Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Hej!
Nej, han kommer inte stå här i år. Kollade med Gränsbo. Skit, hade nästan bestämt mig... Nu får jag börja fundera igen.

Kolla man efter hingstar med Indoctro i stammen finns ju Sheraton och Vivaldi K. Några tankar kring dessa?

Vetrinäravgiften är fast och även stationsavgiften sen så kan olika behandlingar kosta extra.

Det stämmer inte riktigt endel stationer seminererar endast i 3 brunster sen är det ny veterinäravgift och detta ska man kolla upp innan man lämnar till seminstationen.
Samt även om ultra av dräktighet på 45 dagar och 90 dagar om detta ingår i avgiften .
Såg även någon station som tagit bort även detta nu att det ingick i avgiften så man fick betala dessa kontroller utöver ?

Hej!
Nej, han kommer inte stå här i år. Kollade med Gränsbo. Skit, hade nästan bestämt mig... Nu får jag börja fundera igen.

Kolla man efter hingstar med Indoctro i stammen finns ju Sheraton och Vivaldi K. Några tankar kring dessa?

Vivaldi K har sålts till Qatar, så tveksamt om han går att få tag på... Tyvärr... :(

Ja precis, det är jätteviktigt att kolla vad som ingår och inte. Det är lite naivt att tro att det kostar bara tex 2000 + 8000 och inget mer, det är just de "små" summorna som kan springa iväg och göra det hela till en ganska dyr historia. Och sen den jävla momsen som vi privata inte får dra

Och sen den jävla momsen som vi privata inte får dra

Det där är så intressant. Moms ingår ju i (nästan) allt man köper! Bara för att priset är angett exkl moms är det ingen skillnad mot när du köper en ny soffa eller TV, handlar mat eller bensin.

Det var en otroligt bra krönika i senaste Ridsport om just detta, på sidan 5 av Anna Nyberg.

Visst är det så. Men betänk Bucks första inlägg - jag förutsätter 1. att hon är privatperson 2. att hon skriver priserna exkl moms. Alltså förutsätter jag att hon inte räknat med momsen.
Själv undrar jag varför inte priset skrivs som 10000 exkl moms 12500 inkl moms. Att inte det inte alltid skrivs inkl moms kan jag förstå eftersom just detta riktar sig till både företagare och privata.

Jag har inte ridsport längre....

Ja det klart att man kunde skriva inkl moms. Men folk är så icke allmänbildade idag så jag blir bara helt matt ibland.

Jag måste faktiskt krypa till korset och erkänna att jag ska betäcka två ston med en hingst som jag tidigare kritiserat.
Det blir Etalon Lux N (Heartbreaker-Lux Z) i år. Jag blev positivt överraskad när jag såg honom i år.
Han var dessutom riktigt billig och hade bra rabatt så jag lägger honom på två av mina äldre ston som lämnat bra.

knapplån

Halvblodsfolk!

Vad skulle ni lägga på ett ridponnysto e. Power Boy, förutsatt att storleken inte är något bekymmer?

Jag vill ha en nätt högställd hingst med mycket luft i gången och bra psyke. Några idéer?

Såg att något ridponnystuteri fått fina avkommer e. Hermes 1086, några tankar på det?

Ska det vara hopp eller dressyr?

kl
Vad ledsen jag blev när jag nu såg att All at Once inte går att få på ett-sto licens :(

Du vill alltså ta gångartshalvblod till ponny och det gör inget om den växer över?

Vad är stoets största fördelear exteriört/gångartsmässigt?
Henne nackdelar?

Cirkus: Korrekt uppfattat! :p

Stoet har bra hals, långa gångarter, bra rygg och ben. Rör sig taktmässigt, långt men en aning markbundet ffa i traven. Riktigt bra psyke som hon nedärver, bra vilja.

Nackdelar: något tungt huvud, något långlinjerad. Något markbunden gång.

Gångartshingst hade jag i tanke, men gör förstås inget om den hoppar bra ändå. :-)

Cirkus: Korrekt uppfattat! :p

Stoet har bra hals, långa gångarter, bra rygg och ben. Rör sig taktmässigt, långt men en aning markbundet ffa i traven. Riktigt bra psyke som hon nedärver, bra vilja.

Nackdelar: något tungt huvud, något långlinjerad. Något markbunden gång.

Gångartshingst hade jag i tanke, men gör förstås inget om den hoppar bra ändå. :-)

Bocaccio Arden RP 149 tycker jag är en intressant hingst:)

Håller med om Hermes, han kan dessutom hoppa 7 7 vilket jag tycker är okej för en gångartshingst. Dalwhinnie hoppade 8 6 om jag minns rätt, han kan också vara intressant.

Hermes har Urbino som morfar, han torde vara den halvblodshingst som lyckats bäst med att producera ridponnier. Visserligen i forntiden!
Hermes är det närmaste man kan komma Urbino idag.

Svarar alla:

Jag håller med om att Bocaccio Arden verkar trevlig! Flera avkommor jag sett har dock rört sig rätt markbundet, och jag vill gärna få in mer luft i min. Då tror jag mer på ett halvblod, särskilt som jag gärna ser storlek på avkomman.

Hermes har jag som sagt sett ponnykorsningar med, som ser väldigt halvblodslika ut. Urbino-blodet är ju dessutom intressant, finns/fanns ju ett antal riktigt trevliga ridponnyer med honom i!

Dalwhinnie ska kollas upp! Någon som träffat avkommor? Hur typar han avkommornas huvud (tycker hans eget ser lite stort ut på bilderna? :o )? Hur är han psykiskt?

Ska det vara hopp eller dressyr?

kl
Vad ledsen jag blev när jag nu såg att All at Once inte går att få på ett-sto licens :(

Vad tycker ni alla att jag ska ta till Miranda? Funderar på Chirlon, Ampére... Floricello hade jag gärna tagit, men han är ju såld :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka