Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

kl

Ja, då har man spant in lite hingstar på bruksprovet också, och har lagt till nygodkända treåringarna Deodoro (Damon Hill - Lauries Crusador xx) och Vilancio (Vitalis - Lancet) som kandidater.
Har beslutsångest :nailbiting: Och nästa helg är det hingstvisning i Flyinge, och då brukar de ju lämna lite rabatt om man bokar, så tills dess hade det ju varit bra om man hade bestämt sig :cautious:

*KL*
Jag har sådan panik!! Skulle verkligen behöva hjälp! Har inga hingstkandidater längre.. Finns ingen som antingen faller mig i smak eller så faller det inte i smak för min plånbok.. Känner att jag "måste" betäcka stoet i år, då det inte lär bli någon betäckning 2015 pga husbygge.
Vill ha en flashig dressyrhingst, men WOW-gång, god skritt, mkt god typ, bör ej vara större än 170 samt inte kostar multum.
Känns som om jag har kollar igenom varje hingst i Sverige, alla har något som jag inte tycker om, ant. dålig skritt, för stor, för dyr, för mkt fbl osv.

Du gillade ingen av de nygodkända?
Sitter själv och väntar på att Lövsta ska säga var Van Vivaldi ska stå (har hört att de ska lägga ut sitt hingstprogram i morgon). Egentligen vill jag ha en hingst med mer storlek men står den i Sverige den här säsongen så har jag bestämt mig annars så är jag tillbaka på ruta ett.

Om man säger så:
B Amaranth:
Mycket sprattel framtill, men inget bak.

Raymore:
Tråkig hingst, påminner om sin fader så om det hade varit något så hade jag hellre använt mig utav RayBan, dessutom för stor.

Van Vivaldi:
Trevlig, men inget WOW.. Finnas många som honom, varför välja honom när det finns likvärdiga hingstar som ex. Dream boy?

Frans Andreo II:
Trevlig typ, lagom stl. Gången... trevlig men just bara det.. trevlig..

Detroit:
Ingen rolig typ, faller fram. Gången: kort kort kort.. Spännande stam.

Vilancio:
Vågar inte svara ännu. Måste ha mer kött på benen om den hingsten först :)

Deodoro:
Mkt fina bakben, bra stl men för mycket fbl.

Vilket kräsen och komplicerad människa man ska vara... :/

Vad jag förstått så kommer inte Von Vivaldi stå i Sverige utan i Tyskland .

*kl

Ger mig in i tråden, då jag står i valet och kvalet att betäcka. Har ett jättetrevligt sto, men som lyckas göra sig illa precis hela jävla tiden, och jag har väl tröttnat på att sätta igång henne stup i kvarten.

Ett xxsto, liten, 156 cm. Rör sig trevligt, ffa i traven. Har mkt bättre trav än fullbloden generellt och bättre än ngt fbl jag haft. Galoppen är trevlig, humöret är till 99% väldigt trevligt. Hon är positiv och klok, men är förbannat skarp, och det gäller att vara stenhård den där sista procenten. Kommer från en dressyrryttare i svårklass, men som inte mäktat med hennes humör.
Hoppar hus, klippt ridbanestaketet med mig på ryggen flera gånger.

De negativa sidorna, förutom storleken och temperamentet, är hovarna. De är inte katastrofala, men ni vet, fullblod...

Vill ha en hingst som kan hoppa, med trevligt temperament, bra hovar.
Hiphop har jag sneglat på massor, men han nedärver rätt litet som jag fattat det som? Haft o göra med en xx-Hiphop, och den var jätteliten, stoets övriga avkommor var mkt större. Själv är jag helnöjd om avkomman hamnar runt 155, men en dm till gör inget. Skulle jag få för mig att sälja, behövs lite mer storlek än vad jag egentligen vill ha.

Förslag?

Ger han verkligen storlek? Den enda jag har träffat e: honom är visserligen jättetrevlig med en fantastisk trav men är väl runt 150 cm trots normalstor mamma.

Han ligger plus på blupen.

Jag har sett minst tio stycken på treårstester.

Jag tycker nog inte Sverige har så mycket att erbjuda i VV klass.
Ska du ha wow får du betala för det.

Jag tycker nog inte Sverige har så mycket att erbjuda i VV klass.
Ska du ha wow får du betala för det.

Det är lite "typiskt" Sverige. Det finns många Wow-hingstar utomlands som inte är svindyra dock är dom oftast 3 år och obeprövade. Försökte få ett-sto-licens på en 3 åring, men blev nekad. Sorgligt, men sånt är väl livet.. :(

Jag tycker de kan se wow ut på nån ihopklippt film eller på en hetsig visning.
Få som är det sen irl. Vilka tycker du är wow?
Jag tycker utbudet förra året var bättre.

Förhoppningsvis så är utbudet för året inte klart än.

För övrigt så håller jag helt med dig. Ihopklippta filmer ger jag inte mycket för.

Jag tycker de kan se wow ut på nån ihopklippt film eller på en hetsig visning.
Få som är det sen irl. Vilka tycker du är wow?
Jag tycker utbudet förra året var bättre.

Den hingsten jag ville ha ett-sto-licens har jag sett live. Så där är det inget ihopklippt video. ;)
Det finns väl många Wow-hingstar, Fürstenball tillhör den kategorin men vill gärna vänta med att använda honom då jag är lite emot att använda popishingstar. Kanske en utav hans söner längre fram.. :) Även Sezuan är väldigt trevlig, men har tyvärr OCD :(
Listan är lång :d

Vad är en wow-hingst för dig? Låter lite motsägelsefullt att vilja ha en hingst med supergång och utstrålning som sen inte är polpulär och mycket använd.
Ex Sir Donnerhall II tyckte jag var rätt flashig i alla fall men problemet är nog att det är alldeles för lönsamt att sälja i stället för att behålla i avel i Sverige när man får tag i en hingst som blir så bra.

Senast ändrad:

Jag har aldrig varit något "fan" utav SD II tills Helgstrand red honom. Men han är ju en otroligt duktig ryttare, så han får nog de allra flesta hingstarna/hästar till att ge en wow-effekt.

Exakt. Vad är framridet och vad nedärver de?
Sezuans far kan du tex på tag på.

Tillåter man ocd, pungbråck och veka bakkotor blir det lättare
att hitta wow.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka