Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Tycker du? Jag har väl tyckt hon varit normal, men sadelutprovare och diverse andra folk tycker hon är åt ngt kortare hållet, och Iska är också något kort i ryggen, därav tanken att välja en hingst som inte också är något kort.
Jag tycker ju Apple är alldeles lagom, föredrar inte att rida långryggade hästar, men eventuell avkomma kommer troligen säljas så det är inte enbart mitt tycke jag ska gå efter. :p

kl

För de som har funderat på någon nygodkänd hingst så finns det användningsråd nu!

http://www.asvh.se/avel/hingstar/avelsbeskrivningar

Och det här låter ju faktiskt precis som det jag letar efter:

"En ädel gångartshingst av det mindre slaget. Kan användas i målinriktad dressyravel och bör passa till välutvecklade ston med storlek för att lätta upp typen. Gångartsmässigt kan han bidra med mycket god bakbensaktivitet, självbärighet, bogfrihet och reaktionsförmåga. Han kan sannolikt också bidra med ridbarhet och samarbetsvilja."

Förutom att mitt sto också är av det mindre slaget, men det passar ju mig helt utmärkt :angel:

Såå nu lutar det nog åt att jag kör en chansning på Deodoro i år! Men någon gång ska jag göra en Skovens Rafael också...

Kl
Någon som vet var Diero Lux ska stå på station? Lite intresserad av honom till Lasandra..

Med tanke på våra jämnåriga Floricelloungar och att jag valde mellan F och SR så skrattade jag när du skrev om Deodoro. När jag läste hans beskrivning tänkte jag direkt "åh den skulle vara nåt för mitt sto". Vi har sannerligen samma smak :)

Jag gör nog en SR i år ;). Har iaf bestämt mig för stunden, men det kan förstås ändras.

Ska åka o titta på Radisson på Onsdag o går det som jag tänkt blir det han till mitt Oldenburgarsto:).Han verkar komplettera henne väl:)

*kl
Funderar, som jag gör varje vår:crazy:, på att det skulle vara roligt att betäcka mitt sto. Men tycker det är så svårt att veta vad man ska titta efter för lämplig dressyrhingst?

Sto efter Figaro R-Bayron. 167cm i mkh. Jag vill ha en långlinjerad hingst av god strl med bra benställning och fina gångarter. Företrädesvis dressyrhingst.
Naturlig bärighet, trevligt temperament.

Kikade på Zaladin MI, men jag har ingen aning..
Saknar dom gammla hingstkatalogerna;)..

Tittar man på unghästtester och årets bruksprov så verkar Zuidenwind fungera bra ihop med Figaro R som morfar :)

Tänkte likadant som Sparande, första hingsten som föll i mitt huvud var också Zuidenwind. :)

Fint sto! Och ja Zuidenwind - Figaro R tycks ju funka väldigt bra. Jag hade dock valt något annat. Lätt hingst i uppförsbacke.

Har du kollat på De l'Or?
Rosseau gillar jag men jag vet inte om han går att få tag på.
Everdale kanske?
Dream Boy?
Benetton Dream?
Sir Donnerhall finns ju, har 101 i BLUP för ben. Men smakar det kostar det.
Rosevelt har bra BLUP för ben (och annat också såklart)

Själv vill jag nu ha Tailormade Temptation. Det var sagt att han skulle tävla i år men han är tillbaka på Katrinelund och tillgänglig MEN jag tror inte någon i Sverige tar in. Kan man beställa direkt från Danmark?

Jag har fått för mig att Hästak kommer ta in honom ?
Eller så är de så fruktansvärt dåliga med sin hemsida ... Eller om jag läste det på deras Facebook sida :)

Jag har fattat det som att de skall ha Attention men inte Temptation som de har haft tidigare år, men jag vet inte. Det är några veckor tills vår fölis kommer och blir modern inte folkilsken så blir det betäckning igen. Så det är inte jättebråttom att ta reda på hur vi kan få tag på sperma. I värsta fall har vi ett par back-up hingstar att kolla på.

Fint sto! Och ja Zuidenwind - Figaro R tycks ju funka väldigt bra. Jag hade dock valt något annat. Lätt hingst i uppförsbacke.

Har du kollat på De l'Or?
Rosseau gillar jag men jag vet inte om han går att få tag på.
Everdale kanske?
Dream Boy?
Benetton Dream?
Sir Donnerhall finns ju, har 101 i BLUP för ben. Men smakar det kostar det.
Rosevelt har bra BLUP för ben (och annat också såklart)

Blue Horse Zack är ju en Rosseauavkomma....

KL
Hittade Brännornas Rigoletto nu på morgonen och blev alldeles till mig! Han kommer passa PERFEKT till min ponnyfröken när det är dags! :love: Jag är inte ett dugg hemma på ponnyhingstar och de flesta hemsidor för ponnyerna är så sjukt dåliga. Blev så himla lycklig när jag hittade BR! Så nu har jag bestämt mig! :D Sen om det blir betäckning i år eller nästa vet jag inte riktigt än... Vi får se hur det utvecklar sig framöver. :)

Knappis*

Dum fråga kanske..

Kan man få bort skimmel eller tar det över oavsett vilken färg pappan har? Känner nämligen inte någon som inte fått en skimmel med skimmelmamma...
Vill ha föl på mitt sto men ooooooorkar inte fler skimmlar :p:D;)

Åh vad spännande!!!

Jag måste bara fråga, hade inte du lånat en mage på en nordsvensk? eller blev det inget av det? kom precis att tänka på det, men kanske har fel för mig.

Har stoet två skimmelföräldrar så finns det en risk att hon har dubbla skimmelanlag och då blir alla avkommor skimlar.

Men har hon bara ett skimmelanlag så är det 50% chans/risk för skimmel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka