Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Kl
Vad tycker ni om hingsten Boss vdl? Någon som sett honom i verkligheten? Tror stammen varit intressant till mitt Zirocco Blue-sto.

Ibland är hingstägaren inte seg utan de håller registreringspapprena eftersom de inte fått betalt. Är deras enda chans att kunna få ut pengar från personer som redan har skulder hos KF.

Fast Görel, kollar du språngrulla är det inte många som erbjuder levande föl längre. Och jag förstår de som inte gör det.

Det jag diskuterade var att ditt påstående att du kan registrera häst i ASVH utan att ha betalat alla avgifter vilket jag säger är ett felaktigt påstående, inget annat.

Men frågan är om det med levande föl har alls att göra med registrering. Det spelar ju isf ingen roll om du betalar på 45, 90 eller levande föl. Hingstägaren riskerar att bli pengalös oavsett. Det enda som isf betyder är om du betalar innan du får sperman, vilket är exakt det jag stör mig på.

Det jag diskuterade var att ditt påstående att du kan registrera häst i ASVH utan att ha betalat alla avgifter vilket jag säger är ett felaktigt påstående, inget annat.

Tyvärr så är det så att så länge man struntar i härstamningen så är ASVH skyldiga att utfärda pass till de som vill registrera sin häst hos dom. Jag vet om flera avkommor till mina hingstar som finns på blup.se med okänd far... :(
Som hingstägare är man helt oskyddad mot dåliga betalare så länge de struntar i vilka papper avkomman får, och på en valack så tycker en del att det kvittar.

Om man struntar i härstamningen ja! Men det är väl ändå en helt annan fråga?

Jag har svårt att tro att de vi (jag) diskuterar här kam tänka sig att regga utan härstamning. Det är iaf inte ett alternativ för mig, jag tror inte det är särskilt vanligt bland seriösa uppfödare.

Och ska inte de hamna i SH förresten?

Hej!
Vad roligt att både Aerline H och Nobel diskuteras här!
Jag har själv fött upp ett sto Aerline H-Brigadör. Född 2010 och gick 3 årstester -13 men 9 på galopp och 9 9 i hoppning. Hon såldes sedan på SSHS auktionen för 210 000kr och blev därmed 3e dyraste hästen.
Ett väldigt speltakel om henne, med väldigt fina lovord från bland annat Royne Zetterman.
Roynes ord om henne:
En lätt internationell modell med ett fantastiskt psyke. Hoppar helt fantastiskt och är helt iskall.

Har även 2 uppfödningar efter Nobel-Patrice. Födda 2012 och 2013. Rör sig trevligt båda två och verkligen kanonpsyke! Får se vad det blir av dem, men får beröm av veterinärer och hovslagare för att de är så trevliga.

Betäcker med Aerline H den här säsongen igen, alltså ett helsyskon till Aeyla (den som gick auktionen). Mamman där är ju efter Brigadör 1051, även hon min egen uppfödning men tyvärr är Brigadör såld till Tyskland och kastrerad.

För att pga passkravet så reggas alla föl, även de vars ägare inte betalat hingsten och inte fått ut reg.papper. Så hingstägaren skickar iväg varan och har ingen möjlighet att kräva betalning utan ser sina avkommor reggas ändå.

Problemet med ASVHs passutfärdande är att man inkluderar ägandehandlingen i själva passet.I övriga stamböcker som är godkända av ASVH delar på dessa handlingar.Borde vara mkt enkelt för ASVH att göra detsamma!!

Nja, du har rätt lång tid på dig om du kräver in pengar redan på språng+90 dygn. Du kan ställa ut en faktura och börja driva in den direkt. Och inte skicka fler språng till samma ägare.

De andra förklarar problemet bra.

*kl*
Verkar som om ägaren tänker satsa på Negro till Zuidenwind-stoet. Om han har bra spermakvalitet vill säga. Inte fel kan jag tycka :)

Blir i så fall Negro-Zuidenwind-PRE som stam.

Hej!
Vad roligt att både Aerline H och Nobel diskuteras här!
Jag har själv fött upp ett sto Aerline H-Brigadör. Född 2010 och gick 3 årstester -13 men 9 på galopp och 9 9 i hoppning. Hon såldes sedan på SSHS auktionen för 210 000kr och blev därmed 3e dyraste hästen.
Ett väldigt speltakel om henne, med väldigt fina lovord från bland annat Royne Zetterman.
Roynes ord om henne:
En lätt internationell modell med ett fantastiskt psyke. Hoppar helt fantastiskt och är helt iskall.

Har även 2 uppfödningar efter Nobel-Patrice. Födda 2012 och 2013. Rör sig trevligt båda två och verkligen kanonpsyke! Får se vad det blir av dem, men får beröm av veterinärer och hovslagare för att de är så trevliga.

Betäcker med Aerline H den här säsongen igen, alltså ett helsyskon till Aeyla (den som gick auktionen). Mamman där är ju efter Brigadör 1051, även hon min egen uppfödning men tyvärr är Brigadör såld till Tyskland och kastrerad.

Vad kul att du har en Brigadöravkomma!Jag jobbade med honom i två år!Fantastiskt temperament o ridbarhet.Försökte själv avla fram en avkomma men stoet tog sig inte :(.Ska du betäcka ditt sto i år?

kl

Jag blir helt galen på hingstägare snart!

Alltså, jag förstår om man inte vill skicka fryst (eller TAI heller) vartsomhelst. Men det känns liksom orimligt, alla hingstar som jag varit intresserad av hittills (som alls skickar till Sverige) kostar typ 1500 euro PER DOS. Jag har ett fertilt sto OCH en mycket bra veterinär, men tänk om det blir tre brunster *hemska tanke*? Jag har inte råd att ta den risken helt enkelt.

Varför kan ingen bara bestämma att ridhingstarna ska gå på samma villkor som travet, dvs betalning på levande föl (eller åtminstone dräktighet?)?

//frustrerad
Håller med!Vet ingen annan vara som är så dyr utan att du vet vad du får!

Jag satt och tittade på Hästaks sida och det är en sak jag inte förstår. På de danska hingstarna står det att skicken från Danmark till Hästak kostar 850 kr. Sen står det att skicken från Hästak kostar 1000 kr.
Betalar jag 850 kr plus 1000 kr per skick då eller bara 1000 kr per skick?

En fråga, vad brukar hingstarna kosta ca? Fick ett pris från en hingstägare idag och funderar på var i skalan billig-svindyr det hamnar :p.

Ni behöver ju inte skriva vilken hingst det är utan bara vad ni fått betala vid semin och sen vid 60/90 dagar. :)

Kl
Vad tycker ni om hingsten Boss vdl? Någon som sett honom i verkligheten? Tror stammen varit intressant till mitt Zirocco Blue-sto.

Jag har sett honom i verkligheten. Har använt honom två gånger, en avkomma ue Iowa - Voltaire är snart ett år. Mycket trevlig typ, rör sig bra. Snygg häst med en del nerv men det har mamman också.

Väntar också föl e honom ue Cortez.

Men kommer han verkligen stå i Sverige i år?

Språng mellan 2-4000:-, dräktighet/lev föl mellan 6-12000:-. Är väl vad som anses "normalt" för en "normal" svenskstationerad hingst.

Ok, så då är 2000 och 8000 ett bra pris? Tycker att de jag sett pris på legat runt 2 och 4-6 tusen, men är en hingst som lämnat mycket bra hästar.

Frågan är bara om man ska våga ta föl sen nästa år, (i år blir det inget :p vi ska fokusera på fälttävlan och hopp träning.) :)

Senast ändrad:

Jag betalade 2.500 + moms och sen 4.500 + moms vid 90 dygn (har jag för mig) sen så blev det skjortan och femti för alla skick eftersom hon inte tog sig på en gång. Och så var det veterinäravgift och stationsavgift och hippotrim. Jag har inte riktigt räknat på vad det kostat allt som allt men inte under 15000 i allafall.

tydligen så var det 2000 för första seminen och jag uppfattade det sen som fritt för de övriga därefter och sen 8000 vid dräktighet. eller ngt.. kan ha missuppfattat det.

men jag har åtminstone klart för mig att det är veterinär kostnaderna som kommer att skena iväg och vara det som är dyrast. fick tips om några veterinärer av hingsthållaren åtminstone som jag ska kolla upp. så man får merparten av alla kostnader klara för sig innan man ger sig in på ngt :p.

Ja det stämmer. Men skicken är som själva fraktkostnaden, det kan skena. Jag betalade nog närmare 3 tusen i slutänden för det 4 semineringar i 3 brunster. (lite otur för hon resorberade efter en seminering och då hade det blivit betydligt billigare). Vetrinäravgiften är fast och även stationsavgiften sen så kan olika behandlingar kosta extra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka