Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Det beror på om föräldern har skimmelanlaget i enkel eller dubbel upplaga. I dubbel så är det kört, den kommer alltid få föl som skimlar. I enkel upplaga så blir 50% av fölungarna färgade med färgad pappa.

Har stoet två skimmelföräldrar så finns det en risk att hon har dubbla skimmelanlag och då blir alla avkommor skimlar.

Men har hon bara ett skimmelanlag så är det 50% chans/risk för skimmel.

nääääääääj! Eller nu kollade jag fel, pappan till min skimmel är ju inte skimmel! :o:) Tack för svaret!

Gabbi hann före men dum följdfråga. Om jag nu betäcker min skimmel med en skimmel så gör det att den om det blir ett sto aldrig får ngt annat skimmlar? Varför blir det så? Har ngn gång hört att "alla vita djur" bir vita för det är ngt "fel" på dem tex vita katter blir döva osv? stämmer detta med skimmlar med? Tänker på cancern och så?

Bara för att båda föräldrarna är skimlar är det inte heller säkert att de har två skimmelanlag, det beror i sin tur på om de (föräldrarna) har ett eller två anlag!

Men har stoet en förälder som inte är skimmel vet man iaf att det är lika stor chans på skimmel och inte skimmel, så länge man inte betäcker med en skimmelhingst vill säga.

Sedan kan det såklart slumpa sig så att stoet ändå får bara skimmelavkommor, trots att det statistiskt sett inte borde vara så ;)

Vad är det för sto du har?

Det finns en färgtråd, fortsätt diskussionen om hur färger nedärvs i den.

Görel moderator på avel

Jo det hade jag, men det var lite förhastat. Ibland är det dumt att vara så impulsiv som jag. ;)

Ok. Ja att var impulsiv kan vara farligt. Fast ganska spännande också.

Men att betäcka ponnystoet låter ju jättekul tycker jag!

Jag rycktes med i svängen av att ha köpt Balder och allt var så roligt med körningen. Jag körde honom och min väninnas hästar och tyckte det var så kul. Så ringde hon och frågade om jag ville tinga fölet, helt spontant, och jag svarade impulsivt och dumt nog ja och betalade handpenning och var med och valde hingst och så. Men jag har ångrat mig, handpenningen kan jag leva med att ha kastat i sjön, jag betäcker hellre min och får det jag verkligen vill istället. :)

Ponnyn är kanonfin, och jag tror BR kommer passa henne helt suveränt! Blev så glad när jag hittade honom!

Efter att ta läst igenom hela denna tråd så blev jag (självklart;)) sugen på att betäcka mitt sto....

Gubben här hemma hittade en hingst som heter Dante Weltino. Men jag hittar inte så mycket honom, är detta någon som någon känner till?

Gubben är också inne på att lägga en Rubinstien hingst till henne, hon har själv honom i andra led, men något i mitt bakhuvud säger nej.... Vad säger ni som kan det här bättre än jag? :D

Lite ledtrådar om ditt sto vore ju fint. Och lite ledtrådar vad du tänker med avkomman

Jag letar och letar efter en hopphingst till mitt ridponnysto. Det ska helst vara en ren Ridponny, möjligen en Welsh Partbread.
Jag vill ha en med exceptionell teknik. Den får gärna ha bra gångarter också. Exteriört så får den inte ha öppen/lång länd då mitt sto har ngt öppen länd, även om hela rygglinjen är mycket stark.

Bocaccio Arden :love:

Googla så hittar du hingsthållaren, han har både storlek, ras, gång och hopp :D

Fin hingst, men nej, den har inte tillräckligt bra hoppning för att den ska vara intressant.
Klipper från två av hans bruksprov då han hoppade uppsuttet:
Hingsten har utfört ett prov i upps. hoppn. under testryttare med p: 6-5-5-7. Tänker ej till hindret och svarar ej f skänkeln
Hingsten har utfört ett prov i uppsutten hoppningen med poängen: 7-5-6-6. God benteknik men hoppar ej igenom kroppen, bra galopp, ängslig och svårpåverkad.

Det finns massor av ridponnyhingstar som har finfina gångartspoäng, men knappt några som hoppar riktigt bra.

Här är hennes BLUP
http://www.blup.se/sv-SE/horses/203645-rose-dust-e

Hon är väldigt lik sin morfar Sonnensthral. Tänker mig först och främst en dressyrhingst, blir det ett sto så ska fölet vara kvar, blir det en hingst så ska den säljas.
Vill ha en hingst som har en bra front och hals. Stoet har ett mycket bra temperament som hon även lämnar till sina små, hon lämnar även bra bakben men jag vill ändå att hingsten har bra rumpa och bakben. :)

Ojdå, står ju inte så på hingsthållarens sida, stå ju 9-9 i hoppningen.

Men Cartier då? Även om han inte är lika stor men han har ju en förärvningssäker stam :)

Det är lite lurigt det där - det som står på hans sida är löshoppningspoängen, vilken iofs är fin, men det känns ju lite knepigt när den uppsuttna hoppningen var såpass medioker.

Cartier är jättefin, men jag känner samma sak där. Han har på ena bruksprovet 6: or rakt igenom på hoppningen och gången efter 7: or rakt igenom. Jag vill att de hoppar minst 8: or helst mer på tekniken eftersom det är där min behöver kompletteras, hon hoppade iofs med en 8:a på teknik så det är inte dåligt, men jag ser brister som jag vill komplettera.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka