Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag ska för första gången betäcka mitt sto nästa år tänkte jag och undrar hur ni tänker när ni väljer era hingstar?

Mitt sto har ett underbart temperament, rör sig väldigt trevligt, har hög ridbarhet och är en trevlig sporthäst utseendemässigt och ca 163 cm hög. Jag kommer inte avla för att sälja utan tanken är att fölet ska bli min nya häst när det är dags så oroa er inte att jag ska avla hej vilt ;P
Jag kan tänka mig en ngt ädel hingst men vill inte ha någon som är känd för att ge för heta hästar med hård skalle..Gärna hoppriktad då mitt sto också är det och inte för stor hingst heller så man kan iaf kanske kan försöka utesluta en alldeles för stor häst :D Jag har varit med om och jobbat med uppfödning men det var mååånga år sen och jag har aldrig varit inblandad själva beslutet om vilken hingst som ska väljas till och när det är ens egna får man ju hur mycket beslutsångest som helst!:o:p:D

Jag ska betäcka min fuxdam för första gången i år då jag själv lagt ridhjälmen på hyllan. Hon är e. Baloubet du Rouet-Lys de Darmen-Jalisco B och en väldigt snäll dam på ca 170 cm. Har egna meriter från 150. Främsta uppsidan är ett fantastiskt temperament men också ett trevligt hopp. Skulle vilja förädla henne en smula och även få lite mer luft i gången. Då hon är himla trevlig till sättet känns det som att det inte vore farligt att addera lite nerv, men samtidigt är hon ändå efter Baloubet så jag vet inte om det vore en risk?

Är i nuläget väldigt sugen på Diamantino, tycker att han både är trevlig exteriört och har en bra galopp. Största minuset är väl att han är såpass oprövad och att jag som förstegångare hade känt mig tryggare med en hingst där man har lite mer att gå på. Några idéer?

Jag ska för första gången betäcka mitt sto nästa år tänkte jag och undrar hur ni tänker när ni väljer era hingstar?

Mitt sto har ett underbart temperament, rör sig väldigt trevligt, har hög ridbarhet och är en trevlig sporthäst utseendemässigt och ca 163 cm hög. Jag kommer inte avla för att sälja utan tanken är att fölet ska bli min nya häst när det är dags så oroa er inte att jag ska avla hej vilt ;P
Jag kan tänka mig en ngt ädel hingst men vill inte ha någon som är känd för att ge för heta hästar med hård skalle..Gärna hoppriktad då mitt sto också är det och inte för stor hingst heller så man kan iaf kanske kan försöka utesluta en alldeles för stor häst :D Jag har varit med om och jobbat med uppfödning men det var mååånga år sen och jag har aldrig varit inblandad själva beslutet om vilken hingst som ska väljas till och när det är ens egna får man ju hur mycket beslutsångest som helst!:o:p:D

Vad är det för stam på hästen? Click and Cash är enligt mig en väldigt trevlig hingst. Vi har två efter honom i stallet (inte egna), en tvååring och en treåring. Båda två är fina i kroppen lär bli 165-170 (båda mammorna är runt 165). Rör sig trevligt och löshoppar fantastiskt! Trevliga individer, och då har den ena en riktigt vass mamma.

Varför inte Firenze? Stammen är ju grym och ungarna ser fina ut.
Min enda erfarenhet va SD1 höll på att bryta benet på mig som en timme gammal fölis, skarp som sjutton.

Ja, kanske, om han inte blir såld innan... En bekant till mig red honom i ett par v åt Anna, hon var lyrisk, hennes eget föl fick 49,5 på fölvisn, och stoet är dräktig med honom igen...

Ja Hampton får du ju inte glömma bort :D .
Än så länge är jag nöjd med min ragata ca 145 cm hög nu, 9 månader gammal.
Enda felet är väl att hon vart brun :meh:

Ragata? Haha, ang färgen så får jag säkert en skimmel, nästan vit vid födslen ;) Hade jätteroligt jobb idag att borsta bort 3cm tjock lerinpackning från Miranda o dotterns vita ponny :p Jag var dammig sen kan jag säga :meh:

Ja ;) hon är egentligen rätt så lättsam. Men hon har börjat testa gränserna nu.
Hade hon fötts svart hade nog även hon skimmlat av.
Om det inte vore så drygt med att hämta skicken så hade jag nog gjort en till fast med annat möderne.

Ja Hampton är också en jättefin hingst, vilken stam! Helt i min smak...
Sen skall han vara trevlig också, skönt med lättsamma hästar :-) Han borde gå att få i år också men har tyvärr hört att hans dräktighet inte var jättebra men allt är ju relativt...

Sen skall han vara trevlig också, skönt med lättsamma hästar :-) Han borde gå att få i år också men har tyvärr hört att hans dräktighet inte var jättebra men allt är ju relativt...

Hade inte han väldigt nära eller 100% dräktighet förra året?

Vad är det för stam på hästen? Click and Cash är enligt mig en väldigt trevlig hingst. Vi har två efter honom i stallet (inte egna), en tvååring och en treåring. Båda två är fina i kroppen lär bli 165-170 (båda mammorna är runt 165). Rör sig trevligt och löshoppar fantastiskt! Trevliga individer, och då har den ena en riktigt vass mamma.

Det är en ovanlig stam och finns ej många med den så vill helst inte lägga ut det med risk för att "outa" mig själv :-) Kollade upp honom och visst ser han trevlig ut men ramlade in på en buketråd där det stod han lämnade stora avkommor. Vill inte ha för stort. Vad tycker du/ni om Careful och Negro? Just Negro har jag haft en fin häst efter innan som jag gillade väldigt mycket. Både två är ju lite äldre hingstar men jag gillar dem :p

Fast Negro är ju en gångartshingst, det ska väl vara en hopphingst till ett sånt sto?

Hade inte han väldigt nära eller 100% dräktighet förra året?

Hade också för mig nått sånt...

kl
Jag har nog bestämt mig nu, blir All at Once till Miranda och Corriendo Tau till Lasandra :)

Ekelunda har inte hunnit uppdatera hingstarnas sida, så AaO är godkänd för ett-sto licens!

Lamborghini kanske?
Har ridit in några efter honom och det är mycket vänliga hästar :)
Motor och känslighet har dom men välvilliga!
Han lämnar en snygg typ, ofta mycket tecken och inte så stora :)

Annars finns ju Hip Hop och Dirco som inte är så stora själv men jag har ingen erfarenhet av deras avkommor irl.

Mitt sto tog sig på en dos första försöket och han hade en motalitet på 70% tror jag då. Så nä jag tyckte inte det var något fel alls på honom.
Men jag var ju tvungen att åka 60 mil enkel väg för att hämta det. Så om man bor närmare till så kan det ju absolut inte vara något problem.

Fast det bästa är ju att prata med Elin som tar in Hampton ?
Och sperma kvaliten kan gå upp och ner .
Tycker hon är väldigt ärlig med sina hingstar .

Fast Negro är ju en gångartshingst, det ska väl vara en hopphingst till ett sånt sto?

Ja jag vet att han är det, men gillar honom ändå. Visst att man kanske avlar med hopp på hopp och dressyr på dressyr men har haft 3 hästar med enbart dressyrstam som har varit gudomliga på hoppning och haft riktigt trevliga gångarter så det kvittar för mig egentligen om det är en hopp eller dressyrhingst :-) Är nog viktigare för mig att dom har trevligt psyke och inte lämnar för stort. Tror jag, det är ju så svårt när man kollar runt :p Man vill ju ha de flesta :D

Görel, såg i en annan tråd när jag googlade att du skrev ngt om Utrillo x3 och tolkade det som du menade det som negativt. Kommer du ihåg vad du menade med det? :) Tror tråden var från 2005 eller ngt men blev nyfiken eftersom en häst i stallet har just Utrillox3 i sin stamtavla... :)

Senast ändrad:

Lamborghini kanske?
Har ridit in några efter honom och det är mycket vänliga hästar :)
Motor och känslighet har dom men välvilliga!
Han lämnar en snygg typ, ofta mycket tecken och inte så stora :)

Annars finns ju Hip Hop och Dirco som inte är så stora själv men jag har ingen erfarenhet av deras avkommor irl.

Lamborghini låter trevlig och verkligen ett plus med vänliga och känsliga hästar med motor. :)
Han själv verkar vara ha talang för både hoppning och dressyr!

Hip hop har enligt blup mycket god ridbarhet så det är också ett plus, ska läsa på mer om honom och Dirco :-) Tack för tipsen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka