Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Till alla

Hur klarar ni av att bestämma hingst? Jag vet varken ut eller in och ju mer jag läser på desto svårare att bestämma sig.

Inte ett dugg negativt! Utrillo var ju fantastisk.

Jag har två uppfödningar e Lambourgini som är ädla, kan både röra sig och hoppa, och som är vänliga men inte mesiga utan framåt och vakna.

Inte ett dugg negativt! Utrillo var ju fantastisk.

Jag har två uppfödningar e Lambourgini som är ädla, kan både röra sig och hoppa, och som är vänliga men inte mesiga utan framåt och vakna.

Aha, håller med men blev nyfiken på vad du menade om honom :)
Låter positivt, hur gamla är din uppfödningar nu och har du gjort ngt med dem? :)

De är sex och tre år gamla. Den äldste är såld och ska bli dressyrhäst, han skadade sig i en olycka för några år sen och har kommit lite efter i sin utbildning. Den yngsta ska stanna hos mig, planen är att visa henne på treårstest i år men hon har fått en liten griffelbensfraktur i ena hasen så nu får vi se hur det blir med det. Hon är insutten men inte mer ännu.

Känner precis som du! Ju mer jag läser på och ju mer jag lär mig desto mer rådvill blir jag.

Har du tittat på Sir Donnerhall 1 eller 2?
Jag tycker att de verkar jättefina och ge bra avkommor...
Vad har ni andra för åsikter om "Sir Donnerhallarna"?

Jag har två Sir Donnerhall I hästar. En femåring och en treåring. Dessa två är väldigt vänliga. Mor själv är ganska het i huvudet medans de är trevliga.
Om jag inte betäcker om stoet med Ampere så är jag inne på att göra en till.

Känns bra att någon mer än jag tycker det är i princip omöjligt att välja, men det kanske är extra svårt första gången.

Ha ha är det så illa? Dressyren: Jag har spånat och letat hingst sen förra sommaren och har fortfarande inte lyckat bestämma mig. Paniken börjar att infinna sig och familj och vänner är trötta på mitt tjat...:D

Kan bara rekommendera HipHop!
Har en uppfödning efter honom och han har varit ljuvlig att hantera hela sitt liv. Helt okomplicerad men han blir jättestor. Sålde honom som lite drygt 3-åring o då var han 173 cm och växer än... Men han har en stor mamma, syskonen dock under 170 cm.

Jag hoppas på att komma lite närmare ett beslut på lördag. Vi är ett gäng tjejer med ston som skall betäckas i vår som ska träffas hemma hos mig, äta och dricka gott samt hjälpa varann att föröka hitta rätt hingst. Jag kallar kvällen Stud-Study..:D Jag är den enda som inte har fött upp förut så jag ser verkligen fram emot detta.

Jag har också funderat över hingstval sen i somras och tror att de flesta i min närhet har lessnat på snacket om det för längesen. Vilken smart idé med stud-study :D

Jag förståååår inte hur omgivningen kan tröttna på hingssnacket, det är ju så spännande och intressant ju!:D Vad har du för sto och vilka är kandidaterna till henne just nu?

Kl

Helt glömt att jag hade skrivit här inne :o

Funderar ju på Fetcher n till mitt fullblod, men gick in på språngrulla och hittade Hasard :d

Någon som har något att berätta om honom, såg att hans första årgång föddes -13 vad tror ni om honom på fullblod?

Så nu finns det två på listan :) än så länge ;)

Både Fetcher och Hasard tycker jag är fina. Fetcher är en möjlig kandidat till min häst men jag skulle vilja se honom i verkligheten för jag är rädd att han är för tung för min häst. Hade jag haft ett fullblod hade jag nog helt klart valt honom. Vet du om han upplevs tung eller lång? Eller någon annan som vet? Hasard är en snygging liksom hans far. :love: Jag ser fram emot att se vad du får för svar av avelsveteranerna här inne angående dessa gossar.

Både Fetcher och Hasard tycker jag är fina. Fetcher är en möjlig kandidat till min häst men jag skulle vilja se honom i verkligheten för jag är rädd att han är för tung för min häst. Hade jag haft ett fullblod hade jag nog helt klart valt honom. Vet du om han upplevs tung eller lång? Eller någon annan som vet? Hasard är en snygging liksom hans far. :love: Jag ser fram emot att se vad du får för svar av avelsveteranerna här inne angående dessa gossar.

Har inte sett honom på riktigt, utan endast via bild. Dock har jag försökt läsa en massa om honom och det verkar som att Fetcher/fullblod skulle vara en bra kombo :) sen om han är tung eller lång vågar jag mig inte svara på.

Sen fick jag syn på Hasard, och han föll mig i smaken, ja det skall bli intressant att se vad svaren blir.
Tur man har ett tag till att fundera, eller inte ;) finns ju en massa hingstar att välja mellan, och fler kommer :crazy:

Dalwhinnie är ett bra val som bidrar med gång och fin ridbarhet. Bra villkor också. Jag såg honom på Eklundas hingstvisning förra året, det såg ut som att han tyckte om att visa upp sig trots blixtrande kameror och gallskrikande småbarn. Stor skillnad mot poppishingsten Sir Oldenburg (som kanske är lite snyggare exteriört) som for omkring som ett popcorn. Visaren halvt släpade efter SO :P

KL:

Detta sto skall betäckas om http://blup.se/sv-SE/horses/240331-winette

Aktuella kandidater just nu är Del'or, Certus NL(om han är i avel), Everdale och ev. Don Frederic.
Mitt tänk: Bra temperament, bra bakdel, bra elasticitet.

kl

Följer lite bilder och småklipp från DWBs premiering i Herning, Helgestrands Don Deluxe hade jag gärna betäckt med också!
Är dock inte helt insatt i hur DWBs system funkar, om de kan bli slutgodkända som 3-åringar? Annars får man hoppas att de inte hinner sälja iväg den innan jag ska betäcka nästa gång :angel:

Jag letar alltså efter en hingst med tre jämna gångarter, bra temperament och ridbarhet. Inte för kortlinjerad men hellre liten än stor. Gärna Donnerhall (och gärna via De Niro) och Rubinstein I - blod! Och helst fux :angel:

Så mina kandidater är

Skovens Rafael (Romanov - Don Schufro)
De l'Or (Dancier - Rotspon)

Ev efter bruksprovet:
Deodoro (Damon Hill - Lauries Crusador xx)

Om det går att få tag på och lösa med reg i SWB:
Don Deluxe (De Niro - Rosario)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka