igenom på hoppningen och gången efter 7: or rakt igenom. Jag vill att de hoppar minst 8: or helst mer på tekniken eftersom det är där min behöver kompletteras, hon hoppade iofs med en 8:a på teknik så det är inte dåligt, men jag ser brister som jag vill komplettera.

Fast jag tittar nog hellre på vad dom gör idag och vad dom lämnat i aveln (cartier har ju en väldigt meriterad stam i många led från båda håll) än vad dom visat på ett prov som avgörs på ett par timmar.

Det är dock unga hingstar när som visas och det är mycket som kan ställa till det för dom som gör att dom inte får dom poängen som dom kanske skulle få om dom koncentrerade sig :)

(Behöver inte gå längre än min egen häst som gjorde en katastrof av kvaliteten när han var 4 år, jag skämdes som en hund när jag red och nu finns dom sifforna på pränt)

Sen finns där ju Jarno :love:

Den hingsthållaren har många fina så gå in och kika :)
Hittar dock inte exakt storlek på alla hingstarna nu när jag sitter med mobilen ..:o

Jarno ska inte vara i avel. Jag har frågat :(
Hans fine son Golden Top är tänkbar men har tyvärr inte gjor ngt bruksprov i ASRP så då blir det till att regga WPB vilket jag helst inte vill i dagsläget.

Jag vet ju att bruks bara är en dag, men de flesta hingstar tävlas inte heller i hoppning, de tävlas i dressyr så då är det svårt att veta hur hoppningen verkligen är.

De kandidater som jag tittar på just nu är den danske som gick igenom Fredbos Garmin och så Elphins Roquefort. Helst av allt vill jag ha den fantastiske franske hingsten Ulk d'ete, men det blir för dyrt och för risky iom att han bara står på fryst. Sen så finns ju fine Veronas Gerswin.

Jag satt och tittade på Hästaks sida och det är en sak jag inte förstår. På de danska hingstarna står det att skicken från Danmark till Hästak kostar 850 kr. Sen står det att skicken från Hästak kostar 1000 kr.
Betalar jag 850 kr plus 1000 kr per skick då eller bara 1000 kr per skick?
Är det någon som vet?

Belamour kanske?

88998 = 42p exteriört av asvh, fick kommentar om bra bakbensaktivitet. Gick unghäst-VM om jag minns rätt. Lämnar vad jag sett elastiska avkommor med stabilt lynne.

Blue hors Zack är ju förvärvningssäker. Om han har "bra front och hals" är kanske lite upp till var och en, han är ju ganska biffig framtill. Du kan kolla på Gränso's hemsida om du inte är bekant med honom.

Johnson kanske kunde vara något? Ganska maffig framtill som Zack men lämnar oftast lite snyggare avkommor. Har också visat på bra förvärvning. Inget BLUP i ASVH än men han har i Sverige bl.a. lämnat Cilantro som gick unghäst-VM med Jeanna Högberg (tror jag det var) i sadeln. Jag bor även i trakten kring Cilantro's uppfödare så jag såg honom första gången när han var 2. Var vaken men stabil och snygg som attan. Rörde sig redan då riktigt bra.

Vet inte om några av dessa är intressanta men det finns så mycket hingstar att välja på *puh*

Senast ändrad:

Har Belamour kritiken "bra bakben"? :crazy: Visst har dom blivit bättre med att han utbildats men tycker fortfarande att han ser "slapp" ut i hela bakkärran (precis som en del andra Belissimo-M hästar). Tycker faktiskt inte Belamour är en av de bättre sönderna till honom.

Senast ändrad:

KL!

Jag vet inte hur jag ska tänka. Jag har ett avelssto som jag tänkt betäcka i år. Jag har tiden, ekonomin och lusten att välja vilken grann dressyrhingst jag vill. MEN. Men. Om ett år vet jag inte vart jag bor, då jag om ett halvår kommer söka en annan tjänst - var det är just nu skrivet i stjärnorna.

Frågan är om jag ska planera mitt liv utifrån mig själv eller om jag ska planera mitt liv utifrån mitt eventuellt dräktiga sto? Tanken med att ta fram ett till föl är att vara med hela vägen. Andra alternativ känns tråkigt, visst jag kan betala för ett fölnings-BB men då missar jag ju det roliga!

Att vänta två år till känns heller inget vidare, mycket kan hända under den tiden med. Attans för alla underbara fölbilder på buke! Jag blir ju fölsjuk :D

Kloka råd mottages tacksamt :bow:

Jag hade nog valt att betäcka nu och om livet ändrar sig så använda sig av ett BB.
Anledningen till att livet skulle ändras verkar vara roliga orsaker? Förändringen kanske ger möjlighet till att ta med stoet också?

Tack för all hjälp och bra försslag!

Nu ikväll har jag ftt ett besked som jag väntat på ett tag:

Den franske supertalangen Ulk d'ete kommer att vara tillgänglig för spermaimport. Visserligen på fryst, men han är heeeelt outstanding. Ingen är ens i närheten av honom.

Det som är extra festligt är att han är e. Heartbreaker - så bägge mina ston kommer att betäckas med samma blod. Halvblodet går med största sannolikhet till Hasard

10013749_608967109189946_7007301794322022790_n.jpg

Han har en egen sida på fejjan!
Där finns det även några hoppfilmer

Så fin! Kommer ihåg att jag såg honom i en fransk hingstkatalog vi snodde åt oss när vi var där på VM 2011 och blev lite kär :love:, så har hållt koll på honom sedan dess!

Han är helt fantastisk!
Jag är jätteglad och hoppas verkligen att stoet blir dräktigt utan att jag blir ruinerad

Tack för kloka tankar! Ja, det är bara roliga saker som ska hända :D med tanke på att sist jag betäckte gjorde min fd sambo slut med mig så vi fick göra oss av med vår gemensamma hästgård... Det gick det med!

Det enda jobbiga var att jag gjorde misstaget och var på flyinges hingstvisning. De är alldeles för granna hingstarna!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka