Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Tyvärr har han ju minus på mankhöjdsblupen precis som Lambourgini.

Själv tänkte jag på Briar och Ravell om det är svenskstammat som gäller...

Beroende på hur mycket du vill betala kan man ju välja och vraka. Sir Donnerhall I stämmer på beskrivningen och ligger 4:a i dressyrförvärvningen på BLUP trots att han bara har omk 20-25% så många registrerade avkommor som de 3 ledande hingstarna. Men man får ju betala också.

Skovens Rafael? Lämnar normalstort, hög BLUP index, lite billigare än ovan nämnda och har bra typ.

Det finns ju så mycket hingstar så man får sålla ganska hårt vad man vill ha i hingsten och vad man har i stoet.

Ska faktiskt bli mycket spännande att kolla på Benetton Dream (förutsatt att han är frisk och visas). Han själv kanske inte är superflashig men han verkar verkligen kunna ge gång. Googlade på avkommor och hittade Belantis och den var verkligen fantastisk om än såg lite ofärdig ut i kroppen.

Senast ändrad:

Ursäkta långt svar.. :o

Om jag inte missminner mig har du ett rätt bra sto med fina tävlingsmeriter? Det borde vara ganska "lätt" att hitta en hingst som kompletterar ett sto som redan själv rör sig så pass bra för att ha hennes sportmeriter? Precis vad som framkommer med tex SD II är gången väldigt påverkbar om grundförutsättningarna finns där.

En riktig favorit hos mig med mycker power och gång som månne inte är särskilt billig är Apache. Finns film nånstans på honom där han går på visning tillsammans med Ampere i manegen. Ampere bleknar helt i jämförelse med Apache.
Hon har ju tävlat om man säger så.
Gillar D-hingstar, valde Snap Shot förra året. Lite för att det var smidigt samt kunde vara spännande till mitt sto.
Apache är VERKLIGEN en WOW-hingst!! :love:
Men har förstått att han inte går att få tag på, vf väldigt svår. Hade varit en dröm att få ha en avkomma efter honom :d

Det enda föl e Sezuan som ja g sett är Tt väldigt liten o br åkig
Enligt dansk varmblod har hans avkommor blivit högt bedömda. Dock ännu som föl. Men de har visat väldigt fina kvalitéer. Dock är det ju inte bara fadern som gör det, utan modern med. ;) Så kan tänka mig att det blir en hel del flopps med.

ursäkta mig, men är Van Vivaldi en wow-hingst??
För mig var det en trevlig hingst och inget mer än så...
Kan inget annat än att hålla med dig. Dock tyckte jag att han var överlägsen på bruksprovet.. Men det var kanske inte det hårdaste startfältet.

Han är definitivt en WOW hingst. Du såg honom under testryttarna och då var han väsentligt tröttare än under egen ryttare dagarna innan
Vad tycker du att han skiljer sig med Dream Boy? :)

Däremot förstår jag inte hur de prissatt honom :crazy: Inte betalar jag 1000 EUR i språngavgift på en unghingst (även om jag överväger att göra det för Fürst Romancier, men han har ändå bevisat sig vara mycket fertil över flera säsonger).
Ska VV ändå stå utomlands och de även har Dream boy i programmet som är lite samma blod och dessutom betydligt mer meriterad som det är 300 EUR i språng på och sen totalt blir ungefär lika dyr, tar nog många hellre honom än VV. Vill man inte att folk hellre ska välja de hingstar man själv äger?
Såg det med.. Kan inget annat än att hålla med dig! Vet inte riktigt hur de tänkte där... O_o

Jag har inte sett Dream Boy vad jag kan minnas eller visades han på Lövstas hingstvisning förra året måntro?

Hej

Tack för alla svar!

Det är inget enkelt sto att välja hingst till, hon rör sig ok ingen wow gång med det räcker helt klart till alla hobby ryttare, hon har ett psyke som är helt otroligt inte mycket som hetsar upp henne och har inga exteriöra brister som vi vill ha bort. Möjligt vis skulle man vilja att avkomman blir något mer högrest och smäckrare men som det verkar så när det är dags att sälja har de som blivit något mindre med ok rörelser varit mer lättsålda än de som är något större med wow gång. Så ska man göra en häst för hobby ryttaren eller inte....

Då är det plötsligt väldigt mycket att välja på.

Enda kravet är att det inte är fruset då hon de senaste åren inte klarar av att stå på station eller åka transport till och från för då tar hon sig inte.
Tur hon bor på gångavstånd till station :p

Bra fråga, var inte på lövsta förra året. Men det finns säkert någon på buke som vet :)

knapplån

Shooting Star 1194 till ridponnystoet e. Power boy?

Lättare i typ och gång än Hermes jag tittat på tidigare.

Funderade lite på din matematik. Jag tror att man kan hitta 2+3 utan att det resulterat i alltför stora avelsdefekter.
T.ex så har Fürstenball Donnerhall som farmorsfar och som morfar, vidare har
Danmarks 4-års segrare Franklin Ferro som farfarsfar och som morfar.

Jag gillade Sir Picardi (Sir Donnerhall - Don Picardi) på PS visning igår, påminde väldigt mycket om Sohn der Sonne i färg och rörelser. Kostar 800 Euro i språng, kanske kan vara intressant för dig också?

Fast jag hittade resultat från 30-dagarsprovet nu och där hade han en visst 6a på skritten i betyg från träning (dock 8 på avslutningsprovet)...

Kul att höra! En vän till mig har en femåring efter Heartbeat, egen uppfödning.
Hon är jättenöjd med sin och beskriver henne som helt okomplicerad i allt men med attityd. (På ett positivt sätt) Pigg och väldigt glad i att hoppa.
Jag hade en hingstkväll hemma hos mig för ett tag sedan. Jag och några vänninor skulle hjälpa varandra att hitta hingst. Två hopphingstar, en dressyrhingst och en ponny dressyrhingst skulle ses ut. Alla var överens om att Heartbeat var den rätte för min dam. :)

Nån som vet vem som tar in på Heartbeat iår?
Finns inte på språngrulla ännu i allafall

Jag har utgått ifrån att Hästak gör det men det är kanske inte säkert?
Ingen av Hästaks hingstar finns ju där ännu. Nu blev jag lite nervös!:nailbiting:

Min fuxmärr ...är dessutom linjeavlad på ett sto som är farmors mor o mormor
Hon har Presto o Irak o båda leden. Väldigt knepig i andra hästarsituationer.

Kan hålla på o trumpeta i 10 min. efter vi har mött en skimmel eller en häst utan ryttare. Håller på att springa sig sönder o samman om det går "fel" häst i hagen brevid. Det har aldrig "vuxit bort". Okontaktbar o så har vi storleken.
Ridbar- ja. På tävling OK.
Jazz är inget jag skulle vilja ha på 2 ställen.

jag är jättevelig mellan Heartbeat och Hasard.
Pappan känns ju mer känd och jag tror fölet blir mer lättsålt. Hasard har jag i ärlighetens namn mer magkänsla för och jag tror att hans avkommor kommer att vara ganska exklusiva i allafall till att börja med och när han väl blir så bra som jag tror så skulle det sitta fint med en unge efter honom, så om jag räknar med att behålla i säg tre år då är Hasard 11 och borde gå de största klasserna tänker jag.

Jag har också velat fram och tillbaka mellan de två. Men eftersom det är första fölet för mitt sto och jag har ingen aning om vad hon lämnar så känns det mer safe att ta Heartbeat. Samtidigt som jag har läst här på buke om att utlandsskicken kan bli knepiga i år pga hur påsken ligger....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka